Bag om SKRIV derudad 5
I materialet til 5. klasse skal eleverne skrive i fremstillingsformerne instruerende, fortællende, beskrivende og informerende. De skal arbejde med fire forløb, hvor de skal skrive noveller i miniformat, forklare noget vigtigt, argumentere for en sag og skrive en portrætartikel.
Med SKRIV derudad lærer eleverne at skrive i autentiske skrivesituationer. Materialet sætter elevernes skrivekompetencer i spil og gør skrivningen meningsfuld for eleverne.
Formålet med materialet er:
• at gøre skrivningen autentisk, brugbar og meningsfuld for eleverne
• at ruste eleverne til bevidst at målrette deres tekster til en bestemt modtager
• at give eleverne indblik i deres egne valg omkring tekstens afsender, æstetik og tekstnormer
• at lade eleverne arbejde med stavning og grammatik i en kontekst, når det giver mening for indholdet, for modtageren, for afsenderen og for tekstens norm.
Materialet SKRIV derudad omfatter en elevbog til 2. klasse, 3. klasse, 4. klasse og 5. klasse og en lærervejledning til hvert klassetrin.
Materialet danner bro mellem undervisningsmaterialerne AKTIV læsning og skrivning på mellemtrinnet og STAV-systemet.
Vis mere