Bag om At stå i det åbne
I At stå i det åbne. Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær retter Finn Thorbjørn Hansen blikket mod, hvad det vil sige at stå i et undringsfællesskab, og redegør for, hvordan den filosofiske undren kan være en vej til en større forståelse for den eksistentielle og dannelsesmæssige dimension i vejledning og undervisning.
Bogen retter en grundlæggende kritik mod den vidensorienterede og socialkonstruktivistiske læringsteori og præsenterer en ny værensorienteret vejlednings- og dannelsesforståelse, der sætter professionsudøverens evne til at stå i et nærvær og en undren centralt.
Med konkrete eksempler og øvelser i filosofisk praksis viser forfatteren, hvordan et sådant undringsfællesskab kan blive til i undervisningen og vejledningen. Bogen er således forsynet med et appendiks med filosofiske øvelser til brug i pædagogisk sammenhæng.
At stå i det åbne henvender sig til undervisere, vejledere, sygeplejersker, konsulenter, coaches og ledere, der ønsker at trække på philo-sophia – i betydningen kærlighed til visdom og skønhed – som en afgørende motivationsfaktor for læring og dannelse.
Finn Thorbjørn Hansen er ph.d. og cand.mag. og ansat som lektor i vejledning ved Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet. Han er bl.a. kendt i Danmark for at have præsenteret ”filosofisk vejledning” og som fortaler for eksistenspædagogikken. Han er desuden formand for Dansk Selskab for Filosofisk Praksis og har skrevet adskillelige artikler og bøger inden for det pædagogisk-filosofiske område. På Hans Reitzels Forlag har han tidligere udgivet Det filosofiske liv (2002).
Vis mere