Bag om Reklameret
Reklamer spiller en stor, økonomisk rolle i det moderne informationssamfund, og reguleringen af dem rejser derfor også væsentlige, retlige spørgsmål. Reklameret. Konkurrenceret og kommerciel ytringsfrihed er en markedsførings- og grundretlig analyse af reklamen. Traditionelt har regulering af reklamer været opfattet som et spørgsmål om markedsføringsretlig regulering, men i de seneste 20-30 år har der på internationalt plan langsomt udviklet sig en forståelse af, at reklamer også er kommercielle ytringer og som sådanne omfattede af den almindelige ytringsfrihedsbeskyttelse. Bogen indeholder analyser af de retlige spørgsmål, som den markedsføringsretlige regulering rejser - set fra et grundretligt synspunkt. Bogen gennemgår den markedsføringsretlige regulering af reklamen og beskyttelsen af den kommercielle ytringsfrihed i en række lande.Bogens forfatter, Caroline Heide-Jørgensen, har været tilknyttet Københavns Universitets Juridiske Fakultet siden 1995, nu som lektor i Konkurrence- og Markedsføringsret. Hun forsker og underviser i konkurrence- og markedsføringsretlige emnekredse. Hendes Ph.d.-afhandling Liberale erhverv fra 2000 omhandlede den konkurrenceretlige regulering af liberale erhverv. Hun har siden i artikel - og bogform beskæftiget sig med konkurrence- og markedsføringsretlige emnekredse. Reklameret. Konkurrenceret og kommerciel ytringsfrihed er hendes disputats.
Vis mere