Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En i-bog er en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer, fx oplæsning, søge- og notefunktion.I-bogen kan læses på pc og tablets.Kvalitetsudvikling i praksis giver en samlet, opdateret beskrivelse af centrale emner og temaer i forhold til kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, baseret på national og international viden og erfaring. Bogen beskriver relevante begreber og terminologi, metoder, redskaber, strategier og erfaringer, der kan anvendes, når man planlægger og udfører kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Den kan også anvendes på universiteter, på professionshøjskoler og ved kursusaktiviteter i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger.
I patientens fodspor er en personlig frontlinjeberetning om den ældre patients møde med det moderne sundhedsvæsen. Det er en rørende og tankevækkende fortælling, der bør læses af alle typer sundhedsprofessionelle og ledere i sundhedsvæsenet, ligesom den er relevant for politikere og andre, som deltager aktivt i den offentlige debat.Bogen følger i fodsporene på en 98-årig kronisk hjertepatient på tværs af specialer og sektorer over et forløb på 20 måneder. Det giver anledning til en organisatorisk analyse, som kaster nyt lys over afstanden mellem politiske idealer og virkeligheden for mange borgere og sundhedsprofessionelle i Danmark.Det er en klar dagsorden, at gamle og kronisk syge borgere skal ud fra sygehusene. Men spørgsmålet er, om vores sundhedsvæsen endnu kan håndtere denne reelt meget gennemgribende reform. Bogen er fortalt af en pårørende, der fulgte patienten hele vejen fra praktiserende læge over det kommunale sundhedstilbud til indlæggelse på et højspecialiseret hospital – og tilbage igen og igen.
Patient er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til det at være patient, men beskriver også samspillet mellem patient, sygeplejerske og de pårørende. Målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at yde sygepleje med forståelse for patienten og dennes perspektiv. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. Patient er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen. I-bogen rummer videoer, quiz og andet ekstramateriale. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
Hvordan sikrer vi et systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed i det danske sundhedsvæsen? Der er en stigende ulighed i sundhed og en øget sygdomsbyrde med især kroniske sygdomme og en stigende ældrebefolkning, ligesom 10% af alle patienter udsættes for en alvorlig utilsigtet hændelse. Samtidig tabes mange økonomiske ressourcer på gulvet på grund af dårlig kvalitet og svigtende patientsikkerhed. Disse udfordringer kan afhjælpes med systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed som i bogen er beskrevet af førende danske forskere og klinikere.Bogen henvender sig til alle sundhedsfaglige uddannelser på både universiteterne og på professionshøjskolerne, og den er i høj grad også relevant til kurser i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger. Konkret er bogen især henvendt til læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer og social- og sundhedsassistenter. Den kan også læses med stort udbytte af politikere og ledere på alle niveauer.Kvalitet og patientsikkerhed dækker alle relevante begreber, metoder og gældende terminologi i det samlede sundhedsvæsen – fra kommunerne over praksissektoren til hospitalerne. Der er fokus på: Det patientcentrerede sundhedsvæsen - fra retlige rammer til tilrettelæggelse af patientforløb Kvalitetsmåling Kvalitetsforbedring Statistisk proceskontrol Ledelse af kvalitet Oversættelse og implementering af kvalitetsstrategier Kvalitet og økonomi - herunder prisen for god kvalitet og de økonomiske konsekvenser af dårlig kvalitet.
Patientinddragelse og partnerskab giver bedre patientoplevelser, større patientsikkerhed, bedre faglige resultater og færre omkostninger. Alligevel beretter patienter og sundhedsprofessionelle om, at inddragelse kun sker i begrænset omfang. - Et paradoks, der kalder på et svar. Denne bog går på jagt efter de mekanismer, der kan modarbejde, at patienterne inddrages i deres behandling som mennesker med individuelle behov. Den retter opmærksomheden mod de udefrakommende organisationsideer, der former sundhedsvæsenets hverdag. Den præsenterer en distinktion mellem ´idealpatienter´ og ´de andre´ og konstaterer, at det ikke er alle patienter, der passer lige godt med sundhedsvæsenets mange ideer. Bogen tager patientens perspektiv og er sprængfyldt med eksempler på, at partnerskabet trædes under fode af hensyn til andre ideer. Den ser på organisationsideer, der udspringer af fire rationaler: offentlig styringslogik, markedslogik, lægeprofessionslogik og plejelogik. Den henvender sig til alle med interesse for sundhedsvæsenet - ikke mindst til sundhedsprofessionelle, studerende, administratorer i sundhedsvæsenet og patientforeninger.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.