Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Matematik og natur/teknologi i 4. klasse - Jacob H. Christensen - Bog

- Resultater af TIMSS-undersøgelsen 2023

Bag om Matematik og natur/teknologi i 4. klasse

Danske 4.-klasseelevers dygtighed i matematik er i 2023 stagneret på samme niveau som i 2019. Det sker efter en fremgang fra 2007 til 2015 og et markant fald fra 2015 til 2019. Det viser de seneste resultater af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), der følger en årgang, hvis første skoletid har været præget af coronapandemien. Undersøgelsen viser også, at kønsuligheden mellem drenge og piger i matematik er vokset bemærkelsesværdigt. En dansk udvikling, der er en del af en international trend. I natur/teknologi er danske elever relativt dygtige inden for området ”Miljø og klima”, men scorer fortsat lavest i Norden overordnet set. Forskellen på de dygtigste og mindst dygtige elever er steget, og en ikke uvæsentlig del af elevdygtigheden i natur/teknologi kan forklares af elevernes sociale baggrund. På tværs af fagene indikerer et fald i motivation, en mere negativ oplevelse af undervisningens kvalitet, en relativt høj forekomst af mobning og en større andel af elever med lav faglig selvtillid, at danske elever er mere udfordrede på skoletrivsel end deres nordiske jævnaldrende. Samtidig ses der signifikante kønsforskelle for flere trivselsindikatorer, hvor danske drenge i 4. klasse generelt rapporterer højere faglig trivsel i både matematik og natur/teknologi samt bedre overordnet skoletrivsel sammenlignet med piger.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788775975051
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 270
  • Udgivet:
  • 4. december 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 175x246x21 mm.
  • Vægt:
  • 595 g.
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 28. december 2024
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Beskrivelse af Matematik og natur/teknologi i 4. klasse

Danske 4.-klasseelevers dygtighed i matematik er i 2023 stagneret på samme niveau som i 2019. Det sker efter en fremgang fra 2007 til 2015 og et markant fald fra 2015 til 2019. Det viser de seneste resultater af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), der følger en årgang, hvis første skoletid har været præget af coronapandemien. Undersøgelsen viser også, at kønsuligheden mellem drenge og piger i matematik er vokset bemærkelsesværdigt. En dansk udvikling, der er en del af en international trend.
I natur/teknologi er danske elever relativt dygtige inden for området ”Miljø og klima”, men scorer fortsat lavest i Norden overordnet set. Forskellen på de dygtigste og mindst dygtige elever er steget, og en ikke uvæsentlig del af elevdygtigheden i natur/teknologi kan forklares af elevernes sociale baggrund.
På tværs af fagene indikerer et fald i motivation, en mere negativ oplevelse af undervisningens kvalitet, en relativt høj forekomst af mobning og en større andel af elever med lav faglig selvtillid, at danske elever er mere udfordrede på skoletrivsel end deres nordiske jævnaldrende. Samtidig ses der signifikante kønsforskelle for flere trivselsindikatorer, hvor danske drenge i 4. klasse generelt rapporterer højere faglig trivsel i både matematik og natur/teknologi samt bedre overordnet skoletrivsel sammenlignet med piger.

Brugerbedømmelser af Matematik og natur/teknologi i 4. klasse



Find lignende bøger
Bogen Matematik og natur/teknologi i 4. klasse findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.