Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lise Nørgaard fik ideen. Erik Balling forløste den. Danmarks Radio udsendte den til de danske tv-seere i årene 1978-1981 – og har gjort det adskillige gange siden. Matador er ikke alene en fantastisk tv-serie. Den er også blevet en uomgængelig del af den kollektive fortælling om Danmark i tiden før og under Anden Verdenskrig. På baggrund af mere end 40 nye interview med menneskene foran og bag kameraet, avisartikler, arkivmateriale og brevvekslinger fortæller Christian Monggaard og Jacob Wendt Jensen nu den definitive historie om skabelsen af ’verdens bedste tv-serie’. Rigt illustreret med velkendte stillfotografier fra serien og sjældent sete billeder fra optagelserne, fotografier af rekvisitter, produktionstegninger og kostumeskitser.
Med en karriere, der strakte sig over 24 film, er Jan Priskorn Schmidt til dato dansk films mest benyttede barneskuespiller. I sin tolv år lange karriere spillede han sammen med filmbranchens største danske stjerner, som Dirch Passer, Ove Sprogøe og Ghita Nørby, og medvirkede i film som Sommer i Tyrol, Min søsters børn og Flådens friske fyre. I en alder af bare 21 år trak Jan Priskorn Schmidt sig tilbage fra offentligheden. Gennem 45 år har han undgået enhver kontakt med pressen og medierne, og forsøgt at lægge tiden som skuespiller bag sig. Indtil nu. 'Barnestjernen fra Bryggen' er Jans personlige fortælling om en turbulent barndom som landskendt skuespiller og en ungdom præget af angst, virkelighedsflugt og bevidsthedsudvidende stoffer. Jan Priskorn Schmidt fortæller ærligt og åbenhjertigt om sin barndom i dansk film og i arbejderkvarteret på Islands Brygge, om livets op- og nedture, om tidens store ikoner og om de indre dæmoner. Det er en fortælling om en ung mand, der fik en filmkarriere forærende, og som valgte at vende den ryggen, at gå sine egne veje og tage kampen op med sig selv og omverdenens konstante opmærksomhed … 'Barnestjernen fra Bryggen' er blevet til i samarbejde mellem Jan Priiskorn Schmidt og journalist Klaus Thodsen, igennem en lang række interviews. Bogen er illustreret med en lang række private fotos, filmbilleder, fotos fra lokalhistoriske arkiver og avisartikler.
Lige siden Hollywood blev grundlagt for godt 100 år siden, og hurtigt blev centrum for den hastigt voksende amerikanske filmindustri, har byen tiltrukket håbefulde sjæle fra hele verden. Ikke så få af dem har været danskere, der har gjort karriere både foran og bag ved kameraet i den legendariske filmby. Filmhistorien gemmer på en perlerække af spændende, dramatiske og nogle gange tragiske skæbnefortællinger om danskere, der gennem tiden har forsøgt at nå til tops i den hårde, amerikanske filmverden. "Drømmen om Hollywood" er et stort illustreret værk, der for første gang kaster lys over 126 danske skæbner i den amerikanske filmindustri, fra stumfilmens svundne dage til i dag, fra Jean Hersholt og Karl Dane til Susanne Bier og Mads Mikkelsen.OM FORFATTERNEJacob Wendt Jensen er forfatter, filmkritiker og journalist på Berlingske.Christian Monggaard er forfatter, journalist og filmredaktør på Dagbladet Information.
Dette er historien om Saga Studio. Det legendariske filmselskab, der stod bag en lang række af de nu klassiske film fra den folkelige danske films guldalder. Primus motor bag selskabet var John Olsen, der stiftede selskabet og helt usædvanligt drev det som et enkeltmandsfirma frem til sin død i slutningen af 1959. Hans sidste film blev en opsummering af hele hans produktion og et højdepunkt i den danske folkekomedietradition: Baronessen fra benzintanken. Den driftige John Olsen skrev selv det grundlæggende manuskript til denne og de fleste af den tids andre Saga-film. Han drev sideløbende filmudlejningsselskabet Teatrenes Films-Kontor samt den enorme københavnske premierebiograf Saga Teatret.Denne bog er et kig ind bag kameraet, hvor vi følger selskabets forhistorie, dets opbygning og optagelserne af de enkelte film fra John Olsens periode. Via interviews og udtalelser givet gennem tiderne er det langt hen ad vejen de implicerede Saga-folk og deres efterkommere, der selv fortæller historien.Uddrag af bogenIkke alene havde han mistet udlejningen af de populære ASA-film, som Henning Karmark og Lau Lauritzen producerede – han fik heller ikke længere ASA-filmenes premierer på Saga Teatret. Hvis John Olsen for alvor skulle holde gryden i kog, måtte han etablere et nyt filmselskab, som kunne producere en række populære danske film pr. år til udlejning igennem hans udlejningsselskab og til premiere på Saga Teatret. Nordisk Film, Palladium og nu også ASA disponerede til anden side, så der var ikke anden mulighed end at starte helt forfra for sig selv, hvis han ville fortsætte på samme niveau som hidtil. John Olsens nye filmselskab måtte have sit eget atelier …Om forfatterenPaw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010-2012) samt linernotes til diverse cd-udgivelser. Senest De allerbedste med John Mogensen: Hvad er der så mer’? (Universal, 2014). Uddannet inden for forsikring og har arbejdet på kontor i den branche i 20 år.Niels Jørgen Clement (f. 1945) er uddannet civiløkonom (HD/Organisation) og selvstændig virksomhedskonsulent og underviser på videregående erhvervsuddannelser i ledelsesfag. Har i en lang årrække lavet research på de gamle danske filmselskabers organisation, ledelsesforhold og nøglepersoner. Desuden har han skrevet artikler til Det Danske Filminstituts Filmdatabase (2007) og til Filmleksikon (Gyldendal, 2010).
Dette er 2. del af historien om Saga Studio. Det legendariske filmselskab, der stod bag en lang række af de nu klassiske film fra den folkelige, danske films guldalder. Selskabet var blevet drevet som et enkeltmandsfirma af grundlæggeren John Olsen frem til hans død i 1959. Hans sidste film blev en opsummering af hele hans produktion og et højdepunkt i den danske folkekomedietradition: Baronessen fra benzintanken. Efter John Olsens død blev filmselskabet omdannet til et aktieselskab, Saga Film A/S, som drev filmstudiet og den store Saga Biograf i København. Selskabet var ejet af John Olsens enke, Inger John Olsen, men sønnen Flemming John Olsen stod for den daglige drift sammen med nøglemedarbejdere fra farens tid. Ikke mindst direktøren Poul Bang og instruktøren Annelise Reenberg. Der blev blandt andet produceret populære film som Peters Baby, Frk. Nitouche, Støv-filmene og Min søsters børn-serien - men også en Bodil-belønnet filmatisering af Knud Sønderbys Midt i en Jazztid. I midten af 1960’erne flyttede Saga Film A/S sammen med Palladium i Hellerup, som de delte studier med frem til 1970. I 1970 måtte selskabet efter store tab reorganiseres og Sven Borre og Dirch Passer blev medejere af Saga Film A/S, som på den måde kunne fortsætte filmproduktionen. Det kom til at foregå på Risby-studierne, som Saga Film A/S blev medejere af. Denne bog er et kig ind bag kameraet, hvor vi følger filmselskabets videre historie, dets kamp for at overleve i en krisetid for den folkelige, danske film samt optagelserne af de enkelte film. Via interviews og udtalelser, givet gennem tiderne, er det et stykke hen ad vejen de implicerede Saga-folk og deres efterkommere, der selv fortæller historien. Uddrag af bogen Pludselig stod hele denne filmforretning uden sit naturlige overhoved og kreative drivkraft. Det stod dog klart, at ”Saga-familien” ville forsøge at køre foretagendet videre. Både hans familie i form af enken Inger John Olsen og børnene Jonna, Flemming og ”Bebs”, og de mange trofaste medarbejdere på Saga Studio i Charlottenlund, i udlejningen på Frederiksberg Allé og i biografen på Vesterbrogade. Få dage før John Olsens død havde man drøftet selskabets fremtid, når John Olsen engang ikke var der mere. Men man var ikke blevet færdig, og hans underskrift manglede på et afgørende dokument. John Olsen brød sig ikke om at tale om eller tænke på døden, og havde fået udskudt de endelige beslutninger så længe, at det endte med at blive for sent. Om forfatteren Paw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010 - 2012) samt linernotes til diverse cd-udgivelser. Senest også en LP: John Mogensen: Så Længe Jeg Lever – John’s Allerstørste Hits (Universal 2018). Uddannet inden for forsikring og har arbejdet på kontor i den branche i over 20 år. Niels Jørgen Clement (f. 1945) er uddannet civiløkonom (HD/Organisation) og selvstændig virksomhedskonsulent og underviser på videregående erhvervsuddannelser i ledelsesfag. Har i en lang årrække lavet research på de gamle danske filmselskabers organisation, ledelsesforhold og nøglepersoner. Desuden har han skrevet artikler til Det Danske Filminstituts Filmdatabase (2007) og til Filmleksikon (Gyldendal 2010).
Lars von Triers film- og tv-produktioner har siden hans biografdebut med The Element of Crime i 1984 udløst stærke reaktioner hos publikum, og desuden har han vakt opsigt i hele filmverdenen med Dogme 95-manifestet. I dag regner mange Trier blandt de største nulevende filminstruktører, og med hver ny film forventes han at sætte nye standarder for, hvad filmmediet kan. I denne bog undersøges Lars von Triers affektskabende og etisk involverende stil med udgangspunkt i hans værker over en 30-årig periode, helt op til hans seneste film, Nymphomaniac. Centralt i Bodil Marie Stavning Thomsens læsninger står væsentlige analytiske begreber som det haptiske, det affektive, det diagrammatiske og det signaletiske materiale, der med Gilles Deleuze anvendes til at betegne det, der i filmene undslipper en repræsentationel analyse. Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-2014 giver en omfattende læsning af Lars von Triers værker i lyset af Deleuzes (film)filosofi og udfolder en ny affektdiagrammatisk filmteori. Løbende inddrages Gilles Deleuzes og Félix Guattaris filosofiske arbejder, samt bl.a. Brian Massumis fortolkning af Baruch de Spinozas affektbegreb og C.S. Peirces diagrammatiske tegn. Bogen giver således en nytænkende analyse og diskussion af samtlige hovedværker af en af vor tids mest anerkendte filminstruktører. Bodil Marie Stavning Thomsen, ph.d., professor mso ved Nordiske studier, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.
Colours of Film is a captivating book by Charles Bramesco, a renowned author in the literary world. Published by QUARTO in 2023, this book delves into the intricate relationship between cinema and color. Bramesco, with his eloquent writing style, explores how filmmakers use color to evoke emotions, tell stories, and bring their visions to life. The genre of this book can be best described as a blend of Film Studies and Visual Arts, offering a unique perspective on the use of color in films. This book is a must-read for movie enthusiasts, film students, and anyone with an interest in visual storytelling. Published by the esteemed QUARTO, Colours of Film is a testament to Bramesco's deep understanding and love for cinema. Immerse yourself in the vibrant world of film and discover the magic of color with Colours of Film.
I sine stærkt underholdende erindringer fortæller Woody Allen om et liv som instruktør, standupkomiker, forfatter, musiker og skuespiller – og som familiefar og ægtemand. Et ofte tumultarisk liv, der tager sin begyndelse i Brooklyn, New York. Allen giver et levende indblik i sin 60 år lange filmkarriere, fra klassikerne Annie Hall, Manhattan og Hannah og hendes søstre og frem til nyere film som Midnight in Paris og A Rainy Day in New York.Det er en historie om fejltagelser og succeser – og om de mange kunstnere og skuespillere, Woody Allen har mødt på sin vej. Om hans venskaber, ægteskaber og romantiske forhold. Ligesom han i bogen giver sin version af forholdet til skuespilleren Mia Farrow.
The long-awaited first work of nonfiction from the author of the #1 New York Times bestselling Once Upon a Time in Hollywood: a deliriously entertaining, wickedly intelligent cinema book as unique and creative as anything by Quentin Tarantino.In addition to being among the most celebrated of contemporary filmmakers, Quentin Tarantino is possibly the most joyously infectious movie lover alive. For years he has touted in interviews his eventual turn to writing books about films. Now, with Cinema Speculation, the time has come, and the results are everything his passionate fans?and all movie lovers?could have hoped for. Organized around key American films from the 1970s, all of which he first saw as a young moviegoer at the time, this book is as intellectually rigorous and insightful as it is rollicking and entertaining. At once film criticism, film theory, a feat of reporting, and wonderful personal history, it is all written in the singular voice recognizable immediately as QT's and with the rare perspective about cinema possible only from one of the greatest practitioners of the artform ever.
”Min far var der. Han var med på optagelsen. Og han overlevede.” Under slutningen af Anden Verdenskrig bliver den store stumfilmsinstruktør GW Pabst (1885-1967) sat til at lave en ny storfilm i Prag med frontsoldater og KZ-fanger som skuespillere. Mens kameraerne ruller, rykker fronten tættere og tættere på. Selv om hukommelsen efterhånden svigter, skal Pabsts gamle kameramand fortælle historien om ham i et TV-program årtier senere. Før krigen forsøgte Pabst først uden held at få succes under Californiens sol i Hollywood. Sammen med sin familie vendte han tilbage til det Europa, som han oprindeligt flygtede fra, hvor fascismen hersker og krigen står for døren. Her modtages han nu med åbne arme. Lysspil er en stor roman om de enorme menneskelige omkostninger krigen og fascismen havde for Europa. Et trekantsdrama med ulykkelig forelskelse, og en søn som omvendes til fuldtonet nazist. Pabst arbejdede videre efter krigen, men var slukket. Hans tanker kredsede kun om de syv ruller med filmen, som forsvandt i en rygsæk på togstationen i Wien under flugten. Daniel Kehlmann er Tysklands bedst sælgende forfatter siden Anden Verdenskrig. På dansk er bl.a. udkommet Opmåling af verden, F og senest Tyll. Daniel Kehlmann (1975) er født i München, og bor i Wien, Berlin og New York.
"Bond, James Bond." Seit Sean Connery 1962 diese unsterblichen Worte äußerte, hat der schneidigste Geheimagent der Kinogeschichte Zuschauer in aller Welt erobert und begeistert. Der von Autor Ian Fleming erfundene, unverwüstliche aber stets gentlemanlike-stilvolle britische Charakter wurde in 25 von EON produzierten Filmen über die Jahrzehnte von sechs verschiedenen Darstellern gespielt.Für unseren Herausgeber Paul Duncan öffnete die Produktionsfirma EON ihre Archive voller Fotos, Entwürfe, Storyboards und weiterer Materialien. Zwei Jahre lang wühlte er sich durch eine Million Bilder und hundert Schränke voller Akten. Herausgekommen ist das umfassendste Making-of sämtlicher, jemals gedrehter James-Bond-Filme, von James Bond jagt Dr. No (1962) bis zu Keine Zeit zu sterben, der 2021 in die Kinos kam, inklusive der Parodie Casino Royale (1967) und Sag niemals nie (1983), die beide nicht von EON produziert wurden.Die unzähligen, bislang unveröffentlichten Fotos, Bühnenbilder, Storyboards und Produktionsmemos werden abgerundet durch eine Oral History, in der 150 Schauspieler und Crew-Mitglieder, von Produzenten und Regisseuren über Ausstatter und Tricktechniker bis hin zu Stuntmen, die wahren Insider-Geschichten der Bond-Filme erzählen - ein einmaliger Blick hinter die Kulissen des erfolgreichsten und am längsten laufenden Franchise der Filmgeschichte und eine würdige Hommage an den smartesten Geheimagenten, Weltenretter, Playboy und Sprücheklopfer der Filmgeschichte.Diese aktualisierte Ausgabe enthält exklusive Fotos und brandneue Interviews mit Daniel Craig, Regisseur Cary Fukunaga, den Produzenten Michael G. Wilson und Barbara Broccoli sowie vielen anderen und enthüllt die ganze Wahrheit hinter der emotional aufgeladenen Entstehung von No Time To Die (Keine Zeit zu sterben). Die in Wort und Bild erzählte Geschichte der erfolgreichsten und langlebigsten Filmreihe der Kinogeschichte, erstellt mit uneingeschränktem Zugang zu den Bond-Archiven Über 1.007 Abbildungen, darunter zahlreiche bislang unveröffentlichte Stand- und Set-Fotos, geheime Aktennotizen, Dokumente, Storyboards, Modelle und Plakate sowie nicht realisierte Ideen und Alternativentwürfe Hintergrund-Stories von Menschen, die dabei waren: Produzenten, Regisseure, Schauspieler, Drehbuchautoren, Ausstatter, Tricktechniker, Stuntmen und andere Crewmitglieder Mit allen jemals gedrehten Bond-Filmen, von James Bond jagt Dr. No (1962) bis Keine Zeit zu sterben (2021)
Fra 1970 til 1978 trak sengekant- og stjernetegnserierne fulde huse i biograferne, både herhjemme og i udlandet. De i alt 14 film parrede folkekomedie og sex i et blandingsforhold, man hverken har set før eller siden. Mange kendte navne arbejdede på de erotiske lystspil, og nye stjerner som Ole Søltoft og Birte Tove opnåede idolstatus. Men succesen havde sin pris, for danskernes frisind kendte sine grænser. Danmark på sengekanten dykker ned i den unikke filmgenre, der opstod i kølvandet på pornoens frigivelse i 1969. Gennem nye interviews, hidtil uset arkivmateriale og mere end 100 udvalgte illlustrationer går bogen tæt på tiden og de medvirkende: Hvem var de, hvad motiverede dem, og hvilke følger fik filmene for deres liv og karriere?
"Dansk stumfilm" er en smuk coffee-table bog, som tager læseren med tilbage til dansk stumfilms storhedstid i begyndelsen af det 20. århundrede. Dengang idérige iværksættere så muligheder i et nyt medie og skabte internationale succeser fra en kolonihavegrund i Valby. Hvor skuespillere som Asta Nielsen og Valdemar Psilander gjorde kometkarriere og blev verdenskendte superstjerner over night. En spændende tid, hvor kreativitet og skabertrang var i højsædet, og hvor publikum konstant var sultent efter mere.Bogen er rigt illustreret med et fantastisk billedmateriale fra stumfilmens guldalder. Mange af stumfilmene er først blevet restaureret for nyligt, dermed indeholder bogen billedmateriale, som ikke har været vist i over hundrede år. Bogen giver et unikt tilbageblik til en tid, hvor dansk film var i absolut særklasse og stod bag nogle af de største nyskabelser og landvindinger inden for filmkunst.
Indblik og røverhistorier i skabelsen af Erik Clausens film.Erik Clausen og hans film er indblik i skabelsen af Erik Clausens film og et portræt af en amatør og gadedreng, der tager kameraet i egen hånd og skaber filmkunst i sit eget særegne univers. Bogen skildrer samtidig det vejrbidte vejskilt, den beskidte baggård, den ensomme stodder, den forladte mor og de skæve eksistenser, som udgør Clausens verden.Med mere end 80 interviewede til bogen, fra skuespillere over producere til lydmænd, og utallige interview med Erik Clausen selv, tegner den et broget, analytisk og vildt billede af anarkisten Erik Clausen og hans i alt 15 film, der har vundet utallige priser og solgt millioner af biografbilletter.Bogen bliver drevet frem film for film af nøje udvalgte citater, der er en blanding af kloge ord, punchlines og farverige røverhistorier fra Clausen selv, skuespillerne, filmarbejderne og de mange folk fra gaden, som Clausen altid har insisteret på at bruge som skuespillere. Hans arbejde er båret af en spiddende folkekomik, der gør ham til dansk films ægte auteur.
Melodrama, biography, cold war thriller, drug memoir, essay in fragments, mystery - Fassbinder Thousands of Mirrors is cult critic Ian Penman's long awaited first original book.
Sandberg-dynastiet er historien om en familie, der i tre generationer gjorde sig gældende i den danske filmbranche – hver på sin måde. A. W. Sandberg var oprindelig pressefotograf, men kom til filmen i 1913. Han arbejdede sig op til at blive kunstnerisk leder og den førende instruktør hos Nordisk Film. Han lavede nogle af de mest berømte danske stumfilm, blandt andet Klovnen med den navnkundige Valdemar Psilander i titelrollen og en række storslåede Charles Dickens-filmatiseringer. I mange år betragtet som noget af det ypperste Nordisk Film havde frembragt. I 1926 lavede han en genindspilning af Klovnen med Gösta Ekman og Karina Bell i hovedrollerne. En stor succes, som markerede et klimaks for dansk stumfilm. A. W. Sandberg blev gift med Else Frölich, der var en af tidens store stjerner på Nordisk Film og senere blev en fremtrædende biografdirektør på Amager. Deres søn, Henrik Sandberg, var den legendariske filmproducent bag Soldaterkammerater-filmene og en lang række Dirch Passer-film, som hans selskab Merry Film oftest producerede i samarbejde med Dirch Passer selv – nu klassiske danske folkelige film som Pigen og pressefotografen, Pigen og millionæren og Piger i trøjen. Film som folk bliver ved med at holde af at gense. Tredje generation, Anders Sandberg, producerede stjernetegnsfilmene i 1970’erne, og drev – sammen med sin far – store dele af de københavnske biografer. Anders Sandberg spillede også en vigtig rolle hos Nordisk Film i 1980’erne og i begyndelsen af 1990’erne. Det er over 100 års dansk filmhistorie set igennem Sandberg-familiens øjne – blandt andet via familiens private arkiver og interviews med Anders Sandberg og søsteren Birgit Sandberg, der har arbejdet i filmbranchen som scriptgirl, produktionsassistent og filmklipper.Uddrag af bogenNordisk Film lavede efterhånden nærmest film på samlebånd og kunne altid bruge en mand, der forstod sig på at fotografere. A. W. Sandberg blev som udgangspunkt sat til at lave farcer. Det var et godt sted at starte og lære sig teknikken. Den første film skal have været Skorstensfejeren kommer i Morgen, der fik premiere på Metropol Teatret i 1914. A. W. Sandberg fortæller selv om filmen i interviewet i Politiken den 20.5.1937: ”Vi er nu naaet til 1914, og Nordisk Filmskompagni var paa det Tidspunkt i stærk Udvikling og skulde bruge mange Fotografer. De vilde ogsaa gerne have mig som Fotograf, men da jeg var saa ublu at forlange 400 Kr. om Maaneden, betingede man sig, at jeg for saa eventyrligt et Honorar ogsaa skulde sætte i Scene. - Deres Debut som Instruktør?- En komisk Film med Titlen ’Skorstensfejeren kommer i Morgen’ med Gissemand i Hovedrollen. - Hvem havde skrevet Filmen?- Skrevet den? Det var der virkelig ikke nogen, der havde. Saadan noget kendte man ikke til dengang. Men for Resten var det en anstrengende Film. Den tog mig hele tre Dage at optage. I Løbet af en Maaned havde jeg iscenesat mine første fem Film, men saa var jeg rigtignok ogsaa træt i Armen. - I Armen? - Ja, jeg drejede jo selv. Men fra den Tid var Firmaet ogsaa storladent nok til at give mig en Fotograf, saa jeg skulde nøjes med at arbejde med Hovedet. Bid Mærke i Udtrykket.”Om forfatterenPaw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010 – 2012) og bøgerne om Saga Studio (2016 – 2018 i samarbejde med Niels Jørgen Clement) samt bogen om den store aviskonflikt på Fyns Amts Avis (2019).
Min film fødes først i mit hoved, dør på papiret, genoplives afde levende personer og de virkelige objekter, som jeg bruger,og som dør på filmstrimlen, men som, arrangeret i en særligorden og projiceret på lærredet, vækkes til live igen somblomster i vand. * Model. Hans permanens: altid den samme måde at væreanderledes på. * Grav dybt i din sansning. Se hvad der er på indersiden.Analyser den ikke med ord. Oversæt den til søsterbilleder,til ækvivalente lyde. Desto klarere den er, desto tydeligereviser din stil sig. (Stil: alt hvad der ikke er teknik.)
De fleste troede knap deres egne øjne, da Nattevagten ramte biograferne i 1994. Kunne en dansk film se sådan ud? Senere blev publikum tryllebundet af blandt andet Breaking the Waves, Pusher, Festen, Den eneste ene, Blinkende lygter, Italiensk for begyndere og Bænken. Hvad var det, der skete med dansk film i midten af 1990’erne? Det forsøger denne bog at komme til bunds i.Få år inden miraklet i dansk film havde biografgæsterne været vidner til folkekomedier og historiske dramaer, hvor alle talte, som om de stod på en teaterscene. Pludselig skiftede tempoet. Der kom gysere, pistoler, håndholdte kameraer, mumlende og bandende skuespillere og filmproducenter uden tøj på. Det var, som om alt kunne ske. Bølgen opstod som et rent dansk fænomen. Der var ydre påvirkninger, især Murens fald i 1989 og den digitale teknologi, men det var kreative filmfolk, oprørske skuespillere, nytænkende manuskriptforfattere og visionære købmænd, der sammen skabte dansk films Mirakel. Per Juul Carlsen har genset filmene, gransket arkiverne, talt med alle de centrale aktører og giver her den forunderlige beretning om Dogme 95, Zentropa, Nimbus, Lars von Trier, Lone Scherfig, Thomas Vinterberg, Susanne Bier, Anders Thomas Jensen Mogens Rukov og mange andre af de fænomener og personligheder, der fra 1996 til 2006 gjorde dansk film til en verdensbegivenhed.Indbinding: Hollænderbind med folieprægPapir: 100 gr. Munken Print White 18 / 150 gr. Magno
På alle måder et gigantisk værk – om dramatikeren, digteren og mennesket Bertolt Brecht, som sammen med Helene Weigel og deres børn søgte ly under det danske stråtag – om det drama, der udspillede sig i tiden og på teatret
The magic and mastery of anime springs to life in this gorgeous celebration of the genre A uniquely powerful form of artistic expression, anime has embraced complex and provocative ideas since its inception in the mid twentieth century. This dynamic and wide-ranging book explores eighty key themes of the genre, from wars to natural disasters, nature to ecology, childhood to magic, dystopias to fables. It looks at more than one hundred masterpieces of Japanese animation, including Akira, Ghost in the Shell, One Piece, Princess Mononoke, Grave of the Fireflies and Howl's Moving Castle, to show how practitioners consistently balance tradition with modernity and how anime's distinct style has influenced other forms of media such as video games, comic books and live-action films. Covering an enormous range of talent-from Isao Takahata, Katsuhiro O^tomo, and Makoto Shinkai to Studio Ghibli and Mamoru Oshii-it demonstrates how anime makes room for limitless creativity. Unfettered by the physical constraints of nature's laws, these artists realize our deepest emotions and our wildest dreams.
Stunningly illustrated biography of filmmaker David Lynch, published to coincide with the 45th anniversary of Eraserhead.
"Following his underground hit Eraserhead and critically acclaimed The Elephant Man, visionary filmmaker David Lynch set his sights on bringing Frank Herbert's beloved sci-fi novel Dune to the screen. The project had already vexed directors such as Alejandro Jodorowsky (El Topo) and Ridley Scott (Alien). But by the early '80s Universal Pictures was prepared to give Lynch the keys to the kingdom - and the highest budget in the studio's history at the time - so that he could lend his surrealistic chops to this sprawling story of feuding space dynasties. As the hot young filmmaker commanded a cast with 42 major speaking parts as well as a crew of 1,700 (plus over 20,000 extras) on 80 sets built on 8 sound stages in Mexico, what happened next became as wild, complex, and full of intrigue as Herbert's novel itself. Film writer Max Evry goes behind the erratic ride of David Lynch's Dune like never before, with a years-in-the-making oral history culled from a lineup of new interviews with the film's stars (Kyle MacLachlan, Sean Young, Virginia Madsen, etc.), creatives, film executives, and insiders - not to mention Lynch himself. David Lynch's Dune initially left many filmgoers and reviewers scratching their heads, most dismissing the film upon its initial release. However, four decades and a big-budget remake later, Lynch's Dune is finally poised to find its rightful place alongside the director's other masterpieces such as Blue Velvet and Mullholland Drive. Max Evry's A Masterpiece in Disarray takes you back to 1984 with the deepest dive yet into the cult classic that is David Lynch's Dune"-- Provided by publisher.
The long-awaited first work of non-fiction from the author of the #1 New York Times bestselling Once Upon a Time in Hollywood: a deliriously entertaining, wickedly intelligent cinema book as unique and creative as anything by Quentin Tarantino.
"Featuring 8 newly commissioned pieces alongside more than 20 classic essays from the likes of Fraçnois Truffaut and Jonas Mekas, DO NOT DETONATE explores key influences on celebrated director Wes Anderson's new film Asteroid City. Together they form a detailed, captivating portrait of the mid-century film world and the enduring myths of the American West." --
Now in paperback, a collection of interviews with a French cinematic titan—covering subjects such as adaptation, the effects of capitalism on art, and the importance of intuition—selected from a period of four decades.Robert Bresson, the director of such cinematic masterpieces as Pickpocket, A Man Escaped, Mouchette, and L’Argent, was one of the most influential directors in the history of French film, as well as one of the most stubbornly individual: He insisted on the use of nonprofessional actors; he shunned the “advances” of Cinerama and CinemaScope (and the work of most of his predecessors and peers); and he minced no words about the damaging influence of capitalism and the studio system on the still-developing—in his view—art of film. Bresson on Bresson collects the most significant interviews that Bresson gave (carefully editing them before they were released) over the course of his forty-year career to reveal both the internal consistency and the consistently exploratory character of his body of work.Successive chapters are dedicated to each of his fourteen films, as well as to the question of literary adaptation, the nature of the soundtrack, and to Bresson’s one book, the great aphoristic treatise Notes on the Cinematograph. Throughout, his close and careful consideration of his own films and of the art of film is punctuated by such telling mantras as “Sound...invented silence in cinema,” “It’s the film that...gives life to the characters—not the characters that give life to the film,” and (echoing the Bible) “Every idle word shall be counted.” Bresson’s integrity and originality earned him the admiration of younger directors from Jean-Luc Godard and Jacques Rivette to Olivier Assayas. And though Bresson’s movies are marked everywhere by an air of intense deliberation, these interviews show that they were no less inspired by a near-religious belief in the value of intuition, not only that of the creator but that of the audience, which he claims to deeply respect: “It’s always ready to feel before it understands. And that’s how it should be.”
Leading film critic of her generation offers an unflinchingly honest and humorousaccount of her millennial journey tow ards self-acceptance through a cinematic lens.
Often hailed as the 'best' James Bond film, From Russia With Love (1963) is celebrated for its direction by Terence Young, memorable performances from Sean Connery in his second outing as 007, Pedro Armendáriz as Kerim, Lotte Lenya as the lesbian villain Colonel Rosa Klebb, and Robert Shaw as Red Grant, the sexually ambiguous SPECTRE assassin. And regardless of its place within the longest-running continuous film series in cinema history, it is also an outstanding example of the British spy thriller in its own right.Llewella Chapman's study of the iconic film pinpoints its place within the James Bond film franchise, and its significant cultural value to critics and fans as well as this film's important place within British cinema history more widely. Drawing on a broad range of archival sources, Chapman traces the film's development and production history, including its adaptation from Ian Fleming's source novel, as well as its reception and lasting impact. Chapman also considers the film's portrayal of gender politics, with its queer villains counterpoised with the heterosexual couple Bond and his Russian counterpart Tatiana Romanova, the context of Cold War politics, and the influence of Alfred Hitchcock's North by Northwest (1959).
Here is the ultimate fan bible, offering a comprehensive behind-the-scenes guide to NYC and its most fabulous foursome--the friends and boyfriends, the bar rooms and bedrooms, the infatuations and fashions. Packed with information and more than 750 photographs.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.