Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lærerjobbet er et drømmejob for mange nyuddannede lærere, og de glæder sig til at starte i skolen, når de er færdige med deres uddannelse. Men i de første år som ny lærer oplever mange også, at det kan være en udfordring at finde sine ben i jobbet.Formålet med denne bog er at hjælpe nye lærere godt ind i skolens verden, så de nemmere finder sig til rette i lærerprofessionen. Bogen behandler en række typiske udfordringer, som nye lærere ofte oplever, og giver gode råd og tips til, hvordan man kan håndtere og arbejde med disse udfordringer. Bogen kan bl.a. bruges i forbindelse med overvejelser over spørgsmål som:hvordan man bevarer motivationen i jobbethvordan man klarer de mange nye og ofte svære opgaverhvordan man håndterer forældresamarbejdethvordan man arbejder med inklusionsudfordringerhvordan man får mest muligt ud af samarbejdet med kollegerne.Bogen henvender sig først og fremmest til nye lærere, men ledere, undervisere, kollegaer og mentorer i skoler, på professionshøjskoler og i andre uddannelsesmæssige sammenhænge kan også have glæde af at læse med.
Lærerjobbet er et drømmejob for mange nyuddannede lærere, og de glæder sig til at starte i skolen, når de er færdige med deres uddannelse. Men i de første år som ny lærer oplever mange også, at det kan være en udfordring at finde sine ben i jobbet. Formålet med denne bog er at hjælpe nye lærere godt ind i skolens verden, så de nemmere finder sig til rette i lærerprofessionen. Bogen behandler en række typiske udfordringer, som nye lærere ofte oplever, og giver gode råd og tips til, hvordan man kan håndtere og arbejde med disse udfordringer. Bogen kan bl.a. bruges i forbindelse med overvejelser over spørgsmål som:· hvordan man bevarer motivationen i jobbet· hvordan man klarer de mange nye og ofte svære opgaver· hvordan man håndterer forældresamarbejdet· hvordan man arbejder med inklusionsudfordringer· hvordan man får mest muligt ud af samarbejdet med kollegerne. Bogen henvender sig først og fremmest til nye lærere, men ledere, undervisere, kollegaer og mentorer i skoler, på professionshøjskoler og i andre uddannelsesmæssige sammenhænge kan også have glæde af at læse med.Om forfatterne: Kari Kragh Blume Dahl er ph.d. med en baggrund som psykolog og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Forsker i læreruddannelse, skole, de professionelle og forholdet imellem professionel person og organisation ud fra en teoriintegreret tilgang, der bl.a. trækker på kulturanalyse, socialkonstruktivisme, kritisk psykologi og professionslitteratur. Per Fibæk Laursen er professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet. Har især forsket i folkeskole, læreruddannelse og didaktik og har udgivet en lang række bøger om disse emner. Bent B. Andresen er ph.d. og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Arbejder med og skriver om menneskets læring i forskellige faser af livet og under forskellige vilkår, bl.a. i skoler, pædagogisk udvikling, læreres professionelle udvikling og praksis samt forsknings- og evalueringsmetoder.
Hver person bringer sine unikke erfaringer, følelser og handlemønstre med sig ind i sit arbejde. Den måde, vi arbejder på som professionelle, er med andre ord personlig uanset vores beskæftigelse. Alligevel overses den personlige og psykologiske dimension ofte i forståelsen af den professionelle lærer, pædagog, sygeplejerske eller socialrådgiver.Professionspsykologi introducerer et nyt område og begreb i forskningen om professionerne. Indtil nu er de professionsuddannede ofte blevet fremstillet med et sociologisk blik som en nærmest ensartet gruppe, der skal leve op til nogle bestemte samfundsmæssige krav. Med et psykologisk blik kan vi i stedet forstå dem som personer og professionalisme som et komplekst psykologisk fænomen ved at fokusere på blandt andet relationer, professionsetik, anerkendelse, autenticitet, organisering og praksis.Med perspektiver fra mange forskellige fagområder såsom psykologi, pædagogik, filosofi og sociologi giver bogens 19 forfattere deres bud på, hvad professionspsykologi er. Og de undersøger, hvad professionspsykologi kan bruges til af såvel professionelle og forskere som undervisere og studerende, når vi skal forstå psykologiens og det personliges betydning i det professionelle virke.
Teacher training institutions are not just places with buildings, classrooms, tutors, textbooks, lesson plans, and exams. They are also spaces for growing up to become somebody and someone a space where future teachers are shaped in complex local moral worlds. In her book, Kari Dahl provides a unique and rare look into an unknown and often overlooked world as she takes us on a compelling journey inside the reality of teacher education and schooling in Kenya today. Relying on the author s extensive immersion into the world of teacher training institutions, readers will become familiar with the complex array of concerns that condition the spaces for teachers in training, and thus shape what professional identity means in a stratified and diverse culture.Drawing on a rich conceptual and theoretical vocabulary, we begin to understand how students in these teacher training colleges constantly negotiate and confront the complex constructions of ethnicity, gender, and class, as well as moral, religious, academic, and resource deprivation issues which they meet in the different institutional cultures. We hear the voices of five young men and women on their way through college. Their stories reveal personal hopes and ambitions in their processes of becoming teachers as they struggle through college. We get a glimpse inside the authoritarian and bureaucratic Lexington teacher training college, the poor but accountable Wummit teacher training college, and the run-down private teacher college called Global where students are kings and customers in poor surroundings. This story of the process of growing up and becoming an education professional in an African setting will appeal to readers interested in education, schooling, and international development. It will interest researchers, educational planners, teachers, and students in the fields of teacher education, professional studies and international educational studies within social psychology, social anthropology, ethnography, and microsociology.Richly illustrated with photos.
Lærerliv i Afrika kan lede tanken hen på stråtækte skoler under primitive forhold. Men i denne bogs observationer af fire læreres erfaringer ved skoler i landsbyen Lwak i det vestlige Kenya sættes der flere ansigter på uddannelse i en ulandssammenhæng.Her finder vi den intellektuelle lærer Grace fra den kulturelle overklasse, den snedige skoleleder Amalla, den fattige, udslidte og omsorgsfulde pædagog Maureen og den antiautoritære Otien, der har moderne ambitioner om at integrere sin skole med lokalsamfundet. Man synes, man har hørt historien før - om læreres kamp for anerkendelse og identitet i skyggen af det officielle undervisningssystems magt og mangel på ressourcer. Men noget er alligevel anderledes.Gennem feltstudier af de fire personers omdømme og egne ord får forskere, undervisere og studerende inden for pædagogisk antropologi, socialpsykologi, professionaliserings- og uddannelsesforskning anledning til at tilegne sig et skoleliv, der både er genkendeligt og fremmed.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.