Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Efter at Mesterlære udkom i 2011, er der sket mange afgørende ting i mit liv. Jeg kan se, hvordan forestillingen om det gode, det højere og den bedste udgave af mig selv har været en drivkraft, men også hvordan den forestilling har skabt fjendskab i mit eget liv. Bogen handler om, hvordan jeg er kommet til forsoning med mig selv – fred i eget hus. Og om efter et langt liv at have fundet et nyt syn på kærlighed." Peter Bastian, den 20. marts 2017 Sådan skrev musikeren Peter Bastian, en uge før han døde efter flere års sygdom, 73 år gammel. Ordene faldt som en indledning til denne bog, der gengiver Bastians begejstring og forundring over at være nået frem til en tro på at være altid allerede elsket. Et tankevækkende indblik i et menneskes inderlige længsel efter kærlighed. Bogen blev til ved en samtale på Arresødal Hospice, hvor forfatteren Tor Nørretranders var på besøg 11 dage før Peter Bastians død. De to venner talte sig gennem alt det, Peter Bastian havde på hjerte. En let redigeret båndudskrift blev til bogens tekst. Bogens billeder er udvalgt af Lars H.U.G. blandt tegninger og malerier udført af Peter Bastian gennem et langt liv.
I MICHAEL KVIUM – den nådesløse fortæller en af Danmarks største nulevende kunstnere for første gang om hele sit liv og virke.Det er fortællingen om en opvækst i Horsens i et strengt katolsk hjem, om tidligt at skabe sig et kreativt rum og tilflugtssted som del af en søskendeflok på otte og med en mor, der hele tiden vaklede på randen af psykisk sammenbrud. Det er fortællingen om ungdommen i motorcykelmiljøet, de intense, smertefulde og formative år på Kunstakademiet, om gennembruddet som kunstner, om årene alene i værkstedet frem til i dag, hvor han står stærkt på kunstscenen som en af landets mest anerkendte malere, med en unik streg og en insisteren på en personlig og nådesløs fremstilling af mennesket og kroppen. Det har, som den eneste danske kunstner, givet ham et eget tillægsord: kviumsk.Ved siden af biografiens portrætfortælling løber et centralt og nutidigt spor, hvor forfatteren har fulgt Michael Kviums arbejde med udstillingen Cirkus Europa. Her løftes sløret for Kviums skitseringsfase, planlægning, kreative metode, produktion, tvivl og fremdrift, og læseren får indblik i, hvordan en udstilling tager form på det indre og ydre plan for Kvium.Bogen er skrevet af journalist og forfatter Birgitte Ellemann Höegh og indeholder et væld af flotte Kvium-malerier. Den er baseret på mange timers samtaler med Michael Kvium i hans værksteder og boliger i Asserbo, København og Spanien samt med de mennesker, der kender ham bedst: kolleger, familiemedlemmer og venner.
Som avantgardekunstner skabte L. A. Ring (1854-1933) en ny billedkunstnerisk æstetik og opnåede bred anerkendelse og popularitet. Der er i dag international interesse for hans værker, både i Norden, Europa og USA.Bogens komposition er både kronologisk og tematisk med en række kapitler, der bryder den horisontalt fremadskridende fremstilling og fokuserer på kunstnerens kernemotiver: vejen, tærsklen, døden, kærligheden og årstiderne.Desuden præsenteres et nyt kildemateriale, som udfordrer det etablerede billede af kunstneren og fremhæver helt andre sider af hans væsen og virke.Dr.phil. Henrik Wivel er forfatter til flere publikationer om L.A. Ring og skaber et nuanceret og levende billede af den kanoniserede danske maler som både menneske og kunstner. Det er en livslang interesse, der krystalliserer sig i denne store biografi.Dr.phil. Henrik Wivel er kritiker, forfatter og tidligere kulturredaktør ved Weekendavisen, Berlingske Tidende og Kristeligt Dagblad. Han er blevet tildelt Selma Lagerlöfs Medalj, Dansk Svensk Kulturpris og Georg Brandes prisen samt Dansk Forfatterforenings Faglitterære pris.
Martin Bigums "Min personlige kunsthistorie" er en lystvandring gennem det at være billedkunstner, og byder på et kig ind bag scenetæppet; om bag malerierne. Han fortæller om ideérne og processerne undervejs. Hvordan opstår et kunstværk hos ham? Hvordan griber han det an? Hvor lang tid tager det, og hvilke materialer eller udtryksformer er de rigtige for ham? Rigt illustreret med egne og andre kunstværker.
2019 er 500-året for Leonardo da Vincis død og interessen for renæssancegeniet er vakt på ny. Videnskabshistorikeren Carl Henrik Koch har tidligere skrevet roste biografier om tænkere som Pascal og Spinoza, og dette er kronen på et livslangt værk. Renæssancemennesket Leonardo da Vinci er til stadighed en gåde og inspirationskilde for mange. I én og samme person forenede han et virke som kunstner, som videnskabsmand og som filosof. Han efterlod sig værker som Mona Lisa og Den sidste nadver, banebrydende studier i den menneskelige anatomi og skitser til nogle af det 19. og 20. århundredes store opfindelser såsom cyklen og flyvemaskinen. Carl Henrik Koch, som har forsket i filosofiens og videnskabens historie gennem en menneskesalder, giver i Leonardos univers et stærkt portræt af universalgeniet Leonardo da Vinci. Således føjes endnu en perle til rækken af anmelderroste biografier om store europæiske tænkere fra Kochs hånd. Leonardos univers udkommer som et rigt illustreret pragtværk med en billedside, der bringer alsidigheden af Leonardo da Vincis virke til live for læseren.
Fredensborg Slot blev bygget som jagtslot for Frederik 4. i 1722 af hofarkitekt I.C. Krieger og har siden dannet ramme om både dagligliv og store begivenheder i Kongehuset. Her holdes bryllups-, sølvbryllups- og fødselsdagsfester, her modtages gæster fra alverdens lande, og dronning Margrethe og hendes familie tilbringer forår og efterår på slottet. Dronning Margrethe har udført et omfattende arbejde med at føre slottet tilbage til den oprindelige indretning, mens prins Henrik indrettede sine private gemakker i en mere global og franskinspireret stil. Vi kommer også ind i de private arbejdsværelser og stuer, som aldrig har været vist før, og dronning Margrethe har en vigtig stemme i bogen, når hun fortæller om, hvordan statsoverhoveder ridser deres navnetræk ind i slottets glasruder med en diamant, og hvordan hun og prins Henrik spiste frokost i Lille Barokspisestue og tilbragte aftenerne i Frederik 4.s Rum.
Finn Juhls akvarellerFindes i en engelsk udgave: Watercolors by Finn Juhl (9788792949394)De fleste ved, at han designede nogle af de største danske møbelklassikere og sit legendariske hus i Ordrup, der nu tilhører Ordrupgaard. Eller Rådssalen i FN-bygningen i New York. Men de færreste ved, at han havde en eminent evne til at tegne akvareller – af huse, møbler, interiører. Disse akvareller er netop blevet restaureret med Støtte fra Kulturarvstyrelsen og udgives nu i bogform med tekst af Designmuseum Danmarks nye direktør, Anne-Louise SommerI begyndelsen af 90’erne modtog Designmuseum Danmark Arkiv for Dansk Design som testamentarisk gave ca. 3500 tegninger og akvareller af arkitekten Finn Juhl. Samlingen dokumenterer hovedsageligt Finn Juhls store møbelproduktion, men indeholder også tegninger til private huse (heriblandt Finn Juhls eget hus, nu en del af Ordrupgaard) og sommerhuse og industriel design samt arkitektens arbejder til FN bygningen i New York. Finn Juhls tegninger fremvises ofte på forespørgsler fra bl.a. studerende og designere, både nationalt og internationalt.Nu udgives Finn Juhls akvareller i en bog med tekst af museets direktør Anne-Louise Sommer. Bogen vil blive i smukt udstyr i stil med ATLAS. Arne Jacobsens akvareller (2002) af Louisianas direktør Poul Erik Tøjner, som udgivelsen lægger sig i forlængelse af.
Edvard Munch er en af Norges store kunstnere. Karl Ove Knausgård har ved flere anledninger skrevet om billedkunst og kunstnere, og i denne bog nærmer han sig Munchs billeder i et forsøg på at forstå, hvad der er på spil i dem og hvad de betyder for os i dag. Men først og fremmest skriver han om sit eget, personlige forhold til Munch og ikke mindst stiller han spørgsmålet: Hvad er kunst?
I anledning af 100-året for Finlands selvstændighed udgives Finlands nationalepos Kalevala som Finlands svar på den islandske Edda og Homers Iliaden og Odysseen forløser Kalevala den finske folkesjæl gennem mytologiske skildringer af bl.a. verdens skabelse, mægtige heltegerninger, stærk magi og vild natur. Kalevala består af 50 sange og blev nedskrevet efter mundtlig tradition og udgivet første gang i 1835 af den finske læge, folkemindesamler og sprogforsker Elias Lönnrot (1802–1884).Epossets mange temaer og personer udfolder sig i en mytisk verden, der udgøres af tre riger. I Kalevala bor heltene: gamle, vise Väinämöinen, muntert viltre Lemminkäinen og mestersmeden Ilmarinen. I riget mod nord, Pohjola, regerer Pohjagårdens magtfulde kone, Louhi. Mellem de to riger hersker en indædt strid, dels om kvinder, dels om vidunderkværnen Sampo, der maler penge, korn, salt og andre uundværlige goder. Stor betydning har også dødsriget, Tuonela, hvis grænse markeres af Tuonielven. Denne jubilæumsudgave er illustreret med værker af den finske kunster Akseli Gallen-Kallela (1865–1931), der gennem det meste af sit liv var dybt optaget af at fortolke Kalevalas righoldige emnekreds som et centralt element i det finske folks karakter og historie. Hendes Majestæt Dronning Margrethe II har skrevet bogens forord, i hvilket majestæten beskriver sit første møde med det finske nationalepos, sin fascination af digtet, sin glæde over, at det nu præsenteres i denne form, og sit ønske om, at det må finde mange nye danske læsere. Værket udgives i Hilkka og Bent Søndergaards prisbelønnede danske oversættelse fra 1994. Den 23. sang med formaninger til en ung kvinde, der skal giftes, er i denne nye udgave tilføjet i oversættelse af Erik Skyum-Nielsen. Desuden bringes en introduktion til Kalevalas verden af direktør for Kalevalaselskabet i Helsinki, Ulla Piela, samt en fyldig kunsthistorisk præsentation af Akseli Gallen-Kallelas œuvre ved Jens Fleischer.
I denne bog besøger vi ti danske samtidskunstnere på deres værksteder og vi kigger med over skulderen når der skabes. Vi ser både igangværende og færdigt arbejde, de materialer der arbejdes med og de værktøjer der anvendes. Kunstnernes vej til det sted, hvor de er i dag fortælles og igennem samtaler får vi svar på spørgsmål som hvorfor og hvordan de er blevet kunstnere? Hvad der optager og driver dem? Hvad der inspirerer dem og hvordan deres idéer opstår? Efter hvert kunstnerportræt inviterer vi indenfor hos en samler. Nogle af hjemmene er vilde og farverige. Andre er monokrome og afdæmpede. Enkelte er feminine mens andre oser af maskulinitet. Fællesnævneren er, at de er fyldt med kunst og at der er taget stilling til alt. Og så har de naturligvis et værk eller to af den kunstner vi netop har besøgt. Vi taler med ejerne om hvad kunsten betyder for dem og viser hvordan de indretter sig med deres værker.Den danske kunstscene er helt særegen. Friheden til altid at stille kritiske spørgsmål gør kunsten til et felt, hvorfra diskussioner begynder, og holdninger brydes. Dét kan skærpe vores fælles dannelse, og udviklingen på kunstscenen afspejler i høj grad de store begivenheder og strømninger i en verden præget – og forbundet – af klimakrise, migration, politisk polarisering og en altoverskyggende pandemi. Alt dét påvirker kunsten lige nu, og det har vi talt med både kunstnere og samlere om.Herudover har vi inviteret en række personer med kunstfaglig viden til at bidrage til bogen med deres reflektioner over samspillet mellem skaber og samler og det at leve med kunst.Medvirkende kunstnere: John Kørner, Evren Tekinoktay, Josefine Winding, Sophie Klerk, Jacob Egeberg, Sara Martinsen, Cathrine Raben Davidsen, Mie Olise Kjærgaard, Ask Emil Skovgaard og Naja Utzon Popov. Medvirkende samlere: Nadia Olive og Adam Schnack, Bo Bech, The Darling, Anne Aarsland og Christian Dubois, Peter Amby og Caroline af Rosenborg, Louise og Bjarke Vind Normann, Sara Lysgaard, Ann-Birgitte og Ole Gregersen, Thomas Schlosser Svendsen samt Katrine Martensen-Larsen. Medvirkende bidragsydere: Todd Bishop, Frederikke Aagaard, Natalia Gutman og Jannik Martensen-Larsen.
Dea Trier Mørch (1941-2001) er en ener i dansk kunst. Denne bog er den første samlede præsentation af Dea Trier Mørchs grafiske produktion fra årene 1967-77, hvor grafikken spiller en hovedrolle i hendes kunstneriske virke. Motiverne spænder fra skildringer af fødsler og hverdagsliv til politiske begivenheder i tiden. Dea Trier Mørch begyndte som billedkunstner – som 16-årig blev hun optaget på Kunstakademiets malerskole – men fik sit folkelige gennembrud som forfatter med Vinterbørn i 1976. Desuden var hun en aktiv del af kunstnerkollektivet Røde Mor fra 1969 til 1978. Den rigt illustrerede bog udgives i anledning af Louisianas udstilling Dea Trier Mørch – Ind i verden og indeholder en grundig introduktion til kunstneren skrevet af udstillingens kurator, Marie Laurberg, samt en omfattende biografi fortalt i ord og billeder.
En bog om tidens store portrætmaler: Thomas Kluge. Hans malerier går for flere hundrede tusinder kroner, og han har malet erhvervslivets spidser såvel som kongehuset. Alligevel er han aldrig helt blevet accepteret af den danske kunstelite.Bogen her er et samlet katalog over hele Thomas Kluges oeuvre. Den indleder med en tidslinje over Kluges udvikling som kunstner og dernæst tre kapitler om hhv. kunstens og kunstnerens perfektion, om portrætmaleriet, som Kluge især er kendt for, og Thomas Kluges værdikamp.Hertil følger en samtale mellem kunsthistoriker Thyge Christian Fønss-Lundberg og Thomas Kluge om den kritik, han har mødt gennem årene.Bogens hoveddel er det overdådige katalog med kunstnerens malerier fra 1990 til i dag.KLUGE – CATALOUGE RAISONNÉ 1990-2020 er et must for alle kunstelskere, især fans af Thomas Kluge og hans malerier.
Den danske billedkunstner John Kørner (f. 1967) forener det klassiske landskabsmaleri med motiver fra en til tider brutal virkelighed i sin billedverden, hvor sociale og politiske emner materialiseres som problemer af både lokal og global karakter. I monografien fremhæves Kørner som multikunstner, der dog har fastholdt maleriet som den billedform, han viser en uforbeholden tillid til. Kørners farverige malerier, skulpturer, grafik og installationer bringer læseren helt ind i kunstnerens mangeårige oevre. I samtale med Marie Nipper, der kuraterede Kørners store retrospektive udstilling Altid mange problemer på Kunsthal Charlottenborg i 2017, fortæller Kørner om sin lyst til at formulere sig i rumlige installationer, der rækker ud over lærredets traditionelle grænser, og om de dramatiske højdepunkter og begivenheder, der til stadighed påvirker ham. Kurator Max Andrews (frieze) og kunstkritiker Oliver Basciano (ArtReview) reflekterer i de to essays “Kørner-problemet” og “Det gode med det onde” over Kørners mangeårige arbejde med `problemet´ som gennemgående figur. På både godt og ondt hører problemer med til det at være i verden. Problemer er vigtige, for både mennesket og kunsten.Monografien JOHN KØRNER er den mest omfattende udgivelse om kunstneren til dato.JOHN KØRNERHardcover280 siderGennemillustreretTekst parallelt på dansk og engelskUdgivet på Roulette Russe
BILLEDKUNSTens nye ABC har jeg skrevet for at forklare overfor mig selv, hvad billedkunst egentlig er for en størrelse, hvordan billedkunst har udviklet sig, og hvilke forudsætninger der ligger til grund for en kunstners arbejde.For flere år siden tænkte jeg, at det var en idé at skrive om billedkunst i et sprog uden brug af svære fremmedord.Jeg har som arkitekt arbejdet på flere store tegnestuer med projektering og planlægning med hovedvægt på administration, beskrivelser og myndighedsbehandling samt byggeledelse og fagtilsyn. På den måde har jeg lært at skrive, så der så vidt muligt ikke opstår misforståelser. Det sprog er overført til denne bog.Bogens første del handler om billedkunstens udvikling fra de tidligste tider og frem til nutiden med et lille kig ind i fremtiden, og bogens anden del handler om billedkunstens grundelementer, som er grundlaget for både udførelsen og forståelsen af billedkunst.Bogens formål er, at man forholdsvis let kan få mere ud af at besøge et kunstmuseum eller smutte ind på et tilfældigt kunstgalleri og genkende noget ud fra spørgsmålet: ”Hvad er det nu, jeg skal holde øje med?”Og så er indholdet også tænkt som en støtte, når man har meldt sig til kurser, der handler om kunst eller kunsthistorie.Sven Perdrup er født i 1946, uddannet tømrer og arkitekt fra Kunstakademiet i København i 1975. Han har i sin karriere arbejdet på flere førende tegnestuer med opgaver i Danmark og i udlandet.Efter sin pension for 5 år siden fik han tid til at virkeliggøre sit ønske om at studere billedkunst. Han har deltaget i mange kurser indenfor billedkunst og sideløbende skrevet på bogen ’BILLEDKUNSTens nye ABC’ for at sætte sin nye lærdom i system og få afklaret med sig selv, hvad billedkunst egentlig er for en størrelse. Det har ført til, at der på et lettilgængeligt sprog gøres rede for, hvorfor og hvordan den ene stilart afløser den anden samtidig med at beskrive hvilke forudsætninger og mulighede
Kunstmaleren Erik A. Frandsen begav sig i 2014 sammen med vennen og forfatteren Thomas Boberg ud på en vandring fra Schweiz til Italien, fra Gran San Bernardo i nord til Rom i syd, en tur på i alt 35 dage og 1.050 km, i sol og regn, vindstille og orkan. Der var ikke planlagt noget kunstnerisk projekt på turen; men Erik A. Frandsen fotograferede undervejs, og han begyndte at tegne, med pen og tusch, en disciplin, Frandsen aldrig tidligere har dyrket. Tegningerne blev til i små hæfter, tegnede landskaber, byer, træer, floder, huse, gader, torve, marker, i en hurtig, på én gang præcis og ekspressiv streg, der indfangede både steder og stemninger og fastholdt dem i en overrumplende umiddelbarhed og friskhed.Erik A. Frandsens tegninger og fotografier fra vandreturen kan nu oplevelse i kunstbogen VIA FRANCIGENA, der er med efterord af Thomas Boberg.
Skagensmaleren Laurits Tuxens figurrige malerier fra de engelske, russiske, danske og græske hoffer er verdensberømte, og de er ofte gengivet i værker om kongelig europæisk historie og kultur.Kunsthistorikerne Thyge Fønss-Lundberg og Lise Svanholm giver her den første samlede fremstilling af denne betydelige del af Tuxens oeuvre. Bogen er rigt illustreret med såvel velkendte som hidtil upublicerede billeder, og gennem store udsnit kommer læseren helt tæt på værkernes detaljerigdom.Bogen er et must-read for alle, der vil et skridt tættere på den storslåede hofmaler.Lise Svanholm er mag.art. i kunsthistorie med særlig interesse for skagensmalerne og portrætkunst.Thyge Christian Fønss-Lundberg er cand.mag. i kunsthistorie, vurderingsmedarbejder hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner og kurator på flere udstillinger om kongelig kunst. Han har skrevet flere bøger og artikler om kongelig kunst og kultur.
Johan Thomas Lundbye (1818-1848) ville i år været fyldt 200 år, og er en af de mest hyldede og beskrevne landskabsmalere i dansk kunst. Hans betydning i den nationalromantiske bevægelse i midten af 1800-tallet har i eftertiden taget næsten mytologiske dimensioner og gjort ham til en hovedskikkelse i kunstens Guldalder.‘Seks år af et liv’ er et indblik i Johan Thomas Lundbyes dagbøger, som han førte fra 1842-1848 til hans død i krigen som kun 26-årig. Dagbøgerne handler om overvejelser om kunstnerens plads i verden, om tro, skæbne, kunst og kærlighed.
Den mest kendte danske kunstner er Asger Jorn. Der eksisterer en del kataloger med tekster om ham og også en del bøger, men de er stort set alle sammen biografier. Det er som om hans farverige liv og de mange anekdoter har overskygget selve hans værk. For bortset fra Guy Atkins’ registrant over hans maleri og forskellige registranter over hans grafik, så eksisterer der ingen bog, der gennemgår og fortolker Asger Jorns værk som et hele. Det er betydningen af hans maleri og Jorns omgang med den maleriske proces, der fokuseres på i denne bog.
A guide to paintings and sculpture from around the world. It helps you to bring a gallery of more than 2,500 of the world's most influential paintings and sculptures and learn what you need to know about art history. It enables you to learn how to 'read' composition, subject matter, technique and style as key paintings are examined.
I Danmark kender de fleste ekspressionisten Emil Nolde som et offer for nazismen. I virkeligheden var han selv nazist, og hans malerier skal derfor ses i et helt nyt lys. Emil Nolde er kendt som kunstneren, der af de tyske nazistister i 1941 fik forbud mod at male, og hvis malerier blev fjernet fra tyske museer. Han var selv medvirkende til, at det er den historie, vi har hørt, og en velvillig skare af tyske politikere, forfattere og kunstkritikere og understøttede efter Anden Verdenskrig den udlægning. Også ledelsen på Nolde-museet lige syd for den dansk-tyske grænse var bevidst med til at skabe en usand fortælling.Hans Christian Davidsen har i 20 år været på sporet af Noldes antisemitiske holdninger og hans fascination af nazismen, og han har i mange år forsøgt at få adgang til arkiverne på Nolde-museet. Det blev først for alvor muligt, da museets nuværende leder tiltrådte. I museets arkiver fandtes en omfattende korrespondance mellem Nolde og hans kone, Ada, som viser, at de begge beundrede Adolf Hitler.Der er gennem tiden skabt myter om mange af Noldes billeder, der ikke holder længere. Andre værker skal ses i et helt nyt lys. For selv om han aldrig tilpassede sin kunst til nazisternes smag, så tog hans motivvalg en drejning efter Hitlers magtovertagelse i 1933. Nolde malede værker for at indynde sig i toppen af nazistpartiet. I bogen gennemgås det, hvilke malerier der er der tale om, og hvordan de kan tolkes i dag.Nolde blev født i 1867 som Hans Emil Hansen i byen Nolde, der siden 1920 har været en del af Danmark. Hans familiebaggrund var sønderjysk-tysk-frisisk, og han beholdt sit danske statsborgerskab fra 1920 og til sin død.
Gennem sit møde med Anna Ancher viser litteraten Lilian Munk Rösing hvordan mødet med kunsten kan åbne dine øjne, ikke bare for malerkunsten, men også for dit eget liv. Det handler om at få sit eget rum. Og om at ”lære at se”. Det handler om, hvordan Anna Ancher formår at indfange lyset stofligt, med tyk farve og grove penselstrøg. Hvordan hun maler tætte vægge gennemskinnelige og gennemskinnelige gardiner tætte. Hvordan hendes håndarbejdende skikkelser også er portrætter af kunstneren. Hvordan hun som person og kunstner formår at bevare sit eget rum, mens hun krydser gennem sine forskellige livsrum og mange andres. Bogen betragter Anna Ancher som den bærende akse i kolonien af skagensmalere, og den som i højeste grad koncentrerede dens vilde energi til moderne, banebrydende malerkunst.
From bestselling author Johanna Basford - a new pocket-sized colouring book of mini masterpieces.We don't always have a whole afternoon or even an hour to dedicate to our creative practice. Small Victories is the perfect book for when you want to pick up a pencil and complete a colouring page in a single sitting. Choose from pages of multiple individual drawings and select a few to colour, or little vignettes and smaller motifs that are easier to complete in one creative moment - all featuring Johanna Basford's trademark whimsical illustrations.From tiny toadstools, dinky cakes to celestial and floral miniscapes, this book guarantees more of those feel-good vibes you get from finishing a creative project.
I bogen Skoven og floden møder Karl Ove Knausgård den tyske kunstner Anselm Kiefer mange forskellige steder i verden, blandt andet i Paris, hvor han bor, i København og London, og i Freiburg og Donaueschingen, hvor Kiefer voksede op. Han overværer Kiefer arbejde i sit atelier, og han taler med ham om hans kunst, i et forsøg på at prøve at forstå, hvad mødet med Kiefers kunst gør ved os. Gennem møderne og samtalerne med Kiefer stiller Knausgård ham de store spørgsmål: Hvordan kan billeder uden mennesker i den grad være ladet af det menneskelige? Hvordan kan et tomt landskab være ladet af historie?Skoven og floden er et fascinerende blik ind i en af verdens største kunsterens liv og virke.
"Create abstract art using easy techniques and nothing more than watercolor paints and a few pens. Discover tips and tricks to create your own vibrant art, letting the watercolor flow to form your composition and inspire embellishment. Through a variety of projects, you'll learn to use color, texture, and contrast to create stunning abstract art"--
Hvor begynder Tal R’s maleri?Var det, da et par kunstnere fra Køln besøgte kunstakademiet i København i 1998? Var det mødet med 1990’ernes videokunstnere, der viste en ny vej for det figurative maleri? Eller begyndte det længe før akademitiden med et maleri af lyserøde nazister?I mere end 25 år har Tal R været en uomgængelig figur på den danske kunstscene. Lige fra starten drømte han om at male og om at fortælle historier, også selvom tiden ikke var til ”den store fortælling” og da slet ikke i maleriet. Man måtte ”sidelæns ind i maleriet”, som Tal R udtrykker det. Tal R Maleri er den første samlede præsentation af hans mangefacetterede maleriske praksis. Den følger det formskiftende maleri fra 1990’erne og frem til i dag, hvor Tal R er internationalt anerkendt som en markant fornyer af det figurative maleri.Bogen er skrevet af Pernille Albrethsen, kunstkritiker på Weekendavisen og København-redaktør for det skandinaviske onlinemagasin Kunstkritikk. Hun har en cand.mag. i moderne kultur fra Københavns Universitet og New York University.
Dette er 11. udgave af kunstårbogen – 101 kunstnere – der præsenterer værker af danske kunstnere på et højt kvalitetsniveau og dermed illustrerer, hvor udbredt billedkunsten er i dagens Danmark.Et af bogens formål er at vise den vibrerende danske kunstscene, som er andet og mere end det, vi kan opleve på storbyernes kunstmuseer og fancy gallerier. Kunsten lever over hele landet, og 101 kunstnere er et vidne herom.Som det hedder i bogens forord, er vi ikke hele mennesker uden noget æstetisk, noget åndeligt og kulturelt. Vi har brug for kultur til at vise os en anden måde at tænke og sanse på. Til at demonstrere den fantasi uden hvilken vi ikke kan klare dagligdagens hårde virkelighed.Denne årlige udgivelse gør det muligt for læseren, hvad enten hun er galleriejer, bestyrelsesmedlem i en kunstforening eller blot en almindelig kunstinteresseret borger, at lære kunsttalenter i alle aldre og fra alle dele af landet at kende og se, om der er et eller andet, der fanger.Bogens redaktør, Tom Jørgensen, er kunsthistoriker, anmelder ved Jyllands-Posten og redaktør af Kunstavisen samt kunstformidler, forfatter og foredragsholder.
Maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) tilhørte det radikale danske borgerskab omkring år 1900. Han var hele livet tæt knyttet til sin familie, og især hustruen Ida, hans søster Anna og familiens boliger var hans foretrukne motiver. Mest kendte er hans mange interiørbilleder fra Strandgade 30, holdt i en farveskala af gråt, grønt og rødbrunt. Især ’Åbne døre. Strandgade 30’ har fået ikonisk karakter. Men han malede også landskabsbilleder og skibsmotiver, og på Davids Samling nydes udsøgte eksempler på alle temaer.I bogen fortæller forfatteren Henrik Wivel, dr.phil., kritiker ved Kristeligt Dagblad og tidligere kulturredaktør ved Weekendavisen og Berlingske Tidende, indlevende om Hammershøis liv og kunst som baggrund for en fortolkning af kunstnerens værk, og de 15 malerier på Davids Samling analyseres indgående. Vi får også historien om stifteren af Davids Samling, sagfører og kunstsamler C.L. David (1878-1960), og hvordan han omskabte ejendommen i Kronprinsessegade 30 til en enestående samling af malerier og interiører.
Arne Haugen Sørensen er en af dansk kunsts sværvægtere. ”Tiden grebet i halen” er hans erindringer, og bogen fører os fra det fattige barndomshjem på Amager via Paris, Rom og Odsherred til de andalusiske bjerge langt væk fra Danmark, hvor han har boet siden 1981.Arne Haugen Sørensen fortæller hudløst ærligt om sit liv, med brud og opbrud, om kvinderne i sit liv, om kampen med maleriet og det etablerede kunstmiljø.”Tiden grebet i halen” er fortællingen om en central outsider i dansk kunst, som i en alder af 85 år er på toppen af sin karriere med store udsmykningsopgaver og med etableringen i 2017 af et museum for hans kunst i Videbæk.Bogen er rigt illustreret med fotografier fra Arne Haugen Sørensens private billedarkiv samt med en række af hans værker.
Billedkunstneren Kirsten Kjær (1893-1985) viste med sine portrætter en helt særlig evne til at se dybt i den menneskelige psyke. Hun modtog bred anerkendelse i sin levetid, og som 85-årig fik hun sit eget museum. Alligevel har hendes indsats aldrig for alvor været genstand for en kunsthistorisk behandling – indtil nu!I denne monografi tager kunsthistoriker Hanne Abildgaard udgangspunkt i værkerne og et omfangsrigt arkivmateriale og dykker ned i Kirsten Kjærs liv og virke. Kjær levede fuldkommen uden hensyn til konventioner og kastede sig ud i halsbrækkende strabadser for at opleve nye steder og mennesker, der kunne inspirere hende, lige fra Californien til det nordlige Lapland – en livsstil, der sikrede hende tilnavne som “Danmarks eneste levende vulkan”.Bogen kaster lys over Kirsten Kjær og placerer hende i den danske modernisme, så hun for fremtiden kan få den anerkendelse, hun er fortjent til.Hanne Abildgaard, mag. art. i kunsthistorie, har bl.a. været redaktør på Weilbachs Kunstnerleksikon og museumsinspektør og forsknings- og formidlingschef på Arbejdermuseet. Hun har udgivet flere bøger, heriblandt Astrid Holm & Co. (2019), Barbermaleren (2017) og Anton Hansen. Mellemkrigstidens sorte satiriker (2001).
I denne bog præsenteres de første kristnes billedverden, hvor dekorationer på hverdagsting og grave udgør et overset billedmaterialefra kristendommens afgørende, formative periode. Frem af Mid- delhavskulturernes antikke arv i det multikulturelle Romerrige ud- sprang et rigt billedsprog, som bo- gen henter frem fra det vidtstrakte geograske område, der rækker fraEufratoden i øst til det romerske Britannien i vest, men med fokus på Italien i 200–400-tallet. Bogen er den første samlede fremstilling af emnet på dansk, hvor billedstoffet sammenstilles kalejdoskopisk med et mangfoldigt tekstunivers, der inddrager samtidens kirkefædre, teologer og apokryfe traditioner ud over de bibelske tekster i en dialog, der gør bogen til et nybrud.Den kan læses som en guide tilde ældste kristne seværdigheder, såsom gravpladser og kirker i Rom. Eller som øjenåbner for den, der vilnde oprindelsen til århundreders kirkekunst.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.