Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Anni Mortensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Grundbog til pædagoguddannelsen
    af Lars Qvortrup, Stine Thidemann Faber, Torben Næsby, mfl.
    366,95 kr.

    Pædagogens grundfaglighed – grundbog til pædagoguddannelsen er et forskningsinformeret, litterært bidrag ind i de kompetencemål, der er opstillet for uddannelsen. Derudover imødekommer bogen kravet om øget selvaktivitet ved også at være en aktiv opfordring til undervisere og studerende om at forfølge nogle af de pointer og vidensområder, kapitlerne berører. Dette kan gøres ved hjælp af bogens tilhørende hjemmeside, hvor der til hvert kapitel findes forslag til læsernes efterfølgende selvaktivitet.Forslag til selvaktivitet – individuelt og i grupper – findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagogBogen er inddelt i dele efter grundfaglighedens kompetenceområder. Hver del består af en række kapitler, der indledningsvist giver en generel beskrivelse af viden inden for et specifikt tema (”hvad ved vi om dette tema?”) samt peger på erfaringer med handlemuligheder, metode og didaktik i forhold til pædagogisk arbejde generelt. Sidste del af hvert kapitel giver eksempler fra praksis, og mange kapitler har anvisninger på, hvordan pædagogen kan bruge den fremstillede viden i praksis.Bogens indhold:Del 1: Uddannelse og dannelse1. Den moderne pædagog – dannelse, relevans og autoritet (Lars Qvortrup)2. Den studerendes selvaktivitet – når kommunikation om læring bliver det vigtigste (Preben Olund Kirkegaard og Kirsten Hyldahl)3. Reference- og studiemetodik – biblioteket som platform (Pernille Frandsen)Del 2: Pædagogiske miljøer og aktiviteter4. Kvalitet i pædagogisk praksis (Torben Næsby)5. Børns læring – et interaktionistisk perspektiv (Torben Næsby)6. Neuropædagogik – neuroner og relationer (Anni Mortensen)Del 3: Profession og samfund7. Børns rettigheder og medborgerskabsdannelse (Ida Kornerup og Mimi Petersen)8. Unge, uddannelse og netværk (Üzeyir Tireli)9. Køn i pædagogisk praksis (Stine Thidemann Faber og Ana Lisa Valente)Del 4: Pædagogens praksis10. Didaktik i dagtilbud (Ole Henrik Hansen)11. Målsætning, dokumentation og evaluering (Tanja Miller og Margit Margrethe Nielsen)12. Improvisation i et pædagogfagligt perspektiv (Kim Jerg og Kaare Werner Nielsen)13. Kvalitative observationer som metode – om at undersøge pædagogisk praksis med fokus på deltagelse, interaktioner og sammenhænge (Kira SaabyeChristensen og Ida Kornerup)

  • - Pædagogikken i spil
    af Kim Rasmussen, Hanne Meyer-Johansen, Mie Engen, mfl.
    317,95 kr.

    Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.

  • af Anni Mortensen & Eva Maria Oberländer
    314,95 kr.

    Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv formidler, hvordan neuropsykologien kan forstås i en neuropædagogisk ramme med fokus på hjerne, krop og omverden. Forfatterne viser, hvordan viden og teorier fra neuropsykologien kan anvendes inden for det pædagogiske, social- og sundhedsfaglige og undervisningsfaglige felt.Neuropædagogikken præsenteres og anvendes i bogen som en forståelses- og refleksionsramme, der indkapsler forskellige perspektiver fra neuropsykologien. Med emner som sansning, emotioner, tilknytning, hukommelse, kommunikation og mentalisering styrkes den professionelles evne til nysgerrigt at se bag om adfærden hos barnet, eleven, patienten eller borgeren – og til at reflektere over, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre. Forfatterne er alle tilknyttet Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University CollegeNordjylland, der er en del af pædagoguddannelsen på UCN. Med deres forskning, undervisning og praksiserfaring breder forfatterne sig over det relationsprofessionelle område. Anni Mortensen og Eva Maria Oberländer er bogens faglige redaktører.

  • af Anni Mortensen & Eva Maria Oberländer
    457,95 kr.

    Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv formidler, hvordan neuropsykologien kan forstås i en neuropædagogisk ramme med fokus på hjerne, krop og omverden. Forfatterne viser, hvordan viden og teorier fra neuropsykologien kan anvendes inden for det pædagogiske, social- og sundhedsfaglige og undervisningsfaglige felt. Neuropædagogikken præsenteres og anvendes i bogen som en forståelses- og refleksionsramme, der indkapsler forskellige perspektiver fra neuropsykologien. Med emner som sansning, emotioner, tilknytning, hukommelse, kommunikation og mentalisering styrkes den professionelles evne til nysgerrigt at se bag om adfærden hos barnet, eleven, patienten eller borgeren – og til at reflektere over, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre. Forfatterne er alle tilknyttet Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland, der er en del af pædagoguddannelsen på UCN. Med deres forskning, undervisning og praksiserfaring breder forfatterne sig over det relationsprofessionelle område. Anni Mortensen og Eva Maria Oberländer er bogens faglige redaktører.

  • af Kjeld Fredens, Anni Mortensen & Tea Thyrre Sørensen
    152,95 kr.

    I dette nummer af I børnehøjde stiller vi skarpt på det neuropædagogiske felt i en pædagogisk kontekst, og du kan således glæde dig til artikler af Kjeld Fredens, Anni Mortensen og Tea Thyrre Sørensen samt et interview med bestsellerforfatter Ann-Elisabeth Knudsen.

  • - Relationer, neuroner og emotioner
    af Anni Mortensen
    290,99 kr.

    Denne bog handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker.I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere hjerneglade og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes.Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde.Anni Mortensen er leder af Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland. Hun er uddannet sygeplejerske, har en master i læreprocesser og en ph.d. i neuropædagogik og inklusionsdifferentiering. Anni har specialiseret sig i formidling af neurovidenskabelig forskning til det pædagogiske område.Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde.Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab.Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden - børnehave, vuggestue og folkeskole - men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

  • - Relationer, neuroner og emotioner
    af Anni Mortensen
    457,95 kr.

    Denne bog handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker.I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere hjerneglade og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes.Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde.Anni Mortensen er leder af Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland. Hun er uddannet sygeplejerske, har en master i læreprocesser og en ph.d. i neuropædagogik og inklusionsdifferentiering. Anni har specialiseret sig i formidling af neurovidenskabelig forskning til det pædagogiske område.Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde.Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab.Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden - børnehave, vuggestue og folkeskole - men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

  • af Lars Qvortrup, Torben Næsby, Anni Mortensen, mfl.
    40,95 - 76,95 kr.

    Omfattende reformer af det bestående medfører som regel muligheder såvel som udfordringer. Folkeskolereformen er i denne forbindelse ingen undtagelse - artiklerne i nærværende seriehæfte diskuterer netop disse muligheder og udfordringer.Artiklerne er skrevet af forskere og ph.d.-studerende ved Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis ved Aalborg Universitet. Seriehæftet henvender sig til samtlige aktører i og omkring folkeskolen, og vi håber, at artiklerne kan bidrage til konstruktive diskussioner af, hvordan en god folkeskole ser ud, og hvilke muligheder og udfordringer folkeskolereformen bringer

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.