Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Opera er en slags følelsernes fitnesscenter. Her kan vi træne både vores kærlighedsmuskel og vores angstmuskel. Ligesom vi går i fitnesscentret for at træne vores fysiske muskler, så vi er i form til at møde tilværelsen. Men det er ligesom nede i fitnesscentret: Det nytter ikke noget at stå og kigge på maskinerne. Man skal selv gøre arbejdet." Kasper Holten er en eksperimenterende og ofte kontroversiel instruktør og operachef. Hans bog er ikke en operaguide. Det er hans personlige fortælling om opera: Om hvordan han selv som barn blev grebet af kunstarten; om stemmerne; om koret; om arierne; om 6 operamesterværker (Carmen, Orfeo, Figaros bryllup, Wozzeck, Valkyrien, La traviata); om de store operahuse, hvor han har instrueret (Operaen på Holmen, Wiener Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, La Scala); om instruktørens, dirigentens og scenografens rolle; om hvordan en operaopsætning bliver til. Alt er krydret med hans egne refleksioner, anekdoter, eksempler og fotos. Playliste med 43 indspilninger af arier, kor etc.
Karl Stegger var stor og rund, men på film spillede han den lille mand. Den rolle havde han lært af livet, opvokset som han var på bunden af Danmark. Faren skred, inden sønnen blev født, moren døde tidligt. 10 år gammel måtte Karl lære tilværelsens ubarmhjertighed at kende, alene i verden på et børnehjem lidt uden for Aarhus.Peer Kaaes biografi er historien om dansk films ydmyge arbejderhelt. Skuespilleren, der kom fra ingenting og kæmpede sig til en plads i en verden, hvor en klodset figur med håndbajer og tung jysk accent ikke var hverdagskost.Bogen er også fuld af muntre anekdoter fra dengang, dansk film var fuld af farverige originaler som Dirch, Ove Sprogøe og Jens Okking. Med 160 film på 30 år var Karl Stegger tidens mest benyttede "fjæs", som han selv sagde med stolthed. Han blev en levende legende, både på lærredet og på optagelserne, hvor han var kendt for sit snorlige skuespil – og sin hang til jydewhist.
I Dramaer er seks af Henrik Ibsens samtidsdramaer samlet: Et Dukkehjem, Gengangere, En Folkefiende, Fruen fra Havet, Hedda Gabler og Bygmester Solness - stykker, der har været svære at opdrive. Bogen udkommer i Rosinantes klassikerserie. Henrik Ibsens dramatik er en del af fundamentet i det moderne menneskes selvforståelse, og hans stykker udforskes og spilles konstant på verdens teaterscener i nye opsætninger. Hans skuespil er mesterstykker i psykologisk indsigt: De er evigt aktuelle, og dramaerne, intrigerne og magtkampene kunne lige så godt foregå i dag. Ibsen stillede de spørgsmål, som vores samfund og vores kultur stadig forsøger at besvare: om individ og fællesskab, om økonomi og driftsliv, om kønsroller, moral og menneskets grundvilkår. For udvalget står professor, dr.phil. Lasse Horne Kjældgaard, som også har skrevet forordet.
Når vi ser en film koncentrerer vi os mest om handlingen og tænker måske ikke så meget på alle de mange detaljer, som bevirker, at helheden er realistisk. Tid og sted og ikke mindst personerne skal fremstå virkelige og en stor del af dette billede er kostumerne. De skal underbygge både handling og personernes karakterer. Det er et stort arbejde at få dette til at passe, og man tænker sjældent på, hvad der er gået forud, før det ”sidder i kassen”. Det er netop, hvad Ulla Houmann gerne vil illustrere i sin bog. Tanker, planlægning og fysisk arbejde, der er blandt det, der får serien til at fremstå som en helhed. Samspillet mellem forfatter, instruktør og skuespillere, som har bidraget til, at Matador er blevet den mest populære serie produceret af Nordisk Film.
Mød Hendes Majestæt Dronning Margrethe i den nye spændende bog ‘Med dronningen i Det Kongelige Teater’. En ny og spændende biografi om hendes forhold til kunsten på de skrå brædder, som er spækket med flotte illustrationer af blandt andet fotos og kostumetegninger fra Det Kongelige Teater. Dronningen er en eksemplarisk tilskuer til Det Kongelige Teaters forestillinger, som altid har vakt stor interesse hos hende. Hun er vidende og åben til teaterstykkerne, og har samtidig været vidende til utallige opførelser gennem årenene. I bogen bliver du introduceret til en række samtaler mellem dronningen og operadramaturg Nila Parly om 12 forskellige oplevelser om opera, skuespil og ballet på Nationalscenen. Igennem bogen deler dronningen sine oplevelser og erfaringer og inddrager et engageret og sansemættet sprog, for at give stof til eftertanke hos læseren. Nila Parly holder ofte møder med dronningen, og forud for disse foretager hun interviews med en af de mange kunstnere, som på en eller anden måde har været en del af eller gjort en indsats til den udvalgte forestilling. De interviewede er f. eks balletmester Nikolaj Húbbe, operasanger Johan Reuter og skuespiller Ghita Nørby. De vigtigste pointer fra kunstnersamtalerne indgår i samtalen med Dronningen, der på tilsvarende vis også forholder sig til kunstnernes erfaringer fra prøveforløbet og under forestillingerne. Dette medfører at læseren også bliver klogere på mange af de vanskelige og uventede, store personlige oplevelse, kan kan opstå på et levende teater. Bogen er blevet lavet i samarbejde med Det Kongelige Teater som indeholder sande oplysninger om handlingen, rolleindehaverne og den historiske baggrund.
Ballet er en bog om dans og dansere, der vil appellere til både balletfans og et mere bredt publikum. En balletfører, dvs. en introduktion til klassisk ballet – fra hofballettens idealiserende formalisering af den akademiske dans i 1600-tallet til vor tids ekstreme og ekspressive afsøgning af nye udtryk for menneskelig erfaring i fysisk sprog.Ballet - skrevet af balletanmelder og forfatter Alexander Meinertz - er et formidlings- og oplevelsesværk, der vil vække og øge læserens nysgerrighed, interesse og kendskab til ballet. Foruden gennemgang og analyser af kendte balletter gennem tiden og portrætter af koreografer og dansere, indeholder bogen rige billedstudier af balletstjerner og værker samt henvisninger til filmoptagelser, der er tilgængelige på internettet.Med sin analyserende tekst, værkgennemgange og portrætter i kombination med et unikt billedmateriale er Ballet et grundværk om ballet fra hele verden.Langt de fleste balletter er dokumenteret i videoer, der kan købes online og i mange tilfælde ses på YouTube. Bogen indeholder i videst muligt omfang henvisninger til og anbefalinger af disse balletfilm, så læseren kan søge videre og opleve værkerne og kunstnerne på internettet, selv hvis de ikke opføres på Det kgl. Teater i København.Bogens 10 essays beskriver de kunstneriske, kulturelle og sociale kontekster, der har formet kunstartens udvikling. Det gælder også de 100 opslagsemner, hvor kunstartens udtryk fortolkes bredt og mangesidet i interviews med andre danske og internationale anmeldere, kulturskribenter, koreografer og kunstnere.
Katrine Wiedemann har skrevet en personlig bog om de store livstemaer, som teaterstykkerne, hun har instrueret igennem de seneste 23 år, vækker til live. Under opsætningen af "Farlige forbindelser" i München reflekterer hun over den kunstneriske proces og forholdet mellem liv og kunst: Hvordan de store historier om magt, angst, lidenskab, menneskelig fejlbarlighed, feminisme og kærlighed bliver nærværende i hendes liv, når hun arbejder konkret med dem på scenen. Og hvordan hun forsøger at gøre de store, klassiske fortællinger vedkommende for et moderne publikum. ”Ved gudernes bord” er en kunstners særegne forsøg på at komme rundt om alle livets store temaer og en fortælling om at slå sig på kunsten.
Christian Lollike er en ener i nyere dansk scenekunst. Den kontroversielle dramatiker går helt tæt på, hvad det vil sige at være menneske i vores tid. Han fletter kunst og virkelighed sammen og konfronterer os med voldsomme temaer som terror, krig og flygtninge.Lollikes værker er unikke, men i deres legesyge trækker de samtidig på historiske formeksperimenter. I hans forestillinger finder man derfor spor fra både den tidlige avantgarde, performancekunsten, dokumentarteatret og ikke mindst det postdramatiske teater.Scenekunst på kanten tager læseren med fra det eksperimenterende teaters rødder til den levende kunst, vi ser på scenen i dag. Og den viser Lollike som kunstner, menneske og teatermanden, der provokerer og inviterer til debat og eftertænksomhed. Dansk teaters enfant terrible er ikke bange for at gå til kanten – og videre endnu.Det er bogen til alle kunst- og teaterinteresserede, der vil vide mere om dansk teaters store provokatør.Birgitte Dam er cand.mag. i dansk og teatervidenskab og har undervist i litteratur ved bl.a. Københavns Universitet. Hun har udgivet adskillige bøger om scenekunst og anmeldt teater ved Dagbladet Information og tidsskriftet Peripeti.
Sanford Meisners banebrydende hovedværk 'On Acting' i en dansk oversættelse.Skuespilkunsten er måske den vanskeligste kunst i verden at tale om, fordi den er usynlig. I samme øjeblik spillet bliver synligt, sker det samme, som når vi opdager tryllekunstnerens trick : Vi mister interessen. Men fordi kunsten er usynlig, er den som udøvende kunstner utrolig vanskelig at få hold på.Bogen blotlægger kunstformen og de særlige teknikker og metoder, man skal kunne beherske som skuespiller. Og Sanford Meisner får sagt nogle helt essentielle ting om kunstens væsen og krav, som rækker langt ud over teatrets og filmens verden.Meisner-teknikken kendes i dag af alle, der er i kontakt med skuespilfaget, og den har haft stor betydning for den amerikanske films verdensdominans.Sanford Meisner (1905-1997) var fra 1931 del af det nydannede The Group Theatre, hvor han både var skuespiller og instruktør. 1935-1990 var han tilknyttet The Neighborhood Playhouse som underviser, og i 1995 etablerede han The Sanford Meisner Center i Hollywood.Bogen har forord af instruktør og skuespiller Sydney Pollack (1934-2008), der bl.a. stod bag 'Tootsie' og 'Mit Afrika'. Pollack studerede under Sanford Meisner på The Neighborhood Playhouse i New York.Bogen er oversat af Carsten Kressner, stifter og daglig leder af skuespillerskolen ophelia, der som den eneste skuespillerskole i Europa er dedikeret til Meisners metode.
MALENE er den personlige historie om skuespilleren, direktøren, hustruen, moren og mennesket Malene Schwartz – fortalt af hende selv og af en række af de mennesker, som er og har været tæt på hende privat, professionelt eller begge dele.I bogen fortæller Malene Schwartz åbenhjertigt om sit livs triumfer og tragedier. Om den kunstneriske åre, der løber i familien, om hendes vej til scenen, om en stor skuespillerkarriere og om at blive verdensberømt i Danmark som Maude i ‘Matador’. Om sin familie og sine to meget forskellige ægteskaber, om at befinde sig på øretævernes holdeplads som teaterdirektør og om at få comeback i en moden alder og nægte at lade sig pensionere.MALENE er et portræt af et paradoksalt menneske – sky, usikker og reserveret, men også modig, viljestærk og bramfri
Jenny Rossander debuterer med roman om utroskab, magt og teater.Jenny Rossander, kendt af mange som sangeren og musikeren Lydmor, debuterer med romanen Jeg har tænkt mig at skrige hele vejen.En ung, ambitiøs musiker bliver hyret til at komponere musikken til en tea-terforestilling. Alt er nyt, da hun første gang træder ind på teatret og skal gøre sig gældende foran skuespillere, teater-chef, forestillingsleder og instruktør. Hun gennemskuer snart teatermiljøets koder, men fortaber sig i den magtfulde og karismatiske instruktørs blik. Og forelsker sig hovedkulds.Instruktøren hyrer den unge kunstner til flere opsætninger, men teaterforestil-lingernes ulykkelige kærlighedshistorier begynder at væve sig ind i hendes eget liv, og skubber hende til randen af vanvid. Hendes egen virkelighed og teatrets fiktion flyder sammen, da hun mister evnen til at adskille sig fra fore-stillingernes tragiske kvindefigurer.Jeg har tænkt mig at skrige hele vejen er en roman om magt, der misbruges, om elskerindens betingelser. Om kunst, vanvid og grotesk kærlighed.
The classic book on acting, in an attractive updated editionSince its original publication in 1973, Uta Hagen's Respect for Acting has remained a durable classic and a must-read for all students of acting. As an acting instructor at the Herbert Berghof Studio, Hagen helped to develop the talents of world-class actors like Robert DeNiro, Matthew Broderick, Gene Wilder, Amanda Peet, Austin Pendleton, Whoopi Goldberg, and more. In this book, Hagen offers an indispensable account of the techniques that professionals use to elevate their acting to an art form. This updated edition illuminates Hagen's original text with a new foreword written by Katie Finneran, retaining the David Hyde Pierce foreword, along with added background on HB Studio--one of the original New York performing arts training and practice spaces--and an excerpt from Hagen's autobiography SOURCES.In working through this book, actors will learn physical, verbal, and emotional practice that empower them to connect their own self-concept to the characters they play. Specific, detailed exercises help actors learn to address a range of problems actors face, like maintaining immediacy and relevance, and developing the dimensions of a role over a long performance run. Respect for Acting is a book for actors and audiences who understand the need for truth in the creative process.* Discover the acting book that has shaped professional theater performances for decades* Learn the history and background of Herbert Berghof Studio, one of New York's foremost acting schools* Practice the craft of acting with concrete exercises and instruction on technique* Delve into the deep questions that arise when actors truly inhabit the lives of their charactersActors at all levels of their craft will love this stunning updated version of the essential Respect for Acting.
Vi lever i en verden præget af alle mulige former for iscenesættelser. Der er forestillinger på teatre og lignende klassiske spillesteder, men der er også events og happenings, popstjerner i storcenteret, artister på gaden, klovne på hospitalet og stand-up på cafeen.Denne grundbog i forestillingsanalyse er baseret på den nyeste teatervidenskab og tilbyder analysemetoder oo -tilgange til mange former for iscenesættelse, og Michael Eigtved viser, hvad der er interessant for publikum: stedet, rummet, spillerne, temaer, lyset, lyden og musikken. Bogen henvender sig til studerende på universiteter, til lærer- og pædagogstuderende på seminarier, til studerende på masteruddannelser og andre videregående uddannelser. Den kan desuden anvendes af gymnasie- og HF-lærere som udgangspunkt for undervisningen i drama.
FRITS HELMUTH er historien om en af de største karakterskuespillere, Danmark har haft. En begavet kunstner, der leverede uforglemmelige præstationer på landets teatre og brillerede i et utal af filmroller – fra Styrmand Karlsen over Karl Aage i Dansen med Regitze til lektor Blomme i Det forsømte forår.Men det er også historien om en følsom mand, der livet igennem kæmpede med at løsrive sig fra sin berømte far, Osvald Helmuth, og med at holde styr på sine mange roller uden for rampelyset: som ægtemand, fader, søn og ven. Om et sammensat og til tider ensomt menneske, der især i sine sidste år druknede sine indre dæmoner i alkohol.Biografien er blevet til i et tæt samarbejde med Mikael og Pusle Helmuth, der åbenhjertigt beretter om den far, de både elskede og havde det vanskeligt med på grund af deres tumultariske opvækst. Desuden har skuespillerne Ghita Nørby, Peter Schrøder og Thure Lindhardt samt instruktøren Kaspar Rostrup bidraget til bogen.
”Værktøjer for Scenekunst” er håndbøger skrevet af Kaosteater, som giver jer konkrete værktøjer der går hele vejen rundt om den scenekunstneriske produktion. I denne bog, Idéudvikling, er der introduktion til en række nøje udvalgte værktøjer og modeller, med let afkodelige illustrationer, som vil hjælpe enhver udøvende scenekunstner med at udfolde kunstneriske ideer og skabe succesfuld scenekunst fra bunden. Håndbogen er en hjælp til at videreudvikle scenekunstneriske produktioner med idéer til modeller, tips og tricks i sammenhæng med konkrete projekter. Bogen kan ses som en værktøjskasse til de, som har ambitioner om at udvikle egne scenekunstneriske projekter primært gennem samskabelse og flad struktur.
Susse Wold har selv ført pennen i Fremkaldt, som er et erindringsværk og samtidig en skildring af skuespillerens helt unikke måde at møde verden på. Enhver kender Susse Wold fra store roller på teater og film, og bogen er et glædeligt gensyn med mange forestillinger, hun har spillet og de kulturpersonligheder, hun har mødt. Fremkaldt er imidlertid andet og mere end et tilbageblik. Det er en fortælling om, hvad og hvem der har formet Susse Wold som menneske, og et nærbillede af de oplevelser, der har krævet ekstra styrke og lærdom, for at hun har kunnet bevæge sig videre i sit liv. Bogen handler altså om Susse Wolds liv - i lyst og nød. Om højdepunkterne og de vanskeligste ting. Lys og mørke. Barndom, voksenliv, kærlighed, succes, fiasko, sygdom, venskaber og mærkedage. Hun fortæller om sit arbejde i AIDS-Fondet gennem 23 år, og hun tager læseren med til sydhavsøen Hawaii, som har fået en overvældende betydning i hendes liv, fordi hun dér har mødt flere af sit livs klogeste lærere. Bogens titel Fremkaldt har hun valgt, fordi den har flere betydninger. En skuespiller bliver fremkaldt, når en forestilling på teatret er forbi. Et fotografi bliver fremkaldt, så det forvandles fra et negativ til et positiv, og billedet kan ses klart. På samme måde har Susse Wold brugt sit liv til at blive fremkaldt som sig selv.
I al ledelse ligger en grad af forførelse. Ordene er Kasper Holtens, instruktør og operachef for et af verdens mest respekterede kompagnier, Royal Opera House i London.I denne bog fortæller han om kunsten at få mennesker til at yde deres bedste, uanset om de er blandt verdens mest tiljublede solister eller arbejder i bogholderiet. Lederen er kun god, når medarbejderen er det. Så hvordan lokker man det bedste frem i hver enkelt – på en måde, så den enkelte stadig arbejder for helheden?Kasper Holten fortæller om rejsen fra København til London og fra vidunderbarn til moden leder. Og han giver eksempler på de udfordringer, som ledere i dag står overfor, uanset hvilken branche de arbejder i.Forførelsen er en bog i High Performance-serien. Det er korte og præcise bøger og seriens omdrejningspunkt er menneskers udfoldelse og præstation med fokus på ledelse, motivation og viljen til at gøre sig umage.
Når det hele er for sent, hvad gør vi så? Hvad stiller vi op med klimasorgen? Hvordan kan vi tale sammen, og hvordan kan vi drømme om andre fremtider? Blå koral: tys tys dollar er Peter-Clement Woetmanns ømme, poetiske og absurde drama om tidens kriser, eksistentiel angst, politisk apati og mulige nye forbindelser med naturen og omverden. I bogen udfolder Woetmann en monolog fra bunden af havet, et beckettsk skænderi mellem mor og datter, der venter på vaskemaskinereparatøren, som aldrig dukker op, og en række sange om nye former for hengivelse. Peter-Clement Woetmann (f. 1985) er uddannet fra Forfatterskolen og har skrevet flere digtsamlinger og teaterstykker, heriblandt Heldigvis er skoven blevet væk (Borgen, 2005), Bag bakkerne, kysten (Kronstork, 2017) og Til mine brødre (Arena, 2019). Han har i 2015 modtaget Morten Nielsens Mindelegat for sit litterære virke og i 2019 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.
På alle måder et gigantisk værk – om dramatikeren, digteren og mennesket Bertolt Brecht, som sammen med Helene Weigel og deres børn søgte ly under det danske stråtag – om det drama, der udspillede sig i tiden og på teatret
Det er henholdsvis en kvindefigur fra et skuespil af Goethe, ”Clavigo”, og en kvindefigur fra en bog, ”Faust”, ligeledes af Goethe, som Søren Kierkegaard analyserer i dette essay.Analysen af de to kvindefigurer er hentet fra første del af Søren Kierkegaards hovedværk, dobbeltværket ”Enten-Eller” (1843), fra essayet ”Skyggerids”, hvor han, ud over de to kvindefigurer af Goethe, analyserer Elvira-figuren fra Lorenze da Ponte og Wolfgang Amadeus Mozart opera ”Don Giovanni”.Som titlen – ”Skyggerids” – på Søren Kierkegaards essay om de tre kvinder angiver, så er der tale om en skitsemæssigt, om en foreløbig og ufuldkommen skildring af kvindefigurerne.Bogen, der er illustreret, er redigeret og kommenteret af mag.art. Jens Staubrand.
We are all a complex mixture of the elemental energies identified by many different cultures throughout history: Earth, Air, Fire, Water - and a fifth element called Quintessence or Spirit. As an actor, you need to be able to access each of them, so that you can draw on whichever element you need to bring your role fully into life.In The Elemental Actor, Mel Churcher explores these deep, primal drives, and gives you practical tools to harness them to make your work more powerful and alive. Her unique approach combines elements of actor training, voice work and movement to increase your range and help you bring depth, specificity and intensity to your performance.The book includes over one hundred games and exercises to help you explore each of the elements, incorporate this work into your practice, and apply it to the world of your role. There are also tips for preparing for auditions and dealing with performance anxiety, as well as advice on how to stay healthy in body, voice and mind.Offering an everlasting palette that will enrich any performance, whether on stage or screen, The Elemental Actor will help you release the wellspring of your imagination, and put elemental power into your work.
Create one-of-a-kind outfits with this essential guide to Japanese-style fantasy fashion!Using the authors' unique Costume Matrix, you will learn how to develop new and daring designs for your anime and manga characters and cosplay creations. First, choose a look to serve as your fashion foundation. Then select an alternate style and fuse it with the first fashion theme to create an unexpected ensemble combining elements have never before been seen together!Mixing and matching basic themes and styles in this way results in one-of-a-kind mashups and hybrids, for example:School Uniforms & Military ApparelCasual Basics & Gothic Formal WearJapanese Fashion & Folk CostumesPlant Motifs & Animal MotifsNature Motifs & Mechanical ObjectsSeasonal Motifs & all of the above! Using the Costume Matrix, the fashion mashup possibilities are endless! Here are just some of the unique combos made possible by applying the Costume Matrix technique:A Folk Costume crossed with a snake motif that results in a Scheherazade vixen with veils transforming into slinky scarf-like vipers!A Gothic Lolita paired with a Rabbit for a fun and furry character with fuzzy paws for boots and a crazy carrot-top hairdo!A Sailor Girl School Uniform combined with a Female Ninja fighting outfit--with a throwing star as the perfect accessory!A mashup of Casual Basics and Plant Motifs creates a head-turning Sunflower Girl complete with a green-leaf collar and flared-petal skirtFantasy Costumes for Manga, Anime & Cosplay presents over 55 fantasy fashion mashup examples and provides you with the key to designing your own totally original characters and styles!
A must-have resource for aspiring actors: both monologues to audition with and a step-by-step guide on the best monologue audition preparation!
Der englischsprachige Band Not Just a Mirror setzt sich mit grundlegenden Fragen despolitischen Theaters in der Gegenwart auseinander und stellt knstlerisch-politische Strategienund Praktiken von Theatermachern aus aller Welt vor - u. a. Chto Delat, Milo Rau,Kretakr, Faustin Linyekula, Public Movement, Christoph Schlingensief, Akira Takayama. Mit Beitrgen von Julian Boal, Boris Buden, Matan Cohen, Annie Dorsen, Galit Eilat, MonikaGinterdorfer, John Jordan, Alexander Karschnia, Herv Kimenyi, Beatrix Kricsfalusi,Bojana Kunst, Hans-Thies Lehmann, Judith Malina, Florian Malzacher, Tala Jamal Manassah,Oliver Marchart, Carol Martin, Giulia Palladini, Roman Pawlowski, Jeroen Peeters,Goran Sergej PristaA , Christian Rmer, Sylvia Sasse, Francesco Scasciamacchia, MichaelSengazi, Vassilis Tsianos, Margarita Tsomou, Franck Edmond Yao u. a.
Klassikerserien udgivet af DSL – Det Danske Sprog- og Litteraturselskab – og relanceret af Gyldendal. I hver udgave gengives som udgangspunkt førsteudgaven, og hvert værk indeholder efterskrift, fyldigt noteapparat, er indbundet, udstyret med læsebånd og forsynet med et ekstra omslag, der kan foldes ud til en plakat med forfatterportræt. Med sine to skelsættende bøger om dansk og fremmed skuespilkunst fra 1880 og 1881 skabte Edvard Brandes (1847-1931) en markant fornyelse i dansk teaterkritik gennem en række psykologisk nærgående portrætter af prominente hjemlige og udenlandske scenekunstnere. Hans essays kredser om den symbiose, der opstår, når kendte spillemønstre og rollefortolkninger brydes og omformes i mødet med kunstnerens personlige forudsætninger og individuelle særpræg.De to bøger udgives samlet. Udgiver, tekstudgivelse, efterskrift og noter: Sten Rasmussen
Bog med biografi + cd med Carl Alstrup-sange og monologerJubelen ville ingen ende tage, når revyskuespilleren Carl Alstrup (1877-1942) viste sig på en scene med sine pudsige monologer og morsomme viser. Han var tidens store komiker, der tog publikum med storm, når han sang Maggidudi eller Bobby, du må ha’ ondt i håret. I dag huskes han især for Manden på risten – en vise om den fattige mands glæder på risten foran en restaurant.Men Carl Alstrup var langtfra selv tilfreds med sin karriere som revystjerne. Han havde intet højere ønske end at blive seriøs skuespiller, fordi han mente, at der skulle være en vis balance mellem det komiske og det tragiske. I begyndelsen af 1920’erne forsøgte han sig som seriøs skuespiller ved at optræde i Shakespeares Othello og Dumas’ Kean, men den hårde kritik førte ham ned i en dyb afgrund. Først efter mange års kamp lykkedes det ham at få sit gennembrud som karakterskuespiller i Den gode soldat Svejk.Man har ofte sagt, at revygenren er den sværeste af dem alle. For Carl Alstrup var revygenren nok sværest at frigøre sig fra. Denne biografi fortæller, hvordan han gjorde det.
I Børneteater tager journalist Carsten Jensen os med indenfor på Danmarks største - om end skjulte -nationalscene. Han tager afsæt i bruddet med et stivnet og didaktisk teatersyn og fortæller medrivende om fornyelse, frigørelse, frodighed og professionalisering af dansk børneteater, og om hvordan stigende internationalisering har sendt dansk børneteater ud i hele verden.Iscenesat-serien blev lanceret i 2022 i forbindelse med 300-året for dansk teater på initiativ af Selskabet for Dansk Teaterhistorie og udgives i samarbejde med forlaget Kronstork.
Når tæppet lukkes, publikum har klappet af og lyset bliver slukket, så begynder den del af revyen, som kun få får lov til at opleve. Det er den del af sådan en revyaften, vi holder allermest af. Nemlig den helt særlige stemning, der opstår, når man sidder i garderoben, eller på vej hjem i tour-bilen, efter en forestilling, og ens kollegaer lukker op for anekdote-posen og deler ud af deres utallige røverhistorier.Vi elsker disse øjeblikke. For det er her, vi får lov at se, hvad revyen er i al dens kaotiske herlighed. Revy er live, det er lige nu og her - og alt kan ske.I denne bog har vi fanget og nedskrevet nogle af de mange fantastiske, sjove og skæve røverhistorier, der får os til at grine, genopleve og værdsætte de øjeblikke, hvor alt ikke gik helt som planlagt - men på den bedste måde. Alt sammen fortalt af mere end 50 gode revykolleger, krydret med vores egne historier.Mød blandt andre Lisbet Dahl, Søren Østergaard, Leif Maibom, Bodil Jørgensen, Preben Kristensen og mange, mange flere i bogen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.