Bag om Klimakommunikation
Mange virksomheder har konstateret, at det er svært at være grøn. De
frygter at blive beskyldt for greenwashing og ender i stedet med at
greenhushe. Der er dog masser af måder, man kan kommunikere om
sine klimarelaterede indsatser uden at falde igennem. Dette skal ske
uden, at vi sælger falsk håb til brugerne. Virksomheder bør i stedet
skubbe ansvaret opad mod det politiske system og blive skarpe til
klima-advocacy.
Bogen henter inspiration fra de yngre klimaaktivister samt de virksomheder,
som går nye veje. Kommunikation er nemlig ikke nok, når vi
skal håndtere konsekvenserne af klimakrisen. Der er brug for nye forretningsmodeller
som cirkulær økonomi samt for at sætte yderligere
fokus på koblingen mellem teknologi og klima.
Danske virksomheder er blandt de mest ambitiøse i verden med hensyn
til at sætte forpligtende klimamål. Den dårlige nyhed er dog, at
det går alt for langsomt med at nedbringe de globale udledninger. Den
gode nyhed er, at alle virksomheder kan og skal spille en rolle i at afbøde
konsekvenserne af klimakrise.
Bogen giver ledere, bestyrelser, kommunikationsfaglige og andre interesserede
et bud på, hvordan de kan navigere i forhold til forbrugere,
medier og interessenter, når de skal kommunikere om klimarelaterede
tiltag. Virksomheder kan spille en afgørende rolle ved at undlade at
greenwashe, ved at kommunikere om deres klimarelaterede tiltag og
ved at tage højde for klimakrisen i deres forretningsmodel, samt ved
at deltage i den politiske debat om klima og biodiversitet.
Bogen indeholder en række interviews, cases samt lettilgængelige
modeller og teori og egner sig derfor godt både som faglig inspiration
samt til undervisning.
Vis mere