Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
På tværs af en række forskellige diagnoser som ADHD, autisme, Aspergers Syndrom, ODD, ikke-verbale indlæringsvanskeligheder, Tourettes Syndrom, OCD mv. reagerer børn med disse diagnoser ofte ens i en række af hverdagens situationer: De har svært ved at håndtere frustrationer og behov, der ikke opfyldes med det samme, de er ufleksible og har svært ved at omstille sig.I det daglige samspil med andre børn eller voksne reagerer de tit ved at eksplodere, når omverdenens krav og forventninger bliver ”for meget”.Fælles Proaktiv Problemløsning (tidligere kendt som Samarbejdsbaseret Problemløsning) er den første pædagogiske metode, der effektivt og synligt hjælper denne gruppe børn og unge.Ross W. Greene har forsket i emnet i en årrække, og hans erfaringer er her omsat til en praktisk brugsbog med masser af eksempler og konkrete anvisninger på, hvordan man praktiserer metoden i hverdagen.'Det eksplosive barn’ henvender sig til alle, der er i kontakt med udfordrede og udfordrende børn – herunder også børn, der reagerer ved at trække sig ind i sig selv og ”implodere”.Metoden fører til langt færre konflikter i hverdagen, samtidig med at børnene lærer de nødvendige sociale færdigheder til at kunne begå sig i en stadig mere kompliceret verden.Bogen er blevet ”bibel” for såvel forældre som lærere, pædagoger og andre, der er i kontakt med disse børn. Som psykolog Bo Hejlskov Elvén skriver i bogens forord: ”At diskutere adfærdsproblemer hos børn i dag uden at nævne Ross W. Greene er ikke seriøst. Og så er det lige meget, om man er forælder, lærer, pædagog eller psykolog. Derfor er ’Det eksplosive barn’ en klassiker.”Denne udgave er den nye udgave: Den 7. gennemreviderede og opdaterede udgave fra 2017.
Piger og kvinder med ADHD slås ikke bare med en hård og stresset hverdag. I kraft af deres køn har de også en række ekstra udfordringer, som drenge og mænd med ADHD ikke oplever. F.eks. er diagnosekriterierne baseret på de symptomer, drenge og mænd har, og derfor får piger og kvinder betydeligt mindre hjælp i skolen, i sundhedsvæsenet og i psykiatrien. Lotta Bog Skoglund har som læge og psykiater specialiseret sig i at hjælpe disse piger og kvinder. I bogen gennemgår hun den viden, der er om de særlige udfordringer, piger og kvinder med ADHD er udsat for, og hun beskriver alle aspekter af hverdagen fra at være teenager til at blive pensionist. Dette suppleres med en række eksempler og historier, hun har hørt i sin private praksis. Bogen er blevet kåret til årets populærvidenskabelige bog i Sverige i 2020. Lotta Bog Skoglund skriver i bogens forord bl.a.: ”I løbet af mine år som læge og psykiater har jeg mødt mange piger og kvinder med udiagnosticeret ADHD, som har kæmpet så hjerteskærende hårdt for at få deres liv til at hænge sammen. Desværre har hverken forskningsverdenen eller sundhedsvæsenet været specielt interesseret i de særlige udfordringer, som disse piger og kvinder har, og kendskabet til deres særlige situation, er stadig skræmmende lav. Denne bog er til Jer.”
Vi ved det godt: Skældud virker ikke. Det skader forholdet mellem barn og forælder, og barnet lærer ikke det, det får brug for som voksen, ved, at du som forælder tromler din egen vilje igennem. Men, hvad gør man så helt konkret, når man ikke vil falde i skældud-fælden? Det har den amerikanske psykolog Ross W. Greene fundet en metode til, som alle forældre kan lære. Helt grundlæggende handler det om at forstå og kommunikere med børn ved hjælp af samarbejde frem for skældud. Bogen er praktisk anlagt og indeholder en lang eksempler på, hvordan man bruger metoden i hverdagen, og en række dialoger fra situationer, alle forældre kan nikke genkendende til. Den henvender sig til alle børnefamilier, der ønsker færre konflikter i hverdagen og som vil undgå, at forældreskabet bliver en konstant balancegang mellem konflikt og kapitulation.“Mange forældre befinder sig i et gråzone-land mellem eftergivenhed og autoritære principper. De ønsker, at deres barn skal være et selvstændigt individ, men ikke hvis det fører til, at det træffer uheldige valg. De vil helst undgå at fremstå som strenge og pedantiske forældre, men ikke hvis resultatet bliver et uforskammet og trodsigt barn," forklarer Ross W. GreeneDen gyldne middelvej mellem det rene forældreherredømme og total eftergivenhed på barnets præmisser handler om, at voksne skal vise respekt overfor børnene og samarbejde med dem om at finde holdbare løsninger. For børn vil gerne samarbejde, og børn gør det godt, hvis de kan, mener Ross W. Greene. Men ofte har de ikke evnerne eller erfaringerne, der skal til for at gøre det."Målet er ikke at være perfekt som forælder, især fordi det er umuligt at leve op til. Du skal heller ikke konstant drage dine egne beslutninger i tvivl. Målet er at reflektere over hvilken rolle, du spiller i dit barns liv, hvordan du får indflydelse og fremmer de karaktertræk, du værdsætter mest," forklarer han.Om Ross W. GreeneDen amerikanske forfatter og psykolog Ross W. Greene har udgivet flere bøger om børneopdragelse, bl.a. bestselleren Det eksplosive barn, der bygger på de samme principper men er målrettet børn og unge med diagnoser og andre særlige udfordringer. Bogen er i dag et standardværk herhjemme inden for sit felt og indgår i pensum på en række uddannelser.
Drikker du for meget? Synes andre, at du skal skære ned på dit forbrug? Så er bogen "Lær at drikke med måde" noget for dig.Hvis du stopper op i tide, er det muligt at ændre de dårlige alkoholvaner og lære at drikke med måde.Denne bog giver dig de nødvendige redskaber:Du lærer ved hjælp af en række test om dine muligheder for at drikke med måde.Du lærer at afdække og takle de situationer, hvor du især fristes til at drikke for meget.Du lærer at opbygge motivationen til at ændre drikkemønster.Du lærer at sætte grænser for dit forbrug, og at holde fast.Du lærer at forebygge tilbagefald."Lær at drikke med måde" er den eneste selvhjælpsbog på dansk, der fokuserer på at lære at drikke med måde. Den bygger på en gennemprøvet metode, der med succes anvendes i andre lande.”En nytænkende og brugbar selvhjælpsbog, der fagligt kommer godt rundt om problemerne.” Lars Hindkjær, leder af Misbrugscenter Sønderborg"En velkommen og vedkommende bog med mange gode råd.” Eric Allouche, psykolog, Misbrugscenter Slagelse.”Jeg har fået lært det, bogen lover: at drikke med måde.” Henrik Soelmark, musiker.
"Mindfulness i naturen" giver en solid introduktion både til mindfulness og til, hvordan man ved at opholde sig mindfuldt i naturen kan opleve at være forbundet med den natur, vi er en del af, og derved få mere livsglæde og indre ro i hverdagen.Bogen er den første på dansk, der både henvender sig til den helt almindelige natur- og mindfulness interesserede læser, og som samtidig har en faglig dybde, der gør den brugbar for professionelle stress- og mindfulnesskonsulenter indenfor det social- og sundhedsfaglige felt.Når mindfulness og natur går hånd i hånd, forstærker det effekten af begge dele. Men mange udnytter ikke de muligheder, de har lige udenfor døren. I "Mindfulness i naturen" fortæller Eva Zelander om den seneste forskning og om alt det, vi nu ved om, hvordan naturen påvirker os positivt, blot ved at vi opholder os i den. Bogen indeholder desuden en grundig introduktion til mindfulness med mange eksempler på, hvordan man i hverdagen kan bruge mindfulness til at takle situationer, som læseren vil kunne genkende fra sit eget liv. Sidste del af bogen består af en righoldig samling af både kreative og naturterapeutiske øvelser, der kan udføres i naturen, samt en række naturmeditationer.I bogen får læseren konkrete værktøjer til, hvordan man kan udvikle sin egen praksis omkring mindfulness, og hvordan man kan koble det til at opholde sig i naturen. Med de konkrete øvelser til at lære at bruge naturen ‘mindfuldt’ i hverdagen, guides læseren til at komme ud og mærke naturen og opleve den forskel, det kan gøre.Anmeldelse til bibliotekerne:”Her er en udgivelse, der fortjener mange superlativer. Udstyrsmæssigt er det en lækker bog med flotte billeder. Den er bred i sin tilgang til emnet, men samtidig yderst praksisanvendelig. En bog, der er skrevet med både hjerte og viden.”Om forfatteren:Eva Zelander er oprindelig uddannet landskabsarkitekt, men har med tre yderligere uddannelser som psykoterapeut, mindfulnessinstruktør og stresscoach hjulpet mange med at finde ro i naturen med mindfulness. Ved hjælp af en lang række eksempler viser Eva Zelander i bogen, hvad det vil sige at leve ‘mindfuldt’. For mindfulness er ikke bare en teknik – det er en måde at være i livet på og møde sig selv og ens omgivelser med medfølelse.
De fem ting, døende fortryder mest: 1. Jeg ville ønske, at jeg havde haft modet til at leve et liv, hvor jeg var mere tro mod mig selv.2. Jeg ville ønske, at jeg ikke havde arbejdet så meget.3. Jeg ville ønske, at jeg havde haft modet til at udtrykke mine følelser.4. Jeg ville ønske, at jeg havde holdt kontakten med mine venner.5. Jeg ville ønske, at jeg havde tilladt mig selv at være mere lykkelig.Sådan lyder de fem sætninger, Bronnie Ware hørte igen og igen i de år, hvor hun arbejdede med at pleje døende mennesker. Oplevelser, der forvandlede hendes liv.I bogen deler Bronnie sin egen livshistorie med læseren og reflekterer over, hvordan man kan lære af de døendes erfaring og blive bedre til at tilrettelægge sit liv, så man fortryder mindre, lever mere intenst og bliver et friere og gladere menneske. Hendes erfaring er, at det er muligt at dø med fred i sindet, hvis man er bevidst om at træffe de rigtige valg undervejs i livet.Ved at fortælle inspirerende og ærligt om sin egen livsrejse giver Bronnie Ware læseren mod og lyst til at leve det liv, den enkelte fortjener. Hun viser på en måde, der går til hjertet, at det er muligt at skabe en bedre verden. Både for den enkelte og for vedkommendes omgivelser.Disse dejlige, letlæste erindringer er både en modig fortælling og en bog, der har ændret mange menneskers liv.
Hvordan er det at være kvinde eller pige med Asperger? 11 kvinder og piger fortæller om livet med diagnosen og viser, at autisme kan komme til udtryk på mange måder."Denne bog gør både pårørende, kærester og fagfolk klogere."
Den islamiske verden er i stigende grad præget af krig, terror, økonomisk misvækst og manglende demokrati. Kvinder, homoseksuelle og religiøse mindretal undertrykkes og forfølges. Stadig flere muslimer flygter derfor til Vesten, hvor integrationen af dem ofte fører til nye konflikter. Hvad er grunden til den elendige forfatning, ”Islams Hus” befinder sig i?Den hollandske sociolog Ruud Koopmans fremlægger i bogen resultaterne af den mest omfattende indsamling hidtil af statistisk materiale og andre facts og foretager den første sammenligning på empirisk grundlag af muslimske og ikke-muslimske lande og migrantgrupper verden over.Han når frem til, at en stor del af problemerne skyldes de fundamentalistiske strømninger i islam, som har bredt sig de seneste 40 år og i dag holder en stor del af den islamiske verden i et kvælertag.Koopmans mener ikke, at problemerne er uløselige, men det vil kræve et opgør med fundamentalismen, hvis udviklingen i de islamiske lande skal vendes.Bogen er derfor en forfriskende modvægt til såvel dem, der mener, at islam ikke kan reformeres, og som ser alt islamisk som problematisk, som dem, der på den anden side giver Vesten skylden for problemerne på grund af imperialisme, racisme og de krige, vestlige lande har været involveret i.Sagt om bogen:Netmediet Pio:"Bogen er datatung, men velskrevet og flydende i sproget. Den bør være pligtlæsning for alle, der for alvor ønsker at beskæftige sig med drøftelsen af integration i Europa."Fagbladet Religion:"Bogen er et must for alle religionslærere - og den er fyldt med statistikker, som er lige til at bruge ..."Ayaan Hirsi Ali:”Et standardværk for alle, der beskæftiger sig med udfordringerne i den islamiske verden og integrationen af muslimer i Europa.”
Anton Tigertæmmer er en sjov, lærerig og tankevækkende historie om, hvordan Anton lærer at tæmme den tiger, han har inde i maven, så den nøjes med at knurre lidt, når han bliver vred eller bange.Anton synes, det er svært at have en tiger i maven, for de andre børn bliver bange. Men andre gange er han glad for tigeren, Den kan hjælpe ham til at sige stop, når nogen gør noget, Anton virkelig ikke kan lide. Men det ville være bedre, hvis den ikke var så voldsom og skræmmende.Skrevet med respekt for barnet"Historien er skrevet med respekt for barnet, og gør det tydeligt, at vrede er en naturlig følelse, som altså ikke skal udryddes fuldstændig. Men som skal tæmmes lidt, så banet kan begå sig i sociale sammenhænge uden at skræmme sine venner".(Anmeldelse i Lektørudtalelse til bibliotekerne.)Psykologisk metodeBogen indgår i en serie børnebøger, hvor der bliver talt om et problem, som barnet bøvler med, på en legende måde, så problemet bliver til noget eller nogen, der er uden for barnet og ikke inden i barnet selv. Der giver barnet en lettere tilgang til at lære at mestre noget svært og samtidig blive mindre tynget af problemet.Metoden, der kaldes eksternalisering, forklares bagest i bogen på en måde, så forældre og andre kan anvende den på andre af de problemer og tanker, mange børn bøvler med.
Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – lærerens bog med øvelsesark” er bogen til læreren, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer og dermed lære at tænke og handle socialt. Bogen indeholder bl.a. 54 øvelsesark, lige til at kopiere.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre. Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne.Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.
Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – børnenes bog” er elevens arbejdsbog, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer, så barnet lærer at handle og tænke socialt. Uden disse evner bliver barnet ofte ensomt, udsat for mobning og social eksklusion.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre.Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt.Social tænkning har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.
Borderline er en af de psykiatriske sygdomme, der er flest negative fordomme omkring.Denne bog afliver mange af disse myter og giver en nuanceret beskrivelse af hverdagen for og med en person med borderline. Modsat hvad de fleste tror, er det i dag muligt for at slippe fri af diagnosen.Ærlige fortællingerI bogen fortæller 16 borderline-ramte af begge køn og i alle aldre nuanceret og hudløst ærligt om, hvordan det er at have borderline. Fem pårørende fortæller om hverdagen med en, der har diagnosen. Samtidigt gennemgås diagnosen grundigt, og bogen beskriver de nyeste behandlingsmetoder på området. Der er sket meget store fremskridt de seneste år.Se og forstå borderline indefra"Jeg har læst bogen med stor interesse. Jeg må indrømme, at det er første gang, jeg fornemmer, at jeg forstår, hvad borderline er og medfører. Når man læser bogen, får man nærmest lov til at se og forstå borderline indefra. En meget vedkommende og vigtig bog."Kai Pedersen, redaktør af AKTbladetFørste bog i flere årBogen er skrevet af journalist Simon Kratholm Ankjærgaard, hvis kone som voksen fik diagnosen borderline.Det er den første bog om emnet i flere år. Den er skrevet til alle med borderline, alle de pårørende og alle de, der på en eller anden måde har kontakt til borderliner-ramte: Læger, sagsbehandlere, lærere, pædagoger, kolleger, naboer med flere.
Legetræning er kongevejen til at hjælpe et barn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen. Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer.I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, hun har arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde.Bogen indeholder desuden beskrivelser af, hvordan en psykolog, en mor, en elev, en lærer og en pædagog har oplevet legetræningen.Om forfatteren:Hanne Bendix er uddannet lærer, og efter 10 år i den almindelige folkeskole har hun i mere end 25 år undervist børn og unge med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2008 tog hun til USA for at lære mere om legetræning af børn og blev uddannet som konsulent i ”PLAY Project”, som er et legetræningsprogram specielt beregnet til børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.Sundhedspolitisk Månedsblad skrev:" ... en ny, inspirerende og opmuntrende bog om legetræning af børn med autisme og ADHD. ... Bogen er ikke bare en avanceret, pædagogisk legemanual. Det er også en bog, der - i kraft af forfatterens helt særlige og nænsomme fornemmelse for udviklingsforstyrrede børn - giver alle os andre en chance for indsigt i, hvordan man tænker, når man har en udviklingsforstyrrelse."Specialpædagogisk månedsblad skrev:"En god bog, som bringer nyt om legetræning. Bogen er rigt udstyret med illustrative cases."
I ”Momse med demens” får læseren råd og inspiration til at opnå flere gode, mindre pressede og mere meningsfulde stunder sammen med et familiemedlem eller en nærtstående ven/veninde, der er ved at blive dement. For det er muligt at få noget positivt ud af samværet med et kært og nærtstående menneske, som mentalt langsomt forsvinder. Det handler denne bog om. Den indeholder samtidig faktabokse og interviews med eksperter, der formidler den nyeste viden om sygdommen. Hvis man tænker konstruktivt og utraditionelt og skruer på nogle knapper for, hvordan man er sammen, er det muligt stadig at få gode og positive oplevelser sammen i de svære år. Det var dog ikke det billede, Dorthe Boss Kyhn og datteren Ida Hinchely Kyhn stod med, da Dorthes mor og Idas mormor blev dement. ”Alle sagde, det kun gik én vej, og det var ned. Men vi ville finde en måde, en anden vej at finde ind i Momses nye verden. Og fra den dag, vi ændrede vores adfærd og den måde, vi kommunikerede med hende på, blev mange ting lettere, og vi ’genså’ en gang imellem den mor og mormor, hun var engang, og som vi savner ubærligt meget”, fortæller Dorthe Boss Kyhn i bogen. Gennem en række hverdagssituationer giver bogen en række konkrete eksempler på, hvordan man kan gribe sine besøg og samværet med den demente an.
Som 14-årig fik Mads at vide, at han har diagnosen "infantil autisme". I bogen fortæller han om, hvordan han oplevede forløbet hos psykiaterne på hospitalet, og han fortæller om sin hverdag, før, mens, og efter diagnosen blev stillet. Om at være anderledes og føle sig udenfor uden at vide hvorfor - og om skoleskiftet, det var angstprovokerende at skulle igennem, men som viste sig at være den rigtige beslutning. Mads beskriver med konkrete eksempler gennem et flerårigt forløb sin følelser, tanker og oplevelser i forhold til familien, skolekammeraterne, lærere og psykiatere. Dermed giver han et enestående indblik i, hvordan hverdagen former sig for en dreng med ASF (autismespektrumforstyrrelse). Hvilke særlige udfordringer han har, og hvordan han forsøger at takle de mange ting, der gør det svært for ham at leve et liv som andre.
Multikulturalisme ses af mange som progressiv og venstreorienteret, og kritikken af den betragtes som reaktionær og racistisk. Denne bog udfordrer denne tankegang og viser – fra et venstrefløjsperspektiv – hvordan den moderne mangfoldighedstankegang tværtimod undergraver fornuft, frihed, lighed og individuel selvbestemmelse. Ved at have et særligt fokus på sær-identiteter og indføre grupperettigheder på bekostning af universel politisk frihed, borgerrettigheder, upartiske institutioner og lighed mellem kønnene er den på kollisionskurs med demokratiets grundværdier. Multikulturalisme er derfor i virkeligheden en konservativ og antimoderne ideologi. I denne bog beskriver den svenske universitetsforsker Göran Adamson, hvordan Sveriges regering i 2000 af ideologiske grunde påtvang svenske universiteter en ny ”mangfoldighedspolitik”. Med universiteterne som eksempel påviser forfatteren, hvordan multikulturalisme i dag er blevet en statsbærende ideologi i Sverige, og han leverer en knivskarp analyse af de problemer, det skaber. Adamsons bog er en nøgle til forståelse af ikke bare dagens Sverige men de stigende problemer, andre europæiske lande oplever med at rumme og inkludere deres nye borgere, fordi man ikke tør gøre op med multikulturalismen. Göran Adamson er lektor i sociologi og har en PhD fra London School of Economics and Political Science, LSE. Han er en førende venstrefløjskritiker af multikulturalismen, og hans kommende bog, Masochistisk nationalisme – multikulturelt selvhad og forgabelsen i det eksotiske, fremdrager paralleller mellem klassisk nationalisme og multikulturalisme.
Allahs fængsel er en dramatisk selvbiografi om en ung muslims vej væk fra islam til at blive ateist – og den høje pris, han måtte betale. Det er den første bog på dansk om emnet, og en af de første i det hele taget. 26-årige palæstinensiske Waleed al-Husseini er i dag en fri mand. Men friheden har kostet ham dyrt. I 2010 blev han fængslet af det palæstinensiske selvstyre på Vestbredden, anklaget for at forlade islam og blive ateist. Han sad fængslet i over 7 måneder og blev tortureret. Som blogger havde al-Husseini siden teenageårene skrevet religionskritiske tekster med fordømmelser af, hvad han ser som tilbagestående, voldelige og kvindefjendske måder at praktisere islam på. Men i de palæstinensiske selvstyreområder kan man ikke bare forlade Islam. al-Husseini blev dæmoniseret og fremstillet som "Offentlighedens Værste Fjende". I Allahs fængsel fortæller han om sin vej væk fra islam, om at blive udstødt af familie og venner og om sit langvarige, smertefulde ophold i palæstinensiske fængsler, hvor han blev udsat for både fysisk og psykisk tortur, før han efter internationalt pres fik asyl i Frankrig. Allahs fængsel, der længe lå på de franske bestsellerlister, er et stærkt og reflekteret personligt vidnesbyrd fra en trodsig og uforfærdet rebel. Waleed al-Husseini fortæller levende om livet i et samfund, der er paralyseret af indre og ydre konflikter, et korrupt magtapparat og en religion, der spiller en altdominerende rolle i hverdagen. Bogen er samtidig et flammende forsvar for oplysningstidens idealer fra en ung mand, der trods omgivelsernes overvældende modstand insisterer på at være fritænker og på at fastholde sin kamp for retten til ytringsfrihed og religionskritik.
Autisme er en livslang udviklingsforstyrrelse. At blive forældre til et barn med autisme ændrer livet for altid. I starten befinder man sig ofte i chok og krise – overvældet af spørgsmål og situationer, man ikke aner, hvordan man skal håndtere.”Vejen videre – når dit barn har autisme” er en håndsrækning til at få styr på tankerne og fornyede kræfter til at opbygge en hverdag, et familieliv og et liv sammen med sit barn.I et lettilgængeligt sprog får forældre og pårørende den nødvendige viden til at reflektere over de enorme udfordringer, de står over for, og til at træffe deres egne beslutninger på et solidt grundlag.Jeanette og Michael Rothenborg er selv forældre til tre drenge, hvoraf den ældste har autisme. Med dyb indsigt og empati formidler de konkrete erfaringer fra hverdagen med et barn med autisme plus den nyeste viden fra førende forskere og specialister på autismeområdet.- Hvad er autisme, hvordan fungerer hjernen hos et menneske med autisme og hvorfor har lige netop vores barn fået det?- Hvilke rettigheder har vi og hvordan får vi den hjælp der passer til vores barn og vores familie?- Hvordan samarbejder vi med fagfolk og hvordan møder de os?- Hvordan hjælper vi ham eller hende bedst og hvordan får vi familielivet til at fungere?- Hvordan undgår vi, at vores andre børn kommer i klemme?- Hvordan overlever vi som par og hvordan kan vi hjælpes ad med alle udfordringerne og problemerne?Bogen er også skrevet til inspiration for fagfolk, der arbejder med disse børn og deres familier. Her kan de få et unikt indblik i familiernes hverdag, udfordringer og ressourcer.
Broderisme er en islamistisk ideologi, der er vokset ud af Det Muslimske Broderskab, og som har opnået en betydelig magtstilling i Europas islamiske landskab. I bogen beskriver den franske antropolog Florence Bergeaud-Blackler broderismens ideologi, udvikling og opbygning. Der er tale om et intellektuelt politisk-religiøst projekt, som har til formål at etablere en islamisk verden. Det sker ikke kun, når de troende låses stadig mere fast i en muslimsk identitet, hvor broderismens halal- og haram-system har indflydelse på stadig flere dele af livet. Broderismen er også et handlingssystem, hvor tro og spiritualitet udleves i form af en politisk aktivisme, som promoverer kønsopdeling, halalmad og bederum, som stempler enhver kritik af islam og islamisme som ’islamofobi’, og som skal gøre Europa sharia-kompatibelt. Bogen er resultatet af mange års antropologisk feltarbejde i muslimske miljøer i Frankrig kombineret med et kritisk nærstudium af broderismens førende ideologer og nøgletekster. Forfatteren udpeger og afdækker broderismens organisatoriske netværk, og hun dokumenterer grundigt, hvordan broderismen systematisk har infiltreret centrale statslige og ikke-statslige institutioner, så dens indflydelse i dag når ind i hjertet af de vestlige samfund. Florence Bergeaud-Blackler afdækker en bevægelse, der er opsat på at islamisere ikke-muslimske lande igennem en strategi, der omfatter så forskellige områder som økonomi, uddannelse og økologi, og som undergraver menneskerettigheder og ‘islamiserer’ viden. Og afdækker, hvordan ideologiens tankegods spredes blandt menige muslimer, der ofte uforvarende bliver en del af denne bevægelse.Om forfatteren: Florence Bergeaud-Blackler, f. 1964 i Bordeaux, er fransk antropolog og forsker tilknyttet CNRS, det nationale franske forskningsinstitut. Hendes speciale er islamisk normpres i sekulariserede samfund, islamistiske indoktrineringsmetoder, halalmarkedet og Det Muslimske Broderskabs voksende indflydelse i Europa. Hendes bog om broderismen toppede i 2023 de franske bestsellerlister, skabte intens debat og fik den fornemme franske pris ”Prix Science et laicité”. Men den medførte også dødstrusler mod forfatteren, der i perioder måtte leve med politibeskyttelse.
Madvaner, søvn, skole, lektier, skærmtid, venner, søskendeskænderier, seksualitet, risikoadfærd. Der er meget at forholde sig til som forælder. Hver familie har sine egne unikke vilkår, og i familier, hvor et eller flere børn har ADHD, autisme eller andre diagnoser, er forældreskabet ofte ekstra krævende.Det er som regel netop de udfordringer, som en neuropsykiatrisk diagnose som autisme, ADHD og OCD i sig selv medfører, der gør det særlig svært at etablere rutiner.Denne bog er til dig, der måske føler, at hverdagen med sådanne børn og unge er svær at navigere i. Her blandes forældres egne erfaringer med de mest almindelige spørgsmål, forfatterne møder dagligt som henholdsvis psykiater og psykolog.Forældrenes egne tips og forslag suppleres med den nyeste viden fra forskningen og videnskabeligt baserede råd.Bogen er ikke en guide til at blive en perfekt forælder! Forfatternes håb er, at du vil finde tips og strategier til i samspil med dit barn at skabe et velfungerende familieliv med mere energi og glæde.Lotta Borg Skoglund har tidligere udgivet bogen "ADHD hos piger og kvinder", der er blevet en stor succes.
Hvordan er det at leve et liv som voksen med de mange forskellige udfordringer, det kan medføre at have autisme? Det giver denne bog et nuanceret billede af ved at give en lang række voksne med autisme en stemme i deres egen ret. Op mod 2,8 pct. af befolkningen har autisme, og for de fleste af dem er det en stor udfordring at forstå andre menneskers sociale samspil og deltage i det, at kommunikere med andre og at sætte sig ind i andre menneskers situationer og forestille sig, hvad de tænker. I ”At være voksen med autisme” sætter de berørte ord på, hvordan de takler hverdagens mange udfordringer i forbindelse med uddannelse, job, parforhold, at få børn, at leve i en beskyttet bolig, at blive gammel og så videre. Bogen formidler således den nyeste viden om de mange aspekter af livet som voksen med autisme, fra ungdomsårene over livet som forælder og erhvervsaktiv til livet som pensionist.
En metode til at forstå, hjælpe og opdrage børn, der let bliver frustrerede og er kronisk ufleksible. Til forældre, pædagoger, lærere og andre faggrupper.Urolige børn med diagnoser ender ofte med at eksplodere i en uoverskuelig dagligdag. En pædagogisk metode giver redskaber til at hjælpe dem.Forfatteren Ross W. Greene har mange år forsket i, hvordan hyperaktive eller eksplosive børn kan hjælpes.Med forskellige diagnoser som ADHD, autisme, Aspergers Syndrom, ODD, ikke-verbale indlæringsvanskeligheder, Tourettes Syndrom, OCD mv. reagerer børn med disse diagnoser ofte ens i en række af hverdagens situationer: De har svært ved at håndtere frustrationer og behov, der ikke opfyldes med det samme, de er ufleksible og har svært ved at omstille sig.Effektiv pædagogisk metodeFælles Proaktiv Problemløsning (tidligere kendt som Samarbejdsbaseret Problemløsning) er den første pædagogiske metode, der effektivt og synligt hjælper denne gruppe børn og unge.Ross W. Greenes erfaringer er her omsat til en praktisk brugsbog med masser af eksempler og konkrete anvisninger på, hvordan man praktiserer metoden i hverdagen.
Hvordan finder man de bedst egnede topledere til en virksomhed? Og hvordan foregår hele processen i forbindelse med topleder- rekruttering eller headhunting, som det populært kaldes? JOHN LOHFF tager læseren med ind bag kulisserne og gør rede for de overvejelser, en virksomhed gør sig, når den henvender sig til en headhunter – og for det målrettede og systematiske arbejde med at finde de bedste kandidater, der går i gang, i det øjeblik rekrutteringsfirmaet får en opgave. I et sagligt, letflydende og humoristisk sprog udfolder han headhunternes verden og krydrer med eksempler fra over 30 års erfaring i branchen. HÅNDPLUKKET indeholder al nødvendig viden til såvel de topledere og bestyrelsesmedlemmer, der skal i gang med en rekrutteringsproces, som til dem, der er mål for jagten – eller kunne tænke sig at blive det.
På tværs af en række forskellige diagnoser som ADHD, autisme, Aspergers Syndrom, ODD, ikke-verbale indlæringsvanskeligheder, Tourettes Syndrom, OCD mv. reagerer børn med disse diagnoser ofte ens i en række af hverdagens situationer.De har svært ved at håndtere frustrationer og behov, der ikke opfyldes med det samme, de er ufleksible og har svært ved at omstille sig. I det daglige samspil med andre børn eller voksne reagerer de tit ved at eksplodere, når omverdenens krav og forventninger bliver ”for meget”.Fælles Proaktiv Problemløsning er den første pædagogiske metode, der effektivt og synligt hjælper denne gruppe børn og unge. Ross W. Greene har forsket i emnet i en årrække, og hans erfaringer er her omsat til en praktisk brugsbog med masser af eksempler og konkrete anvisninger på, hvordan man praktiserer metoden i hverdagen.”Det eksplosive barn” henvender sig til alle, der er i kontakt med børn – herunder også børn, der reagerer ved at trække sig ind i sig selv og ”implodere”.Metoden fører til langt færre konflikter i hverdagen, samtidig med at børnene lærer de nødvendige sociale færdigheder til at kunne begå sig i en stadig mere kompliceret verden.
Oplever du de samme konflikter igen og igen med dit barn, og er du træt af at høre dig selv skælde ud?Oplever du også, at problemerne ikke bliver løst af, at du gentager dine krav, belønner god opførsel, holder goder tilbage eller straffer?Er du klar til at prøve en ny vej? At opdrage uden at skælde ud og uden at opgive eller sænke dine forventninger til, hvordan dit barn skal opføre sig?Opdragelse uden skældud giver dig konkrete redskaber til, hvordan du håndterer dit barns udfordringer og ønsker ved at samarbejde med barnet, og hvordan du foregriber, at der opstår opslidende konflikter og skænderier. Redskaber, som tusinder af forældre har lært at bruge – og som virker. Redskaber, der kan få dagligdagen til at køre – fra svære lektier til konflikter med søskende, pligter, der skal udføres, og aftaler, der skal holdes.Bogen er spækket med eksempler fra hverdagen, som alle forældre kan nikke genkendende til.Du lærer, hvordan du lytter og spørger ind til dit barns problemer og ønsker. Du lærer, hvordan du præsenterer dit eget perspektiv og dine egne ønsker for barnet, og hvordan I når frem til en realistisk løsning, der kan fungere for jer begge.Disse redskaber er guld værd for barnet og teenageren – også når det senere i livet bliver mødt med samfundets krav og forventninger om samarbejde og konstruktiv konfliktløsning.
En bog til alle børnefamilier, der ønsker færre konflikter i hverdagen. Bogen byder på en metode til at forstå og kommunikere med børn ved at samarbejde frem for at skælde ud.Undgå skældud-fælden med Ross W. GreeneVi ved det godt: Skældud virker ikke. Det skader forholdet mellem barn og forælder, og barnet lærer ikke det, det får brug for som voksen, år du som forælder tromler dine egen vilje igennem.Men, hvad gør man så, når man ikke vil falde i skældud-fælden? Det har Ross W. Greene fundet en metode til, som alle forældre kan lære, og i sin nyeste bog ’Opdragelse uden skældud’ beskriver han metoden.Børneopdragelse i gråzone-landIfølge Ross W. Greene behøver forældreskabet ikke at være en konstant balancegang mellem konflikt og kapitulation.“Når det i dag handler om børneopdragelse, er mange forældre i tvivl om, hvordan de skal gribe det an. De befinder sig i et gråzone-land mellem eftergivenhed og autoritære principper. De ønsker, at deres barn skal være et selvstændigt individ, men ikke hvis det fører til, at det træffer uheldige valg. De vil helst undgå at fremstå som strenge og pedantiske forældre, men ikke hvis resultatet bliver et uforskammet og trodsigt barn," forklarer Ross W. GreeneLøs problemer i fællesskabHeldigvis er der en gylden middelvej mellem det rene forældreherredømme og total eftergivenhed på barnets præmisser. Voksne skal vise respekt overfor børnene og samarbejde med dem om at finde holdbare løsninger. For børn vil gerne samarbejde, og børn gør det godt, hvis de kan, mener Ross W. Greene. Men ofte har de ikke evnerne eller erfaringerne, der skal til for at gøre det."Målet er ikke at være perfekt som forælder, især fordi det er umuligt at leve op til. Du skal heller ikke kon-stant drage dine egne beslutninger i tvivl. Målet er at reflektere over hvilken rolle, du spiller i dit barns liv, hvordan du får indflydelse og fremmer de karaktertræk, du værdsætter mest," forklarer han.Forståelse og kommunikationOpdragelse uden skældud er en metode til at forstå og kommunikere med børn ved hjælp af samarbejde frem for skældud.Bogen er praktisk anlagt og indeholder en lang eksempler på, hvordan man bruger metoden i hverdagen, og en række dialoger fra situationer, alle forældre kan nikke genkendende til. Den henvender sig til alle børnefamilier, der ønsker færre konflikter i hverdagen.
Verden er et farligt sted.Når man samler alt det, nogen har overbevist os om, at vi bør frygte, kan det blive en ganske overvældende tur i frygtens karrusel. I bogen piller de to forfattere glansen af en god del af frygtindustriens profetier, der har det til fælles, at de fordrejer, forstørrer og proportionsforvrænger noget, der isoleret set er sandt. Bevæbnet med solid videnskabelig dokumentation undersøger de frygtens væsen og viser, hvordan man – med talmæssig fikumdik – kan få små, fredelige bevægelser til at blive til farlige tigerspring. Fx kan man få en øget risiko på 0,8 procentpoint for at udvikle depression til – hokuspokus – at blive til en stigning på 80 procent.Frygtens karrusel er en omskrevet, udvidet og opdateret version af bogen Farligt, der udkom i 2018 – hvilket i sig selv har givet stof til eftertanke."Det er interessant at se, hvad vi dengang anså som allermest farligt. Terrortruslen fyldte det hele. Til gengæld var der ingen frygt for Rusland, inflation eller knaphed på energi," siger forfatterne, der konkluderer, at vi – alle problemer til trods – lever i den bedste og tryggeste af alle tider.Derfor bør vi undgå at sprede frygt hos vores børn.Frygtens karrusel er spækket med konkrete eksempler på, hvordan frygten får plads i medierne og vores hverdag – men også med greb til at modgå unødig frygt. Alt er dokumenteret med solide og bredt anerkendte kilder, samlet i en udførlig kildeoversigt bagest i bogen.
Ansatte i det, der ofte kaldes ’velfærdsfagene’ – lærere, sygeplejersker, socialrådgivere, pædagoger, sosu-assistenter mv. – lider mere af stress end andre. Men hvorfor, og hvad kan der gøres ved det? Både af arbejdspladsen og af den enkelte medarbejder?"Stress i professionsfagene" er den første bog, der ser konkret på de særlige udfordringer, de ansatte inden for disse fag har. To af Danmarks største kapaciteter på området forklarer, hvordan stress påvirker både kroppen, psyken og arbejdsmiljøet i professionsfagene.Bogen beskriver, hvad den enkelte medarbejder kan gøre for at mindske sin stressbelastning, hvad medarbejderne i fællesskab kan gøre, og hvad arbejdspladsen kan gøre. Endelig gennemgås et typisk alvorligt stressforløb med en beskrivelse af de mange forskellige indsatser, der kan gøres undervejs for at hjælpe den stressramte tilbage på arbejde, og mindske risikoen for tilbagefald.5 stjerner i Sundhedspolitisk Tidsskrift:Netterstrøm og Milsted ved i den grad, hvad de taler om, og faktisk har de med deres bog langt om længe udført den seriøse og nødvendige afdækning af den eksisterende videnskabelige viden om stress, som mange har brug for at få adgang til. Og de kommunikerer troværdigt og brugbart for de fleste, som vil vide mere om, hvad der skaber stress, hvordan man bedst undgår den, og hvad man helt konkret kan stille op, hvis man er ramt."Specialpædagogisk Månedsblad:"Det er en længe savnet lærebog. Den er skrevet af absolut kompetente forfattere, og den kommer hele vejen rundt. ... Bogen bør være et must på alle professionsuddannelserne."Om forfatterne:Bo Netterstrøm er dr.med. og ph.d. i stress og sygdom. Han var i en årrække ledende overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik i Hillerød. Han var medstifter af Center mod Stress, Kalmia, i Gentofte og af Stresscenteret. I dag arbejder han som konsulent og deltager i en række forskningsprojekter. Han har skrevet adskillige artikler og bøger om stress. Foto vedhæftet. Skal beskæres.Thomas Milsted er forfatter, foredragsholder og skribent med mere end 25 års erfaring som arbejdsmiljørådgiver. Han er medlem af bestyrelsen i Center for Studier i Arbejdsliv og har siddet i flere tænketanke om stress og det gode arbejdsliv. Han har skrevet adskillige artikler og bøger om stress.
Legetræning er kongevejen til at hjælpe børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer.At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen.I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, forfatteren har arbejdet med børn med udvik-lingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde.
Den islamiske verden er i stigende grad præget af krig, terror, økonomisk misvækst og manglende demokrati. Kvinder, homoseksuelle og religiøse mindretal undertrykkes og forfølges. Stadig flere muslimer flygter derfor til Vesten, hvor integrationen af dem ofte fører til nye konflikter.Hvad er grunden til den elendige forfatning, ”Islams Hus” befinder sig i? Den hollandske sociolog Ruud Koopmans fremlægger i bogen resultaterne af den mest omfattende indsamling hidtil af statistisk materiale og andre facts og foretager den første sammenligning på empirisk grundlag af muslimske og ikke-muslimske lande og migrantgrupper verden over.Han når frem til, at en stor del af problemerne skyldes de fundamentalistiske strømninger i islam, som har bredt sig de seneste 40 år og i dag holder en stor del af den islamiske verden i et kvælertag. Koopmans mener ikke, at problemerne er uløselige, men at en løsning forudsætter et opgør med fundamentalismen.Bogen er derfor en forfriskende modvægt til såvel dem, der mener, at islam ikke kan reformeres, og som ser alt islamisk som problematisk, som dem, der på den anden side giver Vesten skylden for problemerne.Det er en bog, som er sikker på at vække debat – og det er en bog, hvis mange statistiske oplysninger både kan og bør føre til, at debatten om dette ømtålelige emne fremover føres på et mere oplyst grundlag.--------”Et standardværk for alle, der beskæftiger sig med udfordringerne i den islamiske verden og integrationen af muslimer i Europa.”Ayaan Hirsi Ali
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.