Bag om Historie og livsverden
Historie og livsverden henvender sig til alle, der interesserer sig for undervisning, fx lærere, lærerstuderende og forældre til børn i folkeskolen. Bogen beskæftiger sig med folkeskolen generelt. Der er forslag til innovative måder at tilrettelægge undervisningen på. Historiefaget bruges som omdrejningspunkt for drøftelserne. Bogens forfatter har inddraget en række af sine studerende på læreruddannelsen i en interviewundersøgelse af lærere, og i bogen peges der på denne baggrund på en række udfordringer for folkeskolen. Der lægges op til, at børnenes digitale erfaringer i langt højere grad inddrages i undervisningen, og det vises, hvordan dette muliggør demokratiske dannelse, og hvordan det kan gøre skolen til et rart og meningsfuldt sted at være. Forfatterens udgangspunkt er, at vi lever i det senmoderne, hvor børnene ikke ubetinget kan bruge erfaringer fra tidligere tider til at løse nye problemer og udfordringer. Børnene skal lære at leve uden sikkerhed for, at det, de går i gang med, vil lykkes. De skal udvikle kreativitet, fantasi og indre drivkraft, og de skal være innovative. Dette udgangspunkt er omdrejningspunktet for drøftelserne og de forslag, der præsenteres i denne bog.
Vis mere