Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
2. udgave er forsynet med et kort. Lys langs kysten. Danmarks fyrtårne – Fra Skagen til Gedser er titlen på Knud Peder Jensens og fotograf Knud Nielsens både monumentale kulturhistoriske værk om de danske fyrtårne og deres historie. De danske fyrtårne står endnu i majestætisk ophøjethed ved vore kyster, f.eks. på ´Fyrvej´ for enden af blinde grusveje. Siden 1747, hvor det første grundmurede fyrtårn blev indviet i Skagen, har de med lys og blink bidraget til at skibstrafikken kunne afvikles. Fyrenes storhedstid var fra begyndelsen af 1800-tallet til første halvdel af 1900-tallet. Omkring årtusindskiftet satte fotograf Knud Nielsen sig for at fotografere samtlige grundmurede fyr i kongeriget. Det blev til mere end 5000 km på landevejene og til mange færgeoverfarter ud til fjerntliggende øer. Knud Peder Jensen har fulgt i hans fodspor og yderligere besøgt lokale museer, Farvandsvæsenets arkiver m.v. for at finde og nedfælde historierne. Dette samarbejde er der nu kommet en bog med mange flotte farvefotografier ud af.
Hvordan kunne vikingerne sejle helt til Amerika? Hvorfor var det lige i 1400-1500-tallet, at vi europæere for alvor opdagede resten af verden? Bogen fortæller om sejlads på verdenshavene fra vikingetiden til i dag. Og den viser, hvordan klimaet har spillet en væsentlig rolle for de store opdagelser.Kom med ind i en verden af fantastiske opdagelser og søeventyr og mød de sejlivede matroser og kaptajner, der sejlede på de syv verdenshave. I en kronologisk gennemgang fortæller forfatteren om opdagelsesrejserne, og han sammenfatter vejr, skibe og resultater over en periode på 1.000 år: fra vikingernes togter til Grønland og Vinland over de store opdagelsesrejser fra 1400-tallet og frem til 1900-tallet. Herunder beskrives trekantshandelen i 1700-tallet samt de fuldriggede klipperes kapsejlads på tværs af oceanerne i 1800-tallet.Bogens udgangspunkt er de klimamæssige udfordringer og muligheder, der gennem tiden har øget eller vanskeliggjort sejladsen. Bl.a. skyldes de store opdagelsesrejser i 14-1500-tallet, at der netop i denne periode var særligt gunstige vilkår for sejladsen – vejrforhold, som afveg ganske væsentligt fra dem, vi kender i dag.Fokus er på de sørejser og rejsende, der har skabt et gennembrud i udforskningen af havene: vikingerne, Vasco da Gama, Christoffer Columbus, Fernando de Magellan, James Cook, Vitus Bering og mange flere. Det er spændende læsning for alle historie- og sejlinteresserede – samt for alle, der interesserer sig for vejr og vind og for, hvordan klimaet påvirker vores daglige liv.Svend Albrechtsen er sejlsportsmand og pensioneret søofficer. Efter afslutningen på sin militære karriere har han brugt sin viden og erfaring – som både pilot, skibsfører og sejlsportsmand – på at udbrede kendskabet til forholdene på havet gennem sit forfatterskab og en omfattende foredragsvirksomhed
I 1964 stod en dreng til søs. Det blev til et langt liv med vand under kølen – et med dagens målestok barsk liv, hvor hårdt arbejde og tugt var en del af hverdagen, men hvor resultatet blev et disciplineret menneske, der endte som skibsingeniør og skibsreder.Følg ham fra dreng til mand på de syv verdenshave og de bonede gulve på rederikontorerne, gennem fire skibsforlis og et militærkup i Liberia, mens han stiger gennem graderne til styrmand, skibsfører og senere skibsingeniør, indtil han i 1991 etablerer eget rederi.Undervejs til de dengang eksotiske lande må han opleve en blind passager med en krank skæbne og tabe en voldgiftssag mod Mærsk, samtidig med at han er teknisk ansvarlig for milliardinvesteringer i skibsbyggerier verden over.Torben Ravn, der ikke sovende, er kommet til en fantastisk karriere, har haft hele verden som sin arbejdsplads og er øjenvidne til den for Danmark så vigtige maritime industri – tag med ham på en rejse ind i Den Blå Verden.Vand under kølen – Et liv i Den Blå Verden er ikke blot en erindringsbog, men også en fascinerende bog om Danmarks historie som maritim nation.
Den egentlige historie tager sin begyndelse i 1919, hvor Igor Sikorsky – i den spæde start af hans karriere i Rusland – bliver besat af idéen om vertikal flyvning. I første omgang må han dog nødtvungent skrinlægge denne drøm, men genoptager den igen 30 år senere, efter han er emigreret til Amerika. I den mellemliggende periode gør han to andre revolutionerende opfindelser – nemlig den første flermotorers flyvemaskine og den berømte amfibieflyvemaskine. Historien fortsætter i Danmark, hvor de første Sikorsky helikoptere dukker op i 1956 og senere bliver skiftet ud med de modeller, vi kender i dag: S-61A. Vi følger helikopternes færden i Danmark, og går tæt på Eskadrille 722. De fleste af os kender sikket de danske redningshelikoptere – men ved vi egentlig, hvad de laver, og hvor barsk deres dagligdag kan være? En af de fornemmeste opgaver, Eskadrille 722 har, er at redde mennesker i nød, men for ingen af dem bliver det nogensinde rutine at redde et andet menneskes liv i et frådende hav med 15 meter høje bølger. Hver eneste redningsmission er fyldt med faremomenter, og en sjælden gang er opgaven så risikofyldt, at kun alle seks besætningsmedlemmers enestående mod og ukuelige vilje giver operationen en lykkelig udgang.
Now in her nineties, the author, in a fictional story, recounts the true events experienced by her family during decades of commercial trawler fishing on the mid north coast of NSW. Based out of Yamba, trawlers would have to negotiate the treacherous bar, the narrow channel through which the Clarence River entered the Pacific Ocean. With photos throughout, including of their trawler nearly capsizing when struck by a rogue wave in the bar, the story details many aspects of the life of a commercial fisherman. Suitable for readers from late primary upwards, it is a good introduction to the fishing industry and a fisherman's life.
This book covers different aspects of optimization autonomous underwater vehicles and their propulsion systems via machine learning techniques. It further analyses hydrodynamic characteristics including study of experimental investigation combined with hydrodynamic characteristics backed my MATLAB codes and simulation study results.
Un carnet d'entretien pour les système diesel marin à moteurs jumelés a été spécialement conçu pour les installations diesel dans les bateaux de plaisance et les petits navires.
One of the best collections of pictures of fishing vessels ever assembled
This book explores the principles of analysing maritime-transportation related practical problems using data-driven models, with a particular focus on machine learning. Coverage includes data-enabled methodologies, technologies, applications and case studies.
”Styrmand, er De klar over, at De har begået mytteri?” er det første, kaptajnen siger, da han kommer op på broen igen. ”Hvad havde De egentlig tænkt Dem, at jeg skulle gøre? Jeg kunne jo ikke vække Dem. De var beruset, og lodsens krav for at tage over var, at jeg blev på broen under indsejlingen,” svarer jeg, mens jeg kigger fast på ham. Jørgen Damgaard er 26 år gammel i 1962 og overstyrmand, da han i Fècamp i Frankrig med ét får hele ansvaret for skibet M/S Jens Emil af Nørresundby. En foreløbig kulmination på en karriere, der starter med en udfordrende klassisk uddannelse på Kogtved Søfartsskole i Svendborg i 50’erne og en endnu hårdere lærlinge - praktik på galeasen Fremad af Svendborg. En anden kulmination er den britiske trans-antarktiske ekspedition i 1955, hvor han i en række af mange oplevelser møder en flok nysgerrige pingviner på Sydpolen. Og tager en af dem med sig hjem i skibets kølerum. Et liv på havet og på land. Om mytteri, pingvindrab og prægtige skibe er Jørgen Damgaards ærlige og levende fortælling om et arbejdsliv, der starter til søs og ender på land. En historie, der viser, hvordan hans grundige sømandsuddannelse og mestring af store udfordringer på verdenshavene bliver til kompetencer, der resulter - er i, at han bliver en vigtig aktør i opbygningen af arbejdsmarkeds - uddannelser i både Danmark og i Østeuropa i 70’, 80’ og 90’erne. Bogen giver også et levende indblik i, hvad det er, man som sømand siger farvel til, når man går i land. Og hvor svært en beslutning det kan være at tage.
A no-nonsense study guide helping seafarers to pass their MCA or Flag State oral exams for Deck Officer qualifications. This handy revision guide is the one book that Deck Officer Cadets, Master and Deck Officers will want by their side when studying for the much-feared oral exams. Expert marine training director Simon Jinks strips back the masses of information to the core essential points that are easy to absorb and quick to remember when it comes to the oral assessment.The MCA Deck Officer (Officer of the Watch, Chief Mate and Master) syllabi cover a vast amount of information that candidates are required to understand and use in their oral exam, which for many presents a major stumbling block to qualification. While it inevitably takes a long time for candidates to build up this wealth of knowledge, this study aid is the perfect refresher, listing the key points and including helpful sample questions and worked examples on tidal working, radar plotting and more.Written in simple terms, this trusted crammer covers all the principal areas of the MCA's exam syllabus, including sections on business and law conventions, pollution prevention, responses to emergencies and distress signals. Clearly presented, it is packed with straightforward diagrams and flow charts, making it ideal for revising.This is an invaluable reference for all international STCW Deck Officer candidates, and covers both MCA and Flag State oral exams. It is also suitable for Near Coastal and Boatmaster apprentices, Workboat crew apprentices, Yachtmaster Offshores, Yachtmaster instructors, and fishermen going for their fishing licences on larger vessels, and for shore workers such as vessel superintendents, maritime managers and trainers. There is specific information for all vessels, with sections on smaller, code and domestic vessels.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.