Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er bogen om, hvad historien er, og hvad den ikke er. Det er en historie om historiefagets og historiefortællingens udvikling. Erling Sandmo forsøger at besvare de grundlæggende spørgsmål, som enhver der beskæftiger sig med historie bakser med: Hvorfor er vi interesseret i historie? Hvordan kan vi vide noget sikkert om historien? Hvorfor skal der skrives historiske værker?Gennem en række fascinerende eksempler viser Sandmo, hvordan historikerne har arbejdet gennem tiden: Heroiske hærførere, der vil forme deres eftermæle. Religiøse historikeres håndtering af en verden i opløsning, søuhyrer, dæmonuddrivere og meget mere. Han vil forstå hvordan og hvorfor fortidens mennesker var forskellige fra os, og han viser, hvordan både fortidens og nutidens historikere arbejder med kilder for at finde svar.Bogen er en grundlæggende indføring i historiefagets historie, metode og teori.”En fornøjelse for enhver, der interesserer sig for historie, og uomgængelig for den, der har lyst til at forsøge at aflure faget dets hemmeligheder.”***** - Politiken
Beretningen om hvordan danske journalister dækkede de gruopvækkende begivenheder der fandt sted under Hitlers regime fra 1933. Bogen undersøger, hvordan begivenheder som Hitlers magtovertagelse, De Olympiske Lege i Berlin og Krystalnatten videreformidles til de danske avislæsere. Sidste nyt fra Berlin præsenterer et vigtigt historisk vidnesbyrd, der viser, hvor svært det er at berette om store historiske begivenheder, mens de finder sted. Læseren får et indblik i journalisternes hverdag og arbejdsforhold, hvor det gjaldt om at holde gode miner til slet spil for overhovedet at få lov til at skrive noget som helst. I en evig slingren mellem Goebbels? propagandaministerium og von Ribbentrops udenrigsministerium forsøger de udsendte journalister alle at få deres del af sandheden. Lars-Martin Sørensen er ph.d. og forskningsleder ved Det Danske Filminstitut. Han har tidligere skrevet Dansk film under nazismen, der afslørede den danske filmbranches samarbejde med Nazityskland.
Et tryk på en forkert knap ...Et øjebliks uopmærksomhed ...En fatal fejlvurdering af afstand ...Når mennesket interagerer med teknologien, lurer det uventede lige om hjørnet. Overraskende og uforudsigelige begivenhedsforløb får en tilsyneladende uskyldig ildebrand til at udvikle sig til en katastrofe med tusind dødsofre i løbet af få minutter. I den kæde af begivenheder, der fører fra arnested til brandtomt, er mennesket ofte selv det svageste led."Den menneskelige faktor" fra 2004 fortæller historien om en række store ulykker og katastrofer fra det 20. århundrede, hvor teknologien virkede, som den skulle, men hvor mennesket svigtede. Eksemplerne spænder vidt – fra den tragiske brand på hjuldamperen General Slocum i 1904, eksplosionen i Halifax i 1917 og luftskibet R.101’s styrt i 1930 over eksplosionsulykken på Bajkonur-kosmodromen i 1960.Rasmus Dahlberg (f. 1977) er cand.mag. i historie fra Syddansk Universitet og forfatter, historiker og adm. direktør i Det Historiske Hus. Rasmus Dahlberg er særligt interesseret i historieteori og teknologi- og videnskabshistorie og har skrevet flere bøger om historiske emner.
Dengang da jeg var pige er Knud Petersens erindringer om sin ungdom i Københavns homoseksuelle arbejderklassemiljø i 1910’erne og 1920’erne. Da den purunge, forældreløse Knud tilfældigt møder den bramfri hanpige Alvilda på et pissoir, bliver han hvirvlet ind i en helt ny verden, med mandejagt på Nørrevold, hanpigeballer og muntre timer hos Mutter Røv i Gothersgade. En københavnsk underverden, hvor man kun kender hinandens hanpigenavne, hvor skam, tabu, prostitution, længsel og savn er evige livsledsagere, og hvor man overlever hverdagens kummer på trods. Røverhistorier, humor, drømme og håb, antændt af små stjerneskud af medmenneskelighed og kærlighed - eller en lummer tete-a-tete i en baggård, hvis man er heldig at rende på et ordentligt mandfolk. Dengang da jeg var pige er et enestående kildeskrift, der føjer et helt nyt kapitel til Danmarks- og LGBT+-historien. Anne Nørkjær Bang, Ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet, og Dag Heede, lektor ved Syddansk Universitet, har skrevet et grundigt efterskrift, som ud over at sætte beretningen i historisk kontekst også indvier læseren i den fascinerende historie om de håndskrevne løsarks rejse fra skrivebordsskuffens støv og glemsel til den bog, du nu holder i hænderne.
Gennem femten år har Peter Øvig Knudsen skrevet bøger om nogle af de mest dramatiske og smertefulde begivenheder i nyere tids danmarkshistorie. På den ene side har han høstet anerkendelse og priser fra den brede offentlighed. På den anden side har bøgerne givet anledning til voldsom debat og kritik fra nogle af de involverede personer.I ”Nakkeskuddet - og andre historier om at beskrive virkeligheden” genopsøger Øvig Knudsen nogle af de alvorligste konflikter, han har haft med de levende kilder, og han fortæller om nogle af de kompromiser, han har måttet indgå i sit arbejde med at skrive sig op imod historien. Gennem disse historier giver Peter Øvig Knudsen et indblik i de overvejelser og udfordringer, der er forbundet med at fortælle virkeligheden.
Rusland har spillet en markant rolle i mange af de militære konflikter, vi har set siden Sovjetunionens kollaps i 1991 og frem til i dag på den tidligere supermagts territorium. Perioden efter Sovjetunionens sammenbrud var præget af en række borgerkrige og voldelige etniske sammenstød. Senest med Ruslands annektering af Krim og kampene i det østlige Ukraine er der igen opstået en højspændt sikkerhedssituation i Ruslands nærområder.I denne bog undersøger en række danske Ruslands- og militærforskere spørgsmålet: Hvad har Ruslands rolle været i krigene og konflikterne i det postsovjetiske rum, og hvordan kan den russiske adfærd forklares? Det sker ud fra en tværfaglig og bredtfavnende teoretisk og metodisk tilgang. Bogens analyse trækker på teori om russisk strategisk kultur, nykrig og hybrid krigsførelse. Bogen undersøger de indre forudsætninger i Rusland og gransker alle de væsentligste konflikter, Rusland har været involveret i siden 1991. Bogen inddrager også Ruslands brug af militær magt uden for sit nærområde, som senest kom til udtryk ved den russiske intervention i den syriske borgerkrig fra 2015. Endelig ser bogen på områder, hvor Rusland ikke har gjort brug af militær magt, men hvor spændingerne mellem Rusland og NATO er stigende: Østersøområdet, Baltikum og Arktis.Kreml i krig er den første bog på dansk om emnet. Via en grundig indføring i de forskellige konflikter og Ruslands ageren i dem er bogen også et indlæg i debatten om, hvorvidt det nutidige Rusland på den internationale scene er en svag og risikominimerende aktør eller en revisionistisk magt, som søger at ændre den eksisterende verdensorden ved at anvende sin betydelige militære styrke.Om redaktørerneNiels Bo Poulsen (f. 1968), ph.d., er chef for Institut for Militærhistorie, Kulturforståelse og Krigsteori, Forsvarsakademiet. Han er en af Danmarks ledende militærhistorikere og Ruslandskendere. Hans publikationer omfatter en række bøger og artikler om Første og Anden Verdenskrig, krigsveteraner og Sovjetunionen/Rusland. Fra 1996 til 2008 var han medarbejder i Udenrigsministeriet.Jørgen Staun (f. 1966), ph.d., er lektor i international politik ved Institut for Strategi, Forsvarsakademiet. Han forsker primært i russisk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Han har tidligere arbejdet som projektforsker på Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) og Ruslandskorrespondent for Berlingske Tidende med base i Moskva og Prag. Hans seneste publikationer handler om russisk strategisk kultur og Ruslands politik i Arktis.Bogens forfattereFlemming Splidsboel HansenJan Werner MathiasenClaus MathiesenNiels Bo PoulsenMartin Cleemann RasmussenJørgen StaunHeine SørensenJeppe Plenge Trautner
Saxo og hans samtid er et opgør med opfattelsen af Saxo Grammaticus som en tendentiøs og utroværdig kilde til middelalderens Danmark.Middelalderens krønikeskrivere tilpassede deres beskrivelser af verden og tidens tankegods til nye udfordringer og politisk bekvemme mål, indeholder historiske kilder som Saxos danmarkshistorie vigtig information om samtidens samfund. Ville man som Saxo bruge sin historieskrivning til at overbevise andre om en bestemt opfattelse af tingenes tilstand, måtte fremstillingen indeholde så meget sandhed, at den virkede troværdig for modtageren af budskabet. Derfor må der bag Saxos mange fantastiske fortællinger om fortidens danere og deres bedrifter gemme sig et mønster af tænkemåder og fænomener, som læserne kunne nikke genkendende til.Med dette som udgangspunkt give en række historikere deres bud på, hvad teksten Gesta Danorum siger om 1100-tallets våbenbrug og krigsførelse, gavegivning og rituelle handlinger, retlige problemstillinger og folke- og fædrelandsbegreber. Analysen retter sig samtidig mod forfatterens politiske retorik og historiske fortællestil, og derved kaster bogen nyt lys over Saxo og hans samtid.
In 1644 the University of Copenhagen established its first anatomical theatre. In addition to the instruction of students, research was also carried out in the Anatomy House. Here Thomas Bartholin, the Professor of Anatomy, demonstrated the thoraic duct and later the lymphatic vessels in a human being, an achievement that has brought him fame. In 1662 Thomas Bartholin published A Short Description of the Anatomy House in Copenhagen, which meticulously describes the layout of the Anatomy House alongside the first eighteen years of its history. This volume presents Bartholin's book for the first time in English, as well as the original Latin text, enabling a broader audience to draw on its various and detailed accounts. A commentary and an introduction as well as rich body of illustrations make this edition a valuable resource for historians of medicine.Niels W. Bruun is a Senior Research Fellow at the Royal Library Copenhagen.
Hvad ville historien være uden dens arkiver, dens museer og samlinger, dens skrifter og traditioner for fortolkning? Ville der overhovedet eksistere sådan noget som historie? Den berømte og berygtede franske filosof Jacques Derrida opsporer i et af sine mest kendte værker, som nu foreligger på dansk, netop denne problematik.Med sin dekonstruktive metode optrevler Derrida problematikken indefra med en bog, som udover de centrale teser stort set kun består af metatekst – i form af en indledning, et forord, en exergue og et efterskrift. I anledning af den danske oversættelse er tilføjet et forord af oversætteren Frederik-Emil Friis Jakobsen og et efterord af Torsten Andreasen.»Intet er i dag mere uklart og mere foruroligende end det begreb, der er arkiveret i ordet arkiv. […] Arkivets uro stammer fra en arkivfeber, fra en mal d’archive. Vi er »en mal d’archive«: Vi er i arkivforlegenhed. […] Det er endeløst, uophørligt, at søge efter arkivet, dér hvor det undslipper os. Det er at forfølge det, selv når der er for meget af det, dér hvor noget i det anarkiverer sig. Det er at lade sig drage mod det af et tvingende, gentagende og nostalgisk begær, et uundertrykkeligt begær efter en tilbagevenden til oprindelsen, en hjemve, en nostalgi om at vende tilbage til den absolutte begyndelses mest arkaiske sted.«
Nogle gange skal der ikke mere end et enkelt slag med en sommerfuglevinge til at slå historien ud af kurs. I ti historiske essays viser historikeren Rasmus Dahlberg, hvordan selv meget små årsager kan få meget store virkninger.Rasmus Dahlberg og Esben Mønster-Kjær er historikere og sammen med Jon Bloch Skipper grundlæggere af Det Historiske Hus i Odense. Af deres tidligere udgivelser kan nævnes "Feltherrer – fra Alexander den Store til Norman Schwarzkopf" og "Den menneskelige faktor"."Rasmus Dahlberg skriver godt og klart… der er ingen tvivl om, at den kontrafaktiske synsvinkel kan berige historieskrivningen." – Bo Bjørnvig, Weekendavisen "Som læser behøver man ikke holde sig tilbage – eller tøve. Der er guf nok… De to historikere kan deres stof." – Holger Rupert, B.T. "…velskrevne og velresearchede historiefortællinger… et fortrinligt eksempel på kvalificeret historieskrivning…" Gerhardt Eriksen, Jyllandsposten
Ludvig Holberg (1684-1754) var blandt meget andet en produktiv forfatter af historiske skrifter: danmarkshistorie, verdenshistorie, kirkehistorie og historiske biografier, alt i alt mere end halvdelen af hans samlede værk. Men hvilken slags historiker var han egentlig? Hvad var hans historieteori? Og hvordan så samtid og eftertid på hans historiske forfatterskab? Ja, hvordan ser vi på det i dag? Det er disse sammenhængende spørgsmål, denne lille bog sætter sig for at besvare med ambition om at bidrage til en forståelse af Holberg som "pragmatisk historiker".Sebastian Olden-Jørgensen (født 1964) er lektor i historie på Saxo-Instituttet, Københavns Universitet. Han har bl.a. skrevet indledning til Ludvig Holberg: Dannemarks og Norges Geistlige og Verdslige Staat (1749, DSL/UiB/Forlaget Vandkunsten, 2014), samt artikler om Holberg, naturretten og enevælden.
Hvordan og hvorfor skabes en falsk historie – og hvorfor lever myten om stavnsbåndet videre?Denne bog undersøger en af Danmarks mest vedholdende historiske myter: stavnsbåndets ophævelse 1788. Ifølge traditionen er den påståede ophævelse roden til al muligt fremskridt – men stavnsbåndet blev faktisk først ophævet langt senere.Bogen viser, hvordan myten opstod, hvordan den er blevet videreført med dyb respekt, og hvorfor den stadig lever i både tekst og på tv, selv efter at nogle historikere har påvist dens uholdbarhed.Men hvordan skabes sådan en falsk historie? Og hvad siger det om os, vore værdier og de magtforhold, der styrer historiefortællingen?Bogen tager også fat på historie som videnskabsfag. Leopold von Rankes kildekritiske metode fra 1800-tallet revolutionerede faget ved at fokusere på, ”hvad der faktisk skete”, frem for at fremstille magthavere som helte. Men står historikere stadig dér i dag? Kan historien overhovedet være objektiv, eller er den altid påvirket af sin tid og sine værdier?Saxo Grammaticus, der i 1100-tallet skrev om danske kongers store gerninger, giver navn til Saxo-Instituttet i København – det tidligere Historisk Institut. Men hvorfor en krønikeskriver og ikke en kildekritiker som Ranke eller danske Kristian Erslev?Denne bog er for alle med interesse for historie, historiebrug og historiefagets egen udvikling. Den udfordrer vores forståelse af fortiden og stiller skarpt på, hvordan historien bliver skrevet – og hvorfor det betyder noget.
Senecas BREVE er et hovedværk og en klassiker - det mest omfattende stoiske skrift fra antikken og igennem tiden det mest læste af Senecas værker.?Senecas BREVE er en indføring i stoicismen, skrevet som 124 breve til vennen Lucilius – så man får brevets nære og relaterbare tone, men i virkeligheden filosoffens lærebreve og pædagogiske formidling og anvisninger til sin yngre ven.Denne oversættelse er den første komplette oversættelse af Senecas værk til dansk i 400 år – levende og djærvt, nærværende og let flydende i sin form, men bag det, der kan opfattes som one liners i hobetal, altså et filosofisk læreværk.Stoicismen er en livsfilosofi, der oplever en stor interesse og renæssance i den vestlige verden, fordi den taler ind i vores måde at leve på, hvordan vi skal være som mennesker, ting, der optager os i dag. Brevenes emner er livsnære problemer som tiden, venskabet, døden, smerten, ofte illustreret med en klar kulturkritik, med tankevækkende formuleringer om massesamfundet, stress, materialisme og anden overfladiskhed.Seneca (ca. 4 f.Kr.-65 e.Kr.) var stoisk filosof og blev i sin tid en af Romerrigets mest indflydelsesrige mænd – først som advokat, derpå tvunget i eksil i otte år, siden kaldt tilbage for at tage sig af kejser Nero og til sidst tvunget til selvmord, anklaget for at tage del i en sammensværgelse mod Nero.? Sit værk skrev han i den sidste del af sit liv.Værket udgives i Hans Gregersen og Kell Commerau Madsens nyoversættelse.
Når en person eller gruppe personer interesserer sig for noget fortidigt og bruger deres viden herom, har vi at gøre med historie. Det er bogens hovedtese og omdrejningspunkt. Historie er noget, som vi mennesker bruger i mange slags sammenhænge og til flere formål, og vores forståelse af historie bliver farvet af den sammenhæng, i hvilken den bliver dannet og brugt. Bogen giver således en bred introduktion til, hvordan fortid bliver brugt i et nutidigt vestligt samfund.Forfatteren ser nærmere på de former for historie, der livs- og samfundshistorisk er de fremherskende i dagens Danmark. For at kunne skelne mellem disse former præsenteres læseren for et sæt – delvis kendte, delvis nye – begreber: erindringssted, aktørhistorie, pragmatisk historie, identitetsnær historie og ømfindtlig historie. Den lærde historie er på ingen måde glemt, men som det fremgår af bogen, er den ikke typisk, men snarere en særlig specialiseret form for historie.
Tysk: Om Børglum Stifts, Børglum Klosters og Nordjyllands historie i middelalderen og i forbindelse med reformationen.Mit den neuesten Forschungsergebnissen sammelt dieses Buch Wissen über die Geschichte der Diözese Nordjütland und des Klosters Børglum und stellt es in einen größeren Kontext.Dies geschieht durch eine Reihe von Beiträgen, bei denen Børglum im Mittelpunkt steht. Auf diese Weise entsteht ein Muster, das helfen kann, ein neues Licht auf die historische Rolle des Ortes zu werfen. Børglum, zentral im Verhältnis zum nördlichen europäischen Kontinent gelegen, ist seit der Eisenzeit ein bedeutendes religiöses, wirtschaftliches und politisches Machtzentrum in Dänemark. Der Ort spielte sowohl national als auch international eine große Rolle. Das Buch weist auch auf ein Christentum an der Stätte bereits im 9. Jahrhundert hin.
Michel Foucault er en af nyere tids mest populære og indflydelsesrige tænkere. Hans teorier og værker bliver flittigt benyttet af forskere og studerende indenfor humaniora og samfundsvidenskaberne. På trods af Foucaults store popularitet er det vanskeligt at finde systematiske indføringer i hans teori og metode. Foucault reflekterede dog flere gange selv over sin tilgang og teori i en række interviews, artikler og forelæsninger, hvor en række af de mest centrale for første gang er samlet og oversat til dansk i denne bog. Disse udvalgte tekster om teori og metode giver en unik og overskuelig indføring i Foucaults genfortolkning af magt, viden og subjektivering, hans metodiske tilgang, såvel som hans perspektiver på krig, kapitalisme, seksualitet og identitet. Formålet med de udvalgte tekster er at give studerende og andre interesserede en introduktion til Foucaults teoretiske og metodiske redskaber samt gøre dem i stand til at arbejde videre med dem på egen hånd. Foruden de oversatte tekster indeholder bogen også en generel introduktion til Foucaults teori og metode samt indledninger til alle teksterne skrevet af redaktørerne.
Vi pløjed, og vi såèdevor sæd i sorten jord,så bad vi ham os hjælpe, som højt i Himlen bor.Og han lod snefald hegnemod frosten barsk og hård,han lod det tø og regneog varme mildt i vår.Alle gode gaver de kommer ovenned, så tak da Gud, ja pris dog Gudfor al hans kærlighed!Matthias Claudius 1782. Bearbejdet 1800Jane M. Campbell 1861Jacob Knudsen 1891
Oswald Spengler was one of the most important thinkers of the Weimar Republic. In Oswald Spengler and the Politics of Decline, Ben Lewis completely transforms our understanding of Spengler by showing how well-connected this philosopher was and how, at every stage of his career, he attempted to intervene politically in the very real-life events unfolding around him. The volume explains Spengler's politics as the outcome of a dynamic interplay between his meta-historical considerations on world history on the one hand, and the practical demands and considerations of Realpolitik on the other hand.
Dr. Benken¿s book is a case study of the life and death of Jan Rodowicz, nom-de-guerre Anoda, who served as a combatant in the Polish pro-independence underground resistance movement during the Second World War. The operations in which Anoda was involved, his conduct during and after the War, especially in the investigation following his arrest by the Communist security service and the mystery shrouding his death while under interrogation, turned him into a symbol for the young people of Poland in those times. His generation was forced to fight for its freedom against two criminal totalitarian systems, the Nazi Germans and the Soviets, paying with their life or health for the ideals they did not want to give up.
A group portrait of six of the finest historians of the First World War
"The Poems, Sacred, Passionate, and Humorous" by Nathaniel Parker Willis is a captivating anthology that showcases the diverse facets of this 19th-century American poet and essayist. In this collection, Willis's poetic talent unfolds through a spectrum of emotions and themes.The "Sacred" poems in the collection delve into spiritual contemplation and reverence, offering readers a glimpse into Willis's reflections on faith and the transcendent. These verses are imbued with a sense of awe and reverence, inviting readers to explore the spiritual dimensions of life.The "Passionate" poems capture the intensity of human emotions and relationships. Willis's exploration of love, desire, and the complexities of the heart resonates through verses that are both tender and fervent. His ability to convey the nuances of passion adds a depth of emotion to this section of the anthology.In the "Humorous" poems, Willis showcases his wit and playful spirit. Through clever wordplay and satirical observations, he infuses humor into his verses, providing readers with moments of levity and amusement.This collection is a testament to Nathaniel Parker Willis's versatility as a poet, offering a literary feast that spans the sacred and the humorous, the passionate and the contemplative. Immerse yourself in the poetic world of Willis, where each line is a brushstroke painting a vivid portrait of the human experience.
I WILL that if I say a heavy thingYour tongues forgive me; seeing ye know that springHas flecks and fits of pain to keep her sweet,And walks somewhile with winter-bitten feet.Moreover it sounds often well to letOne string, when ye play music, keep at fretThe whole song through; one petal that is deadConfirms the roses, be they white or red;Dead sorrow is not sorrowful to hearAs the thick noise that breaks mid weeping were;The sick sound aching in a lifted throatTurns to sharp silver of a perfect note;And though the rain falls often, and with rainLate autumn falls on the old red leaves like pain,I deem that God is not disquieted.Also while men are fed with wine and bread,They shall be fed with sorrow at his hand. There grew a rose-garden in Florence landMore fair than many; all red summers throughThe leaves smelt sweet and sharp of rain, and blewSideways with tender wind; and therein fellSweet sound wherewith the green waxed audible,As a bird¿s will to sing disturbed his throatAnd set the sharp wings forward like a boatPushed through soft water, moving his brown sideSmooth-shapen as a maid¿s, and shook with prideHis deep warm bosom, till the heavy sun¿sSet face of heat stopped all the songs at once.The ways were clean to walk and delicate;And when the windy white of March grew late,Before the trees took heart to face the sunWith ravelled raiment of lean winter on,The roots were thick and hot with hollow grass.
Ausbildung und Aufrechterhaltung einer Tradition geschehen oft in Auseinandersetzung mit geistigen Vorgängern. Ein solcher kreativer Umgang kann einerseits affirmativ-weiterentwickelnd erfolgen, andererseits in kritischer Distanz oder sogar negierend. Im vorliegenden Band werden exemplarische Studien zum Spannungsfeld von 'Nachfolge' und 'Widerspruch' (akolouthesis und enantiosis) versammelt, auf dem sich derartige Prozesse abspielen. In drei Fallgruppen werden der Umgang mit Vorgängerfiguren bei Literaten, Politikern und Juristen der römischen Republik und Kaiserzeit, Nachfolgemodelle im antiken Christentum und textliche Muster und ihre Ausgestaltung in Mittelalter, Humanismus und Aufklärung untersucht; der Band schließt mit einem Ausblick auf eine poetische Form von Nachfolge im 20. Jahrhundert.
"The Romance of Plant Life: Interesting Descriptions of the Strange and Curious in the Plant World" is a book written by G. F. Scott Elliot. In this work, Scott Elliot likely explores various fascinating aspects of the plant kingdom, providing readers with engaging descriptions of unique and curious plant phenomena.The book covers a wide range of topics related to plants, including their biology, adaptations, reproductive strategies, and ecological roles. It's common for such works to appeal to both general readers and those with a specific interest in botany or natural history.For readers intrigued by the wonders of the plant world, "The Romance of Plant Life" by G. F. Scott Elliot coffers an informative and enjoyable exploration of the diverse and intriguing aspects of plant life.
In the spring of 1853, my uncle, Joshua Bailey, came from California to Ohio to see his mother and his brothers, uncle John Bailey, and my father, Eben Bailey. But my father had moved to Fountain County, Indiana, so uncle Joshua came through Indiana to see us. Joshua Bailey had gone to California in 1849, across the plains and had made over one hundred thousand dollars in gold. He hired my brother-in law, William Reighley, to come out with him from Adams County, Ohio, to Indiana, to buy stock to take across the plains to California. My uncle had bought a span of mules in Ohio. Three of my cousins, William McNeal, Joel Bailey, George Bailey, and a man by the name of Bart Robins, brought the mules and some harness through to Indiana, so William Reighley, uncle Joshua and my cousins, were all together at my father's. My brother, Crawford Bailey, and my self, concluded to go along with them.
The three essays in this volume can be read individually, but all turn on the case for a revision of Marx' and Engels' historical materialism and for a less arbitrary way of reading their texts. The first one deals with the major weaknesses of Marx' and Engels' historical materialism and how to develop a better alternative without losing the critical and revolutionary edge of the original version. The second one demonstrates how Hal Draper misread some crucial passages in The Communist Manifesto, and offers a more cogent representation. The third one is a mere sketch, but suggests how the revised historical materialism outlined in the first essay makes it possible to understand the phenomenon of war.
THE regard which every one has for the old French provinces is by no means inexplicable. Out of them grew the present solidarity of republican France, but in spite of it the old limits of demarcation are not yet expunged. One and all retain to-day their individual characteristics, manners, and customs, and also a certain subconscious atmosphere. Many are the casual travellers who know Normandy and Brittany, at least know them by name and perhaps something more, but how many of those who annually skim across France, in summer to Switzerland and in winter to the Riviera or to Italy, there to live in seven-franca-day pensions, and drink a particularly vile brand of tea, know where Brittany leaves off and Normandy begins, or have more than the vaguest of vague notions as to whether the charming little provincial capital of Nantes, on the Loire, is in Brittany or in Poitou. A recollection of their school-day knowledge of history will help them on the latter point, but geography will come in and puzzle them still more. There are many French writers, and painters for that matter, who have made these provinces famous. Napoleon, perhaps, set the fashion, when he wrote, in 1786, that eulogy beginning: ¿It is now six or seven years since I left my native country.¿ More familiar is the ¿Native Land¿ of Lamartine. Camille Flammarion wrote ¿My Cradle,¿ meaning Champagne; Dumas wrote of Villers-Cotterets, and Chateaubriand and Renan of Brittany; but head and shoulders above them all stand out Frederic Mistral and his fellows of the Félibres at Avignon and Arles.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.