Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad sker der, når en skole og et bibliotek fokuserer på at skabe mere læselyst i læsebåndet?Det er temaet i denne podcastepisode fra en skole i Karrebæk, der deltog i projektet "Lyst til læsebånd" i hele landet i 2019-2020.Vi bliver klogere på:Hvordan kan man tænke krop, lyd og steder ind i arbejdet med læsebånd?Hvordan ser det gode læsebånd ud set med elevernes øjne?Hvordan kan samarbejdet mellem skoler og folkebiblioteker være med til at udvikle læsebånd som metode?Medvirkende: Eleverne Iris og Bjørn (6. klasse), Helle Østerholm, bibliotekar på Næstved Bibliotekerne og Jill Kristensen, lærer på Lille Næstved Skole, afdeling Karrebæk.Redigering: Siri Bonde og Lisbet Vestergaard.Læs mere: Lyst til læsebånd i hele landet: Projektet Lyst til læsebånd i hele landet, blev gennemført i 2019- 2020 af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning. Projektet var støttet af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.
Læselyst på skoleskemaet 1: Begreberne læselyst og læsebåndLæsebånd er en del af mange børns hverdag i skolen. Her læser de en selvvalgt bog i 15-20 minutter, og formålet er at stimulere deres læselyst. Men hvad er vigtigt, når man gennemfører læsebånd, og hvad er læselyst egentlig for en størrelse? Det kan du høre mere om i dette afsnit, hvor Henriette Romme Lund folder begreberne ud. Hun har forsket i skoleelevers læselyst og –ulyst, og hvilke faktorer der ser ud til at fremme læselyst.I podcasten præsenterer hun perspektiver på læsebånd og en bred palet af tilgange til og definitioner på læselyst, et begreb der både er helt enkelt og ganske kompliceret. Vi bliver klogere på:Hvad ved man om læsebåndets effekt?Hvorfor og hvordan praktiserer mange skoler læsebånd?Hvad har betydning for den enkelte elevs læselyst?Hvad er læselyst?Episoden blev oprindeligt udgivet i 2020. Henriette Romme Lund var på det tidspunkt ph.d.- studerende. Hendes konklusioner og perspektiver i afsnittet skal derfor ses i lyset af, at hun endnu ikke havde afsluttet sit forskningsprojekt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.