Bag om Opmærksomhedsbegrebets historie
Opmærksomhed er et flyvsk fænomen. Og det kan være svært at få børn og unges opmærksomhed. Derfor er begrebet også essentielt i det pædagogiske arbejde – og i den moderne skoles historie.
I "Opmærksomhedsbegrebets historie" forklarer erkendelseshistoriker Anders Kruse Ljungdalh, hvorfor vi skal være opmærksomme på opmærksomheden. Han belyser sammenhængen mellem begrebet og tilblivelsen af vores skolesystem i 1800-tallet, hvor en helt ny klasseundervisning gav lærerne problemer med at holde elevernes opmærksomhed fanget. Samtidig
gør han klart, hvordan den gryende videnskabelige psykologi gav lærerne praktiske anbefalinger, der omvendt udviklede den teoretiske opmærksomhedspsykologi.
Bogen er til forskere, undervisere og studerende med interesse i psykologi, pædagogik og uddannelsesvidenskab, men også til fagprofessionelle, der arbejder med at skabe og fastholde den ustyrlige opmærksomhed. For hvis man kan fange, træne og styrke børns opmærksomhed, er der næsten ingen grænser for, hvad de kan lære.
Vis mere