Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Motorteknik og erhverv

Her finder du spændende bøger om Motorteknik og erhverv. Nedenfor er et flot udvalg af over 682 bøger om emnet.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Jens Jessen
    297,95 kr.

    Bogen, Datidens knallerter – nutidens kult, er skrevet med stor indsigt af Jens Jessen, som er forfatter og mangeårig motorjournalist. Bogen er på 228 sider, og er spækket med både nye og gamle billeder. Indholdet dækker så godt som samtlige knallertmærker, der kom til Danmark i perioden fra halvtredserne og indtil midten af firserne. Hovedvægten ligger på de store mærker som eksempelvis Puch, Kreidler, Yamaha, Everton, Honda, NSU, VeloSolex, Gilera, Suzuki, Velo Vap, Tomos og Mobylette, men så godt som alle de mindre knallertmærker er også repræsenteret i bogen.Bogen indeholder adskillige interviews med knallertimportører og dem, der var en del af datidens knallertbranche. Også den dramatiske historie, om hvordan Danmarks største knallertimportør erhvervede sig importen af Suzuki knallerterne kun med det ene formål at beskytte ens eget mærke, er med i bogen. Ved at sidde på importrettighederne, kunne man nemlig styre og kontrollere salget, bare ved at gøre – absolut intet.

  • af Jens Birch & Ole Gold
    382,95 kr.

    I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.

  • af Jens Jessen
    357,95 kr.

    Lastbilerne - vejens arbejdsmænd er beretningen om de lastbiler, der kørte i Danmark fra den spæde start og frem til omkring 1980. Alle de store mærker er med: Volvo, Scania-Vabis, Triangel, Mercedes, Mack, MAN, Büssing, Leyland m.fl., også den danske side af deres historie er med.Man kan læse om dieselmotorens historie og tiden under krigen med gengas.Men ingen lastbiler uden mennesker. Der er flere afsnit om begivenhedsrige ture med eksportchauffører til Tyskland under 2. Verdenskrig, i efterkrigstidens Europa, bag jerntæppet og til Mellemøsten.Med et væld af fotos fra 1910 og frem til moderne tid.

  • af Erich Karsholt
    577,95 kr.

    Dette er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om produktion, handel, markedsføring og foretagsomhed. Udkommer medio NOVEMBER Erich Karsholt: Dansk bilproduktionBil- og samlefabrikker i det 20. århundrede. BILHISTORIE - INDUSTRIHISTORIE - KULTURHISTORIE - SAMFUNDSHISTORIE Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Nu kommer bogen der belyser denne side af dansk industrihistorie og bilkultur. Årets julegave til især mænd der interesserer sig for teknik og historie! I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt. De første var Ford Motor Company (1919) og General Motors (1924). Gennem årene er mere end 40 forskellige bilmærker samlet i Danmark. Samlefabrikkerne havde betydning for industriens udvikling gennem inspiration af amerikansk organisering, men de udenlandske fabrikker måtte også tilpasse sig de danske vilkår, herunder vores arbejdsmarkedsforhold. I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet herhjemme. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten. I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små og urentable. Samle-fabrikkerne lukkede én efter én op gennem 1960’erne. Den sidste og største dog først i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. Der er tale om et stykke industrihistorie, der endnu ikke er blevet analyser og beskrevet. Bogen baserer på et stort antal kilder. Bogen indeholder desuden mere end 750 foto og illustrationer.Erich Karsholt: Dansk bilproduktion. Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede.456 sider, vejl. udsalgspris 499 kr. Niels Nørgaard Telefon 4052 0021 niels@strandbergsforlag.dk www.strandbergsforlag.dk

  • af Peter Fredsted
    307,95 kr.

    Bogen tager dig med tilbage til knallertens barndom – den vidunderlige driftige knallertperiode, hvor danskproducerede knallerter prægede det danske trafikbillede. Transportmidlet med den lille motor, der på mere end én måde satte skub i Danmark.Knallerten blev folkelig og endda en 'smart' transportform benyttet af alle. Der var lagerarbejderen, der skulle tidligt op og være på sin pind fra morgenstunden. Der var kontormennesket, der på sin søndagspudsede Radexi stille og lidt forsigtig trillede afsted i myldretiden. Der var pigen med armene tæt omkring kæresten for ikke, at glide bagud af twinsædet – og ja, selvfølgelig, så var der jo den royale kørsel, når vor tennisklædte Prins Henrik drog afsted på Velo'en. I de sociale sammenhænge var der liv og glade dage blandt Danmarks ungdom. Måske lidt 'Wild kørsel' og en lille smule ballade nede på hjørnet med disse 'knallertknægte' og deres 'tøser'. Plus de titusinder andre der dagligt benyttede dette fantastisk smarte driftsikre, teknisk forholdsvis enkle og prisbillige befordringsmiddel.Denne bog giver en oversigt og beskrivelse af alle knallertmærker af betydning, der helt eller delvist er blevet produceret i Danmark. Bogen er blevet til på baggrund af arbejdet med og materiale om knallerter samlet gennem de seneste 30 år. Der er tale om mangfoldige kilder i form af brochurer, artikler, bøger og et utal af samtaler med 'det danske knallertfolk'.Dette er den første udgivelse som medtager samtlige kendte knallertmærker. Bogen er rigt illustreret med fantastiske farvefotos af den tids drøm af en konfirmationsgave for enhver teenager.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt
    477,95 kr.

    I 2011 er det 125 år siden at bilen blev opfundet. Både Daimler og Benz lancerede i 1886 deres første automobil. Langt senere blev de to mærket slået sammen til Daimler-Benz og kaldte deres biler for Mercedes. Bogen her handler mere om mennesker og historier end om specifikke tal om mål, vægt og HK. Med op i mod 500 illustrationer, hvoraf mange aldrig har været offentliggjort før, har forfatteren Erich Karsholt ydet en monumental indsats i sine bestræbelser på at afdække og beskrive historien om Mercedes i Danmark. Bogen tiltaler både bil-entusiasten og den historieinteresserede, idet man faktisk gennemgår Danmarks-historien med en rød trød i form af Mercedes. Bogen er lavet i opslagsafsnit, så den kan læses i vilkårlige afsnit når man har tid og lyst.Den har modtaget fine anmeldelser og er på vej i andet oplag.

  • - en eksportchaufførs erindringer
    af Erik Nielsen
    307,95 kr.

    Erik Nielsen fik sin ilddåb som eksportchauffør, da han skulle køre oksekød til Libyen og måtte vente to dage på at komme ind i Tripoli, fordi det var Gadaffis fødselsdag. Lastbilens kølemaskine var gået i stykker, og kødet var blevet grønt, da det kom frem, men det så man stort på dernede. Da kødet skulle losses, blev de halve kalvekroppe blot smidt på gulvet i kølehuset, og da man ikke kunne nå højere op, brugte man de allerede aflæssede kroppe som trapper! Erik Nielsen alias ”Præsten fra Libyen” sov stille ind den 8. juni 2015 æret være hans minde. Erik Nielsen var en af de første som skrev og fik udgivet sine beretninger, via denne bog. Denne udgave af Erik Nielsens bog, indeholder mange af hans originale billeder, som ikke kom med i den første udgave.

  • - Lær nemt teorien ved hjælp af opgaverne i bogen
    af Mogens Stjernqvist & Lars-Christian Borg
    337,95 kr.

    Køreklar Personbil Teoribog 23. udgave er en uundværlig bog for alle, der ønsker at forstå de grundlæggende principper om kørsel. Skrevet af den erfarne forfatter Mogens Stjernqvist, denne bog er fyldt med nyttige tips og råd, der vil hjælpe dig med at blive en sikker og ansvarlig bilist. Udgivet i 2022, denne bog er den seneste i en lang række af vellykkede udgivelser fra Mogens Stjernqvist. Genren for denne bog er uddannelse, men det er også en fantastisk ressource for enhver, der ønsker at forbedre deres kørefærdigheder. DJØF Forlag, en velrenommeret forlægger i bilindustrien, har publiceret denne bog. Uanset om du er en ny bilist eller en erfaren chauffør, vil du finde denne bog nyttig. Den er fyldt med klare, letforståelige instruktioner og råd, der vil hjælpe dig med at blive en bedre bilist. Køreklar Personbil Teoribog 23. udgave er et must-have for alle bilister.

  • af Helge Christensen
    307,95 kr.

    Lad dine tanker tage dig med på en rejse, igennem landskaber vi kun forbinder med ældre film på landet. Mød de vidt forskellige mennesker på rejserne til østen - nogle selvfølgelig mere end andre, kalder det indvendige smil frem og andre får læseren til at tænke på korruption og mafia.Over 5.000.000 kilometer er det blevet til. Fra polarcirklen i nord til Bagdad i syd, fra Lissabon i vest til Kurdistan i øst. Fra minus 35 grader til plus 45 - fra sne og is til flimrende varme.Denne beretning beskriver i detaljer, hvordan det var inden danske eksportchauffører efterhånden blev en uddøende race. Presset ud, dels af østeuropæere der kører for ekstremt lav løn, og dels af vore egne politikere, der har strammet chaufførernes vilkår så hårdt, at det er blevet trist og tabubelagt at køre lastbil. ”Udgave 2 er en lettere revideret udgave af EKSPORT MED LASTBIL - et liv bag rattet. Der er tilføjet ca. 10 sider ny tekst i forhold til 1. udgave, samt et par nye fotos, ligesom nogle af billederne i original-udgaven er udskiftet med fotos af bedre kvalitet." – god læselyst.

  • - flere historier
    af Frantz Schrum
    257,95 kr.

    Fra asfaltens cowboys fortællinger i ”Vejen til Mellemøsten – den sande historie” fortsætter vi lige ud af landevejen, med lidt svinkeærinder og andre anekdoter om livet i og uden for førerhuset.Chaufførerne var under Den Kolde Krig udsat for Stasis overvågning, luner og misbrugt til at levere informationer, hvis ikke man havde hår på brystet til at sige fra. Det ensomme liv i førerhuset mellem hjemmet i Danmark og modtageren af stykgods og varer i Mellemøsten har kostet ar på sjælen og mange forhold er bukket under fordi en planlagt tur på 14 dage eller tre uger hurtigt kunne blive til flere måneder hvis uheldet var ude. Uheld kunne også ende i tragedier når en chaufør blev involveret i en ulykke med dødelig udgang. Ordentlig og anstændig politiefterforskning som vi kender det i Danmark, er langt fra det samme når vi kommer nogle hundrede kilometer syd for Gedser. Bogen skildrer bl.a. hvor tæt på en dansk chauffør var på en langvarig fængselsdom, hvis ikke de lige var fordi en tolk fandt nogle vigtige vidner få timer før det afgørende retsmøde. Livet på landevejen og ikke mindst i smattede ventepladser i Tyrkiet er også et liv der fortæller om sammenhold og hjælpsomhed. Hjælpsomheden kendte ingen grænser, når man kaldte på Chevrolet Anders. Uanset hvor i verden en chauffør var strandet, så fandt han stumperne, værktøjet og hoppede ombord i sit lille sportsfly og kom til undsætning så hurtigt som mulig. Disse lange transporter var også på en tid, hvor der hurtigt kunne udbryde sygdomme som man var forskånet for herhjemme, men som krævede både en, to og tre vaccinationer før man kunne koble ud og sætte klampen på speederen. Herhjemme var vaccinationer sat i system via Statens Serum Institut, sydpå var det en lidt anden men meget bureaukratisk opgave. Sidst men ikke mindst har jeg i denne udgave også indsamlet historierne om to legender i branchen: Maren og Jens Henry, der startede deres vognmandsforretning i 1951. Ægteparret har fejret krondiamantbryllup og Jens Harry fejrede sin 90 års fødselsdag 15 marts 2015 på Farsø Hotel.

  • - håndbog for campister
    af Peer Neslein & Jens-Peder Rasmussen
    187,95 kr.

    Denne opslagsbog er til alle campister. Du får overblik over de mange slags udstyr og bliver klogere på, hvad du selv har behov for på din campingferie. Bogen er fyldt med masser af praktiske tips og vejledning i at håndtere en campingvogn, autocamper eller teltvogn.

  • af Bent Nielsen
    257,95 kr.

    Bent Nielsen er lidt af en legende blandt nordjyske og norske vognmænd og chauffører. Han startede som mekaniker hos Scania-forhandler Im. Stiholt A/S i Sæby i 1969, avancerede ret hurtigt til værkfører, og senere til værkstedschef. 29 år blev det til i alt, hvor de tre navne Im. Stiholt, Scania og Bent Nielsen var nært knyttede til hinanden. Der findes ikke mange mennesker, der ved lige så meget som Bent om, hvordan en Scania er skruet sammen, og ingen der ved mere. Bent har den opfattelse, som han naturligvis delte med kunderne, at en lastvogn er til for at køre på vejene, og ikke for at stå stille. Så når en chauffør eller en vognmand ringede til Bent og fortalte, at hans bil var kørt i stykker, og at det lokale Scania-værksted ikke ville rykke ud omgående, gik der ikke lang tid, inden Bent og en eventuel makker var undervejs. Denne bog handler især om alle de reparationer, Bent har udført under primitive forhold, på rastepladser, eller i vejkanten, et eller andet sted i Danmark, og det øvrige Europa. Det kunne være udskiftning af et bagtøj i Ungarn, eller en større motorreparation i Østrig. Eller den lokale vognmand, der hang fast i en snestorm med en ødelagt brændstofpumpe. Bilerne kom altid ud at køre igen, for Bent har et motto, som han har overtaget fra hans læremester: ”Hvis man ikke har det, man skal bruge, må man bruge det man har”.

  • af Jens Jessen
    312,95 kr.

    Ny og anderledes bog om BSA Der er skrevet metervis af bøger om BSA fabrikken og dens motorcykler, og de fleste er naturligt nok skrevet på engelsk. Bogen, BSA i sort-hvid og farve adskiller sig fra disse mange andre bøger om BSA ved at være på dansk og ved at være billedbaseret. Det meste af billedmaterialet er både enestående og ganske unikt, i kraft af at billederne i mange tilfælde aldrig har været offentliggjort før. Hermed giver bogen et nyt og anderledes billede af BSA motorcyklerne og dem, der kørte på dem. Samtlige af bogens mere end 400 billeder er ledsaget af en fyldestgørende billedtekst, der i detaljer fortæller om motivet. Alle billederne i bogen har deres eget lille univers, og giver læseren deres egen lille historie, og det er vel at mærke en historie, som ikke er redigeret, for det kameralinsen så, var også det, der endte med at blive til et billede.Bogen lægger stor vægt på de danske BSA billeder, og derfor er der mange fotos af danskernes BSA motorcykler helt fra den spæde start i 1910 og frem til lukningen i 1972. I tilgift får beskueren også et godt indblik i hvordan Danmark engang så ud med datidens huse, veje, landskab, påklædning og meget mere. Dette billedmateriale består blandt andet af en helt unik og aldrig før set fotosamling, som stammer fra den danske BSA importør, som var med helt fra 1925 og frem til lukningen af BSA fabrikken i 1972. Udover de mange private fotos er der også mange af BSA fabrikkens egne pressefotos, som viser modellerne, fabrikkens store dage og endelig den daglige produktion af motorcykler. To af bogens i alt femten kapitler er helliget motorsporten. Det ene handler om de berømte Gold Star motorcykler, som var det ypperste, fabrikken præsterede, og det andet beskæftiger sig med de mange løb, hvor BSA deltog. Fælles for de to nævnte kapitler er, at der er lagt vægt på den danske vinkel. Bogen indeholder blandt andet også en flot serie af billeder fra selve BSA fabrikken.

  • af Poul Helge Andersen
    307,95 kr.

    Hondas populære Shadow-serie er blevet produceret siden 1983 og produceres stadigt i dag - mere end 25 år senere. Gennem årene har den gang på gang været banebrydende i udviklingen af fabrikscruise-e. Mærkværdigvis har disse herlige maskiner aldrig før fået deres egen bog. Serien har altid været meget populær og en Shadow har flere gange været årets mest solgte motorcykelmodel i USA, men indenfor motorcykellitteraturen levnes den typisk bare et par sider i generelle Honda-bøger. Det er der nu rådet bod på. For første gang findes der nu et værk, som omhyggeligt beskriver de enkelte modeller og deres udvikling fra lance-ringen i 1983 og frem til år 2000. I Danmark er mere end hver tiende Honda en Shadow og mere end 3.200 Honda Shadow er i alt indregistreret her. Imidlertid er mere end tre fjerdedele af dem modeller eller årgange, som aldrig blev importeret til Danmark af de officielle kanaler. Denne bog beskriver modeller fra hele verden, men lægger særlig vægt på Danmark, Tyskland og det vigtige modermarked i USA. Bogen er rigt illustreret og Shadow-ejere fra det meste af verden har bidraget med private billeder for at vise både originale maskiner og spændende ombygninger.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt & Henrik Stenholt
    487,95 kr.

    Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renault-vognen gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark. Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og foretagsomhed.

  • - - et håndværk
    af Jes Uno Larsen
    216,95 kr.

    Så kom den .......endelig !. Her er bogen der ikke kunne købes i 1989 da jeg havde besluttet mig for at ville prøve roadracing på lukket bane. Hvilken cykel skulle man købe, hvad skulle man gøre ved den, hvor kunne man købe reservedele til at ombygge den, hvilket personligt udstyr krævedes der, hvor kunne man køre på den ??. Jo spørgsmålene var mange og ubesvarede for der var faktisk ikke nogen i min omgangskreds der kunne besvare ovenstående, heller intet Internet, Facebook, mm. Kort sagt, jeg var på herrens mark. Løsningen blev "Learning by doing", hvilket da kan have sin charme, men i en materiel sport, også til tider en undøvendig dyr fornøjelseMed denne bog som er fremragende beskrevet, er ikke bare trackdaykørere men måske også "rigtige" racerkørere godt hjulp på vej med såvel tekniske tips, som almindelige gode praktiske råd om hvordan man kommer godt i gang med trackday kørsel. Man behøver måske ikke nødvendigvis at følge bogens tips slavisk, men måske bare tage sin gadecykel og plukke de ideer bogen er fyldt med, inden man tager af sted til det første arrangement.Bogen kan både bruges som inspiration og appetitvækker der forhåbentlig kan inspirere nye til at tage springet ind i denne fantastiske sport der byder på fart, spænding, udfordring under ordnede sikre forhold, samt muligheden for nye venskaber med ligesindede. René PrangRené Prang f./1969Kørt roadracing 1990-20XX?Dansk Mester Superbike 1995-1996-1998Nordisk Mester Superbike 1993-1997-1999-2000Deltaget Europamesterskab 1994-1995-1996Wildcard World Superbike 2000Talent & Elitekoordinator DMU (Dansk Motorunion) siden 2009

  • - den sande historie
    af Frantz Schrum
    257,95 kr.

    Frantz Schrum og hans kolleger har slidt mange tusinde kilometer asfaldt fra Danmark til det gamle Østeuropa og videre ud i Mellemøstens store sandkasse fra Syrien og Jordan til det daværende Persien, Bagdad, Riyadh og Saudi Arabien. Mens den Kolde Krig lurede og russerne holdt Østeuropa i et jerngreb kørte chaufførerne intetanende ind i Tjekkoslovakiet mens russerne buldrede frem i deres store tanks fram og intervenerede landet. I 1968 var de danske chauffører vidner til en førstesekretær for kommunistpartiet ved navn Alexander Dubcêk, fik sat Tjekkoslovakiet på den anden ende i forsøger på at gennemføre en fredelig revolution. Russerne krummede ikke et hår på de danske chaufførers hoved. Men Forsvarets Efterretningstjeneste stod klar med notesblokken når chaufførerne vendte hjem fra deres mission. Man må spørge sig selv, hvilken chaufførhar ikke kysset og kærestet med Rosa og Danuta på "Na Stare Posta". Hvem har ikke fået asfaltkuller og drukket igennem et døgn eller to for at stå strabadserne igennem. Det er et stykke dansk kulturhistorie om de store mænd og kvinder, der satte sig bag rattet og trådte sømmet i bund. Det er deres historier. Deres erindringer med sprogblomster og brændevin serveret råt for usødet.

  • - historien om tyren fra Sant´Agata
    af Christian Frost
    192,95 kr.

    Ny dansk bog om Lamborghini af forfatter og bilentusiast Christian Frost.Tag med, når Lamborghinis legendariske testkører, Valentino Balboni, kører samtlige udgaver af Countach - og når Christian Frost tester Aventador, Diablo, Miura og Gallardo. Du får historien, en komplet oversigt over alle modeller, et blik ind i fremtiden og meget, meget mere. Lamborghini af Christian Frost udgives af forlaget Duckshoot Media, der også står bag bøgerne om Porsche, Peugeot og En Bilidiots Bekendelser... samt månedsmagasinet ´Bil Ekspressen´.

  • af Michael Hanssen
    377,95 kr.

  • - Audi, Nag, Büssing, Leyland, Scania
    af Jens Jessen
    257,95 kr.

    DAB - hele Danmarks bus- og lastbilfabrik Audi NAG Büssing Leyland Scania af Jens Jessen.Bogen beskriver fabrikkens historie fra den bliver grundlagt i 1912 og op gennem tiden. Vi hører om branden i 1932, sabotagen under krigen, hvor fabrikken bliver sprængt i luften og retsopgøret efter krigen, som fik store konsekvenser. Efterkrigstiden med ny ledelse, og den sidste tid, hvor fabrikken skiftede ejere flere gange for til sidst at måtte lukke i 2003.Også historien om lastbilmærkerne, man byggede på, beskrives. De mange fotografier fører læseren tilbage i tiden og vil bestemt begejstre mange.

  • - 2023 udgaven
    af Svend Huvendick & Henrik Tørring
    337,95 kr.

    Dette program indeholder 10 teoriprøver med i alt 250 forskellige opgaver, alle svarende til dem, der bliver stillet ved selve teoriprøven.Der er uddybende forklaringer til besvarelserne og alt er læst op.Passer til USB samt USB-C og understøtter på både Windows & MacOS.

  • - Sechers Rutebiler 1932-95
    af Mikael Hansen
    287,95 kr.

    Bogen beskriver en spændende del af Djurslands trafikhistorie - med overraskende perspektiver langt fra Mols Bjerge og med tråde helt til Polen og Gorbatjovs Sovjetunionen. Historien om Sechers Rutebiler fra Rostved på Djursland begynder med at buschaufføren Søren Secher Sørensen i 1932 åbnede en ny busrute fra Korup over Thorsager til Aarhus, som i de følgende årtier blev levebrødet for en ung familie.Sønnen Erling Secher overtog 35 år senere ledelsen, og så blev den ene rute til mange, og forretningen blev udvidet med turistkørsel, postbefordring og olietransport. Erling Secher var desuden landsformand for rutebilejernes brancheforening i otte år i 1980’erne. Erling Sechers stjernestund var busruten mellem Moskva og Warszawa i 1989 - et aldrig før prøvet koncept. Samarbejdet med danske, polske og sovjetiske partnere i Østeuropas og Sovjetunionens tøbrudstid så i begyndelsen lovende ud. Skæbnen ville, at ruten åbnede 9. november 1989, den historiske dag for Berlinmurens fald. Tøbruddet i Østeuropa blev til en tsunami, som også rev den nye busrute med sig i faldet. Erling Secher solgte i 1995 sit livsværk til den svenske buskoncern Swebuss og fik siden en karriere i danske og internationale busselskaber - men altid med Rostved og Djursland som omdrejningspunkt.

  • af Villy Poulsen
    307,95 kr.

    Måske er det ikke alle bekendt at Danmark engang var en fremtrædende spiller indenfor motorcykelindustrien.Omkring år 1900, levede motorcykeldrømmen blandt mange danske iværksættere. Det blev til mere end 40 forskellige motorcykler som alle fortjener en placering i dansk industrihistorie.Bogen fortæller historien om de dansk fremstillede motorcykler som gik i produktion. Nogle blev solgt i få eksemplarer, og andre i flere tusinder.Hver motorcykel har fået sit eget afsnit. Læst som en helhed, efterlades et klart billede af forløbet gennem årene, – hvem overlevede, hvem sejrede, og hvem måtte give op.Værdifulde legender, om motorcykler som måske er på vej ud i glemslen, har med denne bog fået sin helt egen historie.

  • - livet på landevejen
    af Hans E. Kratholm Rasmussen
    307,95 kr.

    Hans E. Rasmussen, er kendt for mere end 10 år som skribent på lastbilmagasinet, og gjorde sin entre på bladet, ved at kritisere en artikel til bladet. Siden den dag, har han hver måned, skrevet om alt fra egne spændende ture, politik, over østeuropæernes indtog, til meninger og holdninger.Læser man hans klummer i Lastbilmagasinet, vil enhver vide, at han elsker den danske transportbranche højt. På godt og ondt, beskrives de mange problemstillinger der altid har været i denne hårdt ramte og udsatte branche.Der er ingen tvivl om at livet som lastbilchauffører, rummer historier der er værd at fortælle. Kombineres disse historier med en forfatter der forstår at skrive, og udnytte ytringsfriheden, har vi fat i en samling historier der sætter debatterne i gang, langt op i hierarkiet.Ingen kan føle sig sikker, når Hans sætter sig bag computeren, for at skrive sin elskede klummer. Speditører, politikere, vognmænd, og selv sine kollegaer på vejene står tit for skud, når han ytrer sine meninger om sit elskede erhverv.Nu har Hans 10 år’s jubilæum på Lastbilmagasinet, og fejrer dagen ved at udgive de bedste artikler, fra de første fem år som klummerskribent. De fleste historier i denne bog er krydret med kommenterer, der give en god forståelse for det efterspil der har været ved hans skriverier.

  • - engelsk/dansk
    af Ebbe Skjerk
    357,95 kr.

    Bilteknisk ordbog er udarbejdet med det formål at give reparatører, fagfolk og bilinteresserede mulighed for langt større udbytte af de blade, manualer og reparationsvejledninger, som kun forefindes på engelsk.Bogen indeholder engelsk/dansk oversættelser af alle de ord, bilens enkeltdele indeholder. Mange tror, den danske betegnelse er taget direkte fra den engelske verden, men nej, her vil de fleste blive overrasket over, hvorledes bilens dele er oversat til dansk.Endelig indeholder bogen eksploderede tegninger over alle bilens elementer. Der giver mulighed for at se direkte ind i bilens indre funktioner, og finde en bestemt komponent på engelsk eller dansk. Tegninger og ord som kan være til megen nytte ved enhver reparation.Bogen er til sidst forsynet med oversigt over måleenheder og europæiske nationalitetsbetegnelser.

  • - En teoribog til køreprøven. Selvkontrollerende med opgaver
    af Svend Huvendick & Jørn Larsen
    327,95 kr.

    Denne teoribog til bus, lastbil og påhængskøretøj til lastbil er udarbejdet efter Justitsministeriets bekendtgørelse om undervisningsplan og Rigspolitiets retninglinier for køreprøven gældende for køreuddannelsen til kategori D, C og C/E. Bogen er inddelt sådan, at det, der er fælles for de tre køretøjtypers opbygning og indretning, er samlet i ét afsnit forrest i bogen. Derefter er der et afsnit specielt for hver enkelt køretøjtype. Bogens anden del handler om færdsel og køreteknik. Først en repetition af dele af færdselslæren til person- og varebil, derefter et afsnit for hver af de enkelte kørelektioner, inklusive køreteknik. Imellem afsnittene er der indlagt opgaver. I bogen er der så vidt muligt brugt de ord, udtryk og vendinger, der bruges i undervisningsplanerne, det vil sige dem, man også må forvente at møde til prøverne. Bagest i bogen er der en teoriprøve for hvert af de tre køretøjskategorier. Stort format - illustreret

  • af Rick Nelson
    507,95 kr.

    The photos in this edition are black and white.The high-water mark of the muscle car era is usually credited as 1970, and for good reason; Chevrolet was now stuffing high-powered 454 engines into Chevelles. Adding a larger displacement above the still-available 396 (402) offered buyers the option to order the most powerful production car of that era. The 1970-1972 Chevelles remain the most collectible of the model to this day. Author and historian Dale McIntosh pairs with restoration expert Rick Nelson to provide this bible of authenticity on the legendary 1970, 1971, and 1972 Chevelle models. Everything about restoring your Chevelle back to bone-stock is covered meticulously, including step-by-step instructions for chassis and interior restoration. Understanding date variances on parts applicable to the build date of your Chevelle is vital to a factory-correct restoration, and including them in this book provides a depth of coverage on these cars that is unequaled. Restoring a 1970-1972 Chevelle back to concours correct takes a certain amount of expertise. Thankfully, Rick and Dale have done a lot of the heavy lifting on the research side. With this authenticity guide, you can be confident that you have all the correct components and options accurately and expertly represented for your stock restoration. These fine details put the Chevelle Restoration and Authenticity Guide 1970-1972 a cut above the rest.

  • af Ole Gold
    287,95 kr.

    Om danske jernbaners rutebiler er der efterhånden skrevet en del. Men banernes øvrige landevejskøretøjer har ikke været genstand for nogen særlig opmærksomhed.De danske jernbaner begyndte i 1920'erne for alvor at blive truet af konkurrencen fra bilerne. Mange jernbaner tog konkurrencen op ved selv at gå ind i bildrift. Enten ved selv at drive fragtruter eller ved at etablere udkørsel af gods fra stationerne. I nogle tilfælde anskaffede banerne selv biler til opgaverne, mens de i andre tilfælde indgik aftaler med vognmænd om opgaven. DSB begyndte for alvor at transportere gods med lastbil i slutningen af 1940'erne.Helt naturligt fulgte banernes bilpark med udviklingen i takt med, at der kom nye biler på markedet.Senere kom andre typer af biler til, f.eks. biler til vedligeholdelse af jernbanernes anlæg, bygninger mv.Bogen er ud over det jernbanehistoriske element, også en beskrivelse af udviklingen af de mindre lastbiler i Danmark. Hovedvægten er lagt på at vise billeder, men lidt tekst har også sneget sig ind. Biltyperne er "ganske almindelige biler", som vi husker dem fra gadebilledet.Baneejede lastbiler til godstransport forsvandt op mod årtusindeskiftet. Først ophørte privatbanernes kørsel med lastbiler i 1990’erne, og i år 2000 ophørte DSB med transport af stykgods. "Banernes Biler" består nu af tjenestekøretøjer til serviceopgaver, vedligeholdelse og lignende.

  • af John Johansen
    307,95 kr.

    Gennem vort medlemskab af EF – som blev til EU – har der været en løbende liberalisering på hele tilladelsområdet, som kulminerede med udvidelsen af EU. Denne gjorde at den dermed forbundne totale liberalisering på transportområdet medførte, at de nye medlemsstater så mulighederne i at skaffe sig indtjening ved udførelse af internationale transporter. En sand tsunami ramte erhvervet, hvilket har udmøntet sig i at vi ser virksomheder i Baltikum råde over flåder på mere end 7.000 lastbiler. Ingen havde forestillet sig dette scenarie.Samtidig må man erkende, at den teknologiske udvikling har gjort, at stort set hvilken som helst chauffør kan finde rundt i Europa, og ved hjælp af avancerede systemer kan den enkelte ordregiver i dag kommunikere med en chauffør trods sproglige udfordringer. Det medførte blandt andet, at den ekspertise, en dansk chauffør besad, ikke længere var et aktiv.Denne bog handler om nogle af de danske vognmænd, som af flere årsager gjorde sig bemærket blandt de mange som engang prægede de danske og udenlandske landeveje.

  • af Erik Nurup
    307,95 kr.

    Denne bog fortæller historien om to initiativrige personer der i 1894 startede som ”Smith & Co. Isenkram engros og kommission”. De fik hurtigt øje for transportmidler – cykler, biler, motorcykler, knallerter og deraf afledte produktioner. Den ”rejse” bliver beskrevet med hovedvægten lagt på knallertproduktionen, som startede i Kochsgade 31 i Odense i 1951 og sluttede på Grand i Nørre Aaby i 1978.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.