Bag om SKRIV derudad - Lærervejledning 5. klasse
I materialet til 5. klasse skal eleverne skrive i fremstillingsformerne instruerende, fortællende, beskrivende og informerende. De skal arbejde med fire forløb, hvor de skal skrive noveller i miniformat, forklare noget vigtigt, argumentere for en sag og skrive en portrætartikel. Med lærervejledningen får du teori- og praksisbeskrivelser af situeret fremstilling i danskundervisningen og eksempler på, hvordan du gør skriveundervisningen autentisk og meningsfuld for eleverne. Der er beskrivelser af, hvordan du selv kan lave forløb målretttet til din klasse, og der er forklaringer og beskrivelser til undervisningen med SKRIV derudad 5.
Med SKRIV derudad lærer eleverne at skrive i autentiske skrivesituationer.
Materialet sætter elevernes skrivekompetencer i spil og gør skrivningen meningsfuld for eleverne. Formålet med materialet er:
• at gøre skrivningen autentisk, brugbar og meningsfuld for eleverne
• at ruste eleverne til bevidst at målrette deres tekster til en bestemt modtager
• at give eleverne indblik i deres egne valg omkring tekstens afsender, æstetik og tekstnormer
• at lade eleverne arbejde med stavning og grammatik i en kontekst, når det giver mening for indholdet, for modtageren, for afsenderen og for tekstens norm.
Materialet SKRIV derudad omfatter en elevbog til 2. klasse, 3. klasse, 4. klasse og 5. klasse og en lærervejledning til hvert klassetrin.
SKRIV derudad er inspireret af situeret fremstilling og forsøger at sætte eleverne i autentiske skrivesituationer. Eleverne skal ikke skrive til læreren, de skal skrive til virkelige modtagere med et virkeligt formål og et indhold, der kan bruges til noget.
Materialet danner bro mellem undervisningsmaterialerne AKTIV læsning og skrivning på mellemtrinnet og STAV-systemet.
Vis mere