Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er baseret på Mogens Koktvedgaards Lærebog i konkurrenceret. Nu som før er formålet med bogen fortsat at tjene som lærebog ved kursusfagsundervisningen i Konkurrence- og Markedsføringsret ved jurastudiet ved Københavns Universitet. Denne tredje udgave af Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret er baseret på de tidligere udgaver af bogen. Der er foretaget en del ændringer og opdateringer i forhold til de tidligere udgaver, men bogens struktur og opbygning er bibeholdt. Bogen er søgt ført ajour til 1. juli 2017.IndholdsoversigtForordForord til 2. udgaveForord til 3. udgaveFørste hovedafsnit: RetsgrundlagetKapitel I. Retsområdets afgrænsning, udvikling og terminologiKapitel II. MarkedsføringslovgivningenKapitel III. EU’s konkurrencereglerKapitel IV. Dansk konkurrencelovgivningAndet hovedafsnit: Konkurrence- og Markedsføringsrettens hovedproblemerKapitel V. Adgangen til markedetKapitel VI. Kontakten med markedet: Handelspraksis, kommerciel kommunikation og reklameKapitel VII. PrisforholdKapitel VIII. Retsstridig markedsfortrængningDoms- og afgørelsesregisterStikordsregister
Fast ejendom II. Bolighandlen belyser den retlige regulering af bolighandlen, det vil sige ejendomsformidlingsloven og forbrugerbeskyttelsesloven.Behandlingen af forbrugerbeskyttelsesloven omfatter en række vanskelige spørgsmål om risikofordelingen mellem ejerskifteforsikringen, sælgeren og køberen. Med henvisning til flere hundrede ankenævnskendelser og domme påvises, hvordan ankenævnspraksis bevæger sig væk fra retspraksis på en række områder. Forfatteren prioriterer således en retsdogmatisk analyse af ejerens retsstilling i de spørgsmål, der typisk giver anledning til tvister.Bogen fungerer både som opslagsbog og lærebog. Denne gennemreviderede og ajourførte 2. udgave rummer nyskrevne kapitler om blandt andet ejendomsformidlerens erstatningsansvar, om den erhvervsdrivende boligsælger og om energimærkning. Carsten Munk-Hansen er professor ved Aalborg Universitet og har tidligere gennem samlet 23 år arbejdet som advokat og partner med navnlig fast ejendom som beskæftigelsesområde. Forfatteren afholder kurser om fast ejendom og har udgivet bl.a. Ejendomsmæglerloven med kommentarer og Ansvarsregulering i overdragelsesaftaler.
Den foreliggende 9. udgave af »Konkurrenceret – Markedsret Del 1« rummer ligesom tidligere udgaver en indledende præsentation af markedsretten som retsdisciplin efterfulgt af en nærmere gennemgang af konkurrenceretten. Fremstillingen har særlig fokus på dansk konkurrenceret, men inddrager i meget vidt omfang også EU-konkurrenceretten, som de nationale regler spejler sig i, og som virker i et tæt både materielt og håndhævelsesmæssigt samspil med disse. Fremstillingen af konkurrenceretten i denne Del 1 skal ses i sammenhæng med fremstillingerne af henholdsvis markedsføringsretten og immaterialretten, som udgives separat i en Del 2 og en Del 3. De tre dele tegner tilsammen disciplinen Markedsret, som denne her defineres. Fremstillingen kombinerer teori og praksis, og ambitionen er, at den kan finde anvendelse både som undervisningsgrundlag på videregående uddannelser og for praktikere. Væsentlige ændringer i regelgrundlaget samt vigtig ny myndigheds- og domstolspraksis fra såvel EU som Danmark har nødvendiggjort betydelige omskrivninger af flere dele af fremstillingen.
Køb og salg af virksomheder er den mest omfattende danske fremstilling af virksomhedsoverdragelser. Bogen gennemgår alle bestanddele af overdragelsen – fra de tidlige forhandlinger, over due diligence-undersøgelser, til gennemførelse og den efterfølgende integration af målvirksomheden. Også procesovervejelser, overdragelsesaftalen samt håndtering af risici og erstatningskrav behandles, ligesom de juridiske specialområder med særlig relevans for virksomhedsoverdragelser, for eksempel ansættelsesret, skatteret, konkurrenceret og kapitalmarkedsret, er medtaget.Denne ajourførte 7. udgave reflekterer de nyeste tendenser og fokusområder for virksomhedsoverdragelser, blandt andet vedrørende ledelsesansvar og selskabets skadesløsholdelse af ledelsen – et emne, som har nydt stor bevågenhed. Bogen indeholder nyskrevne kapitler om såvel M&A-tvister som screening og godkendelse af udenlandske investeringer i Danmark. Endvidere er afsnittet om finansiering af virksomhedsoverdragelser væsentligt omarbejdet. Advokaterne Johannus Egholm Hansen og Christian Lundgren, begge tidligere eksterne lektorer ved Københavns Universitet, er hovedforfattere til værket. De har mange års erfaring som rådgivere i forbindelse danske og internationale virksomhedstransaktioner, takeovers, børsnoteringer m.v. Derudover har en række af landets fremmeste specialister bidraget inden for de enkelte delområder.
Erhvervsretten beskæftiger sig med, hvordan man navigerer uden om juridiske problemer eller tvister. Hvad enten du er – eller er på vej til at blive – salgsassistent, SoMe manager eller direktør er det vigtigt at have kendskab til juraen. Det kan nemlig være afgørende for, om du er med til at skabe succes eller fiasko.Erhvervsret til markedsføring og salg har til formål at gøre erhvervsretten håndgribelig og anvendelig i praksis og henvender sig direkte til studerende. Bogen rummer derfor mange illustrative eksempler og cases fra den virkelige verden. Den er desuden forsynet med flowdiagrammer, som guider dig igennem de mest almindelige juridiske udfordringer i det pågældende kapitel. Det er et nyttigt værktøj, der både kan hjælpe med at skabe overblik og repetere væsentlige problemstillinger inden for emnet.Bogen består af fem dele:Del 1 handler om retssamfundet og giver foruden en indføring i erhvervsretten en introduktion til retskilder og retssystemet. Del 2 om virksomhedens interne forhold handler særligt om virksomheder og selskaber. Du introduceres også for reglerne for medarbejdere og ansættelsesretten.Del 3 giver indblik i virksomhedens eksterne forhold, hvor aftale- og erstatningsretten er væsentlige hjørnesten. Dernæst følger kapitler om persondataretten og håndteringen af data samt konkurrenceretten og rammerne for virksomheders aftaler med andre erhvervsdrivende.Del 4 omhandler virksomhedens afsætning og markedsføring og dækker over emnerne handels- og forbrugerkøb, e-handel, markedsføring og kommunikation samt immaterielle rettigheder.Del 5 om virksomhedens internationalisering præsenterer de grundlæggende regler for international handel.LOUISE KRAGH OTTESEN er cand.merc.(jur.) og underviser i erhvervsret, erhvervsøkonomi og globaløkonomi på University College Nordjylland (UCN) i Aalborg. Bogen er udgivet med støtte fra Dreyers Fond. Du kan læse mere om Dreyers Fond her.
Die Globalisierung und die damit einhergehende Vernetzung der Märkte führt zu einem steigenden Wettbewerbsdruck für Unternehmen. Mit diesem Globalisierungseffekt geht ein Anstieg des juristischen Regelungsbedarfs einher, so dass die Unternehmen vor der Herausforderung stehen, die rechtlichen Blickwinkel sowohl in ihren strategischen als auch in ihren operativen Entscheidungen mit einzubeziehen. Gerade kleine und mittelständische Unternehmen haben strukturell bedingt meist keine eigene Rechtsabteilung oder juristisches Fachpersonal, auf die sie bei der Bearbeitung solcher Themen zurückgreifen können. Somit stehen Sie vor der Wahl, sich stetig rechtlich beraten zu lassen oder tragen das Risiko von Fehlern und möglichen Bußgeldern, was zu einer Verschlechterung der Wirtschaftlichkeit führen kann. Die Unternehmen übertragen damit den steigenden wirtschaftlichen Druck auch auf den juristischen Sektor, der seine Dienstleistungen immer schneller und kostengünstiger anbieten muss. Gerade der juristische Bereich ist durch die Ressource Mensch geprägt, deren Kapazitäten endlich sind. Dr. Cathleen Hesselbarth zeigt, dass Legal-Tech-Anwendungen eine sinnvolle Ergänzung darstellen können, um den Zwiespalt zwischen begrenzten Ressourcen und immer schneller benötigten Informationen zu verringern und schafft gleichzeitig eine fachübergreifende Verbindung zwischen Wirtschaft und Recht.
The new Data Act is not only the centrepiece of the new EU data regulation, but probably also the most complex piece within the mosaic created by the EU Data Strategy. The regulation establishes b2b and b2c data access rights, stipulates rules for 'fair' data contracts, and tackles b2g data access in exceptional circumstances. The new rules are especially directed at IoT devices, smart contracts, and cloud services. The work offers an introduction to the new rules. Genealogy, structure, and practical consequences of the new Act are laid down - nonetheless with regard to the existing legal framework (e. g. data protection law). The authors' research is dedicated to European and International Information and Data Law.Dr. Gordian Konstantin Ebner | Prof. Dr. Moritz Hennemann, M.Jur. (Oxon.) | Benedikt Karsten | Gregor Lienemann, LL.M. (Reading) | Marie Wienroeder
Dieses Open-Access-Buch behandelt die globale Mindeststeuer für Großkonzerne, auf die sich im Herbst 2021 137 Staaten verständigt haben, die als Mitglieder im Inclusive Framework (IF) on BEPS von G20/OECD an der Reform des internationalen Steuerrechts arbeiten. Das Buch untersucht, ob die Bundesrepublik Deutschland als an der Einigung beteiligtes Mitglied des IF die neuen Regeln, wie sie aus der Einigung vom 8. Oktober 2021 und den Modellregeln vom 20. Dezember 2021 hervorgegangen sind, implementieren kann. Abgestellt wird hierbei auf eine zum Zeitpunkt der Einreichung dieser Arbeit noch diskutierte rein nationale Umsetzung ohne unionsrechtliche Harmonisierungsvorgaben. Vor diesem Hintergrund werden die Regelungen auf ihre Vereinbarkeit mit den Vorgaben des Grundgesetzes, des EU-Rechts und der nach völkerrechtlichen Rechtssätzen verbindlichen Doppelbesteuerungsabkommen überprüft. Unter Berücksichtigung der bislang zu diesen Fragen erschienen Literaturstimmen setzt sich der Autor mit den konkreten Empfehlungen der Modellregeln auseinander und bringt seine eigenen Überlegungen unter besonderer Berücksichtigung der deutschen Perspektive ein.
The work deals with Digital Commons. These are a case of the new organizational forms developed in the realm of digital economy and fall under the notion of "Network Enterprise", substituting the classical hierarchical forms of firms with horizontal cooperation between independent agents.They are hybrid forms of organization, which reject both markets and hierarchies, as the two mainstream organizational modes of conventional economics. They are based on individual autonomy combined with egalitarian cooperative mechanisms, trying to reap the best of the organizational structure of firms without sacrificing individual autonomy.
This book is designed to provide practitioners with an accessible, practical guide to the legal, commercial and technical aspects of factoring and other forms of invoice financing. Offering a comprehensive survey of the various different kinds of facilities available in the market, the mechanics of a factoring agreement (including standard terms, accounting practices and securities) and an explanation of the key legal concepts at play in the arena of invoice financing, this hands-on book will prove an invaluable addition to the arsenal of both the established and the newly-fledged practitioner.ABOUT THE AUTHORKarina Champion is a member of Oriel Chambers in Liverpool and the Chair of its Commercial, Chancery and Insolvency Team. She was called to the Bar of England and Wales in 2005, having obtained a degree in Classics from Exeter College, Oxford in 2003 and a Post-Graduate Diploma in Law from The College of Law in 2004. She has over 18 years' experience of representing factoring companies in relation to all aspects of invoice financing litigation and she is considered an expert in her field.CONTENTSChapter One - FactoringThe Traditional ModelVariations and HybridsCHOCC/CHOCSChapter Two - The Factoring AgreementChapter Three - Charges and FeesChapter Four - Accounting PracticesChapter Five - SecuritiesGuarantees and IndemnitiesDebenturesChapter Six - AssignmentLegal AssignmentEquitable AssignmentRestrictions on AssignmentThe Importance of Notice of AssignmentChapter Seven - Defences of the CustomerSet-OffChapter Eight - LitigationGuarantorsNotice of AssignmentQuantificationDischarge of Customer
Last updated in September 2020, current as of November 2023. Printed in Color.This book, essential for nearly all watercraft, contains the following:International and inland rules of the roadBridge-to-bridge radiotelephone regulationsVessel traffic management regulationsOther pertinent regulations for waterway users.According to United States federal law [33 CRF 83.01(g)], the operator of each self-propelled vessel 12 meters or more in length shall carry, on board, and maintain for ready reference, a copy of the Inland Rules. An up-to-date copy of this book meets these legal requirements.Further, the International Rules in this book (commonly called 72 COLREGS), are binding for all United States flag vessels. These rules are applicable on waters outside of established navigational lines of demarcation. The lines are called COLREGS Demarcation Lines and delineate those waters upon which mariners shall comply with the Inland and International Rules. COLREGS Demarcation Lines are contained in this book.This handbook is a compendium produced by the U.S. Coast Guard Office of Navigation Systems, U.S. Coast Guard Headquarters, Washington, D.C., last updated in September 2020 by 85 FR 58268.
This book is an in-depth exploration of the legal principles and management practices that govern private business corporations. Ewbank and Wood provide clear explanations of the laws and regulations related to private corporations, and offer practical advice for managers and executives. This book is an essential resource for anyone working in the corporate world.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.
Mit dem Data Governance Act (DGA) hat sich der europäische Gesetzgeber für eine strenge Regulierung von Datenvermittlungsdiensten entschieden. Anbieter von Datenvermittlungsdiensten werden durch Art. 10-15 DGA verpflichtet, sich vor der Aufnahme ihrer Dienste bei einer zuständigen Behörde anzumelden und umfangreiche Vorgaben an die Erbringung ihrer Dienste einzuhalten. Ziel dieser Vorschriften ist es, das Nutzervertrauen in Datenvermittlungsdienste zu stärken und dadurch Anreize für den vertrauensvollen Datenaustausch zwischen Privatpersonen, Unternehmen und staatlichen Einrichtungen zu setzen. Die vorliegende Arbeit unternimmt die bislang umfassendste Untersuchung der Art. 10-15 DGA im Hinblick auf B2B-Datenvermittlungsdienste. Vor dem Hintergrund der Zielsetzungen der europäischen Datenstrategie sowie der ökonomischen Besonderheiten von B2B-Datenmärkten und Datenvermittlungsdiensten werden die Art. 10-15 DGA detailliert ausgelegt und aus rechtsökonomischer Perspektive bewertet.
This unique book charts the regulation of British ships throughout the nineteenth century, from no regulation in 1800, to enactment in the 1890s, of a model of customary and national maritime law adopted by many States.
Artificial Intelligence remains a complex and rapidly evolving technology. Since the second edition of this book, Generative AI models such as ChatGPT have made a seismic impact on the AI industry and society as a whole. Legislative and policy initiatives move closer to finalisation, particularly the EU's groundbreaking Artificial Intelligence Act which is likely to have a global impact on regulation of AI and machine learning systems. In a fast moving specialist area, it is essential to keep pace. If you are lost and need clear direction, 'Artificial Intelligence - The Practical Legal Issues' will guide you through the policy updates and implications of existing AI technologies and provide a practical and easily digestible path to the real issues you need to consider as a legal practitioner.This book contains a grounding of what differentiates artificially intelligent systems from traditional technology and explains the differences between AI, Machine Learning and Deep Learning, and what makes Generative AI (and by association, foundation models) so different. Understanding what AI systems can and cannot do is also essential to developing a clear legal awareness of the technology. From these introductory foundations, you'll learn how the deployment of AI technology creates issues and risks that need to be considered carefully and that permeate across causation, intellectual property ownership, confidentiality and data protection, recruitment and even criminal law.This Third Edition contains an entirely new chapter on one of the most exciting emergent AI technologies, Generative AI. AI Ethics and the new EU Artificial Intelligence Act are also explained in depth as well as commentary on the UK's vision for AI as reflected in its 2023 AI Governance White Paper.ABOUT THE AUTHORJohn Buyers is a commercial solicitor and partner at Osborne Clarke LLP, an international law firm which specialises in advising high technology clients, or businesses that are transitioning through a process of digitalisation. John manages the UK Commercial team and leads Osborne Clarke's international Artificial Intelligence and Machine Learning group. He is a frequent commentator on the topic of Artificial Intelligence and the law and speaks regularly both in the UK and internationally on the subject.John's practice is largely based on transactional IT and outsourcing in the Financial Services and regulated Professional Services sectors. He regularly advises users and suppliers of Artificial Intelligence based systems. Recent work has included advising a global technology business on the legal implications of automated facial recognition in Europe and providing guidance to a major social media network on the discriminatory effects of automated content takedown.CONTENTSChapter One - An Introduction to Artificially Intelligent SystemsChapter Two - AI Ethics: A PrimerChapter Three - Generative AIChapter Four - Causation and Artificial IntelligenceChapter Five - The EU Artificial Intelligence ActChapter Six - Big Data and Artificial IntelligenceChapter Seven - Automated Facial RecognitionChapter Eight - Intellectual Property Rights in AI SystemsChapter Nine - Automated Bias and DiscriminationChapter Ten - AI Crime: Commission and JudgmentChapter Eleven - Market Distorting Effects: AI and Competition LawChapter Twelve - Automation and Service ProvisionChapter Thirteen - Artificial Intelligence and Corporate LawChapter Fourteen - Political, Regulatory and Industry Responses
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.