Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Torben Spanget Christensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Torben Spanget Christensen
    307,95 kr.

    Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen. Gennem historiske analyser af fagets folkeskolehistorie og gymnasiehistorie indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: Samfundsfag som samtale/livsverdenSamfundsfag som faglige metoderSamfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturerSamfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål.Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrette­læggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget. Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer.Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.Torben Spanget Christensen er lektor i samfundsfagsdidaktik på Institut for Kulturvidenskaber på SDU.Anders Stig Christensen er ph.d.-stipendiat på Institut for Kulturvidenskaber på SDU og lektor i samfundsfag på læreruddannelsen på UCL.Jesper Krarup er lektor i samfundsfag og dansk på Høje-Taastrup Gymnasium og master i gymnasiepædagogik fra SDU.Trine Søndergaard Paludan er lektor i samfundsfag og dansk på Maribo Gymnasium og master i gymnasiepædagogik fra SDU.

  • af Torben Spanget Christensen
    496,95 kr.

    Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen.Gennem historiske analyser af fagets historie i folkeskolen og gymnasiet indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: (i) Samfundsfag som samtale/livsverden, (ii) Samfundsfag som faglige metoder, (iii) Samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og (iv) Samfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål.Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrette­læggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget. Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer.Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.

  • - En grundbog
    af Anne Holmen, Nikolaj Frydensbjerg Elf, Morten Ziethen, mfl.
    556,95 kr.

    Bogen præsenterer en opdateret og sammenhængende forståelse af læring, fag, undervisning og organisation på det gymnasiale område.Bogens forfattere inddrager de seneste års omfattende empiriske forskning inden for det gymnasiale felt. De kombinerer teori og praksis og giver en række forskellige bud på, hvad god gymnasial pædagogik er, og hvordan pædagogik er en del af skolens samlede aktiviteter.Gymnasiepædagogik giver et overblik over centrale almendidaktiske, fagdidaktiske og organisatoriske problemstillinger og tilbyder dermed de gymnasiale undervisere og ledere et solidt grundlag for en reflekteret pædagogisk praksis og ledelse.Gymnasiepædagogik henvender sig primært til nye lærere i gymnasiet og er også en brugsbog for de erfarne lærere. Den kan endvidere anvendes i forbindelse med fagligt og pædagogisk udviklingsarbejde samt give stof til pædagogiske diskussioner blandt undervisere og ledere. Bogen kan også indgå i studier og projekter på videregående uddannelser.Bogen er redigeret af Jens Dolin, Gitte Holten Ingerslev og Hanne Sparholt Jørgensen.

  • af Peter Hobel, Solveig Troelsen, Ane Qvortrup, mfl.
    251,95 - 313,95 kr.

    ‘Didaktik i udvikling’ gør status og ser fremad i 20 kapitler om didaktik skrevet af danske og internationale forskere og repræsentanter fra didaktisk praksis. Bogens kapitler er fagfællebedømt og repræsenterer den nyeste forskning af relevans for både praktikere og forskere inden for det didaktiske felt. ‘Didaktik i udvikling’ falder i fire dele: Første del behandler didaktikkens indholdsaspekt, dels bredt og teoretisk, dels eksemplificeret ved skrivedidaktik i forskellige sammenhænge. Anden del adresserer formaspektet og undersøger didaktiske tilgange i grundskole og gymnasium. Tredje del ser på didaktikkens organisering i forskellige kontekster, og fjerde del behandler didaktikkens iboende normativitet(er). Bogen henvender sig til undervisere, studerende og forskere med interesse for didaktiske problemstillinger i tilknytning til grundskole og gymnasium.

  • af Ane Qvortrup, Ellen Krogh & Torben Spanget Christensen
    277,95 - 307,95 kr.

    Bogen giver lærere og undervisere i både grundskole og på ungdomsuddannelser de nødvendige redskaber til didaktiske analyser, der kan hjælpe på vej i egen undervisningspraksis. Forfatterne beskriver det store repertoire af didaktiske begreber, analyser og modeller, der hjælper med at udforske didaktikken i relation til de udfordringer, man møder som lærerstuderende, i pædagogikum og i jobbet som lærer. De indkredser også, hvordan de to discipliner – almen- og fagdidaktik – har været forstået tidligere og kan forstås i dag. Formålet er at levere et teoretisk grundlag for den didaktiske analyse, der er nødvendig, ligegyldig hvor og på hvilket uddannelsesniveau, man underviser. Bogen er udkommet i serien Didaktik, en række af didaktikbøger til lærere og studerende i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Bøgerne går praktisk til værks, er fyldt med eksempler og øvelser og er baseret på den nyeste forskning inden for området. Ellen Krogh er professor på Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet. Ane Qvortrup er lektor på Institut for Kultur­videnskaber, Syddansk Universitet. Torben Spanget Christensen er lektor i samfundsfagsdidaktik på Institut for Kulturvidenskaber på SDU.

  • af Torben Spanget Christensen, Vibeke Christensen, Camilla Kølsen Petersen & mfl.
    307,95 - 392,95 kr.

    Formativ evaluering er et af de mest benyttede begreber i pædagogik og didaktiv de seneste 25 år. Alligevel er der mange lærere i både folkeskolen og i gymnasiet, der finder det svært at få til at fungere i praksis? Formativ evaluering fokuserer på de helt grundlæggende spørgsmål om evalueringsformen for at ruste underviseren til at implementere den i den faglige undervisningsproces løbende. Lærere og ledere skal ud af den usikkerhedszone, som de befinder sig i, og det ønsker bogen at gøre ved at etablere et grundlag for dybere refleksion af, hvad formativ evaluering er. For hvis den bliver grebet rigtigt an, kan evalueringsformen åbne op for udviklingen af både undervisning og læring.Bogen udkommer i serien Didaktik, der består af bøger til lærerstuderende og lærere i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Alle bøgerne går praktisk til værks og er baseret på den nyeste forskning for området.

  • - Undersøgelser og analyser af aktuelle udviklinger i gymnasiet
    af Peter Hobel, Lilli Zeuner, Peter Henrik Raae, mfl.
    296,94 kr.

    De gymnasiale uddannelser har de seneste 20 år gennemgået en række forandringsprocesser, begrundet dels i de tre reformer, der er gennemført siden 2005, dels i den ”almindelige” udvikling i forståelsen af viden og kundskab og i samfundsmæssige værdier og prioriteringer.I Gymnasiet i udvikling undersøges det aktuelle gymnasium, gymnasiet anno 2020. Hensigten er at formidle ny viden om gymnasiet generelt samt om det at være gymnasieleder, -lærer og -elev i lyset af den længere reformerings- og moderniseringshistorie. I bogens otte kapitler beskriver og diskuterer forfatterne nogle af de områder, hvor der er sket markante forandringer. Det gælder bl.a. mht. menneskesyn og dannelsesformer, faglighed og fagligt samspil, skriftlighed, evaluering, teknologi og digitalisering samt organisering og ledelsesformer.Gymnasiet i udvikling udspringer af og formidler de første resultater af et stort forskningsprojekt, igangsat i 2017 af 11 forskere fra Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. Bogen henvender sig skoler, ledere, lærere og andre aktører med tilknytning til gymnasiet. Desuden tænkes den brugt som grundbog på uddannelser rettet mod gymnasiet på forskellige niveauer, såvel kandidatuddannelser som pædagogikum og masteruddannelser, hvor den vil kunne skabe grundlag for refleksion over og diskussion om gymnasiets status og vilkår.

  • af Torben Spanget Christensen, Mikkel Brunvold, Ulla Carlsen, mfl.
    700,95 kr.

    Udgivelsen skal give fagdidaktisk inspiration til og vejledning i at undervise i de merkantile fag i gymnasiet. Udgivelsen centrerer om nyere fagdidaktiske emner som praksisnær undervisning, PBL og skriftlighed.Merkantil fagdidaktik henvender sig primært til nye undervisere i de økonomiske fag: international økonomi, virksomhedsøkonomi, afsætning, erhvervsjura og innovation – og særligt til pædagogikumkandidater, -vejledere og kursusledere.Derudover er udgivelsen også målrettet erfarne undervisere, som ønsker inspiration til udvikling af deres undervisningspraksis.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.