Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kommunikation for sundhedsprofessionelle giver indsigt i de mest relevante teorier og metoder, som sundhedsprofessionelle har brug for i den mundtlige og skriftlige kommunikation med patienter, pårørende og kollegaer. Denne femte udgave af bogen er udvidet med to nye kapitler, som omhandler fortællingens sprog og åben dialog som kommunikativ tilgang. Bogens tidligere kapitler er gennemrevideret med den nyeste forskningsbaserede viden. Desuden er bogen opdateret i forhold til læringsmålene i de nyeste bekendtgørelser og studieordninger på de sundhedsfaglige professionsuddannelser og i forhold til sundhedsvæsenets generelle udvikling. I første del af bogen præsenteres grundlæggende perspektiver på kommunikation i sundhedsvæsenet. I hovedtræk berøres nutidens tendenser omkring kommunikation i korte kontakter samt velfærdsteknologiske løsninger, og der argumenteres for en humanistisk, dialogisk tilgang til patienten for at forstå hans reaktioner og behov. I bogens anden del præsenteres kommunikative metoder, dvs. teoretiske værktøjer, der diskuteres i en sundhedsprofessionel kontekst. I præsentationen af metoderne inddrages forskellige former for empiri og cases for at eksemplificere, hvordan teorierne kan anvendes i praksis. Bogen kan anvendes som lærebog i faget kommunikation og kommunikative færdigheder i de sundhedsfaglige professionsuddannelser og på postgraduat niveau. Bogens forskningsmæssige forankring gør den også anvendelig på master- og kandidatniveau. Endelig kan bogen være en inspirationskilde til refleksion for færdiguddannede sundhedsprofessionelle, som gerne vil blive bedre til at kommunikere med såvel patienter, pårørende som andre fagprofessionelle.
En grundbog af høj kvalitet, som gennemgår alle kroppens organer og de interne sammenhænge mellem organsystemerne. Her får du de bedste rammer for læring, så du kan klare dig godt på studiet og i klinisk praksis. Er primært til sygeplejestuderende, men kan også bruges af andre sundhedsuddannelser.Du får: 16 OPDATEREDE KAPITLER om kroppens basale opbygning og funktion PÆDAGOGISKE FORKLARINGER som skaber forståelse og sammenhæng VISUEL FORMIDLING med mange illustrationer, tabeller og modeller FAGSPROG som matcher klinisk praksis 1:1 LÆRINGSBOKSE som fremhæver det vigtigste og giver kliniske eksempler TJEKLISTER med overblik over centrale fagbegreber TEST DIG SELV med afvekslende opgaver og forståelsesspørgsmål KLAR STRUKTUR med præcise overskrifter og fremhævede nøgleord KRYDSHENVISNINGER på tværs af bøgerne og de enkelte fagområder ORDLISTE med alle de vigtigste begreber
Grundforløb 2, Sosu er skrevet til elever på grundforløbet til uddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent. Vi har valgt at lave én bog, der dækker begge uddannelser, da de fleste mål for de to uddannelser er ens. Bogen behandler en række meget forskellige emner, som både vedrører eleven selv, samarbejdet med borgeren og samfundet som helhed. De forskelige emner skal bidrage til, at eleven her i starten af uddannelsen både lærer at passe på sig selv og andre og bliver opmærksom på den rolle og de opgaver, som han eller hun selv har i det samlede sundhedsvæsen, i det tætte samarbejde med borgere med forskellige typer af funktionsnedsættelser. Bogens indhold lægger sig tæt på ad uddannelsens vidensmål og færdighedsmål og giver dermed eleverne baggrund for at udvikle deres kompetence inden for faget. Den tilhørende i-bog har masser af supplerende tilbud i form af lydfiler, opgaver og quizzer. Således tilbyder det samlede materiale en mangfoldighed af måder at lære og tilegne sig stoffet på. Faglig læsning er integreret i bogen, fx ved at teksten er let at læse, fagudtryk er forklaret, og der er oplæg til forskellige opgaver, der aktiverer læserens forforståelse af stoffet.
Sygdomslære – hånden på hjertet er en grundbog i sygdomslære. Denne 2. udgave suppleres af en i-bog, en digital udgave af bogen som ud over bogens tekst og illustrationer bl.a. indeholder opgaver, animationer, quizzer, notesbog og meget andet ekstra materiale. Bogens opbygning Bogen er opbygget i forhold til kroppens organsystemer, og den dækker de hyppigste sygdomme. Alle kapitler har samme struktur. Først beskrives organsystemernes normale anatomi og fysiologi. Herefter forklares de observationer og symptomer, der er karakteristiske for de enkelte sygdomme, og de undersøgelser, som bruges ved diagnosticering. Til slut følger en gennemgang af de specifikke sygdomme, der er knyttet til de enkelte organsystemer. Der er især lagt vægt på sygdommenes patofysiologi, så læseren kan forstå, hvilke symptomer der er karakteristiske for de enkelte sygdomme, og hvordan man kan overvåge sygdomsforløbet hos den enkelte patient. Bogen præsenterer stoffet overskueligt og er rigt illustreret med figurer og fotos, der underbygger teksten. Layoutet er levende og pædagogisk opbygget, og læseren kan undervejs få uddybet stoffet med ekstra faktuelle, kliniske og opsummerende informationer. Målgruppe Sygdomslære – hånden på hjertet er en lærebog til sygeplejerskestuderende i faget sygdomslære og kan bruges gennem hele uddannelsen, både i teori og i klinik. Andre studerende inden for det sundhedsfaglige område kan også have stor glæde af bogen. Den kan endvidere anvendes af færdiguddannet sundhedspersonale som opslagsbog med opdateret viden på området. Hånden på hjertet Hånden på hjertet er en bogserie inden for det naturvidenskabelige område, der foreløbigt tæller Anatomi og fysiologi, Sygdomslære, Farmakologi og Mikrobiologi. Bøgerne suppleres af en fælles hjemmeside med tværfaglige cases.
Mikrobiologi – hånden på hjertet er en grundbog i mikrobiologi. Bogen gennemgår de vigtigste hovedgrupper af mikroorganismer; bakterier, virus, svampe og parasitter samt deres grundlæggende egenskaber centrale emner som smittespredning og afbrydelse af smittekæden, kroppens forsvar samt diagnostik, behandling og forebyggelse af infektionssygdomme de vigtigste infektionssygdomme i de forskellige organsystemer, specielt relevante for vores breddegrader, samt vigtige og meget aktuelle emner som bakterieresistens og hospitalsinfektioner Bogen præsenterer stoffet overskueligt og er rigt illustreret med farverige figurer og fotos, der underbygger teksten. Layoutet er levende og pædagogisk opbygget, så læseren får mulighed for at få uddybet stoffet med ekstra faktuelle, kliniske og opsummerende informationer undervejs. Målgruppe Mikrobiologi – hånden på hjertet er en lærebog til sygeplejerskestuderende i faget mikrobiologi og kan bruges gennem hele uddannelsen både i teori og i klinik. Andre studerende indenfor det sundhedsfaglige område fx jordmoder- eller radiografstuderende kan også have glæde af bogen. Bogen kan endvidere anvendes af færdiguddannet sundhedspersonale, som opslagsbog, og som mulighed for at få opdateret deres viden på området.
En grundbog til faget ”Farmakologi og medicinhåndtering". Bogen er skrevet til dig, der skal være social- og sundhedsassistent.Faget skal give dig forudsætninger for at håndtere medicin på en patientsikker måde. Derfor indeholder bogen emner som: Ansvar og kompetence ved medicinhåndtering. Konkrete opgaver i forbindelse med medicinhåndtering Samarbejde med og undervisning af borgeren i forbindelse med medicinering Medicinens påvirkning af kroppen Medicinregning Konkrete præparaters virkninger og bivirkninger.Denne bog er en trykt bog, som indholder en nøgler til en digital udgave af bogen.
Sygeplejebogen 1 indledes med et kapitel om sygepleje som profession, som ud over beskrivelsen af professionsbegrebet sætter fokus på væsentlige perspektiver, som den nye bekendtgørelse lægger op til. Herefter følger flere kapitler, som giver faglige forudsætninger for sygeplejersken til at kunne indgå i samarbejde med patient og pårørende, dvs. til at kunne anlægge et patientperspektiv, som fx overvejelser om omsorg, etik og patientologi. Et kapitel om patientforløb og klinisk lederskab beskriver rammer og retningslinjer for, at patienter og pårørende kan opleve indlæggelsesforløb som overskuelige og sammenhængende.De næste kapitler fokuserer på mange af de reaktioner, som patient og pårørende kan opleve i forbindelse med sygdom og i mødet med sundhedsvæsnet, fx reaktioner på at blive syg, opfattelse af sundhed og sygdom, håb og lidelse, krise og sorg. Kapitler om krop, køn og kulturs betydning i sygeplejen giver forskellige perspektiver til at forstå patienter og pårørendes reaktioner.I dag er der øget fokus på den sundhedsprofessionelles færdigheder inden for situationsbestemt kommunikation, og kapitlet om kommunikation og den professionelle samtale giver den studerende konkrete metoder til kommunikativt at indgå i relationen med patient og pårørende.Bogens sidste kapitler favner flere områder, som på forskellig måde har indflydelse på sygeplejerskens arbejde og samarbejde med patient og pårørende som fx rehabilitering, dokumentation og evidens, patientsikkerhed og velfærdsteknologi.
Klinik er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til udøvelsen af klinisk sygepleje, og målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at arbejde systematisk, vidensbaseret og situationsbestemt med centrale problemstillinger inden for sygeplejen. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. Klinik er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen af den trykte bog. I-bogen indeholder videoer, quiz og andre ekstramaterialer. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
Sygeplejebogen 2 lægger vægten på sygeplejerskens observationskompetence og klinisk beslutningstagen i relation til patientens grundlæggende behov.Bogen indledes med et kapitel om klinisk beslutningstagen. Her fokuseres bl.a. på sygeplejeprocessen som én af de kliniske metoder, som sygeplejersken benytter som systematisk redskab i observation, dataindsamling, dataanalyse og intervention. Herefter følger kapitler med fokus på grundlæggende behovsområder: respiration, kredsløb, udskillelser, temperaturregulering, ernæring og væskebehandling, kvalme og opkastning, søvn og hvile, personlig hygiejne, immobilitet, smerter, seksualitet og infektionshygiejne. Samarbejde med patient og pårørende inddrages undervejs i de enkelte kapitler. Bogen afsluttes med et kapitel om døden. Her er fokus på sygeplejerskens grundlæggende observationer og interventioner hos den døende patient og samarbejde med den pårørende.
Fag er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til de faglige, organisatoriske og uddannelsesmæssige rammer, sygeplejen udfolder sig indenfor. Målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at arbejde refleksivt med sygepleje som et fag, der praktiseres i en kontekst bestemt af historiske, sociale og politiske forhold. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen af den trykte bog. I-bogen indeholder videoer, quiz og andre ekstramaterialer. Fag er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
Akut sygepleje beskriver klinisk sygepleje til patienter med akutte somatiske sygdomme. I bogen er sygeplejefaglig observation, analyse og intervention i fokus. Der er en grundig introduktion til ABCDE-systematikken, og bogen præsenterer metoder og en faglig argumenteret sygeplejepraksis relateret til akut sygdom. Bogens opbygning Bogen består af 14 kapitler, som samlet giver en bred indsigt i akutte kliniske problemstillinger. Alle kapitler indledes med en case, som tydeliggør emnet og viser kompleksiteten i det kliniske felt. Bogen er også forsynet med faktuelle og begrebslige bokse, der perspektiverer de enkelte emner og ansporer til fordybelse. Desuden afsluttes alle kapitler med studiespørgsmål, hvor læseren udfordres til refleksion og repetition. Målgruppe Bogen henvender sig især til sygeplejestuderende på modul 10, 11 og 12, men den kan også være til stor gavn for sygeplejersker, der til dagligt arbejder med akutte kliniske problemstillinger. Målet er, at læseren får større indsigt i pleje til den akut syge patient, men i høj grad også bedre faglig evne til at observere, argumentere og udføre målrettede interventioner. Om redaktøren Susanne Jastrup (f. 1974) er uddannet sygeplejerske i 1997. Diplomuddannelse i sygepleje 2001 og cand. cur i 2007. Har arbejdet som sygeplejerske på kirurgiske afdelinger indtil 2003 og var derefter uddannelsesansvarlig sygeplejerske på Regionshospitalet i Randers indtil 2008. Har været på sygeplejerskeuddannelsen i Århus siden 2008 og underviser i sygepleje og i mikrobiologi. Tog i 2011 et kursus i traumesygepleje (ATCN) for at kvalificere sig til at undervise i akut sygepleje.
Patient er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til det at være patient, men beskriver også samspillet mellem patient, sygeplejerske og de pårørende. Målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at yde sygepleje med forståelse for patienten og dennes perspektiv. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. Patient er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen. I-bogen rummer videoer, quiz og andet ekstramateriale. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
ICN. Sygeplejens grundlæggende principper er et klassisk værk og et historisk dokument, der beskriver, hvilke elementer god sygepleje består af. Virginia Henderson er blevet kaldt “the Mother of Nursing”, og hendes principper for sygepleje har haft afgørende betydning for uddannelsen af sygeplejersker overalt i verden.Det er 60 år siden, at den engelske udgave Basic Principles of Nursing Care udkom første gang. Selvom der er sket mange og store forandringer globalt, samfundsmæssigt og teknologisk - og vilkårene for sygeplejersker har ændret sig tilsvarende, er de principper, Virginia Hendersons lagde til grund for god sygepleje, stadig aktuelle og fuldt ud gældende.Bogen udkommer her i sin 7. udgave på dansk. Den danske oversættelse har gennemgået en grundig sproglig revision, men dens originalitet er bevaret, og teksten bibeholdt så tæt på den oprindelige tekst som muligt.
Ny udgave isbn: 9788712056362 At lede sygepleje - sygeplejerskens virksomhedsområde er en lærebog, som omhandler de organisatoriske kompetencer, som det er nødvendigt for alle sygeplejersker at være i besiddelse af, hvis de skal kunne leve op til den del af virksomhedsområdet, der hedder: At lede sygepleje
En grundbog til Faget ”Somatisk sygdom og sygepleje”. Bogen indeholder mange forskellige faglige temaer inden for områderne anatomi, fysiologi, sygdomslære og sygepleje.Bogen er skrevet til dig, som skal være social- og sundhedsassistent.Bogen giver dig forudsætninger for at kunne udføre sygepleje i et tværprofessionelt samarbejde. Nogle kapitler beskriver den grundlæggende sygepleje, som kan anvendes i forhold til alle borgere og patienter i såvel primær som sekundær sektor. Andre kapitler beskriver den mere komplekse sygepleje, relateret til konkrete sygdomsdiagnoser.Bogens indhold er opbygget, så der er skabt sammenhæng mellem anatomi/fysiologi, sygdomslære og sygepleje. Bogens teori relaterer sig til praksis bl.a. ved at inddrage cases og eksempler. Desuden er der i bogen beskrevet forskellige redskaber og modeller, der kan anvendes i praksis. Bogens indhold er på et højt fagligt niveau, men formidlet på en let tilgængelig måde.Indholdet i bogen giver eleven mulighed for at kunne tilegne sig et fagsprog, som dækker en del af social- og sundhedsassistentens kompetenceområde.Bogen indeholder også en eNøgle, som giver adgang til en digital udgave af bogen (iBog). I iBogen er der supplerende materiale i form af fx lydfiler, film, opgaver og mulighed for at tage noter.
Hvordan kan sundhedsprofessionelle planlægge og udføre forskellige typer af patientsamtaler i dagligdagen? Med afsæt i cases får du præsenteret de kommunikative udfordringer, man typisk oplever i mødet med patienter og pårørende. Desuden får du mange konkrete bud på, hvordan man som sundhedsprofessionel kan forbedre sin egen praksis.Den henvender sig til alle fagpersoner, der fører samtaler i sundhedsvæsenet. Den kan bruges til efter- og videreuddannelse, og den er velegnet som lærebog på medicinstudiet, på de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser og på de erhvervsfaglige sundhedsuddannelser. Bogen kan bruges som opslagsbog, og samlet giver den et godt overblik over de mest relevante færdigheder, man har brug for, når man skal kommunikere professionelt med patienter og pårørende.I bogens kapitler er der gennemgående fokus på færdigheder. Først beskrives Calgary-Cambridge-Guiden, som udgør bogens videnskabelige grundlag. Herefter følger kapitler om forskellige typer af samtaler, der afspejler varierende kliniske situationer og patienttyper. De sidste kapitler beskriver, hvad man kan gøre for at opøve og træne praktiske kompetencer, og hvordan man kan arbejde med kollegial feedback. Det afsluttende kapitel redegør for bogens evidensgrundlag.
En af de største udfordringer for en evidensbaseret tilgang til praksis er den enorme mængde af publikationer, der offentliggøres hver dag over hele verden. Erfaringsmæssigt har det vist sig, at mange klinikere har det svært med de redskaber og metoder, som er en nødvendig forudsætning for evidensbaseret medicin (EBM) i praksis.Håndbog i litteratursøgning og kritisk læsning - redskaber til evidensbaseret praksis giver konkrete bud på følgende spørgsmål: Hvordan formulerer man et godt spørgsmål; hvordan søger man; hvilke kriterier skal man anvende ved kritisk læsning af den fundne evidens samt hvilke konkrete udfordringer og metoder findes der for at implementere resultaterne i daglig praksis.Der er tale om en opslagsbog eller håndbog, der forklarer, hvordan principperne for EBM virkeliggøres. Bogen tager udgangspunkt i byggestenen for praktisk gennemførelse af evidensbaseret praksis - den såkaldte CAT (Critically Appraised Topic). Dvs. en mindre rapport der beskriver det kliniske spørgsmål, litteratursøgningen, den kritiske læsning/vurdering og svaret på det kliniske spørgsmål.Bogens målgruppe er de sundhedsprofessionelle - både studerende og færdiguddannede, der ønsker at sikre et evidensbaseret grundlag for deres daglige praksis. De daglige ledere kan også få stor nytte af at læse bogen, og den kan være en hjælp til, at deres afdeling bliver langt mere evidensbaseret.
Sygepleje til den akut syge patient – et curologisk perspektiv har ABCDE-princippet som udgangspunkt for sygeplejeinterventionerAt være akut syg er ikke knyttet til en bestemt medicinsk diagnose. Situationen kan opstå uden forudgående sygdom eller som en forværring af kronisk sygdom Uanset hvor den akutte sygdom opstår, er der sygeplejersker involveret i plejen og behandlingen. Så godt som alle sygeplejersker møder den akutte patient og skal derfor have grundlæggende viden om og færdigheder i at kunne akut syge mennesker. Synsvinklen er sygeplejerskens, dvs. et curologisk perspektiv, hvis arbejde dog ikke kan ses isoleret. Mange faggrupper er involveret i pleje og behandling af den akutte patient, hvorfor det tværfaglige samarbejde også beskrives i bogen. Sygepleje til den akut syge patient – et curologisk perspektiv har fokus på den voksne patient med en akut sygdom inklusive den kritiske fase af den akutte sygdom. Den omhandler såvel den medicinske som den kirurgiske patient, mens den rent intensive behandling og pleje er ikke denne bogs ærinde. Målgruppen er sygeplejestuderende på modul 10-14 samt nyuddannede sygeplejersker. Bogen er således både en lærebog til studiet og en opslagsbog, som kan anvendes efter endt uddannelse.
'Patologi og farmakologi' dækker almen patologisk anatomi, herunder cellebiologi og mikrobiologi, men inddrager også speciel organrelateret patologisk anatomi. Herudover rummer bogen en kort gennemgang af almen farmakologi og centrale områder af speciel farmakologi. Den inddrager desuden historiske hovedtræk og metodelære. Teksten er i bogen illustreret med stregtegninger af makroskopiske og mikroskopiske strukturer og forandringer. Med den foreliggende 3. udgave er der endvidere oprettet en hjemmeside til illustrationer, især makroskopiske fotos af organforandringer, samt links til andre relevante hjemmesider: www.patologiogfarmakologi.munksgaarddanmark.dk.
Sundhedspædagogik i sundhedsfremme kan også anvendes på diplom-, master- og kandidatuddannelser inden for pædagogik og sundhedsvidenskab.Bogen diskuterer udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor målet er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige målgrupper. Den giver således det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.Kritisk sundhedspædagogik er en nøglefaktor i arbejdet med sundhedsfremme. Den kritiske sundhedspædagogik tager sit udgangspunkt i et positivt og holistisk sundhedsbegreb og refererer til social og individuel empowerment og udvikling af handlekompetence gennem dialog mellem sundhedsprofessionelle og borgere situeret i en specifik kontekst.Når man arbejde med sundhedsfremme navigeres mellem to komplekse felter: det pædagogiske felt og det sundhedsfaglige felt, som har forskellige målsætninger, metoder og evalueringsmodeller, som gør det vanskeligt at svare på de centrale spørgsmål, som praktikerne stilles over for i deres hverdag, fx: ”Hvad er den bedste måde at forbedre sundheden på?”, ”Hvordan involveres brugerne i sundhedsfremme?” eller ”Hvordan skabes der viden om, hvad der virker?”Meningen med denne bog er ikke at give entydige svar på disse og lignende spørgsmål, men forfatterne inviterer læserne til refleksion på baggrund af det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme, som bogen præsenterer.
Denne nye udgave af Sygeplejens fundament er en stærkt revideret, udbygget og opdateret udgave, som kan anvendes som grundbog på alle sygeplejerskeuddannelsens 14 teoretiske og kliniske moduler.Bogens 61 kapitler er organiseret i forhold til sygeplejens virksomhedsområde: at udføre, formidle, udvikle og lede sygepleje. Der indledes med en række kapitler, som beskriver generel viden rettet mod sygeplejeprofessionens grundlag. Her gives en indføring i fagets udvikling, genstandsfelt, teknologi og sygepleje, interkulturel sygepleje, værdier, metoder, teorier og anerkendte sygeplejeteoretikeres syn på sygepleje.Dernæst følger 29 kapitler, som alle har fokus på klinisk sygepleje. Kapitlerne i relation til den ledende funktion giver en indføring i bl.a. patientsikkerhed, sygeplejedokumentation, evidens i sygepleje og accelererede patientforløb. De formidlende kapitler har bl.a. fokus på sygeplejerskens kommunikation og pårørende i sundhedsvæsenet. Endelig har den udviklende del, som afslutter bogen, fokus på teoriudvikling og vidensdeling i sygepleje, sygeplejeforskning og -videnskab.Som noget nyt inden for lærebogsområdet er bogen kompletteret med en hjemmeside, www.supplerendemateriale.dk, hvor der findes supplerende materiale i form af cases, studiespørgsmål, links til relevante hjemmesider, videoklip, fotos, øvelser og meget andet, som løbende bliver opdateret og udviklet i overensstemmelse med vidensudviklingen.63 eksperter bidrager i værket, hvoraf flertallet er sygeplejesker med master- eller kandidatuddannelser og flere med ph.d.-grader.Bogen er tænkt som et grundbogsværk til sygeplejestuderende, men på grund af det høje faglige niveau kan bogen med fordel også anvendes som opslagsværk i klinisk praksis, på efter- og videreuddannelse inden for sygeplejen samt på andre sundhedsuddannelser.
Lærebog i anatomi og fysiologi til sygeplejestudiet og andre mellemlange videregående sundhedsuddannelser. Bogens faglige niveau og omfang er afstemt, så det giver det nødvendige vidensmæssige fundament i sygeplejerskeuddannelsen og samtidig tager hensyn til den studietid, der er til rådighed for tilegnelsen af faget efter den seneste reform af studiet. Bogens pædagogiske grundidé er at bevæge sig fra helheden til detaljen - fra kroppens funktion til de enkelte byggesten, der skal til for at opnå den optimale funktion. Kroppens og organernes funktion er i fokus i alle kapitler og der er inddraget mange eksempler til understøttelse af den fysiologiske og anatomiske viden. Til bogen er udarbejdet et helt nyt og originalt illustrationsmateriale med over 400 tegninger, hvoraf de fleste er i farver. Den nye 2. udgaven af bogen er en generel opdatering af bogen og specielt en ny bearbejdning af kapitlet om nervesystemet.
Sygeplejebogen 3 har fokus på den komplekse sygepleje. Bogen indledes med to kapitler, som beskriver karakteristika ved sygepleje til den akutte, komplekse og kroniske patient. De følgende kapitler præsenterer problemstillinger i forhold til sundhedsudfordringer og sygdomssammenhænge relateret til de store kirurgiske og medicinske specialeområder. Herefter følger et kapitel om sårbehandling, og et om patienten med kræft. Bogen afsluttes med et kapitel om sygepleje til patienter med palliative behov.
Akutbogen – for læger og sygeplejersker beskriver modtagelsen, plejen og behandlingen af patienter med akut sygdom. I kraft af den nyeste udvikling er akutmedicin blevet et kerneområde med en klar tværfaglig profil. Landets akutafdelinger er blevet den primære indgang i sundhedsvæsenet for et stort antal patienter, ligesom stadig flere patientforløb grundlægges her.Denne bog retter sig primært til læger og sygeplejersker, som beskæftiger sig med akut og kritisk syge patienter. Den kan anvendes på de postgraduate uddannelser inden for det lægefaglige og sygeplejefaglige speciale, og studerende på grunduddannelsesniveau og nyuddannet personale kan også have glæde af bogen. Det samme gælder bioanalytikere, fysioterapeuter og ergoterapeuter, som også indgår i teamsamarbejdet i en akutafdeling.Akutbogen – for læger og sygeplejersker er skrevet af erfarne eksperter, som alle har en stor indsigt i det akutmedicinske område. Den er opdelt i tre hovedele, og på tværs af bogens kapitler er der især fokus på det tværfaglige teamsamarbejde. Mange faggrupper er involveret i modtagelsen, plejen og behandlingen af den akutte patient, og det er afgørende for kvaliteten af de enkelte patientforløb på tværs af professioner, afdelinger og sektorer i sundhedsvæsenet.
Bevægelse – en grundbog giver en introduktion til begrebet bevægelse i en kropslig forståelse. Alle mennesker har erfaring med bevægelse, men begrebet er svært at indkredse. Denne bog er opbygget omkring ICF-modellen, og ideen er at bidrage med systematiske refleksioner over forskellige aspekter af bevægelse, især som emnet optræder i forhold til den fysioterapeutiske praksis. Den primære målgruppe er studerende på grunduddannelsen i fysioterapi, men alle, der arbejder med bevægelse, kan have stor gavn af bogen.
Kræftsygepleje – i et forløbsperspektiv er en lærebog om de sygeplejefaglige udfordringer, når et menneske får stillet en kræftdiagnose. Det gælder hele vejen fra forebyggelse, over behandling til forløbet afsluttes. I de seneste årtier har sundhedsvæsenet ændret sig markant, og flere behandlingsforløb afvikles nu ambulant. Inden for kræftområdet giver det nogle særlige udfordringer, som denne bog analyserer og diskuterer.
Den motiverende samtale – praktisk håndbog til samtaler om rehabilitering beskriver, hvordan den motiverende samtale kan anvendes i konkrete rehabiliterende samtaler. Bogen er letlæst, og den viser, hvordan en række værktøjer fra den motiverende samtale kan bruges til at skabe et konstruktivt samarbejde med den enkelte borger og patient. En vellykket rehabiliteringsproces bygger på, at den enkelte aktivt inddrages og kommer til orde, så det samlede forløb bliver meningsfuldt.Ambitionen er at vise, hvordan man rent praktisk kan sætte patienten eller borgeren i centrum for rehabiliteringsprocessen. Bogen henvender sig især til professionelle inden for sundhedsområdet, psykiatrien, det sociale område og misbrugsområdet.Den motiverende samtale – praktisk håndbog til samtaler om rehabilitering er opdelt i to dele. Første del viser, hvordan den motiverende samtale kan bruges til at åbne op for personens perspektiv, og hvordan man mobiliserer personens indre motivation, så han eller hun kan blive aktør og beslutningstager i eget liv.Bogens anden del viser, hvordan den motiverende samtale i sin helhed kan bruges i rehabiliterende samtaler, og virkelige samtaler fra praksis analyseres og kommenteres ud fra de værktøjer, der er gennemgået i bogens første del.Der er udvalgte cases inden for vigtige rehabiliteringsområder såsom: Ergoterapeutisk rehabilitering Fysioterapeutisk rehabilitering Sygeplejefaglig rehabilitering Psykologisk rehabilitering Social rehabilitering Socialpsykiatrisk rehabilitering Beskæftigelsesrettet rehabilitering.
Der er igennem de seneste år kommet øget fokus på palliation både fra politisk side og fra det fagprofessionelle felt. Bogens forskellige kapitler kommer bredt omkring vigtige områder i den palliative indsats og hele vejen igennem ud fra en patientcentreret tilgang.I bogen belyses den palliative indsats i et tværfagligt perspektiv. Der fokuseres både på faktuel viden, opøvelser af færdigheder og bevidstgørelse af egne holdninger og adfærds betydning for den syge og de pårørende.Den palliative indsats henvender sig til studerende på de social- og sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser, herunder sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere. Derudover henvender bogen sig til sundhedsprofessionelle, som uddanner sig til eller arbejder med palliation på det basale palliative niveau, dvs. i hjemmeplejen, i plejeboliger og på hospitalsafdelinger, hvor palliation er en del af deres arbejdsfelt.Bogens mange forfattere har alle stor viden og indsigt i det palliative fagfelt og videreformidler i de enkelte kapitler denne viden på en indsigtsfuld måde og med ydmyghed over for palliationens mange udfordringer.
Psykologi i sundhedsfag er en grundbog i psykologi til sygeplejerskeuddannelsen og andre sundhedsuddannelser. Bogen beskriver psykologien som fag med fokus på temaer, der er relevante for studiet af og arbejdet med mennesker. Bogen er en ny og gennemrevideret udgave af Menneskets psykologi af samme forfatter. Bogens opbygning Bogens 10 kapitler giver en indføring i et bredt udvalg af psykologiske fænomener og teorier, bl.a. om personlighed, udvikling, perception, læring og sociale processer. Der bliver også præsenteret temaer, som er særligt relevante i en sundhedsfaglig kontekst, fx tab, krise, stress, relationer og mentalisering. Målgruppe Bogen er målrettet til studerende inden for sygepleje, fysioterapi, ergoterapi, jordemoderfaget m.fl., men også undervisere og praktikere kan få god gavn af bogens præsentation af både klassiske psykologiske teorier og helt nye udviklinger inden for psykologifaget. Om forfatteren Mette Schilling er uddannet sygeplejerske i 1986, og cand.psych. i 1996. Ansat som underviser i psykologi ved sygeplejerske- og radiografuddannelsen i Herlev fra 1996-2004. Ansat som forlagsredaktør på Dansk Psykologisk Forlag fra 2004-2010, og nu som forlagsredaktør på Hans Reitzels Forlag. Udgav i 2004 Menneskets psykologi på Munksgaards Forlag.
Sygeplejerskestuderende vil tidligt i uddannelsen stifte bekendtskab med den kompleksitet, der er i sundhedsvæsenet, og fokus er generelt skærpet på sygeplejerskens rolle og ansvar i ledelse og samarbejde. Klinisk lederskab er derfor et uomgængeligt element i den nye sygeplejerskeuddannelse,og begrebet indgår i både den nye bekendtgørelse og studieordningen. Denne grundbog giver dig det fundament, du har brug for i arbejdet med klinisk lederskab i både teori og praksis. Bogen indrammer, hvad klinisk lederskab dækker over, og præsenterer centrale begreber, som knytter sig til klinisk lederskab, f.eks. professionalisme, beslutningstagen, patientinvolvering, forandringsledelse, konfliktløsning og etik. Den forbinder de teoretiske aspekter med konkrete dele af sygeplejerskens arbejde. Kapitlernes forfattere har en stor faglig bredde, fra nyuddannede til professorer. De bidrager i kraft af deres forskellige arbejdsområder med en lang række forskellige vinkler på klinisk lederskab fra teoretisk kontekst til klinisk praksis. SUSANNE DAU er docent (associate professor) og programleder for forskningsprogrammet Professionsudvikling og Uddannelsesforskning ved UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Susanne har i flere år arbejdet som uddannelseskoordinator for Psykiatrien i Nordjyllands Amt og som underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring ved UCN. Susanne har en ph.d. indenfor Human Centered Communication and Informatics fra Aalborg Universitet. Hun er forfatter på flere internationale og nationale publikationer og indgår i forskellige nationale og internationale forskningsnetværk. ULLA NIELSBY er lektor og projektleder på sygeplejerskeuddannelsen i Campus Hjørring, UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Ulla har erfaring som underviser, afdelingssygeplejerske og uddannelsesleder. Hun er cand.cur., BA i filosofi og har gennemført flere moduler på masteruddannelsen i offentlig ledelse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.