Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Tolv Trunte Lunte historier i hæfteform i en fiks kuffert. Lige til at tage med på tur. Kufferten er 15 x 15 cm. NYT: Udover de 10 kendte historier, er der to nye: Trunte Lunte laver mad og Trunte Lunte i Tivoli. (De kan ikke købes separat) Kufferten indeholder også de Trunte Lunte historier som er udgået som hardcoverbøger.
Har du nogensinde spekuleret på, hvad koblingen er mellem sprog og intelligens - og om det fx styrker dit barns læring at se fjernsyn? Tænker du på, hvordan det skal gå for dit barn, når det kommer i skole? Og på, hvad du kan gøre for at støtte dit barn i at udvikle sprog og gode forudsætninger for læsning og skrivning?Forældre er de mest betydningsfulde mennesker i børns liv, og det gælder også i forhold til den sproglige udvikling. De seneste års forskning viser, at der er en tæt sammenhæng mellem børns meget tidlige sproglige udvikling og deres udvikling af ordforråd og tilegnelse af læsning og skrivning i skolen. Sproget kommer ikke af sig selv, og med denne bog får du en praktisk guide til at støtte dit barn efter principperne i den nyeste forskning fra ind- og udland i sprogstimulering, leg og læring i hjemmet.For det skal være sjovt at bruge sproget – også når det driller!Dit barns sprog er skrevet til forældre til børn på 0-6 år og alle voksne, der er optaget af børns sproglige udvikling, og som ønsker viden om sprog, leg og læring.
Andelen af børn med flere sprog i dagtilbud og skole, som har vanskeligt ved at følge med, er relativ stor i danske skoler og dagtilbud. Det kan være en udfordring at udrede børn med flere sprog, ligesom tilrettelæggelse af pædagogik i dagtilbud og skole stiller store krav til læreren. I Børn med flere sprog samler førende sprogforskere og logopæder den nyeste viden på området og giver en samlet fremstilling af den flersproglige normaludvikling samt mulige forsinkelser og forstyrrelser i udviklingen af dansk som andetsprog.Tilegnelse af et andetsprog stiller store krav til et barn. Samtidig er det en udfordring at tilegne sig faglig viden og kundskaber på et sprog, man endnu ikkehelt behersker. I bogen præsenteres nye metoder til at undersøge børnenes tilegnelsesfaser og til at udrede og støtte de flersprogede børn, der er i færd med – eller i risiko for – at udvikle sproglige vanskeligheder.Bogen diskuterer forskellige tilgange til andetsprogspædagogik og indeholder relevante casestudier fra både skoler og daginstitutioner. Børn med flere sprog giver en grundig indføring i:• Sproglig socialisering• Flersproglig sprogudvikling• Sprogvurdering af flersprogede elever• Dysleksi hos flersprogede elever• Arbejdet med flersprogede børn i daginstitutioner og i skolenHenvender sig til logopæder, pædagoger, lærere samt sprog- og læsevejledere.
Kom ind i sproget kvalificerer folkeskolens faglærere til at møde flersprogede elever med den særlige faglighed, der knytter sig til dansk som andetsprog. Gennem faglige forløb og andre praksiseksempler viser forfatterne, hvordan lærere kan tilrettelægge stilladserende og sprogudviklende undervisning i og på tværs af klassetrin i skolens fag.Vigtige emner i bogen er:sprogbaseret undervisning: samtale, ordforråd og literacyvurdering, analyse af læremidler med særligt blik for sprog og sproglig udvikling, evaluering af elevsprog, inddragelse af forældre som ressource,udslusning af elever fra modtagelsesklasse- til almenundervisningHvert kapitel afsluttes med studieopgaver, der understøtter den studerendes refleksioner over, hvordan det læste hænger sammen med andre fag og egen erfaring, og hvordan det kan inspirere og udvikle undervisningen.Undervisning af flersprogede elever er en del af læreruddannelsens obligatoriske fagområde 'Pædagogik og lærerfaglighed'.Forfatterne har alle erfaring med undervisning i dansk som andetsprog på læreruddannelsen og videreuddannelsen og erfaring med at samarbejde med folkeskolelærere om udvikling af undervisning.
POPT er en psykolingvistisk interventionsmetode til børn med udtalevanskeligheder. Metoden er udviklet af Annette Fox-Boyer, der er professor i logopædi i Rostock, og findes hermed i dansk udgave ved audiologopæd, ph.d. Marit C. Clausen, som også er forfatter til LogoFoVa.POPT tager højde for den nyeste forskning i børns udtalevanskeligheder (fx årsager, klassifikation, taleprocessering, opbygningen af selve interventionen) og nyeste data om danske børns fonologiske udvikling samt udtalevanskeligheder. Denne viden er kombineret med en børnevenlig tilgang til børn, og derfor kan metoden bruges til børn i forskellige aldre og til børn med forskellige forudsætninger for at indgå i den logopædiske intervention.POPT-manualen er rettet mod logopæder i praksis og inviterer igennem forslag til spil, praktiske eksempler og forslag til, hvad man kan gøre, hvis man støder på problemer i et POPT-forløb.
Håndbog for sprogvejledere belyser forskellige aspekter ved sprogvejlederfunktionen i forhold til børns sprogtilegnelse og samarbejdet med barnet, forældre og netværkspersoner. Den består af tre dele og introducerer både forsknings- og praksisbaseret viden.Første del: Vejledning og pædagogisk planlægning i forhold til børns sprog omhandler emnerne sprogindsatser, didaktik og læring, kollegial vejledning, forældreinvolvering mv.Anden del: Børns sprogtilegnelse favner emner lige fra sprogteori gennem tiden, forudsætninger for sprog, til tilegnelse af det danske sprog og af dansk som andetsprog.Tredje del: Dokumentation og evaluering af børns sprog og pædagogisk praksis omfatter metoder til udvikling, vurdering og registrering af børns sprog.Forfatterne er udvalgte fagpersoner med solid teoretisk viden og/eller praksiserfaring inden for hvert deres område.
Det er en urgammel tradition at fortælle og lytte til historier, og det er noget, som alle mennesker har trang til, da det giver menneskers samværd mening. I bogen "At fortælle historier - i juraen, i litteraturen og i livet" analyserer den amerikanske psykolog, Jerome S. Bruner, denne trang til at fortælle og lytte til historier, og han giver svar på, på hvilken både vi mennesker bruger historier til at skabe orden i tilværelsen."At fortælle historier - i juraen, i litteraturen og i livet" er en utrolig spændende bog om fortællingen, både som den ses i litteraturen, men også i retssalene.
Børns sprogtilegnelse er en forskningsbaseret grundbog i sproglig udvikling hos børn i alderen 0-6 år. Med grundlag i sprogvidenskab, psykologi og pædagogik giver bogen en samlet indføring i børns sprogtilegnelse og præsenterer børns sproglige udvikling som en integreret del af deres kognitive og sociale udvikling.Bogen giver en nuanceret forståelse af processer og faktorer i både typiske og atypiske udviklingsforløb og viser, hvordan indsigterne fra den nyeste danske og internationale forskning kan anvendes i den daglige pædagogiske praksis.Bogen behandler emnerne tilegnelse af sproglyde, ord og grammatik, sprog og begrebsdannelse, sprog i hjernen, pragmatik og social kommunikation, flersproget sprogtilegnelse, stammen, hørenedsættelse, udviklingsmæssige sprogforstyrrelser, autisme, sprogtestning, sprogmiljø og sprogstimulering.Børns sprogtilegnelse kan anvendes som grundbog på pædagoguddannelsen og de pædagogiske diplomuddannelser Logopædi (talepædagog), Børns sprog og Dansk som andetsprog og som indføring i sprogtilegnelsesforskningen for studerende på Audiologopædi, Lingvistik, Interkulturel pædagogik og dansk som andetsprog, Audiologi, Pædagogik samt Psykologi.Bogen er desuden et nyttigt redskab for pædagoger og andre, der arbejder med børn i dagpleje, vuggestue, børnehave og børnehaveklasse.Forfattere og redaktører er børnesprogsforskere fra Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet med ekspertise i dansk sprogtilegnelse.
SPROGVINDUET - guiden til dit barns sprogudvikling er rig på nyttig viden, sjove eksempler fra dagligdagen og fuld af praktiske tips til, hvordan du giver dit barn den bedst mulige sproglige start i livet.Sprogvinduet står i de fire første år af barnets liv vidt åbent. I denne periode er barnet derfor ekstra modtageligt for nye sproginput og læring.Bogen klæder dig på til at forstå dit barns fascinerende rejse fra lille baby helt uden sprog til storsnakkende tumling på fire år med imponerende ordforråd og udtale.Med et stærkt sprogligt fundament har børn lettere ved sociale relationer, skolegang og mange andre forhold i livet. Og som forælder er du den vigtigste person i dit barns sproglige udvikling.
Billedbog med historie. Midt om natten tager Trunte Luntes mor på sygehuset for at føde. Trunte Lunte bliver passet af farmor, og de syer tøj til en lille ny baby-bamse. På hospitalet ser Trunte Lunte sin søde lillebror og giver ham en sej sparkedragt. Trunte Luntes Bamse gemmer sig i babysengen, og Trunte Lunte er lige ved at glemme den.Trunte Lunte bøgerne er for de yngste børn, og har vist sig gode til sprogudvikling og dialogisk læsning samt egnet som læse-let bøger.
"This revolutionary book goes beyond any recent book on language to dissect how language operates in our minds and how to harness its virtually limitless power. As Dr. Marian explains, while you may well think you speak only one language, in fact your mind accommodates multiple codes of communication. Some people speak Spanish, some Mandarin. Some speak poetry, some are fluent in math. The human brain is built to use multiple languages, and using more languages opens doors to creativity, brain health, and cognitive control. Every new language we speak shapes how we extract and interpret information. It alters what we remember, how we perceive ourselves and the world around us, how we feel, the insights we have, the decisions we make, and the actions we take. Language is an invaluable tool for organizing, processing, and structuring information, and thereby unleashing radical advancement. Learning a new language has broad lifetime consequences, and Dr. Marian reviews research showing that it: Improves executive function-our ability to focus on the things that matter and ignore the things that don't; Results in higher scores on creative-thinking tasks; Develops critical reasoning skills; Delays Alzheimer's and other types of dementia by four to six years; Improves decisions made under emotional duress; Changes what we see, pay attention to, and recall"--
Som pædagog har du stor indflydelse på børns sprogtilegnelse i hverdagens mange aktiviteter. Nu skal vi sprogsnakke er både en inspirerende indføring i den nyeste viden om børns sprogtilegnelse og en opslagsbog med mange konkrete ideer til det sprogpædagogiske arbejde. Igennem hele bogen er der afsnit, hvor du får grundlæggende viden om sprogets grammatiske dimensioner, ligesom den giver dig et overblik over børns sproglige udvikling. Nu skal vi sprogsnakke har fokus på almindelige børns sprogtilegnelse i dagtilbud. Det er en letlæst og praksisnær bog til pædagoger og pædagogstuderende.
Dansk til det 21. århundrede er en hyldest til professor Frans Gregersen for hans mangeårige virke inden for dansk sprogforskning.Gregersens brede interessefelt er afspejlet i antologiens 25 videnskabelige tekster der strækker sig fra sprogteori og sprogpsykologi over grammatik og genrer til sociolingvistiske og etnografiske studier.Samlingen af tekster repræsenterer ny dansk og nordisk forskning, og den vil have interesse både for studerende, forskere og undervisere i sprog.
Fart på dansk - Håndbog er en hjælp til lærere, pædagoger og studerende, der underviser eller interesserer sig for flersprogede elever i modtagetilbud eller i almenundervisningen. Håndbogen indeholder både kapitler om de overordnede mål for dansk som andetsprog, om sprogtilegnelse og sprogbaseret undervisning og helt konkrete råd og input til hverdagen med flersprogede elever. Bl.a om hvordan man skaber en tryg og forudsigelig hverdag, og om hvordan man etablerer et frugtbart forældresamarbejde. I bogen findes også et idekatalog over læringsaktiviteter, der bl.a. støtter elevernes sprogforståelse, arbejdshukommelse og sociale kompetencer. Bogen bygger på den nyeste viden og forskning om andetsprogsdidaktik.
Vi kan ikke love 12 til eksamen. Men vi kan love, at du eller dit barn – med Den lidt større engelskhjælper i hånden – vil blive meget bedre til både skriftligt og mundtligt engelsk.Bogen er en hjælp i lektiecafeen, ved eksamenslæsning og for dig som forælder, hvis du ønsker at opdatere dine egne kundskaber, så du kan bakke op om dit barns læring.Den lidt større engelskhjælper gennemgår de grundlæggende dele af den engelske grammatik, der er særligt relevante for elever i 7.-10. klasse. Den skitserer kortfattet og overskueligt de grammatiske regler for blandt andet:HjælpeverberRegelmæssige og uregelmæssige navneord og udsagnsordKongruensAdjektiver og adverbierGenitivPronomenerPræpositionerTalordSætningsanalyseOrdstillingTegnsætningKirstine Brøndgaard er engelsklærer og underviser i udskolingen ved Bellahøj Skole.
'Sprogudviklende undervisning – strategier og metoder i udskolingen' er en håndbog for lærerstuderende og lærere. Bogen præsenterer praksisrettede strategier og metoder for, hvordan man skaber en undervisning, der udvikler både elevernes kundskaber og sprog.Læring og sprog er nært beslægtede med hinanden. Børn har et konkret hverdagssprog, når de starter i skolen, men efterhånden skal de lære at kunne udtrykke sig og opbygge kundskaber på et abstrakt skolesprog. Til dette har eleverne behov for sproglige strategier og støtte fra læreren for at tilegne sig det faglige indhold i så stor udstrækning som muligt. Det gælder både elever med dansk som modersmål og elever med dansk som andetsprog.I denne bog præsenterer forfatterne seks principper, som undervisningen kan baseres på for at gøre den sprog-og kundskabsudviklende. Bogen indeholder desuden mange praktiske aktiviteter, som kan anvendes i undervisningen. Bogen har desuden et kapitel specielt om sprogudviklende undervisning af tosprogede elever.'Sprogudviklende undervisning – strategier og metoder i udskolingen' er først og fremmest rettet mod studerende og lærere i fagene kristendomskundskab, historie, samfundsfag og geografi i folkeskolens ældste klasser, men de aktiviteter, fremgangsmåder og arbejdsmetoder, der præsenteres, kan også anvendes inden for andre fag og i andre klasser.Bogen er lærerfagligt bearbejdet til anvendelse i dansk udskoling af Lis Pøhler.Om forfatterne:Maria Bjerregaard, lærer i svensk og svensk som andetsprog, arbejder som projektleder ved Nationellt centrum för svenska som andraspråk.Björn Kindenberg, lærer i SO og svensk som andetsprog, arbejder som projektleder ved Nationellt centrum för svenska som andraspråk.Om bogens danske redaktør:Lis Pøhler er uddannet lærer, speciallærer og master i specialpædagogik. Hun har været pædagogisk konsulent i Undervisningsministeriet og driver i dag konsulentvirksomheden laesning.dk. Lis Pøhler er desuden formand for Opgavekommissionen i dansk læsning og retskrivning, formand for Opgavekommissionen for nationale test i dansk, læsning samt formand for Opgavekommissionen EUD-optagelsesprøve, Dansk. Hun har siden 2005 været ansvarshavende redaktør af Læsepædagogen og forfatter til en række fagbøger og undervisningsmaterialer især om læsning og læsevanskeligheder.
Malebogen er for drenge og piger og er fyldt med tegninger til fans af Trunte Lunte. Den indeholder tegninger fra Trunte Lunte bøgerne. Malebogen er 21 x 21 cm. hvilket svarer til A4 bredde og indeholder 32 sider med tegninger.
Billedbog med historie. Trunte Lunte og fætter Peter er i cirkus med Trunte Luntes Bamse og Peters elefant Trut. De bliver hele tiden væk og er med i cirkus-numrene. Her møder de klovnen og de store elefanter. Bamse laver som sædvanlig narrestreger og ender bl.a. i trapezen højt oppe under teltdugen.Trunte Lunte bøgerne er for de yngste børn, og har vist sig gode til sprogudvikling og dialogisk læsning samt egnet som læse-let bøger.
Billedbog med historie. Trunte Lunte skal på ferie til Afrika med sin familie og den lille grønne bamse. De tager med den store flyver og møder de vilde dyr. Bamse har taget sin vandpistol med, men en fræk abe snupper den, mens Trunte Lunte får en ridetur på en elefant. Den frække abe får også fat i Trunte Luntes røde sut, mens hun spiller bold i svømmebassinet med sin mor og far.Trunte Lunte bøgerne er for de yngste børn, og har vist sig gode til sprogudvikling og dialogisk læsning samt egnet som læse-let bøger.
Aldrig før er så mange børns sproglige udvikling blevet evalueret så ofte, som det for øjeblikket er tilfældet. De sproglige evalueringer og deres måleresultater er blevet en væsentlig del af den institutionelle praksis i skoler og daginstitutioner med stor betydning for mange menneskers hverdagsliv.Forfatteren går i denne bog bag om de ofte bekymringsskabende sproglige evalueringsresultater og analyserer grundlaget for den sproglige evalueringsbølge og dens betydning for pædagogisk praksis.Med udgangspunkt i empiriske studier og international forskning diskuteres den sproglige evaluering i et kritisk perspektiv, og der peges på alternative veje i arbejdet med sproglig evaluering i pædagogiske institutioner.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med eller har interesse i den sproglige evalueringspraksis i skoler og daginstitutione
Et godt sprog har stor betydning for børns udvikling og læring. Særligt eventyret med dets legende og magiske sprog kan fange børnenes fulde opmærksomhed og tage dem langt med ind i sprogets verden.Fortælleværksted er en metode til sprogarbejdet i dagtilbud og indskoling, der tager afsæt i netop fortællingen, eventyret og legen med sproget. Gennem mundtlig fortælling, en dukkefilm og et værksted, hvor børnene laver deres egne dukker, udvikler børnene deres sprog ved at lytte, se, røre og bevæge sig.
Billedbog med historie. Trunte Luntes lillebror skal døbes. Inden dåben sætter hun en blomst på farfars grav og fortæller ham at lillebror skal have et navn.I kirken leger hun jungle under kirkebænken med sin bedste ven Bamse og den sejler også en tur i kirkeskibet. Dagen slutter med frokost, og Trunte Lunte hjælper med at pakke gaver ud.
Bliv klog på de muligheder og udfordringer, man som lærer kan stå overfor i en mangfoldig grundskole og et mangfoldigt samfund. Denne bog handler om kultur, sprog og de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der er knyttet til undervisning som følge af den vedblivende sproglige og kulturelle mangfoldighed. I bogen finder du en række konkrete cases, der diskuteres i lyset af den nyeste forskning.Med fokus på flersprogethed og interkulturelle didaktiske overvejelser i forbindelse med flersprogede elever og skole-hjem-samarbejde bidrager bogen til en helhedsorienteret forståelse af den mangfoldige skole.Bogen består af tre dele, der går i dybden med:Undervisning i det mangfoldige klasserum – en didaktisk undersøgelse og analyse af tre undervisningseksempler og en diskussion af den interkulturelle didaktiks nødvendighed.Flersprogethed som et grundvilkår – om undervisning og den interkulturelle didaktik fra en sprogvidenskabelig vinkel med særligt fokus på sprogpædagogik, flersprogede elever og sproglig mangfoldighed som ressource.Minoritetsforældre i centrum – hvordan skole, lærere og forældre via samarbejde kan udvikle og styrke den mangfoldige skole.Bogen er skrevet af forskere ved Syddansk Universitet og henvender sig til lærerstuderende, lærere og andre fagprofessionelle i og omkring grundskolen. I læreruddannelsen kan den anvendes i alle sammenhænge, hvor spørgsmålet om den mangfoldige skole tages op.
Lix: 6Kato er fra Sudan, men nu bor han i en lejlighed i Danmark. Her bor han sammen med sin mor og sine små søskende.Katos mor kan ikke få ovnen i lejligheden til at virke. Alle er sultne, så Kato vil gerne hjælpe hende med at lave maden klar. Han får en idé, men det viser sig, at ideen ikke virker helt så godt, som Kato havde tænkt.Serien Når alt er nyt er særlig målrettet begynderlæsere med en anden sproglig og kulturel baggrund end dansk.
Lix: 6Malin er fra Syrien. Syrien er et sted med krig og uro, så derfor bor Malin nu i Danmark.Malin går i klasse med Lea. En dag spørger Lea om Malin vil sove hjemme hos hende. Hjemme i Syrien sover børn ikke sammen, så vil Malins mor og fra mon give hende lov til at sove hos Lea?Serien Når alt er nyt er særlig målrettet begynderlæsere med en anden sproglig og kulturel baggrund end dansk.
Lix: 7Alina kommer fra en lille landsby i Pakistan men er nu flyttet til Danmark sammen med sin mor og far.Alina skal starte i skole, men alt er nyt, og der er mange ting Alina skal have styr på. Så er det godt, at Alina skal sidde ved siden af Ida, som er god til at hjælpe.Serien Når alt er nyt er særlig målrettet begynderlæsere med en anden sproglig og kulturel baggrund end dansk.
"Flersprogethedsdidaktik" giver en indføring i flersprogethedsdidaktikkens hvad, hvorfor og hvordan. Den forklarer, hvad en flersprogethedsdidaktik er, hvorfor den giver mening, og hvordan den kan forankres konkret i sprogundervisningen.Derudover giver bogen metodiske redskaber til at arbejde med flersprogethedsdidaktik på læreruddannelsen i forbindelse med både læreplansanalyse, læremiddelanalyse samt udvikling og redidaktisering af undervisningsmaterialer – centrale aspekter i alle sprogfag i læreruddannelsen."Flersprogethedsdidaktik" er målrettet lærerstuderende, lærere i sprogfagene og læreruddannere samt andre med interesse for sprog og sprogundervisning. Bogen støtter lærerstuderende og lærere, der ønsker at udvikle deres egen praksis og derigennem skabe forandring i skolens praksis.
Dieses Bildwörterbuch Englisch-Deutsch erleichtert den Einstieg in die Fremd- oder Zweitsprache. Es erklärt rund 900 Wörter aus der Alltagswelt der Kinder anhand von detailgetreuen Illustrationen und liebevoll gestalteten Szenen. Dazu gehören 34 Themenbereiche wie Familie, Haus, Schule, Stadt, Tiere, Zeit, Wetter, Musik und Sport.Die ansprechenden Szenen stellen das Gelesene in einen Zusammenhang und regen zur Beschäftigung mit den Wörtern an, wecken die Neugier und machen Lust auf die neue Sprache. So wird Lernen zum Kinderspiel und macht Spaß.Wie das Sehen ist auch das Hören für den Lernerfolg unerlässlich. Der auf das Buch abgestimmte Audiokurs Englisch - Deutsch als MP3 steht zum Download bereit.Das Bildwörterbuch wurde von Sprachwissenschaftlern für das gemeinsame Lernen von Kindern und Eltern entwickelt. Mit Hilfe der Wörterverzeichnisse kann der gesuchte Begriff in beiden Sprachen nachgeschlagen werden. Wir wünschen Kindern und ihren Eltern viel Spaß beim Nachschlagen, Lesen und Lernen!
Drawing on groundbreaking research from the European Union's MultiMind project, this enlightening volume debunks common misconceptions surrounding multilingualism and illuminates its profound impact on our mind, brain, and society. With contributions from top researchers across 14 countries, the book expertly bridges linguistics, neuroscience, psychology, and more, offering insights not only into the cognitive and neural benefits of multilingualism but also its pivotal role in education, health, and therapeutic settings.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.