Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Praksisfaglighed i skolen - Annelise Dahlbæk - Bog

- Anvendelsesorienteret undervisning

Bag om Praksisfaglighed i skolen

Denne bog giver en spændende og grundig indføring i begrebet praksisfaglighed, hvor også tilknyttede begreber som dannelse, æstetiske læreprocesser, fantasi, håndværk, kultur, kreativitet og nyskabelse beskrives. Bogen henvender sig til studerende og undervisere på læreruddannelsen, lærere i de praktisk-musiske valgfag i skolen samt lærere, der skal planlægge praksisfaglige forløb i udskolingen. I de senere år er der kommet fornyet fokus på, at der er mangfoldige måder at tilegne sig viden og kunnen på. Praksisfaglighed er et nyt begreb i folkeskolen. Formålet med ønsket om mere praksisfaglighed er, at eleverne kan stifte bekendtskab med skolefagenes anvendelsesmuligheder i en variation af erhverv i samfundet. Der er på den baggrund blevet gjort en række tiltag i skolen til styrkelse praksisfagligheden, bl.a. indførelse af et obligatorisk praktisk-musisk valgfag i 7.-8. klasse, obligatorisk prøve efter valgfaget samt styrkelse af praksisfaglighed i alle obligatoriske fag i udskolingen. Målet er dels sætte fokus på håndens arbejde generelt, dels at øge de unges søgning til de erhvervsfaglige uddannelser efter skolen. Bogens sidste del består af en række konkrete eksempler på, hvordan en praktisk tilgang med fordel kan benyttes til praksisfaglige og dermed praksisorienterede undervisningsforløb, ikke bare i de praktisk-musiske fag, men i alle obligatoriske fag i udskolingen.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741278001
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 276
  • Udgivet:
  • 10. november 2020
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 155x230x17 mm.
  • Vægt:
  • 417 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 21. november 2024
På lager

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Praksisfaglighed i skolen

Denne bog giver en spændende og grundig indføring i begrebet praksisfaglighed, hvor også tilknyttede begreber som dannelse, æstetiske læreprocesser, fantasi, håndværk, kultur, kreativitet og nyskabelse beskrives. Bogen henvender sig til studerende og undervisere på læreruddannelsen, lærere i de praktisk-musiske valgfag i skolen samt lærere, der skal planlægge praksisfaglige forløb i udskolingen.
I de senere år er der kommet fornyet fokus på, at der er mangfoldige måder at tilegne sig viden og kunnen på. Praksisfaglighed er et nyt begreb i folkeskolen. Formålet med ønsket om mere praksisfaglighed er, at eleverne kan stifte bekendtskab med skolefagenes anvendelsesmuligheder i en variation af erhverv i samfundet.
Der er på den baggrund blevet gjort en række tiltag i skolen til styrkelse praksisfagligheden, bl.a. indførelse af et obligatorisk praktisk-musisk valgfag i 7.-8. klasse, obligatorisk prøve efter valgfaget samt styrkelse af praksisfaglighed i alle obligatoriske fag i udskolingen. Målet er dels sætte fokus på håndens arbejde generelt, dels at øge de unges søgning til de erhvervsfaglige uddannelser efter skolen.
Bogens sidste del består af en række konkrete eksempler på, hvordan en praktisk tilgang med fordel kan benyttes til praksisfaglige og dermed praksisorienterede undervisningsforløb, ikke bare i de praktisk-musiske fag, men i alle obligatoriske fag i udskolingen.

Brugerbedømmelser af Praksisfaglighed i skolen



Find lignende bøger
Bogen Praksisfaglighed i skolen findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.