Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ledelsesteamet gentænkt bygger på en ny forståelse af ledelse og ledelsesteam. I bogen samles ”best current knowledge” om ledelsesteam i et tilgængeligt og praksisrelevant format kombineret med talrige øvelser og cases. Bogens 12 pointer viser, hvordan ledelsesteam kan nå frem til et bedre og mere effektfuldt samarbejde. Blandt pointerne er:•Ledelse er ikke noget, I er. Det er noget, I producerer•Ledergrupper udvikler sig i eksperimenterende livtag med gradvist mere besværlige realiteter•Jeres møder er for ringe, punktum.•En ledergruppe uden styringsoverblik er som en leder uden en kalender•DU skal udvikle dig, hvis gruppen skal udvikle sig•Dybden i jeres forhold afgør kvaliteten af jeres fakta Bogen er skrevet til ledelsesteam, som ønsker at skabe nye fælles forståelser og tilrettelægge udviklingstiltag til netop deres team, under netop deres betingelser. Dermed bliver teamet i stand til at få de bedst mulige organisatoriske resultater ud af de ressourcer, det råder over."At forstå og udvikle ledelsesteamet er en afgørende forudsætning for ledelsesmæssig succes. Og nærværende bog indeholder en sjælden rigdom af perspektiver til udvikling af ledergruppernes ledelsesgrundlag. 'Ledelsesteamet gentænkt' sætter en ny dagsorden for ledelse i grupper. Dels udfoldes et flot vokabularium, dels opstilles en struktureret og anvendelig model for udvikling i mange forskellige faser, dimensioner og perspektiver, og dels skabes mange flere nuancer omkring ledelsesgrupperne, end hvad vi normalt tænker på." - Fra bogens forord af Alfred Josefsen
Hvad indebærer det at sidde i en bestyrelse? Hvordan klarer du dig godt som bestyrelsesmedlem? Hvilke regler gælder på området? Og hvad skal du generelt være opmærksom på? Bogen her giver dig alle svarene.Ny i bestyrelsen er den første af sin art. Den giver dig et grundigt fundament til at udøve et godt bestyrelsesarbejde. Den forklarer begreber, du skal være fortrolig med, og stiller alle de spørgsmål, du som kommende bestyrelsesmedlem bør stille dig selv, inden du siger ja til at indtræde.Den kommer hele vejen rundt om bestyrelsesarbejdet og forklarer, hvad du skal overveje, inden du siger ja til at sidde i en bestyrelse, om budgetter og regnskaber og om mødernes dagsorden og forløb. Hertil kommer råd og vejledning med reference til både skrevne og uskrevne regler i bestyrelsesarbejdet.Bogen er som udgangspunkt skrevet til nye bestyrelsesmedlemmer, men også erfarne og dygtige bestyrelsesmedlemmer kan få værdifulde råd med på vejen.Ole Borch er advokat og partner i Bech-Bruun. Han har mere end 30 års erfaring som medlem af en lang række bestyrelser i små og mellemstore virksomheder – og en tilsvarende lang erfaring med undervisning på universitetsniveau og i en række faglige fora.
- En guide til dig, der tager det store spring fra medarbejder til lederEn bog til dig, som lige har fået sit første lederjob, og som ikke gennem uddannelse eller arbejdsliv har arbejdet med ledelse.Ulrik Lange tager den nyudnævnte leder i hånden og guider hende og ham igennem de overvejelser, problemer og dilemmaer, den nye leder vil møde i det nye job: Hvordan takler jeg mit rolleskift fra medarbejder til leder i forhold til mine tidligere kollegaer? Hvilken organisation skal jeg fungere i? Kender jeg mit vigtigste ledelsesinstrument – mig selv – godt nok? Hvad er mine personlige styrker og svagheder i forhold til lederjobbet? Bogen peger på vigtigheden af løbende at reflektere over sig selv som leder, løbende at udvikle sig som leder, og den giver ideer til, hvorledes dette kan gøres.Bogen gennemgår de typisk forventninger og de typiske misforståelser, man møder som ny leder. Derudover får du viden om, hvad ledelse er – helt basalt. Hvad betyder det - hvad betyder det for mig, og hvilke instrumenter er der er til rådighed i lederens værktøjskasse? Bogen fortæller også om, hvordan du holder stress fra døren, hvordan du henter energi til ledelse, hvordan du sætter dig ledelsesmål, og hvordan du sætter dig på din tid fra starten - så andre ikke gør det!En bog fyldt med gode og korte råd om, hvad du stiller op, hvis din chef aldrig er at træffe eller er psykopat, om hvordan du leder primadonnaer og ledelsesresistente medarbejdere, om hvordan du takler de fejl, du selvfølgelig kommer til at begå, i forhold til dine medarbejdere, og om hvad du skal gøre, hvis en medarbejder konsekvent obstruerer dig.
At være bestyrelsesmedlem er ikke længere bare en prestigepost. Det er en professionel stilling med et meget reelt ansvar. Det gælder både i bestyrelser for virksomheder, organisationer og foreninger.Med denne bog får bestyrelsen en række helt unikke værktøjer til at professionalisere bestyrelsesarbejdet. Blandt andet et årshjul med temaer for bestyrelsesmøderne, og en række “opskrifter” på det gode bestyrelsesmøde.Forfatterne har årtiers erfaring med rådgivning af danske bestyrelser - og giver med denne bog deres bud på best practice for professionelt bestyrelsesarbejde.
Børsen giver 4 flotte stjerner til Weinreich De store resultater skabes gennem dit personlige lederskab.God ledelse drejer sig om at være i stand til at håndtere en række lederroller, og anvende dem i den rigtige kontekst. Bogen giver et komplet lederlandkort med de 5 vigtige roller: Eksperten, Kontrolløren, Inspiratoren og Strategen og naturligvis Dig selv.Bogen viser, hvordan du med Eksperten excellerer fagligt, Kontrolløren gør mål til resultater, Inspiratoren skaber energi og motivation, og Strategen definerer retning og tør tage den nødvendige risiko. Dig selv er din personlige styrke, du altid bringer med dig.Bogen giver nyt liv til situationsbestemt ledelse som et effektivt lederværktøj. Det handler om at beherske samspillet mellem kontrolløren og Inspiratoren, og bogen beskriver, hvordan det gøres.Den viser, at gode følelsesmæssige og sociale egenskaber kan og bør udvikles løbende, og at de er nøglen til motiverede medarbejdere og dermed virksomhedens succes.Den sætter strøm til god ledelse med over 40 inspirerende cases, der kaster lys over hvordan, du udfolder dit lederpotentiale.Mød også medarbejdere som tidsrøverne, de uskyldige ofre, de fornærmede, civilt ulydelige, opad delegerende, usikre og silobyggerne, og få viden om hvordan de håndteres. Både nye ledere i starten af deres karriere, og ledere, der oplever en lyst til et forfriskende input vil finde ny inspiration. Bogen er tilegnet ledere, der vil udvikle deres lederkarriere.Om Forfatteren: Mogens Weinreich skabte sammen med sit team i SAS Institute en succes, der voksede fra 0 til 486 millioner og næsten 300 medarbejdere på 20 år.Leif Beck Fallesen, tidl Editor-in-Chief Børsen, nu Copenhagen Business Task Force skriver om bogen:Bogen viser, at der er et stort, undervurderet lederpotentiale, som kan og skal slippes fri. Den giver håb for udvikling og vækst for den enkelte leder, for virksomheden og for det danske samfund.
Hvordan fyrer man flere hundrede mennesker og fortæller dem samtidig, at der er brug for, at de arbejder over om aftenen? Hvorfor bør man droppe sin karriereplan, hvis man vil nå til tops? Og hvordan får man et godt liv, selvom man aldrig finder den perfekte balance mellem arbejde og privatliv? I halvandet år har Rasmus Ankersen fulgt 25 topledere, blandt andre Anders Fogh Rasmussen, LEGO-topchefen Jørgen Vig Knudstorp, cykelbossen Bjarne Riis, filminstruktør Lone Scherfig, biskop Jan Lindhardt og mange flere. Her fortæller de brutalt ærligt om deres erfaringer med fyringer, ansættelser, karriereplaner, magtkampe, primadonnaer og værdier.
2. udgave – med en lang række nye eksempler og to nye kapitler om lederskabet og bestyrelsens rolle.Det er tid til drømme og detaljer. Det er tid til et sæsonskifte i lederskabet.Hvad har en vindersæson i Formel 1, tv-serien Forbrydelsen og Restaurant Noma med virksomhedsledelse at gøre? Ganske meget, viser det sig i Dreams & Details, som giver svar på erhvervslivets mest akutte spørgsmål: “Hvordan genopfinder man sin virksomhed, mens det stadig går godt?”Forfatterne undersøger hvordan nye teknologier samt kravet til bæredygtighed kontinuerligt fordrer nye forretningslogikker og ændrer forudsætningerne for succes. Hvis man vil opnå exceptionelle præstationer og skabe nye muligheder for forretningsvækst og -overlevelse, er det nødvendigt at genopfinde sin virksomhed – og ikke mindst sit lederskab.Forfatterne trækker på deres egne vægtige ledelseserfaringer og henter endvidere inspiration fra sportsverdenen, kunsten og videnskaben når de udfolder Dreams & Details-ledelsesmodellen, der er baseret på drømme, der inspirerer mennesker til at være en del af noget spændende og meningsfyldt, og detaljer, der udvikler nye kompetencer og accelerer ændringen af organisationer.I denne nye udgave finder du:To helt nye kapitler: Et om det lederskab der kræves for at få succes med modellen, og et om den helt centrale rolle bestyrelsen skal spille.Helt nye anbefalinger til arbejdet med Dreams and Details Ledelsesmodellen, med udgangspunkt i alle de virksomheder der har anvendt modellen siden dens tilblivelse i 2018.En ny syntese af fremtidens lederskab i krydsfeltet mellem business, sport og kunstens verden.Opdaterede cases fra både A.P. Møller Mærsk og Siemens baseret på Jim Hagemann Snabes transformationsrejse med begge virksomheder.Dreams & Details er ikke bare en bog. Det er en ledelsesmodel for fremtidens virksomheder.Bogen henvender sig til virksomhedsledere på alle niveauer og deres bestyrelsesmedlemmer.
Som leder er du nødt til at være forberedt på at tage beslutninger aktivere folk her og nu. Verden kører i et hæsblæsende tempo, ansvar kører i realtid, og én ubesindig handling lagt på Youtube kan nå verden rundt, inden dagen er slut. Så hvordan kan man få noget gjort i en verden, hvor man er heldig, hvis man kan opdrive fire minutters uforstyrret arbejdstid i løbet af dagen?Det var sidste dag på et retreat for Campbells mest lovende ledere. Og forfatterne vandrede på Skytop Lodge-anlægget i Pocono bjergene, langt fra sådanne hektiske gøremål. Mette spurgte Doug: ’Bliver du aldrig træt af de endeløse forstyrrelser?’ Doug så lidt forvirret ud. Så svarede han: ’For mig er det ikke forstyrrelser. Det er muligheder for at berøre nogen og forbedre situationen.’Han virkede nærmest overrasket over at høre sig selv ytre ordene. Men forfatterne vidste begge, at han netop havde udtrykt det, som var af afgørende betydning for hans ledelsesmetode. Det, der har hjulpet ham ham med at beskæftige tusinder af desillusionerede mennesker og på dramatisk vis skabe opsving for et lavt præsterende Fortune 500-firma, i løbet af mindre end et årti.Bogen fokuserer på, hvordan og hvorfor ledere skal holde op med at klaske til hastesager og forstyrrelser, som om de var irriterende myg, og i stedet bruge disse forstyrrelser, touch points, som en mulighed og en berøringsflade for at udøve ledelse og få indflydelse.
Bogen har som formål at videregive inspiration og indsigt i anerkendende ledelse på en lettilgængelig måde og med fokus på, hvordan læseren kan bringe den nye viden i anvendelse. Bogen er altså en brugsbog skrevet til ledere, som er optaget af at se nye muligheder og finde nye konstruktive veje at gå i deres ledergerning. Læseren får gennem bogen mulighed for at skabe sit eget ledelsesmæssige fundament med afsæt i ni grundprincipper i anerkendende ledelse.Gennem afprøvning af bogens mange konkrete forslag til mulige handlinger vil læseren gøre sig sine egne erfaringer med den anerkendende tilgang til en række ledelsesopgaver såsom forretningsudvikling, strategiarbejde, medarbejderudviklingssamtaler og konflikthåndtering.Bogen er bygget op omkring fem ledelsesmæssige indsatsområder: forandringer, forretningen, værdier, kompetencer og handlinger. I forbindelse med hvert indsatsområde gives inspiration via praksiseksempler på anerkendende ledelse og en række konkrete forslag til handlemuligheder i egen virksomhed. Temaer som anerkendende følgeskab, og hvorfor det er mere interessant at tale om udførelse frem for indførelse, behandles også i bogen.Anerkendende ledelse er primært skrevet til ledere, i såvel offentlige som private virksomheder, medarbejdere, eksterne og interne konsulenter, samt studerende på psykologi-, organisations- og kommunikationsuddannelser.
What do winning the next season in Formula 1, creating the successful Netflix TV-series The Killing, coaching the Chicago Cubs to win the World Series and leading a business through digital disruption have in common?A lot according to Dreams and Details. They all require leadership to solve the most challenging dilemma in business: How do you reinvent an organization from a position of strength? Dreams and Details explores the shifting business logic of the 4th industrial revolution and looks at how exponential developments require a new type of leadership.The book unfolds a new leadership model based on dreams and details: the power of dreams to inspire people to be part of something meaningful and exciting, and the attention to details that develop new capabilities and accelerate the transformation of the organization. In a world of digital disruption, Dreams and Details helps leaders at all levels develop and unleash human potential to achieve exceptional performance.It is time for Dreams and Details. It is time for the next season in business and society.
Torben Ballegaard giver næring til det ambitiøse og engagerede bestyrelsesmedlem, som gennem sit hverv ønsker at tilføre reel værdi til virksomheden.Bestyrelsens eksistensberettigelse er ikke kun at sikre forsvarlig bagudrettet kontrol med selskabet, men i lige så høj grad at være en aktiv værdiskaber af fremtiden. Bestyrelsen skal med sin sunde fornuft rådgive, vejlede og støtte virksomhedens ledelse og kunne forstå det globale landskab, som virksomheden fungerer i, og det potentiale, den står over for. Bestyrelsen skal lytte til virksomhedens kunder, leverandører og interessenter. Den skal på helt jordnær vis forstå virksomhedens fundamentale værdiskabelse, forretningsmodel og kultur og dens samspil med sine omgivelser. På den baggrund skal bestyrelsen – med gode spørgsmål – bidrage til udviklingen af virksomhedens strategi, og den skal forvisse sig om, at strategien virkeliggøres. Derved bidrager bestyrelsen for alvor til virksomhedens liv og vækst.
Lederens værktøjskasse - en praktisk manual er et opgør med mange forfattere og konsulenters forsøg på at komplicere ledelsesdisciplinen. Dion Sørensen demonstrerer med denne bog, hvordan ledelse kan forstås som en række opgaver, der skal løses på lige fod med alle andre job.Ud over at præcisere, hvilke egenskaber du som leder skal besidde for at blive en god leder, og hvilke opgaver du skal varetage, rummer bogen 90 konkrete værktøjer, som du umiddelbart kan bruge i hverdagen. Og værktøjskassen spænder vidt - lige fra ansættelser, coaching, feedback og teambuilding til udvikling af strategi, omstrukturering, afskedigelser osv. - alt sammen beskrevet og kategoriseret på en logisk og pædagogisk måde.Ambitionen er at levere konkrete og praktisk anvendelige anvisninger, som du kan bruge, når du skal håndtere helt almindelige opgaver og udfordringer i dit lederskab.Med bogen følger 90 gratis ledelsesværktøjer, som du kan downlode via en kode i bogen. Værktøjerne kan downloades i forskellige digitale standardformater, så det er nemt fx at præsentere dem på skærmen eller udskrive dem, ligesom de kan redigeres og tilpasses din virksomheds øjeblikkelige situation og behov.
Kend din ledelsesstil henvender sig primært til dig, som er leder, men kan i princippet læses af alle, der udøver ledelse i et eller andet omfang – som underviser, træner, forælder eller andet. Bogen bygger på en teori om forskellige mennesketyper – typologien – der stammer fra den schweiziske psykiater C.G. Jung. Den er mest kendt fra de 16 mennesketyper i Myers-Briggs Type Indikator (MBTI) og Jungiansk Type Indeks (JTI).Med denne bog får læseren en forståelse af sit personlige lederskab gennem besvarelse af et spørgeskema, guidede refleksioner og typebeskrivelser. Bogen er unik ved dens fokus på typologi i forhold til ledelse. Især er det nyt, at ens typeprofil bliver sammenholdt med præferencer for driftsledelse, strategisk ledelse, faglig ledelse og personaleledelse.Kend din ledelsesstil beskriver de 16 ledertypeprofiler og indeholder et teoretisk afsnit, der går i dybden med nogle meget diskuterede emner i forståelsen af typologi. Eksempelvis dokumenteres det, hvordan typeteorierne og -metoderne er forenelige med systemisk tænkning. Derudover inkluderer bogen en fortælling om typologien som ledelsesværktøj i Danmark fortalt af centrale aktører inden for MBTI og JTI.Forfatter Preben Grønkjær er magister i idéhistorie fra Aarhus Universitet og har taget forskellige konsulentrelaterede uddannelser. Preben Grønkjær har undervist i Jungs analytiske psykologi gennem 30 år, både på Aarhus Universitet og Folkeuniversitetet, og har samtidig haft en omfattende foredragsvirksomhed samt fungeret som coach.
For mange bestyrelser i dag kigger bagud, er passive og består af medlemmer, der sidder for længe. Lars Bo Hansen og Steen Ernland lægger ikke fingrene imellem, når de beskriver de nødvendige forandringer, der skal ske, for at bestyrelserne i Danmark skaber mere konkurrenceevne.I Danmark er der ca. 160.000 bestyrelsesposter i aktie- og anpartsselskaber fordelt på lidt mere end 40.000 bestyrelser og besat af ca. 100.000 forskellige personer. Lars Bo Hansen og Steen Ernland giver konkrete råd til at ændre sig fra en passiv bestyrelse, der mest finder fejl og spiller baglæns, til en aktiv bestyrelse, som er værdiskabende for virksomheden, kan finde ud af at fyre sig selv og medvirke til virksomhedens udvikling.Til arbejdet med Den aktive bestyrelse har Hansen og Ernland interviewet 11 prominente bestyrelsesformænd, der efter forfatternes mening arbejder tidssvarende og professionelt – og har inkorporeret deres erfaringer i bogen: Ole G. Andersen, Thomas Thune Andersen, Niels de Coninck-Smith, Søren Johansen, Jens Mo-berg, Klaus Nyborg, Marianne Philip, Michael Ring, Lone Fønss Schrøder og Vagn Sørensen.Bogen tager konkret fat på de nye omverdensbetingelser, bestyrelsens ”Hvem?” og ”Hvad?” og ikke mindst: hvordan man kommer videre frem. Bestyrelsesmedlemmer og -formænd kan desuden tage ”Bestyrelsestesten” og få overblik over, hvilke områder de har behov for at arbejde mere med.
"‘Strategi og frivilligt engagement’ giver bestyrelsen i en mellemstor, mindre eller nystartet forening konkrete redskaber til at arbejde mere målrettet og strategisk for at nå din organisations mål. Du får redskaber til, hvordan du bruger din tid som frivilligt bestyrelsesmedlem mere effektivt og målorientetret.Bogen tager dig gennem tre temaer:Den gode bestyrelseDen rette strategiDen ressourcestærke forening.Bogen sætter fokus på, hvordan I som bestyrelse håndterer, at foreningen vokser, og hvordan I sikrer jer, at den bevæger sig i den rigtige retning. Det vigtigste at stille dig selv er: ”hvorfor?” Hvorfor har vi de aktiviteter, vi har? Hvorfor har vi frivillige? Og hvorfor gør vi egentlig, som vi gør?Bogen er sat op, så det er nemt for dig at plukke det ud, der er relevant for dig og din forening eller organisation. Undervejs får du konkrete øvelser, som du kan anvende i praksis på din egen forening.”
"Today's headlines are full of employee unrest over racial injustice, communities infuriated by corporate environmental impacts, staff anxiety over surveillance, and discoveries of child labor in supply chains. We've traveled far and fast from the old world of business ethics, where black-and-white concerns about bribery and fraud could be addressed with rules and processes. Simply maximizing shareholder value while not breaking the law is no longer an option, but we've never been so confused about what it means to do the right thing. In this eye-opening, indispensable book, NYU ethics professor Alison Taylor argues that amid stakeholder demands and transparency pressures, we can no longer treat ethics as a legal and reputational defense mechanism. Leaders at Davos and the Business Roundtable have called for a new corporate responsibility paradigm, but how to implement their ideas remains an open question as organizations struggle in an atmosphere of heightened expectations and intense suspicion. Offering vivid stories and examples, Taylor brings this complex, risky environment alive to provide a blueprint for how leaders should rethink and reshape their practices. How can CEOs cut through the noise to set robust environmental and social priorities? When should they speak out on contentious social and political issues, and how? What does it really take to build a healthy organizational culture? How are we to approach corporate values when society is so divided? Higher Ground will show leaders how business can navigate this messy paradigm shift, build trust, and achieve long-term strategic advantage in a turbulent world"--
When it comes to the climate, we don't need more marketing or anxiety. We need established facts and a plan for collective action.The climate is the fundamental issue of our time, yet it seems we can barely agree on what is really going on, let alone what needs to be done. We urgently need facts, not opinions. Insights, not statistics.The Carbon Almanac is a once-in-a-lifetime collaboration between hundreds of writers, researchers, thinkers, and leaders that focuses on what we know, what has come before, and what might happen next. With thousands of data points, articles and charts explaining carbon's impact on everything in our society, from our the economy to extreme weather events, it is the definitive source for facts and the basis for a global movement to fight climate change. This book isn't what the oil companies, marketers, activists, or politicians want you to believe. This is what's really happening, right now. Our planet is in trouble, and no one concerned group, corporation, country, or hemisphere canaddress this on its own. We are in this together. And it's not too late for concerted, collective action for change.
Mangler du inspiration eller unikke værktøjer til at drive en virksomhed eller bestyrelse til endnu mere succes? Har du svært ved at få styr på strategiske valg, mestre krisehåndtering eller være omstillingsparat? Fremtidens bestyrelse er et opslagsværk, en inspirationskilde og en hjælp til at opnå mere succes og bedre medarbejderkultur i en virksomhed eller bestyrelse. Den henvender sig både til nuværende og kommende bestyrelsesmedlemmer samt til dig, der refererer til bestyrelser eller driver selvstændig virksomhed. Bogen indeholder gode værktøjer til at gøre dig i stand til at udfylde rollen som ”fremtidens bestyrelsesmedlem”. Du vil få en dybdegående forståelse af det juridiske ansvar, økonomi og forsikringsforhold. I bogen vil du møde medforfattere, som vil give dig viden om det moderne bestyrelsesarbejde, der fokuserer på stigende globalisering og digitalisering, bæredygtige forretningsmodeller samt iagttagelse af FN’s Verdensmål. Du vil derudover få en grundig indføring til regnskabsforståelse og risikostyring. Bogen behandler desuden bestyrelsens indbyrdes roller herunder kompetencer, personlighedstyper og det strategiske arbejde i ledelsen. Om forfatteren Jackie Phillip er uddannet advokat ved Philip & Partnere (BechBruun) og var i en årelang periode beskæftiget i dette Danmarks største advokatfirma. Ud over at rådgive små og mellemstore virksomheder i erhvervsret er Jackie Phillips spidskompetence netop at rådgive ledelser i spændingsfeltet og dialogen mellem direktion og bestyrelse. Han etablerede Jackie Phillip & Co. Advokatfirma i 2010, og kontoret har sin egen bestyrelsesuddannelse, BOARD INSTITUTE, kendt som Danmarks bedste bestyrelsesuddannelse.
I bogen gør Laura Vilsbæk op med det stereotype billede af, at der primært er plads til Jens’er i jakkesæt i de danske SMV-bestyrelser. Hendes ærinde er, at billedet skal nuanceres, og bestyrelsesarbejdet afmystificeres, så der kan komme mange flere forskellige profiler i spil de danske bestyrelser. Til gavn for virksomhedernes vækst, innovation og udvikling. Under 4% af alle bestyrelsesposter besættes ved åbne opslag, så der er brug for nye måder at blive bragt i spil på - og det ”andet”giver bogen en masse helt konkrete bud på.Bogen er et nyt bidrag til debatten om den massive homogenitet i de danske bestyrelser. Forfatteren sætter lys på mulighederne i de små og mellemstore virksomheder, som udgør 99% af alle danske virksomheder, og er dermed et alternativ til mediebilledet, der som oftest behandler bestyrelsesarbejdet i C20.Bogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog og henvender sig til dem, der står på spring til en bestyrelsespost, men kan med fordel også læses af direktører, ejerledere og bestyrelsesledere i de danske SMV’ere som et input til, hvordan de kan finde nye bestyrelsesprofiler.Hvert kapitel indeholder helt konkrete hvorfor-vente-gør-det-her-allerede-nu-tips, som læseren med fordel kan gå i gang med, mens bogen læses - og når den er læst, så er man ganske langt i det forarbejde, der skal til for at komme i betragtning til en bestyrelsespost.Om forfatterenLaura Vilsbæk arbejder i en række bestyrelser og advisory boards og har selv en helt anden profil end det gængse bestyrelsesmedlem. Laura har desuden bloggen nyibestyrelsen.dk, hvor flere tusinde bestyrelsesinteresserede følger med.
Vores velfærdssamfund er afhængig af kompetente bestyrelser – både i private og offentlige virksomheder. Men halvdelen af de 1600 største danske virksomheder går glip af halvdelen af talentmassen, for de har ikke en eneste kvinde i deres bestyrelser. Og kun 100 af dem har en ligelig kønsfordeling, forstået som mindst 40 procent af det ene køn.Når halvdelen af talentmassen på forhånd vælges fra, koster det på bundlinjen, og dermed går samfundet glip af store værdier og muligheder.Kvinderne både kan og vil godt bestyrelsesarbejdet – de vil dog ikke bare være med, de vil gøre en forskel. Men når de nu kan og vil, hvorfor mangler de så i de danske bestyrelser? Bogen tager fat på myterne og barriererne og ser på, hvad bestyrelserne, headhunterne og kvinderne kan gøre for at finde vej frem til bestyrelseslokalerne.Bogen er fyldt med synspunkter fra ministre, bestyrelsesformænd, bestyrelsesmedlemmer og topdirektører, som sammen med forfatterne giver deres bud på, hvad der skal til for, at alle talenter bliver sat i spil i de danske bestyrelser.
Corporate Governance and Board Decisions takes the reader on an exciting journey through the principles and practice of corporate governance. Written by two internationally respected experts, this book explains how corporate governance contributes to value creation for both business and society, and how transparency, checks and balances, incentive alignment, and stewardship are essential when trying to reduce decision errors and opportunism.This advanced introduction is aimed at master’s level courses in corporate governance. It addresses students who wish to understand both corporate governance and the directors who practice it. It combines academic rigor with practical recommendations in an informal style.Corporate Governance and Board Decisions is a thoroughly revised and updated replacement of Corporate Governance: Mechanisms and Systems (2012).Steen Thomsen is Professor of Corporate Governance at Copenhagen Business School. He specializes in corporate governance as a teacher, researcher, director and commentator. His main research focus is foundation ownership of business companies.Martin Conyon is a Trustee Professor at Bentley University. He is also a Senior Fellow and Lecturer at the Wharton School, University of Pennsylvania. His main research focus is board effectiveness, executive compensation, and incentives.Table of ContentsPart 1. Introduction Chapter 1. What is corporate governance? Chapter 2. Theories of Corporate Governance Appendix: Optimal Contracts and Agency Problems Chapter 3. The Mechanisms of Governance Chapter 4. International Corporate Governance Chapter 5. Corporate Governance Codes and RegulationsPart 2. Mechanisms Chapter 6. Compliance Chapter 7. Performance Measurement Chapter 8. Corporate Social Responsibility Chapter 9. Corporate Ownership Chapter 10. Board Theory and Board Structure Chapter 11. Board Behaviour Chapter 12. Executive CompensationPart 3. Board decisions Chapter 13. The Board and Strategy Chapter 14. The Board and Succession Chapter 15. Supervision and Support Appendix: Value Creation Chapter 16. IT Governance
Hvordan finder man de bedst egnede topledere til en virksomhed? Og hvordan foregår hele processen i forbindelse med topleder- rekruttering eller headhunting, som det populært kaldes? JOHN LOHFF tager læseren med ind bag kulisserne og gør rede for de overvejelser, en virksomhed gør sig, når den henvender sig til en headhunter – og for det målrettede og systematiske arbejde med at finde de bedste kandidater, der går i gang, i det øjeblik rekrutteringsfirmaet får en opgave. I et sagligt, letflydende og humoristisk sprog udfolder han headhunternes verden og krydrer med eksempler fra over 30 års erfaring i branchen. HÅNDPLUKKET indeholder al nødvendig viden til såvel de topledere og bestyrelsesmedlemmer, der skal i gang med en rekrutteringsproces, som til dem, der er mål for jagten – eller kunne tænke sig at blive det.
Man kan vel ikke blive for god til noget – eller kan man?Frygt dine styrker illustrerer det paradoksale i, at overdreven brug af personlige styrker kan blive en svaghed. I et af bogens eksempler beskrives en leder, der fokuserer så meget på sit eget intellekt og sin egen energi, at hun ikke formår at udnytte og udvikle de samme styrker hos andre. En anden leder er så god til at give plads til andre i beslutningsprocessen, at omgivelserne bliver usikre på, hvor han selv står.Det kan være skræmmende at erkende, at de evner og den intensitet, der har hjulpet dig til tops som leder, er ved at kvæle dine kolleger og sabotere din effektivitet. Men dét at skrue ned for en styrke betyder ikke, at du skal holde op med at bruge den – du skal bare bruge den mere selektivt.Første skridt til en mere bevidst brug af dine styrker er at kende dem, og det næste er at vide, hvornår der skal skrues op eller ned. Denne bogs vigtigste formål er netop dette: at hjælpe dig til at forholde dig til dine styrker og til at udnytte dem fuldt ud uden at overdrive.Frygt dine styrker bygger på statistiske data og forfatternes praktiske erfaringer som ledelsesrådgivere. Bogen henvender sig primært til ledere, men kan inspirere alle, der interesserer sig for ledelse og personlig udvikling.Oversat fra engelsk af Annette Rosenberg.
En ledertale er ledelseskommunikationens Rolls-Royce: Den store model for ledere, der forstår, at det er virksomhedens vigtigste kommunikationskanal.En ledertale er nemlig det ultimative redskab til at inspirere, motivere og skabe klarhed om virksomhedens eller organisationens retning.Bogen sætter spotlyset på den gode ledertale – både som retorisk genre og som et konkret redskab for direktøren, bestyrelsesformanden og andre ledere og kommunikatører.Den illustrerer og diskuterer hvorfor og hvordan, ledertalen med fordel kan betragtes som et led i organisationens strategiske kommunikation.Forfatterne viser, hvorfor det er vigtigt at beskæftige sig med ledertalen, hvad der kendetegner den gode tale og ikke mindst hvilken rolle, den kan spille for både leder og for organisationen.Bogens bidragsydere er Jonas Gabrielsen, Mette Møller, Ulrik Bülow, Lene Skole, Johan Roos, Kell Jarner Rasmussen, Nadja Pass, Nico Mouton og Jesper Klit.Bogen rummer både teoretiske og praktiske bidrag, og den er den første af sin slags i Danmark – skrevet af danske ledere, retorikere, kommunikationsrådgivere og forskere.
Change happens so fast today that a company must be able to react long before it is obvious that it is necessary. This booklet is about how boards add value in times of radical change. If you optimize your business based on old rules, you run the risk of not only performing poorly in the current season but of becoming irrelevant in the coming season. This is the dilemma all companies face: Should they risk reinventing themselves or risk not to? Is it sufficient tooptimize the existing business or is it time to reinvent it? Not only are century old platforms being disrupted simultaneously, the World is facing increasing geopolitical turbulence and an expanded stakeholder environment increasingly expect companies to solve pain points across their value chains. These are conditions that boards and executive teams face as they chart their strategic journeys. This booklet is a practitioners’ guide on how you navigate in such times and how boards can drive continuous reinvention. This is a leadership moment
Med UNMUTE dit digitale lederskab vil vi hjælpe danske ledere med at blive verdens bedste. Når du unmuter dit digitale lederskab, åbner du nemlig op for en verden af muligheder, som du ikke har i den fysiske verden. Det er vores overbevisning, at langt de fleste ledere i dag ikke til fulde udnytter alle de digitale muligheder, men stiller sig tilfredse med kun at udnytte et begrænset antal af de funktioner, som den digitale arbejdsplads og den digitale forretning indeholder. Måske fordi ’plejer’ går meget godt, eller måske fordi de ikke kender dem. Bogen, du sidder med i hænderne, vil være med til at bringe dit digitale lederskab til næste niveau. Bogen tager afsæt i to megatrends, nemlig digitalisering og behovet for en regenerativ tilgang til medarbejdere, kunder og forretning. Bogen præsenterer en række discipliner, som lederen skal mestre i en verden, der bliver mere og mere digital, og hvor der samtidig skal leveres på samfundsniveau. Det drejer sig blandt om forretningsforståelse, kommunikation, kultur, lobbyisme, kunderelationer og teknologier. I bogen er der bidrag fra en lang række toneangivende erhvervsledere samt en række modeller og tjeklister, som gør det nemt for dig at lære af de allerbedste. Lad os sammen unmute endnu flere muligheder. For ellers går vi glip af den næste digitaliseringsbølge, den næste store kamp om de globale talenter, samt muligheden for at skabe det mest frugtbare arbejdsliv og samfund for os selv og andre.Om forfatterneJulie Kristine Strange er partner og CEO i tech-virksomheden Master Danmark A/S hvor hun rådgiver virksomheder om ledelse, transformation, digital forretningsudvikling og rekruttering. Hun er bestyrelsesmedlem, ekstern lektor på flere universiteter og grundlægger af tænketanken HR Future Lab. Hun har skrevet en lang række artikler om fremtidens arbejdsliv og hvordan man kan arbejde med teknologier og data i forretningen. Julie Kristine Strange er uddannet cand.merc.psyk. fra CBS.Astrid Haug er direktør i Astrid Haug Bureau, hvor hun rådgiver virksomheder om digitalisering og strategisk brug af sociale medier. Hun er medlem af en række bestyrelser og har udgivet flere bøger. Hun skriver tech-klummer for Politiken og er en af Danmarks førende eksperter indenfor sociale medier. Astrid Haug er uddannet cand. mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet.
Mintzberg mener, at der en tendens i tiden til at overvurdere lederskabet, lederens rolle som kontrollerende og organiserende; lederen, der udstikker kommandoer og strategier fra sin piedestal. Det kommer blandt andet til udtryk i mediernes idolisering af topledere. Men ifølge Mintzberg er ledelse først og fremmest en praksis, hvor lederen lærer sig at navigere i den organisatoriske kontekst og samarbejder med og understøtter sine medarbejdere.Der findes ikke en formel for ledelse. Men ifølge Mintzberg kan en større forståelse for lederens funktioner og udfordringerne forbundet med ledelse skabe bedre ledere og organisationer. Mintzberg om ledelse er teoretisk underbygget og bygger på et omfattende feltarbejde. Henry Mintzberg har fulgt 29 forskellige ledere en dag på jobbet for at lære mere om den mangesidede og tvetydige praksis, som ledelse er. Det har blandt andet ført ham fra hospitalsgangens hektiske miljø til den anspændte atmosfære i en flygtningelejr og til et symfoniorkesters prøver. Hans research afslører over raskende informationer om ledelse, og bogen munder ud i en inspirerende vision.
90% af deltagerne i MØUS* (mødelederundersøgelse) mener, at de spilder deres tid på at deltage i møder, der ikke giver nok resultater. Et vanvittigt højt tal.Vil du ændre på det faktum, så er denne praktiske håndbog i mødeledelse uundværlig.Guuud, har vi møde i dag…? viser dig, hvordan du forbereder og eksekverer møder, så de går fra at være spild af tid til at være værdiskabende.Du kan ikke undgå at effektivisere dine møder, når du følger anvisningerne i bogen.Du får inspiration, metoder og øvelser – kort sagt input til, hvordan du:*forbereder dig – praktisk og personligt*øger din gennemslagskraft*involverer og aktiverer dine møde-/workshopdeltagere*driver mødet til alles (nej, de flestes) tilfredshed *evaluerer og uddrager læring *ændrer mødekulturenGuuud, har vi møde i dag…? indeholder også en 8-trins metode til at omlægge og forbedre en eksisterende –og måske dysfunktionel – mødekultur.Bogen er en schweizerkniv fuld af modeller, grafikker og tjeklister, som du dels kan lade dig inspirere af, dels anvende i praksis, når du skal forberede dig.*Bogens tal og anbefalinger stammer fra og understøttes af en mødelederundersøgelse (MØUS), som Helle Dyrby Høy og Therese Waltersdorff har foretaget. 409 respondenter bidrog til undersøgelsens resultater, som giver værdifuld indsigt i, hvor skoen trykker rundt om i danske virksomheder og organisationer.FÅES OGSÅ PÅ ENGELSK MED TITLEN OH, CRAP! IS THAT MEETING TODAY...?---Shafik Tawadros | Vice President | Submission and Labelling | NOVO NORDISK A/S:"En yderst relevant og brugbar værktøjskasse - i øjenhøjde, og i et sprog, der er til at forstå". ---Marie Mynster Mardahl | Head of People & Development and Internal Communication | ØRSTED A/S: "Helle og Therese har begået en praktisk, nemt anvendelig bog om mødeledelse, der indeholder en masse gode tips til at optimere vores mødekultur - og ikke mindst sikre bedre værdi i forhold til udbyttet af (de mange) møder.Bogen er fuld af gode pointer og indsigter, og jeg kan rigtig godt lide, at den også baserer sig på data.Især er jeg vild med det praktiske format, spiralryggen og det lækre layout, der sikrer, at det er en bog, der vil blive flittigt benyttet og ikke blot står og samler støv i bogreolen..." ---Martin Haugaard Petersen | Trade Marketingchef | Royal Unibrew "Her under Corona-tiden har jeg haft mulighed for at læse "Guuud, har vi møde i dag...?" - en håndbog i bevist mødeledelse. Bogen er dejligt inspirerende og et fantastisk opslagsværk til forbedringer i hverdagen. Jeg vil fremover dele bogen med mine kolleger, så mon ikke der er flere, der begynder at bruge modellerne. Godt håndværk! "OMTALT I DAGBLADET BØRSEN, JYLLANDS-POSTEN, TV2 NEWS&CO SAMT ERHVERV KØBENHAVN.
Mange ledere oplever et krydspres i deres hverdag. Villighed og kunnen er ikke nok – krav om vilkår, regler og procedurer trænger sig på. Der er både et Vil et Kan og et Skal i spil ude i organisationerne. Thorkild Olsen og Frederikke Larsen giver her et bud på, hvordan der kan arbejdes praktisk med disse Vil, Kan og Skal, så robustheden opbygges og resignationen og rundtossetheden holdes fra døren. Med fokus på Det kendte, Det nye og Det næste er bogen bygget op omkring tre overordnede ledelses- og læringsfilosofier med et teoretisk og metodisk afsæt i det systemiske, det narrative og det anerkendende. Bogen henvender sig til ledere, konsulenter, studerende og alle andre, der praktiserer eller interesserer sig for ledelse, kommunikation og organisationsudvikling.
Det er ikke kun på bundlinjen, det kan måles, om en virksomheds ledergruppe samarbejder optimalt. Også medarbejdernes loyalitet, indsats og arbejdsglæde er afhængig af det, der foregår i ledelsen. Her er det ikke tro, der flytter bjerge, men en bevidst tilgang til det at være leder og en del af en ledergruppe, der flytter virksomheden. ”Mange virksomheder overser, hvor stor og langsigtet en gevinst, der kan hentes ved at skabe en sammentømret og loyal ledergruppe. Her ligger virksomhedens centrale drivkraft, ” siger forfatter Finn Gjersøe. Igennem sine mange år som leder i forskellige internationale virksomheder har han set eksempler på både velfungerende og dysfunktionelle ledergrupper. I Ledergruppens anatomi øser han gavmildt ud af sine erfaringer og supplerer med en række åbenhjertige interviews af spændende erhvervsledere fra flere kendte, danske virksomheder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.