Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Kvalitet og patientsikkerhed

Hvordan sikrer vi et systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed i det danske sundhedsvæsen?  Der er en stigende ulighed i sundhed og en øget sygdomsbyrde med især kroniske sygdomme og en stigende ældrebefolkning, ligesom 10% af alle patienter udsættes for en alvorlig utilsigtet hændelse. Samtidig tabes mange økonomiske ressourcer på gulvet på grund af dårlig kvalitet og svigtende patientsikkerhed. Disse udfordringer kan afhjælpes med systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed som i bogen er beskrevet af førende danske forskere og klinikere. Bogen henvender sig til alle sundhedsfaglige uddannelser på både universiteterne og på professionshøjskolerne, og den er i høj grad også relevant til kurser i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger. Konkret er bogen især henvendt til læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer og social- og sundhedsassistenter. Den kan også læses med stort udbytte af politikere og ledere på alle niveauer. Kvalitet og patientsikkerhed dækker alle relevante begreber, metoder og gældende terminologi i det samlede sundhedsvæsen – fra kommunerne over praksissektoren til hospitalerne. Der er fokus på: Det patientcentrerede sundhedsvæsen - fra retlige rammer til tilrettelæggelse af patientforløb Kvalitetsmåling Kvalitetsforbedring Statistisk proceskontrol Ledelse af kvalitet Oversættelse og implementering af kvalitetsstrategier Kvalitet og økonomi - herunder prisen for god kvalitet og de økonomiske konsekvenser af dårlig kvalitet.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788762817814
  • Indbinding:
  • Indbundet
  • Sideantal:
  • 688
  • Udgivet:
  • 24. maj 2023
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 170x241x36 mm.
  • Vægt:
  • 1278 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 27. november 2024
På lager

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Kvalitet og patientsikkerhed

Hvordan sikrer vi et systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed i det danske sundhedsvæsen? 
Der er en stigende ulighed i sundhed og en øget sygdomsbyrde med især kroniske sygdomme og en stigende ældrebefolkning, ligesom 10% af alle patienter udsættes for en alvorlig utilsigtet hændelse. Samtidig tabes mange økonomiske ressourcer på gulvet på grund af dårlig kvalitet og svigtende patientsikkerhed. Disse udfordringer kan afhjælpes med systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed som i bogen er beskrevet af førende danske forskere og klinikere.
Bogen henvender sig til alle sundhedsfaglige uddannelser på både universiteterne og på professionshøjskolerne, og den er i høj grad også relevant til kurser i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger. Konkret er bogen især henvendt til læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer og social- og sundhedsassistenter. Den kan også læses med stort udbytte af politikere og ledere på alle niveauer.
Kvalitet og patientsikkerhed dækker alle relevante begreber, metoder og gældende terminologi i det samlede sundhedsvæsen – fra kommunerne over praksissektoren til hospitalerne. Der er fokus på:
Det patientcentrerede sundhedsvæsen - fra retlige rammer til tilrettelæggelse af patientforløb
Kvalitetsmåling
Kvalitetsforbedring
Statistisk proceskontrol
Ledelse af kvalitet
Oversættelse og implementering af kvalitetsstrategier
Kvalitet og økonomi - herunder prisen for god kvalitet og de økonomiske konsekvenser af dårlig kvalitet.

Brugerbedømmelser af Kvalitet og patientsikkerhed



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.