Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Fagdidaktik i samfundsfag - Torben Spanget Christensen - E-bog

Bag om Fagdidaktik i samfundsfag

Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen. Gennem historiske analyser af fagets historie i folkeskolen og gymnasiet indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: (i) Samfundsfag som samtale/livsverden, (ii) Samfundsfag som faglige metoder, (iii) Samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og (iv) Samfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål. Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrette­læggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget. Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer. Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771186222
  • Udgivet:
  • 24. Februar 2016
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Fagdidaktik i samfundsfag

Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen.

Gennem historiske analyser af fagets historie i folkeskolen og gymnasiet indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: (i) Samfundsfag som samtale/livsverden, (ii) Samfundsfag som faglige metoder, (iii) Samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og (iv) Samfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål.

Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrette­læggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget. Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer.

Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.

Brugerbedømmelser af Fagdidaktik i samfundsfag



Find lignende bøger
Bogen Fagdidaktik i samfundsfag findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.