Bag om Sokratiske samtaler i undervisningen
Invitér Sokrates ind i klasselokalet!
Den sokratiske samtale giver eleverne en unik mulighed for at udvikle deres evne til kritisk tænkning, til at vurdere og træffe kloge valg, at komme til orde og at samarbejde konstruktivt med andre.
I dag skal vi være selvstyrende og selv kunne tage hånd om vores opgaver og liv. Det er derfor vigtigt, at vi udvikler vores evne til kritisk tænkning og selvstændighed. Dermed spiller 'den gamle græker' Sokrates en ny og aktuel rolle i vores moderne tider.
Den sokratiske samtale hører hjemme i den humanistiske tradition, hvor alles mulighed for at deltage aktivt i et demokratisk samfund er det vigtigste mål. Den teori, der ligger bag samtalen, er sociokulturel og bygger på antagelsen om menneskets evne til at kunne analysere kritisk.
Ved en undersøgende og samarbejdende dialog trænes deltagerne i at analysere bagvedliggende vurderinger og ideer på forskellige områder inden for den menneskelige kundskab, såsom historie, fysik, matematik og kunst.
I bogen stifter læseren bekendtskab med den sokratiske samtales historie og teoretiske grundlag. Samtalens didaktik præsenteres, og her er talrige eksempler på og øvelser til, hvordan en sokratisk samtale kan gennemføres i den praktiske undervisning.
Bogen retter sig mod lærere, pædagoger og skoleledere, der ønsker at indføre den sokratiske samtale i både børne- og voksenundervisningen. Metoden kan bruges både i den daglige undervisning og i forløb, hvor fokus er på motivation og inklusion.
Ann S. Pihlgren er dr.phil. i pædagogik og ansat ved Stockholms Universitet. I sin forskning interesserer hun sig især for tankeudvikling og læring. Bogen er oversat fra svensk.
Vis mere