Bag om Pædagogens grundfaglighed
Pædagogens grundfaglighed – grundbog til pædagoguddannelsen er et forskningsinformeret, litterært bidrag ind i de kompetencemål, der er opstillet for uddannelsen. Derudover imødekommer bogen kravet om øget selvaktivitet ved også at være en aktiv opfordring til undervisere og studerende om at forfølge nogle af de pointer og vidensområder, kapitlerne berører. Dette kan gøres ved hjælp af bogens tilhørende hjemmeside, hvor der til hvert kapitel findes forslag til læsernes efterfølgende selvaktivitet.
Forslag til selvaktivitet – individuelt og i grupper – findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagog
Bogen er inddelt i dele efter grundfaglighedens kompetenceområder. Hver del består af en række kapitler, der indledningsvist giver en generel beskrivelse af viden inden for et specifikt tema (”hvad ved vi om dette tema?”) samt peger på erfaringer med handlemuligheder, metode og didaktik i forhold til pædagogisk arbejde generelt. Sidste del af hvert kapitel giver eksempler fra praksis, og mange kapitler har anvisninger på, hvordan pædagogen kan bruge den fremstillede viden i praksis.
Bogens indhold:
Del 1: Uddannelse og dannelse
1. Den moderne pædagog – dannelse, relevans og autoritet (Lars Qvortrup)
2. Den studerendes selvaktivitet – når kommunikation om læring bliver det vigtigste (Preben Olund Kirkegaard og Kirsten Hyldahl)
3. Reference- og studiemetodik – biblioteket som platform (Pernille Frandsen)
Del 2: Pædagogiske miljøer og aktiviteter
4. Kvalitet i pædagogisk praksis (Torben Næsby)
5. Børns læring – et interaktionistisk perspektiv (Torben Næsby)
6. Neuropædagogik – neuroner og relationer (Anni Mortensen)
Del 3: Profession og samfund
7. Børns rettigheder og medborgerskabsdannelse (Ida Kornerup og Mimi Petersen)
8. Unge, uddannelse og netværk (Üzeyir Tireli)
9. Køn i pædagogisk praksis (Stine Thidemann Faber og Ana Lisa Valente)
Del 4: Pædagogens praksis
10. Didaktik i dagtilbud (Ole Henrik Hansen)
11. Målsætning, dokumentation og evaluering (Tanja Miller og Margit Margrethe Nielsen)
12. Improvisation i et pædagogfagligt perspektiv (Kim Jerg og Kaare Werner Nielsen)
13. Kvalitative observationer som metode – om at undersøge pædagogisk praksis med fokus på deltagelse, interaktioner og sammenhænge (Kira Saabye
Christensen og Ida Kornerup)
Vis mere