Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sygeplejerskestuderende vil tidligt i uddannelsen stifte bekendtskab med den kompleksitet, der er i sundhedsvæsenet, og fokus er generelt skærpet på sygeplejerskens rolle og ansvar i ledelse og samarbejde. Klinisk lederskab er derfor et uomgængeligt element i den nye sygeplejerskeuddannelse,og begrebet indgår i både den nye bekendtgørelse og studieordningen. Denne grundbog giver dig det fundament, du har brug for i arbejdet med klinisk lederskab i både teori og praksis. Bogen indrammer, hvad klinisk lederskab dækker over, og præsenterer centrale begreber, som knytter sig til klinisk lederskab, f.eks. professionalisme, beslutningstagen, patientinvolvering, forandringsledelse, konfliktløsning og etik. Den forbinder de teoretiske aspekter med konkrete dele af sygeplejerskens arbejde. Kapitlernes forfattere har en stor faglig bredde, fra nyuddannede til professorer. De bidrager i kraft af deres forskellige arbejdsområder med en lang række forskellige vinkler på klinisk lederskab fra teoretisk kontekst til klinisk praksis. SUSANNE DAU er docent (associate professor) og programleder for forskningsprogrammet Professionsudvikling og Uddannelsesforskning ved UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Susanne har i flere år arbejdet som uddannelseskoordinator for Psykiatrien i Nordjyllands Amt og som underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring ved UCN. Susanne har en ph.d. indenfor Human Centered Communication and Informatics fra Aalborg Universitet. Hun er forfatter på flere internationale og nationale publikationer og indgår i forskellige nationale og internationale forskningsnetværk. ULLA NIELSBY er lektor og projektleder på sygeplejerskeuddannelsen i Campus Hjørring, UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Ulla har erfaring som underviser, afdelingssygeplejerske og uddannelsesleder. Hun er cand.cur., BA i filosofi og har gennemført flere moduler på masteruddannelsen i offentlig ledelse.
Sygepleje på intensiv beskriver sygeplejen til den intensive patient. Intensivsygepleje er et nyere speciale, der på få år har gennemgået store forandringer. Tidligere var der tale om pleje og behandling af sederede patienter, men nu er der overvejende tale om vågne patienter, der modtager sygepleje, behandling og rehabilitering. Ideen er at give et indblik i nyeste viden på området og bidrage med konkrete ideer til den daglige kliniske sygepleje.Bogen er forskningsbaseret, og målgruppen er sygeplejestuderende, undervisere og vejledere på bachelor- og kandidatniveau, ligesom bogen helt naturligt kan anvendes som grundbog på specialuddannelsen i intensivsygepleje. Den er også relevant for sygeplejersker, som til daglig arbejder med intensivpatienter. Studerende på andre sygeplejefaglige efter- og videreuddannelser kan også have gavn af bogen. Det samme gælder studerende og praktikere inden for andre fag, hvor man arbejder med pleje, behandling og rehabilitering af intensivpatienter.Sygepleje på intensiv er opbygget, så bogen samlet giver en bred introduktion til specialet, og den beskriver de mest centrale kliniske problemstillinger. Der er eksempler på sygepleje, som er anvendelige i klinisk praksis, og kapitlerne er forsynet med infobokse og definitioner. Der er også cases og studiespørgsmål, der kan give inspiration til undervisning, øvelser, opgaver og projekter.
Sygepleje til ældre er en lærebog i geriatrisk sygepleje, som beskriver hyppigt forekommende fænomener i sygeplejen til ældre. Bogen er skrevet i et konstruktivt samarbejde mellem især læger og sygeplejersker, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, stor klinisk erfaring og forskningsmæssig indblik. Målet er, at læseren får større viden om de mest almindelige kognitive, psykologiske og fysiologiske ændringer, der har betydning for ældres sundhedstilstand og reaktioner på sygdom.Bogen henvender sig især til sygeplejestuderende, og den kan benyttes i den teoretiske undervisning relateret til ældre og i klinisk undervisning i både primær- og sekundær sektor. Bogen er også relevant for sygeplejersker ansat i det geriatriske speciale, det samme gælder på akutte modtageafsnit, på medicinske afdelinger og i hjemmeplejen. Den er også oplagt på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse inden for sygepleje til ældre generelt.Sygeplejersker skal være gode til at identificere aktuelle og latente, potentielle behov hos ældre, og dette kræver indsigt i de særlige forhold, der knytter sig til høj alder og skrøbelighed. Sygepleje til ældre har derfor fokus på observationer, sygeplejerskens opgaver og ansvarsområder samt værktøjer, som kan anvendes til at håndtere typiske kliniske udfordringer på en hensigtsmæssig måde.Cases er et bærende element i bogen, og her gives eksemplariske kliniske eksempler på de enkelte hovedemner.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I første bind er der et overvejende fokus på klinisk beslutningstagning i relation til sygeplejefaglige områder. Der er fokus på teori og forskningsbaserede sygeplejefaglige områder, eksempelvis respiration, mundpleje, smerter, sår, palliativ sygepleje, immobilitet m.v. Læseren får en bred og nuanceret indføring disse sygeplejefaglige områder på et højt fagligt niveau. Forfatterne har i de forskellige sygeplejefaglige områder inddraget klinisk beslutningstagen, hvor det forekommer relevant, da klinisk beslutningstagen overordnet handler om at finde ud af, hvilken sygepleje patienten er bedst tjent med i den pågældende situation. I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I andet bind tages der afsæt i klinisk lederskab i relation til sygeplejefaglige udfordringer og sygepleje til specifikke patientgrupper. Sygeplejerskens kliniske lederskab skal sikre høj kvalitet i pleje, behandling og patientsikkerhed. Kapitlerne i andet bind har fokus på teori og forskningsbaserede områder, som eksempelvis patientrettigheder, patientsikkerhed, patientforløb på tværs af hospitalsafdelinger og sektorer, interkulturel sygepleje og sygepleje i borgerens hjem. Kapitlerne formidles en stor forskningsbaseret viden om sygdomslære og sygdomsinterventioner i relation til eksempelvis kræft, hjerte- og karsygdomme, neurologiske lidelser, diabetes, øjensygdomme m.m. Læseren får generelt en bred indføring i de her sygeplejefaglige områder, og forfatterne har inddraget klinisk lederskab, hvor det forekommer relevant, da klinisk lederskab handler om at kunne varetage klinisk ledelse af forskellige kliniske patientforløb med inddragelse af relevant viden.I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
Familiesygepleje beskriver et nyt, spændende perspektiv i sygeplejen. Sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle mødes i stigende grad af et krav om at kunne planlægge og gennemføre deres arbejde med aktiv inddragelse af patienten og dennes familie.Denne nye bog beskriver et solidt teoretisk og klinisk fundament for både studerende og færdiguddannede sygeplejersker, som i stadig højere grad skal udvikle deres viden om og kliniske kompetencer til at inddrage patienter og deres familie i det sundhedsfaglige arbejde.Bogen henvender sig til studerende og klinikere på forskellige niveauer. Den er velegnet som lærebog til sygeplejestuderende på bachelorniveau, men den kan i høj grad også anvendes i både teoretisk og klinisk undervisning på præ- og postgraduate niveau. Mere generelt er målgruppen alle sundhedsprofessionelle, der arbejder med interaktionen mellem patienten, familien og de sundhedsprofessionelle i både primær og sekundær sektor.
ÅNDELIG OMSORG beskriver en tværprofessionel kerneydelse, som har stor betydning for, hvordan patienter og borgere gennemlever svære livsomstændigheder. Historisk set har åndelig omsorg været afgørende for arbejdet i sundhedsvæsenet – ikke mindst i sygeplejefaget. I de senere år har begrebet fået fornyet aktualitet, men nu også i stigende grad uden for sygeplejen som en central del af arbejdet i hele det moderne sundhedsvæsen.Bogen viser med eksempler fra både forskning og daglig praksis, hvordan åndelig omsorg på forskellige måder kan være på spil i sundhedsvæsenet. Den henvender sig til en bred vifte af studerende og sundhedsprofessionelle – eksempelvis sygeplejersker, ergoterapeuter, fysioterapeuter, jordemødre, psykologer, læger, præster, imamer og andre, der i deres praksis møder mennesker isituationer, hvor en professionel indsats over for eksistentielle og åndelige spørgsmål kan være nødvendig.ÅNDELIG OMSORG er skrevet af eksperter med forskellig faglig baggrund. Bogen præsenterer generelle perspektiver på åndelig omsorg, men den beskriver også mere praktisk og konkret, hvilken rolle åndelige og eksistentielle problemstillinger spiller, når mennesker rammes af sygdom eller på anden måde står i eksistentielt set vanskelige situationer.
NY VIDEN OM PALLIATION I HÅNDBOGSFORMATHermed foreligger en kraftigt revideret og udvidet udgave af den klassiske håndbog i pallierende medicin og behandling.Blandt de centrale opgaver hos patienter med behov for palliativ intervention er identifikation, vurdering og behandling af generende symptomer. Det er vigtigt løbende at evaluere patientens samlede situation og foretage de nødvendige interventioner.Quickguiden giver en hurtig indføring i behandling af de hyppigst optrædende symptomer hos patienter med livstruende sygdom.Håbet er, at bogen vil medvirke til hurtig indsats og lindring af generende symptomer hos patienter i den palliative fase af deres sygdom. Målgruppen er sundhedsprofessionelle, der arbejder med palliation, herunder læger og sygeplejersker.
Nu udkommer en ny lærebog, der tager udgangspunkt i de sygeplejefaglige problemstillinger, der kan være inden for det geriatriske område. Geriatri – en lærebog for sygeplejestuderende henvender sig først og fremmest til studerende på sygeplejeuddannelsen, men er også nyttig for sygeplejersker i klinisk praksis.Bogen er opdelt i en række kapitler, som alle er skrevet af fagrelevante personer. Kapitlerne behandler emner som ernæring, bevægeapparatet, smerter og psykosociale forhold. Geriatri – en lærebog for sygeplejestuderende kan anvendes som et opslagsværk, der med sine mange illustrationer, tabeller og punktopstillinger er nem at slå op i, når der under eksamenslæsningen eller på klinikken opstår tvivl.
FADL’s Forlag udgiver nu bind 4 i det store sygeplejeværk af Steen Hundborg, som er målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering - og nu akutte tilstande. Lærebogen i fire bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden.Fjerde bind handler om sygepleje og akutte tilstande. Der fokuseres på teori og og klinik i forskningsbaserede sygeplejefaglige områder, som har indflydelse på akut sygepleje. Læseren får en bred og nuanceret indføring i problemstillinger, der knytter sig til akutsygeplejen.Forfatterne har inddraget patientinvolvering, klinisk lederskab og klinisk beslutningstagen, hvor det forekommer relevant. I firebindsværket er der 94 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20–25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 129 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye firebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
At tage kliniske beslutninger er komplekst, og der findes ikke en enkel måde at lære det på. Formålet med ”Klinisk beslutningstagen” er derfor at kaste lys over de mange perspektiver, der kan anlægges på området. I bogen præsenteres generelle perspektiver som fagligt skøn og modeller til beslutningstagen samt et psykologisk, et etisk og et juridisk perspektiv. Der er fokus på kliniske beslutninger sammen med pårørende, sårbare grupper i samfundet, patienter med multisygdomme og patienter i akutte sygdomsforløb. Afslutningsvis bringes et nutids- og fremtidsperspektiv på digitale kliniske beslutninger. Bogen henvender sig primært til sygeplejestuderende i kliniske og teoretiske undervisningsforløb og dækker hele uddannelsen. Kapitlerne er praksisnære med cases og eksempler i relation til klinikken. Nogle kapitler henvender sig overvejende til studerende i starten af uddannelsen og andre kapitler til senere i uddannelsen. Sygeplejersker og undervisere i sygepleje samt andre sundhedsprofessionelle vil også kunne finde inspiration i bogen.
Her foreligger den gennemreviderede 2. udgave af bogen Sår og sårbehandling. Den er skrevet af danske specialister og er målrettet sygeplejersker og sygeplejerskestuderende. Herudover henvender den sig til andre sundhedsprofessionelle som læger, medicinstuderende, social- og sundhedsassistenter og andre, der er i kontakt med patienter med sår. Patienter med sår kræver en tværfaglig tilgang, hvilket er et fokuspunkt i bogen.Alle kapitler i 2. udgaven er blevet opdateret efter nyeste retningslinjer, flere har fået nye figurer og fotos, ligesom der er tilføjet et nyt kapitel om telemedicinsk understøttet sårbehandling. Der er stadig lagt vægt på den generelle beskrivelse af huden og de enkelte sårtyper samt nyeste evidens og viden inden for sårheling og sårbehandling. Den pædagogiske tilgang understreges af den overskuelige opbygning, de mange illustrationer og kliniske fotos samt tabeller og faktabokse. Som gennemgående værktøj til vurdering og beskrivelse af de enkelte sårtyper anvendes Sårvurderingstrekanten.Fagredaktører:Susan Bermark: Klinisk sygeplejespecialist, DH. Videncenter for Sårheling, Region Hovedstaden Bispebjerg Hospital.Britta Østergaard Melby: Afdelingssygeplejerske, SD. Videncenter for Sårheling, Region Hovedstaden Bispebjerg Hospital.
Med HÅNDBOG I SYGEPLEJE: HJERTET får du den erfarne sygeplejerskers færdigheder og ekspertise i kittellommen, når det handler om pleje af hjertepatienter.Bogen har et anvisende og praksisorienteret fokus på de mest almindelige opgaver på tværs af specialer, der omhandler kardiologi. Den er overskuelig og let at slå op i, og samtidig gør det lille format, at den er lige til at have i kittellommen.HÅNDBOG I SYGEPLEJE: HJERTET er opbygget kronologisk fra indlæggelse til udskrivelse med fokus på de mest relevante præ- og postoperative sygeplejefaglige interventioner og observationer. Slutteligt gennemgår bogen de mest oplagte sygeplejeopgaver inden for en række kardiologiske specialer.Bogen henvender sig til sygeplejestuderende, som er i klinik på hjertemedicinsk afdeling, samt nyuddannede sygeplejersker, som arbejder med sygepleje af hjertepatienter i hverdagen.
Sygeplejens superhelte handler om sygeplejeteori og hædrer en række af de teoretikere, der står bag fagets vigtigste tankegods. Bogen viser, hvordan sygeplejens egne teorier kan forbedre klinisk sygeplejepraksis og styrke sygeplejerskers fagidentitet.Bogen består af ti kapitler, som kaster lys over sygeplejeteoriens rødder og fortsatte relevans i klinisk sammenhæng. Bogens hoveddel består af syv kapitler, som med udgangspunkt i hver deres case demonstrerer, hvordan sygeplejeteori kan tænkes med, når sygepleje planlægges og udføres. De indledende og afsluttende kapitler diskuterer, hvad der kendetegner sygeplejeteori,hvordan viden udvikles til teori, og hvilket behov der vil være for sygeplejeteori i fremtidens sundhedsvæsen.Sygeplejens superhelte henvender sig til alle sygeplejestuderende i grunduddannelsen samt deres undervisere i den teoretiske undervisning og deres vejledere i klinisk praksis. Med sit forskningsbaserede afsæt er bogen også relevant for studerende på de sygeplejefaglige efter- og videreuddannelser samt i andre uddannelser, hvor sygeplejeteori er relevant.
Ny håndbog til sygeplejersker og sygeplejestuderende, der beskæftiger sig med psykiatrisk sygepleje.Med HÅNDBOG I SYGEPLEJE: PSYKIATRI får du den erfarne sygeplejerskes færdigheder og ekspertise med i kittellommen, når det handler om pleje af psykisk syge personer.Bogen tager hånd om de væsentligste problemstillinger, som man bør være klar på i psykiatrisk sygepleje. Det gælder både det første møde med personen med en psykiatrisk problemstilling samt følelser og deres betydning, men også mere konkrete problemstillinger i form af selvmordsrisiko, selvskade og tvangsforanstaltninger. Der gives indblik i konkret psykiatrisk sygepleje til personer med fx angst, mani, depression, delirium, demens eller rusmiddelafhængighed.Bogen har et anvisende og praksisorienteret fokus på de mest almindelige opgaver i psykiatrisk sygepleje. Den er overskuelig og let at slå op i med mange punktopstillinger, og samtidig gør det lille format, at den er lige til at have i kittellommen. HÅNDBOG I SYGEPLEJE: PSYKIATRI henvender sig til både sygeplejersker og sygeplejestuderende, der arbejder i den psykiatriske sygepleje.
Med HÅNDBOG I SYGEPLEJE: HÆMATOLOGI har du altid den erfarne sygeplejerskes ekspertise i kittellommen, når det handler om pleje af patienter med hæmatologiske sygdomme.Bogen har et anvisende og praksisnært fokus på de mest almindelige sygeplejehandlinger i det hæmatologiske speciale. Den er overskuelig og let at slå op i, og det lille format gør, at den er nem at have med sig i kittellommen. Bogen er opdelt, så læseren får konkret viden om de hyppigst forekommende hæmatologiske sygdomme med fokus på symptomer, observationer, behandling, bivirkninger og tilhørende sygepleje. Også undersøgelser og procedurer som knoglemarvsundersøgelse, lumbalpunktur, C-PAP-behandling, venesectio og anlæggelse af venekatetre forklares og vises. HÅNDBOG I SYGEPLEJE: HÆMATOLOGI henvender sig både til sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker, men kan med fordel bruges af alle i specialet som let tilgængeligt opslagsværk.
Akut sygepleje beskriver klinisk sygepleje til patienter med akutte somatiske sygdomme. I bogen er sygeplejefaglig observation, analyse og intervention i fokus. Der er en grundig introduktion til ABCDE-systematikken, og bogen præsenterer metoder og en faglig argumenteret sygeplejepraksis relateret til akut sygdom. Bogens opbygning Bogen består af 14 kapitler, som samlet giver en bred indsigt i akutte kliniske problemstillinger. Alle kapitler indledes med en case, som tydeliggør emnet og viser kompleksiteten i det kliniske felt. Bogen er også forsynet med faktuelle og begrebslige bokse, der perspektiverer de enkelte emner og ansporer til fordybelse. Desuden afsluttes alle kapitler med studiespørgsmål, hvor læseren udfordres til refleksion og repetition. Målgruppe Bogen henvender sig især til sygeplejestuderende på modul 10, 11 og 12, men den kan også være til stor gavn for sygeplejersker, der til dagligt arbejder med akutte kliniske problemstillinger. Målet er, at læseren får større indsigt i pleje til den akut syge patient, men i høj grad også bedre faglig evne til at observere, argumentere og udføre målrettede interventioner. Om redaktøren Susanne Jastrup (f. 1974) er uddannet sygeplejerske i 1997. Diplomuddannelse i sygepleje 2001 og cand. cur i 2007. Har arbejdet som sygeplejerske på kirurgiske afdelinger indtil 2003 og var derefter uddannelsesansvarlig sygeplejerske på Regionshospitalet i Randers indtil 2008. Har været på sygeplejerskeuddannelsen i Århus siden 2008 og underviser i sygepleje og i mikrobiologi. Tog i 2011 et kursus i traumesygepleje (ATCN) for at kvalificere sig til at undervise i akut sygepleje.
Sygepleje til lungepatienterMed HÅNDBOG I SYGEPLEJE: LUNGER har du altid en erfarne sygeplejerskes ekspertise i kittellommen, når det handler om pleje af patienter med lungesygdomme.Bogen har et anvisende og praksisnært fokus på de mest almindelige sygeplejeopgaver inden for lungespecialet. Den er samtidig overskuelig og let at slå op i, og det lille format gør, at den er nem at have med sig i kittellommen.Bogen er opdelt, så læseren får konkret viden om henholdsvis lungernes anatomi og fysiologi, om sygdomme, behandling og specifik sygepleje samt mere generel viden om forskellige observationer og målinger, iltbehandling, palliation, inhalationsmedicin og kontakt til primærsektoren.HÅNDBOG I SYGEPLEJE: LUNGER henvender sig til sygeplejestuderende, som er i klinik på relevant afdeling, samt nyuddannede sygeplejersker, som arbejder på en lungemedicinsk afdeling i akutmodtagelse.Bogen er skrevet af Birgit Refsgaard Iversen og er en del af serien Håndbog i sygepleje.
GUIDE TIL NEUROLOGISK OG NEUROKIRURGISK SYGEPLEJEMed HÅNDBOG I SYGEPLEJE: NEUROLOGI OG NEUROKIRURGI har du altid den erfarne sygeplejerskes færdigheder og ekspertise i kittellommen, når det handler om pleje af patienter i disse specialer. Bogen indeholder blandt andet kapitler om hjernens anatomi, forskellige neurologiske sygdomme, neurokirurgi og neurorehabilitering, og du guides til observationer, sygeplejeinterventioner og patient- og pårørendeinddragelse. Patienter med neurologiske og neurokirurgiske sygdomme kan have kroniske tilstande eller pludselig opstået akut og livstruende sygdom. Sygeplejen til neurologiske og neurokirurgiske patienter kræver derfor specialviden og erfaring med sygdomstilstande og patientforløb, som her gennemgås i syv anvisende, praksisnære og klinikvenlige kapitler. HÅNDBOG I SYGEPLEJE: NEUROLOGI OG NEUROKIRURGI henvender sig til sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker, men kan med fordel bruges af alle, som ønsker et let tilgængeligt opslagsværk.
Med HÅNDBOG I SYGEPLEJE: ØRE-NÆSE-HALS har du altid den erfarne sygeplejerskes ekspertise i kittellommen, når det handler om pleje af patienter øre-, næse- og halssygdomme.Øre-, næse- og halssygdom opstår hos patienter i alle aldre, og patientforløbene kan omfatte såvel planlagte som akutte operationsforløb, ambulante forløb og komplekse kræftforløb. Patienter med øre-, næse- og halssygdomme kan have kroniske tilstande med fx respirationsproblemer, blødningsproblemer og søvnapnø, eller pludselig opstået akut og livstruende sygdom. Sygeplejen til øre-, næse- og halspatienter kræver derfor specialviden og erfaring med sygdomstilstande og patientforløb, som her i håndbogen gennemgås i ni anvisende, praksisnære og klinikvenlige kapitler.HÅNDBOG I SYGEPLEJE: ØRE-NÆSE-HALS henvender sig til sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker, men kan med fordel bruges af alle, som ønsker et let tilgængeligt opslagsværk. Forfatterholdet repræsentereren række erfarne sygeplejersker fra hele landet, der dagligt arbejder med øre-, næse- og halspatienter.
ETIK I SYGEPLEJEN - grundbog i teori og praksisSygeplejeprofessionen er baseret på etiske værdier, såsom omsorg, respekt, ansvar, værdighed og integritet. Med denne bog skærpes sygeplejestuderendes bevidsthed og refleksion over de mange etiske spørgsmål inden for sygeplejeprofessionen, som knytter sig til vigtigt sygeplejefaglige værdier og principper.Etik i sygepleje giver et teoretisk fundament, hvorfra den studerende kan udøve refleksion om etiske dilemmaer, og den giver konkrete nedslag i komplekse problemstillinger i klinikken. Bogen er velegnet til studiebrug og er bygget op, så den er relevant fra 1. til 7. semester på sygeplejeuddannelsen.Del 1: ”Etik i teori” udgør den grundlæggende viden om begrebet etik, etiske dilemmaer og etisk refleksion. Del 1 vil kunne læses og genlæses gennem hele uddannelsen.Del 2: ”Etik i praksis” har fokus på kultursammenstød, gerontofobi, paternalisme, forråelse, der er bl.a. kapitler om at tilhøre en profession og om inddragelse af patient, borger og pårørende, om prioritering i sundhedsvæsenet og om etik ved projektarbejde med fokus på afsluttende bachelorprojekt.Bogen henvender sig primært til sygeplejestuderende, men vil også kunne bruges på efter- og videreuddannelse for sygeplejersker, fx sundhedsfaglige diplommoduler, ligesom at andre sundhedsprofessionelle også kan finde den relevant.
FUNDAMENTALS OF CARE: Klinik, ledelse, uddannelse og forskning beskriver en vigtig ny tendens i sygepleje, som udspringer af overbevisende international dokumentation for mangelfuld sygepleje – især i forhold til patienter og borgeres fundamentale behov. Det er den første samlede præsentation af begrebsrammen Fundamentals of Care på dansk i bogform, og målet er at bidrage til, at alle sygeplejersker fokuserer mere målrettet på sygeplejens selvstændige genstandsområde.Bogens kapitler gentænker på forskellig vis fagets helt fundamentale spørgsmål: Hvad er sygepleje, og hvad bør sygepleje rette sig mod? Den henvender sig derfor til sygeplejersker på alle niveauer og in-den for alle virksomhedsområder. Det gælder kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og forskere, samt bachelor-, master- og kandidatstuderende.Bogen er skrevet i samarbejde med kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og forskere, og de viser hver især, hvilket potentiale denne form for grundlagstænkning rummer. I klinisk praksis og på ledelsesniveau kan bogen bruges i faglige refleksionsfora, journal clubs o.l. På ledelsesniveau kan bogen bidrage til at styrke argumentation for sygeplejens genstandsområde i prioriteringer, normeringer og ressourcetildeling. I uddannelses- og forskningsmiljøer kan bogen være med til at tydeliggøre, hvad sygepleje er, og hvor faget behøver ny viden og forskning.
Hospice – æstetik, eksistens og omsorg præsenterer den mangfoldighed af empiriske undersøgelser, som de seneste år er foretaget på danske hospicer. Bogen er forskningsbaseret og giver indblik i den nyeste viden på området. Den er skrevet af forfattere med baggrund i vidt forskellige fagområder såsom sygepleje, teologi, filosofi og antropologi, men alle med en særlig indsigt i hospice som fagligt område.Bogen henvender sig til alle, der arbejder med eller på anden måde interesserer sig for hospicefeltet. Den er relevant i både professionsbacheloruddannelser, diplom-, master- og kandidatuddannelser. Det samme gælder efteruddannelser inden for fag, der har berøring med palliation. Den vil ligeledes være relevant for politikere og andre beslutningstagere med interesse for sundhedsområdet og for den, der blot ønsker indsigt i, hvad der kendetegner hospicefeltet i Danmark.Hospice – æstetik, eksistens og omsorg er opbygget om fire grundtemaer. Først er der tre introducerende kapitler om hospice som institution i Danmark. Herefter er der fokus på æstetik, fordi der generelt gøres meget ud af, at patienter og pårørende kan opleve at være i smukke omgivelser. Eksistens er et tredje vigtigt tema, og her giver bogen forskellige billeder på både livet og døden. Det fjerde tema er omsorg, der belyses ud fra flere perspektiver.
VIDEN, VIDENSKAB OG FORSKNING I SYGEPLEJENy, grundig og relevant grundbog om sygeplejeforskning og videnskabsteori inden for sygepleje. Bogen henvender sig til sygeplejestuderende, cand.cur. og kliniske sygeplejersker, der ønsker at udvikle praksis og udvikle ny viden inden for sygepleje. Et relevant og nyt indspark i grundbøger i sygeplejeforskning og videnskabsteori, som præsenterer dig for ny, aktuel forskning og metodologiske overvejelser.Gennem bogens 17 kapitler får du en grundig indføring i forskellige, udvalgte videnskabsteoretiske retninger, som benyttes inden for sygeplejeforskning. Hvert kapitel tager afsæt i konkrete forskningsprojekter med udgangspunkt i et videnskabsteoretisk ståsted og gennemgår relevante metodologiske og teoretiske overvejelser for dig, som ønsker at anvende en af disse videnskabsteoretiske positioner til at udvikle ny, praksisnær viden.
Comprehensive guide to essential principles of psychology.Understanding psychological principles is essential for nurses because they work closely with patients from diverse backgrounds experiencing a wide range of emotional, mental, and behavioral challenges. Knowledge of psychology enhances nurses' ability to provide holistic care, connect with their patients, and navigate the complex emotional landscape of healthcare delivery. This book provides thorough coverage of psychology topics, teaching the foundational theories and concepts necessary for understanding human behavior. The material is clearly presented and systematically organized for learning important principles and relationships, providing comprehensive learning.From the early theories on human mind to the modern neuropsychology perspectives, readers will develop a better understanding of all major psychological theories, principles and approaches that elucidate multidimensional concepts of emotion, behavior and cognition. They will learn about historically significant psychology researchers, biological basis of human behavior, basic principles of consciousness and cognition, what drives human emotions and motivations, as well as how early childhood psychological development affects human behavior. The book also describes all major groups of psychological disorders and covers the foundations of social psychology.Experienced psychology and sociology instructors, researchers, and clinicians prepared this learning material to build knowledge and skills crucial for understanding psychology. Our editorial team reviewed and systematized the content for targeted and effective learning, so readers can significantly improve their understanding of the subject.
Die Bereitstellung von Spiritual Care ist durch die geringe Spiritual Care-Kompetenz unter Gesundheitsfachpersonen eingeschränkt. Das vorliegende Werk beleuchtet Spiritual Care-Kompetenz in der Ausbildung von Gesundheitsfachpersonen: in einer konzeptionellen Untersuchung erfolgt eine Begriffsklärung, in einer anwendungsbezogenen Untersuchung werden zwei Studien zur Spiritual Care-Kompetenz ausgewertet. Zunächst werden Bedeutungsdimensionen herausgearbeitet, die die Spiritual Care-Kompetenz charakterisieren. Sodann zeigt zum einen die Analyse von Interviews, dass die Teilnahme an einem Online-Spiritual Care-Seminar zu Veränderungen in der Spiritual Care-Kompetenz führt. Zum anderen zeigt eine Fragebogenauswertung, dass Spiritual Care-Kompetenz ein veränderbares Konstrukt ist und die Teilnahme am Seminar einen signifikanten Effekt auf die wahrgenommene Spiritual Care-Kompetenz hat. Zusammenführend kann das Gesamtverständnis wie folgt präzisiert werden: Spiritual Care-Kompetenz ist Relations- und Grenzsituationskompetenz und kann durch ein gezieltes Lehrangebot gefördert werden. Diese Ergebnisse sind für das Verständnis von Spiritual Care-Kompetenz im Allgemeinen sowie für die Aus- und Weiterbildung in Spiritual Care im Besonderen relevant.
Covering all the key aspects of anatomy and physiology that nursing students need to know, this book condenses vast amounts of scientific information into short, concise, and easily accessible chapters. From an overview of cells, blood, and the major organ systems, through to the key developmental stages, genetics and ageing, this book introduces all the vital anatomy and physiology information that aspiring nurses will need to learn. Throughout the book, case studies link core principles of anatomy and physiology to realistic scenarios commonly encountered by nurses in clinical practice, helping students apply this knowledge to their everyday working life.Key features*; Mapped to the new NMC standards of proficiency for registered nurses (2018)*; Case studies, activities and other learning features help students translate the theory to practice*; Provides revision guidance and strategies for tackling exams and assessments
Mapped to the 2018 NMC Standards and taking a unique lifespan approach, this book introduces the key theory and principles of communication, illustrating them in practice across different settings and scenarios and covering often overlooked areas, from anti-racist practice to menopause.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.