Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Lærere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pædagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hverdagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at katalogisere børn og putte dem i bestemte kasser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kærlig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive forandringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsforfatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejdsbaseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbejder med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Minde Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk
Anton Tigertæmmer er en sjov, lærerig og tankevækkende historie om, hvordan Anton lærer at tæmme den tiger, han har inde i maven, så den nøjes med at knurre lidt, når han bliver vred eller bange.Anton synes, det er svært at have en tiger i maven, for de andre børn bliver bange. Men andre gange er han glad for tigeren, Den kan hjælpe ham til at sige stop, når nogen gør noget, Anton virkelig ikke kan lide. Men det ville være bedre, hvis den ikke var så voldsom og skræmmende.Skrevet med respekt for barnet"Historien er skrevet med respekt for barnet, og gør det tydeligt, at vrede er en naturlig følelse, som altså ikke skal udryddes fuldstændig. Men som skal tæmmes lidt, så banet kan begå sig i sociale sammenhænge uden at skræmme sine venner".(Anmeldelse i Lektørudtalelse til bibliotekerne.)Psykologisk metodeBogen indgår i en serie børnebøger, hvor der bliver talt om et problem, som barnet bøvler med, på en legende måde, så problemet bliver til noget eller nogen, der er uden for barnet og ikke inden i barnet selv. Der giver barnet en lettere tilgang til at lære at mestre noget svært og samtidig blive mindre tynget af problemet.Metoden, der kaldes eksternalisering, forklares bagest i bogen på en måde, så forældre og andre kan anvende den på andre af de problemer og tanker, mange børn bøvler med.
I denne bog kan du møde Adam – en dreng med Aspergers syndrom, der fortæller om sig selv og sin hverdag set fra hans perspektiv. Bogen kan hjælpe børn og voksne til bedre at forstå de udfordringer, der følger, når man har Aspergers syndrom. Adam beskriver bl.a.: • hvad Aspergers syndrom er, og hvordan det føles• hvad han har svært ved, som for eksempel ’social forståelse’, høje lyde eller uventede ændringer• sine særlige interesser• hvordan kammerater, forældre, lærere og pædagoger kan hjælpe et barn med Aspergers syndrom til at klare udfordringerne hjemme og i skolen.Denne flot illustrerede bog er en ideel introduktion til Aspergers syndrom til børn og unge i alderen syv år og opefter samt til forældre, venner, lærere og andre fagfolk, der arbejder med børn med Aspergers syndrom. Bogen kan også bruges som et godt udgangspunkt for en diskussion i klassen.
PDA – ekstrem kravundgåelse er en profil på autismespektret. Men børn med PDA reagerer ikke som andre børn med autisme. Hvor sidstnævnte har brug for rutiner og faste regler, vil børn med PDA opleve angst og kontroltab, hvis de bliver stillet over for krav. Derfor oplevelse de ofte som uopdragne og svære at omgås af både jævnaldrende og voksne. I virkeligheden kæmper børnene med angst og stress, og dagligdagens normale gøremål kan virke ganske uoverkommelige.En børnepsykolog og en lærer med speciale i PDA samt to mødre til børn med PDA fortæller i bogen her, hvordan man som forælder og fagperson kan hjælpe og støtte barnet og dermed trin for trin afhjælpe kravundgåelsen hos barnet.Bogen beskriver både de teoretiske overvejelser bag profilen, og den kommer med en lang række praktiske anvisninger og strategier til forældre, lærere, pædagoger, psykologer og psykiatere.
11 mødre til børn med autisme fortæller åbenhjertigt om, hvordan det er at have børn, der er anderledes.Det er beretninger om at være sit barns oversætter og faste holdepunkt i verden, om at kæmpe for den rette hjælp til sit barn, om bekymringer og udfordringer på hjemmefronten, om skyld og skam, sorg og tab og om at betale kærlighedens pris – men også historier om små sejre i hverdagen, om at glæde sig over sit barn og finde sig til rette i livet, som det nu former sig.Beretningerne kan vække genkendelse hos andre mødre til børn med autisme, ligesom de kan give fagfolk og pårørende større forståelse for, hvem disse mødre er, og hvorfor de handler, som de gør."En glimrende bog til indsigt i og med forståelse for de mange forskelligartede udfordringer mødre til autisme står med. Barsk, rørende og tankevækkende - en vigtig udgivelse." Lektørudtalelse, DBC"Bogen anbefales varmt – til fagprofessionelle, der gerne vil blive dygtigere til deres arbejde, og til mødre, som finder styrke ved tanken om ikke ’at være alene i’ det." Hanne Gullestrup på Pårørende i Danmarks hjemmeside: paaroer.dk"Bogen lader en række modige mødre på en sand og levende måde beskrive, hvor vigtig kampen er for at blive forstået som sit barns talerør, advokat, støtte, ven og en af de primære personer, som skal ruste barnet til at klare sig i livet ... Allermest handler bogen om kunsten at elske som mor – uforbeholdent, råt, tilgivende – og at forsøge at elske sig selv som mor." Kirsten Callesen, psykolog og leder af Psykologisk Ressource Center
I denne bog kan du møde Tom – en dreng, der har autisme. Tom fortæller om sit liv med autisme set med hans øjne. Bogen kan hjælpe børn og voksne til bedre at forstå de udfordringer, der følger, når man har autisme.Tom beskriver bl.a.:• sin følsomhed over for sanseindtryk som lyde, syn, berøring, smagog lugte• hvad det vil sige at være ’socialt blind’• hvordan faste rutiner og gentagelser kan gøre hans verden mindre forvirrende• hvordan kammerater, forældre, lærere og pædagoger kan hjælpe ham med de udfordringer, der følger med at have autisme.Denne flot illustrerede bog er en ideel introduktion til autisme til børn og unge i alderen syv år og opefter samt til forældre, venner, lærere og andre fagfolk, der arbejder med børn med autisme. Bogen kan også bruges som udgangspunkt for en diskussion i klassen."Jo tydeligere børn med autisme er for andre, desto bedre bliver de forstået. Og jo tydeligere børn med autisme er for sig selv, jo bedre kan børn med autisme forstå andre. Begge dele kan denne bog hjælpe med til".– Anne Vibeke Fleischer, neuropsykolog
Børn har brug for leg, og de har brug for den variation, udfordring, forandring og indsigt, som legen fører med sig. Børn med autismespektrum- eller sanseintegrationsforstyrrelser står med en særlig udfordring, da de mangler en del af de sociale, kommunikative og forestillingsmæssige kompetencer, som børn både benytter og udvikler gennem leg.Disse børn har behov for en ekstra håndsrækning for at blive inkluderet og motiveret til at indgå i et fællesskab med andre børn – i institutionen, skolen eller i hjemmet. I denne bog giver forfatteren Barbara Sher en række bud på, hvilke lege man med fordel kan afprøve, når et eller flere børn i en gruppe har udfordringer i forhold til sanseintegration eller autisme.Bogen indledes med en introduktion til teorien bag sanseintegrationsproblemer, hvor forfatteren inddrager sine professionelle erfaringer og personligeoplevelser med sensorisk følsomme børn. Derefter følger legene opdelt i tre kategorier: sociale grovmotoriske lege, sociale finmotoriske lege samt vandlege. Der gives en grundig og overskuelig instruktion til hver enkelt leg, bl.a. med enbeskrivelse af de færdigheder, som udvikles gennem aktiviteten, og hvad man kan gøre for at modificere legen, så også de sartere børn kan deltage.Bogen henvender sig i et letforståeligt sprog til forældre, ergo- og fysioterapeuter og lærere med konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge leg og anden social aktivitet, der fremmer udviklingen af socialt samspil.
Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på. Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis. Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på..Om forfatterne:Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psych. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Har i mange år arbejdet med børn og unge med og uden diagnoser og udviklingsforstyrrelser. I sin private praksis beskæftiger hun sig med undersøgelse, rådgivning og supervision. Forfatter og medforfatter til adskillige bøger, bl.a. Jeg vil ikke i skole og Eksekutive funktioner hos børn og unge.Käte From er cand.psych., autoriseret psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Hun er privatpraktiserende psykolog og beskæftiger sig især med terapi og udredning af børn og unge med særlige udfordringer, udviklingsforstyrrelser og anderledeshed. Hun superviserer og underviser i mange forskellige sammenhænge, og har blandt andet været ekstern lektor i børneneuropsykologi på Københavns Universitet. Hun er også forfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. Den sårbare hjerne og Eksekutive funktioner hos børn og unge.
»Jeg er HELT vild med bogen. Det er et emne, jeg meget ofte bliver spurgt om. Forfatteren er yderst respektfuld, og bogen viluden tvivl kunne hjælpe mange«.– Anne Skov Jensen, autist, foredragsholder og grundlægger af Overlevelsesguidens vidensbank om ADHD og autismeEr I klar til at tage 'autisme-snakken'? Det er ikke altid lige nemt at fortælle sin søn eller datter, at det har en autismediagnose. Hvornår er den rette alder? Hvad skal man sige? Hvad, hvis barnet ikke forstår, hvad I mener? Og hvad med omgivelserne: Hvordan tager I som forældre snakken med jeres barns pædagoger, lærere, sportstrænere, spejderledere osv.? For slet ikke at tale om, hvad man skal sige til bedsteforældre, tanter, onkler m.v.?Psykolog Raelene Dundon giver jer i bogen her alle de gode råd, eksempler og ressourcer, I får brug for, når I som forældre skal indgå i positive samtaler om jeres barns autisme.Raelene Dundon driver et psykologhus i Melbourne, Australien, hvor hun giver vejledning til børn og unge med angst og autisme (og deres forældre). Hun er selv mor til tre, hvoraf de to har autisme. Hun har delt bogen op i tre dele:Første del præsenterer dig for de mest hensigtsmæssige måder at fortælle om diagnosen til børn i forskellige aldersgrupper og på forskellige udviklingsstadier. Anden del undersøger fordele og ulemper ved at dele diagnosen med andre, herunder familie, venner, skolepersonale og dit barns klassekammerater. Tredje del består af arbejdsark, der nemt kan kopieres, og som er udarbejdet specielt til at hjælpe børn til at forstå deres autismediagnose.Bogens primære målgruppe er forældre, men bedsteforældre, lærere, pædagoger og andre i barnets nærmeste kreds kan også med fordel læse med.
NÅR JEG KAN BLIVE TIL NOGET, KAN DU OGSÅ:Mistrivsel er en af vor tids største udfordringer. Jeg møder dagligt unge og voksne, der føler sig presset til at leve op til alle andres forventninger. Alt skal være en konkurrence i dag. Ansvaret ligger hos os voksne hvis vi skal få vores yngre generation til at tro på følgende: Om du er tyk, tynd, høj, lav, må tage medicin, eller er anderledes, så Forstå: Et 4-tal i skolen, er ok, ikke at have store bryster eller de største overarme, er ok. Og det er ok, du gør dig selv glad, fremfor andre. Det reddede mit liv i 2013!Jeg råbte om hjælp til psykiatrien i 2015. Svaret fra kommunen var: Du kan få hjælp om 4-6 måneder! Mit svar. Om 4-6 mdr. er det for sent og slut. FarvelJeg var jo fucked op. Jeg anede ikke, hvad der var galt med mig, før jeg blev udredt for mine diagnoser Autisme og ADHD. I dag forstår jeg, at jeg kunne være for meget. MEN, giver det andre mennesker og nogle håndboldkollegaer ret til at dømme mig og vende mig ryggen.Hvorfor kan alle blive til noget? Diagnoser eller ej så er vi alle sammen mennesker med forskel-lige styrker og drømme. For at lykkes med sine drømme kræver det især to ting - Tro på dig selv og lad ikke andre styre dig og din drøm - Dine pårørende og din omgangskreds skal bakke dig op, give dig kærlighed og følelsen af, at du godt kan!Hvorfor laver jeg denne bog? Det er meget simpelt. Der er så mange lige i dette sekund, mens du læser disse linjer, der lever med udfordringer og ikke får den nødvendige hjælp i tide. Jeg kom så langt ud, at jeg stod med det ene ben i graven. Det må ikke ske for andre. Jeg er et helt andet sted i mit liv nu, hvorfor jeg har gjort det til min livskamp at hjælpe andre
Luna har verdens bedste storebror. Han er sjov, god til at finde på lege, læser bøger højt, hjælper med lave puslespil, han er mega modig, og så er han autist. Vi møder Luna, Charlie og deres familie i en helt almindelig weekend, hvor Luna skal have Alma fra klassen med hjem på sove-legeaftale. Men fordi Lunas storebror er autist og kan have svært ved, at der kommer gæster og ændringer i huset, så kræver det- at hans regnskab i skeer går op. Som titlen på bogen måske afslører, så bliver der talt om skeer i historien. Udgangspunktet for børnenes forståelse af autisme er nemlig fundet i spoon theory. Teorien med skeer er en metafor, der bruges til at beskrive mængden af mental eller fysisk energi, en person har til rådighed til daglige aktiviteter og opgaver. Bogen er tænkt som et konkret og kærligt redskab, som både forældre og fagfolk kan bruge til at tale med søskende, venner og veninder om neurodiversitet og dermed hjælpe til at skabe forståelse og åbne for samtalerne
Autisme findes i mange forskellige grader – og det er ikke alle, der får en diagnose. Uanset hvad handler det om at kunne fungere i hverdagen og leve et godt liv.Bogen er til alle, der er tæt på mennesker med autisme, selv er autistiske eller gerne vil vide mere. Bogen bygger på et dobbeltperspektiv på autisme: Det er både en medfødt funktionsnedsættelse og en måde at være i verden på. Ikke enten-eller.Autistiske mennesker er lige så forskellige som alle andre. Nogle har et stort støttebehov, andre klarer sig med få tilpasninger i hverdagen og har højt specialiserede job. Tendensen til fordybelse og særinteresser kendetegner mennesker med autisme, og uden dem var computeren fx aldrig blevet opfundet.KORT & GODT OM AUTISME beskriver årsager og arvelighed, den historiske udvikling, kønsforskelle, komorbiditet mv. Autismespektrumforstyrrelse(ASF) forklares, og der er gode råd til, hvordan man bedst kan hjælpe og støtte som forældre og professionelle, og hvad man selv kan gøre.
Hvad nu, hvis den autistiske hjerne fungerer helt anderledes, end vi hidtil har troet? Ganske meget tyder på det, og det har stor betydning for, hvordan mennesker med autisme bedst kan hjælpes i hverdagen.Det handler denne bog om.Den nyeste hjerneforskning viser, at mange af de mest indgroede forestillinger om, hvordan hjernen bearbejder sanseindtryk og læser social adfærd, er forkerte. Vi oplever intuitivt, at hjernen modtager indtryk fra sanserne, bearbejder disse informationer og træffer en beslutning om, hvordan den skal reagere. Men i virkeligheden sker der det modsatte: Hjernen har opbygget en model af, hvordan verden ser ud, og har på den baggrund en forventning om, hvad der vil ske i en bestemt situation. Hjernen kontrollerer derpå, om dens forudsigelse stemmer med virkeligheden. Hvis ikke, korrigerer den sin model af verden og tilpasser sin reaktion.Hvad nu, hvis forståelsen af menneskelig adfærd således først og fremmest er en ubevidst forudsigelse af, hvad folk skal til at gøre? Ville den klassiske træning af sociale færdigheder så give mening for børn, unge og voksne med autisme? Overalt kan man på samme måde læse, at mennesker med autisme har brug for mere forudsigelighed end mennesker uden autisme. Men er det nu rigtigt?Det er nogle af de provokerende og revolutionerende spørgsmål, Peter Vermeulen stiller i denne bog. Han kommer også med forslag til, hvad vi skal gøre i stedet.Specialpædagogisk månedsblad skriver:"En fabelagtig bog. ... Bogen bringer banebrydende nyt om autisme, hvad autisme er og hvordan vi skal håndtere det. Alt er dokumenteret, og bogen er en fornøjelse at læse ... Kan på det stærkeste anbefales."Bibliotekernes anmeldelse:Velskrevet og fængslende bog om hjerneforskningens betydning for den måde, vi forstår autisme på. Bogen er relativt letlæst for alle interesserede.
Legetræning er kongevejen til at hjælpe et barn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen. Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer.I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, hun har arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde.Bogen indeholder desuden beskrivelser af, hvordan en psykolog, en mor, en elev, en lærer og en pædagog har oplevet legetræningen.Om forfatteren:Hanne Bendix er uddannet lærer, og efter 10 år i den almindelige folkeskole har hun i mere end 25 år undervist børn og unge med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2008 tog hun til USA for at lære mere om legetræning af børn og blev uddannet som konsulent i ”PLAY Project”, som er et legetræningsprogram specielt beregnet til børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.Sundhedspolitisk Månedsblad skrev:" ... en ny, inspirerende og opmuntrende bog om legetræning af børn med autisme og ADHD. ... Bogen er ikke bare en avanceret, pædagogisk legemanual. Det er også en bog, der - i kraft af forfatterens helt særlige og nænsomme fornemmelse for udviklingsforstyrrede børn - giver alle os andre en chance for indsigt i, hvordan man tænker, når man har en udviklingsforstyrrelse."Specialpædagogisk månedsblad skrev:"En god bog, som bringer nyt om legetræning. Bogen er rigt udstyret med illustrative cases."
Schh, min mand er asperger er 5 fortællinger om livet og parforholdet med en udiagnosticeret asperger-mand. Fortællingerne er ud fra 5 forskellige kvinders liv, og viser nogle af de temaer, der præger hverdagen i deres forhold med deres mand. Vi møder eksempelvis Charlotte der er gift med børnelægen Kim, samt deres to børn, Tristan og Liv. Charlotte føler, at hun er ved at gå i stykker, når børnene har det svært. Charlotte vidste godt, at Tristan var udmattet efter en lang dag i skolen, men hun måtte hellere være solidarisk med Kim. Hun sendte Tristan lidt strenge øjne og sagde, at nu skulle han sætte sig ved bordet. Han begyndte at græde, men satte sig. Kim ignorerede ham og spiste bare videre, mens han forklarede Liv, at han havde ordnet hendes kæde og kædeskærm. Han pointerede, at hvis hun brugte støttebenet frem for at smide cyklen, ville den holde længere. Charlotte sad og prøvede at finde en god måde at være ved bordet på. Tristan græd, Kim snakkede og snakkede om cyklen, og Liv sad tavst med maden foran sig og lod sin far snakke. Charlotte følte nogen gange, at det var et galehus! I bogen er der, ud over de 5 fortællinger, ideer og tips til, hvordan parforholdet kan bedres, så kærligheden får mere plads i parforholdet.Marianne Merling har som autismekonsulent i en årrække vejledt og rådgivet kvinder og mænd, som lever i et kærlighedsforhold med en autist.
Bogen hviler på følgende grundantagelser. Alle børn skal mødes i udviklingsstøttende samspil med en voksen. Det er de samme grundingredienser som virker udviklingsfremmende – og støttende for alle børn. Og det er afgørende at disse samspil bliver tilpasset barnet med autisme.Bogen har ligeledes det sigte, at give dig en oplevelse af at få viden og indsigt i noget meget komplekst og svært tilgængeligt inden for neuropsykologisk viden. Her beskrevet på en måde, som opleves som let at forstå, og som let at omsætte i en families hverdag.De udviklingsstøttende metoder og strategier i bogen er med udgangspunkt i hverdagsaktivitet, leg og nysgerrig udforskning, og kræver ikke faglig uddannelse for at kunne omsætte. Med viden fra denne bog, skal du blot tilsætte nysgerrighed, tålmodighed og masser af kærlighed. Så har du den perfekte kombination, der støtter dit barns vej ud i livet med muligheder for udvikling af potentiale, kompetencer, håb og drømme.
Neurofeedback er en let, behagelig og effektiv måde at træne hjernen, så den bliver bedre til at afhjælpe en lang række forskellige ubalancer i hjernen.I et letforståeligt sprog gennemgår de to forfattere, hvad neurofeedback ”går ud på”, og hvordan det kan hjælpe i forbindelse med en lang række lidelser.Det gælder bl.a.:ADHD og ADD Autismespektrumforstyrrelser Stress Spiseforstyrrelser Depression og bipolare forstyrrelser Angsttilstande PTSD Afhængighed Epilepsi Migræne Kroniske smerterNeurofeedback er en behandlingsform, der er på vej frem overalt i verden, og bogen er den første om emnet på dansk.Lektørudtalelse:"Forfatterne beskriver emnet entusiastisk og i et letforståeligt sprog, og specielt i baggrundsafsnittet om hjernen og nervesystemet også med et glimt i øjet."Fra bogens forord:”Mange mennesker reagerer skeptisk, når de hører om den omfangsrige liste af symptomer og tilstande, som neurofeedback med held kan anvendes ved.Der kan hurtigt opstå et indtryk af, at metoden markedsføres som et vidundermiddel. Men det er let at forklare, hvorfor så mange forstyrrelsestilstande kan påvirkes positivt af metoden. De har alle en afgørende ting til fælles: Stimuleringen af nervesystemet bliver ikke reguleret optimalt. Hvis du leder efter en ny behandlingsform for en psykisk lidelse, en neurologisk forstyrrelse eller andre kroniske problemer, så kan neurofeedback måske være det rigtige for dig. Med denne bog kan du finde ud af, om du har lyst til at afprøve denne terapiform på dig selv eller dit barn eller en slægtning.”
Fierce, unapologetic and joyous . . . This book is a marvel.'-Jordon Steele-John, Disability Rights Advocate and Australian SenatorGrowing up, Chloé Hayden felt like she'd crash-landed on an alien planet where nothing made sense. Eye contact? Small talk? And why are you people so touch-oriented? She moved between 10 schools in 8 years, struggling to become a person she believed society would accept, and was eventually diagnosed with autism and ADHD. When a life-changing group of allies showed her that different did not mean less, she learned to celebrate her true voice and find her happily ever after.This is a moving, at times funny story of how it feels to be neurodivergent as well as a practical guide, with advice for living with meltdowns and shutdowns, tips for finding supportive communities and much more.Whether you're neurodivergent or supporting those who are, Different, Not Less will inspire you to create a more inclusive world where everyone feels like they belong.
Madvaner, søvn, skole, lektier, skærmtid, venner, søskendeskænderier, seksualitet, risikoadfærd. Der er meget at forholde sig til som forælder. Hver familie har sine egne unikke vilkår, og i familier, hvor et eller flere børn har ADHD, autisme eller andre diagnoser, er forældreskabet ofte ekstra krævende.Det er som regel netop de udfordringer, som en neuropsykiatrisk diagnose som autisme, ADHD og OCD i sig selv medfører, der gør det særlig svært at etablere rutiner.Denne bog er til dig, der måske føler, at hverdagen med sådanne børn og unge er svær at navigere i. Her blandes forældres egne erfaringer med de mest almindelige spørgsmål, forfatterne møder dagligt som henholdsvis psykiater og psykolog.Forældrenes egne tips og forslag suppleres med den nyeste viden fra forskningen og videnskabeligt baserede råd.Bogen er ikke en guide til at blive en perfekt forælder! Forfatternes håb er, at du vil finde tips og strategier til i samspil med dit barn at skabe et velfungerende familieliv med mere energi og glæde.Lotta Borg Skoglund har tidligere udgivet bogen "ADHD hos piger og kvinder", der er blevet en stor succes.
Hvordan er det at leve et liv som voksen med de mange forskellige udfordringer, det kan medføre at have autisme? Det giver denne bog et nuanceret billede af ved at give en lang række voksne med autisme en stemme i deres egen ret. Op mod 2,8 pct. af befolkningen har autisme, og for de fleste af dem er det en stor udfordring at forstå andre menneskers sociale samspil og deltage i det, at kommunikere med andre og at sætte sig ind i andre menneskers situationer og forestille sig, hvad de tænker. I ”At være voksen med autisme” sætter de berørte ord på, hvordan de takler hverdagens mange udfordringer i forbindelse med uddannelse, job, parforhold, at få børn, at leve i en beskyttet bolig, at blive gammel og så videre. Bogen formidler således den nyeste viden om de mange aspekter af livet som voksen med autisme, fra ungdomsårene over livet som forælder og erhvervsaktiv til livet som pensionist.
Ved hjælp af små tegneserier i japansk animé-tegneseriestil lærer de unge at forstå sociale koder og at tyde de uskrevne regler, der gælder i forskellige sociale sammenhænge.Hver episode er på 1 side og findes i to varianter: én, hvor de unge reagerer ”rigtigt” og dermed undgår konflikter, skænderier og dårlig stemning, og én, hvor de går ned ad vejen mod ”sociale unoder”. Bogen kan således vendes om og bogstavelig talt læses både forfra og bagfra!De enkelte episoder handler om typiske hverdagsoplevelser i skolen: at kede sig, at vente med at tale til det er ens tur, at blive enige om, hvordan man løser en opgave i en gruppe og ikke altid at buse ud med, hvad man mener – f.eks. hvis en kammerat har fået en ny frisure, man synes er grim.Ved hver episode er der en kort forklaring på, hvad den unge skal være opmærksom på, og en beskrivelse af forskellige begreber og redskaber, de kan tage i brug. Det kan være TOV (Tænk Over Valgmulighederne), RERU (Regn Reglerne Ud) eller MIRP (Minimer Reaktionen på Problemet).Forrest i bogen er der en indledende gennemgang af, hvad det vil sige at tænke og reagere socialt, der er skrevet i et mundret sprog tilpasset de unge.Bogen er baseret på konceptet Social Tænkning, der er udviklet af amerikanske Michelle Winner, og hvis positive effekt efterhånden er dokumenteret i flere forskningsrapporter.Målgruppen er unge med autisme, ADHD og lignende diagnoser og udfordringer.
Gennemrevideret udgave af klassikeren på det specialpædagogiske område.Problemadfærd kan fylde meget i relationen til mennesker med særlige behov. Voldsomme vredesudbrud, ulydighed, selvskadende adfærd, bizar optræden mv. er ofte et problem i skolen, på institutioner og i familien.PROBLEMADFÆRD er en praktisk og teoretisk bog om, hvordan man håndterer, forstår og forebygger de vanskeligheder, man typisk oplever som personale eller forældre til en person med fx autisme, ADHD og Tourettes syndrom.Denne nye udgave af Problemskabende adfærd ved udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning er opdateret med ny viden og forskning og tager udgangspunkt i affektteori, mentalisering og low arousal – og har kapitler om tilpasning af krav, stress, advarselstegn, motivation, struktur mv. Bogen gør op med konsekvenspædagogikken og giver metoder, som afspejler det humanistiske menneskesyn, der er grundlaget for specialpædagogik i dag.Bo Hejlskov Elvén forsvarer også i denne bog et klart fokus på rettigheder for personer med særlige behov, respekt for alle menneskers ligeværd og holdbare pædagogiske metoder – og bandlyser alle former for overgreb.Bogen har et nyudviklet studiemateriale til supervision og faglig udvikling – og rummer et væld af cases om både børn og voksne, der viser, hvordan man kan få hverdagen til at hænge bedre sammen.PROBLEMADFÆRD henvender sig til pædagoger, lærere, psykologer og alle andre professionelle på social- og sundhedsområdet – og til forældre og andre pårørende.
”Det er din skyld!” Mange mødre har gennem tiden følt, at pilen peger på dem, hvis deres barn mistrives psykisk. Skylden påføres dem direkte eller indirekte af omgivelserne, af fagprofessionelle – og af mødrene selv.Forfatter og pårørendementor Dorthe Stieper er ofte stødt på problematikken i sit arbejde og har sat sig for at undersøge spørgsmålet nærmere: Hvor kommer skyldfølelsen fra? Og hvorfor er det primært mødrene, der føler og tillægges skyld?I denne bog interviewer hun 11 fageksperter med kompetent viden og markante holdninger og spørger ind til, hvad psykologien, lægevidenskaben, kultur- og kønsforskningen mv. har at sige om emnet. De medvirkende er Lennart Pedersen, Susan Hart, Dion Sommer, Merete Nordentoft, Per Schultz Jørgensen, Bettina Post, Emilia van Hauen, Ulla Rung Weeke, Lars J. Sørensen, Nina Tejs Jørring og Preben Kok.Bogen spørger også ind til, hvorfor der i vores tid er så mange psykisk sårbare børn og unge, og den giver mødre – og fædre – hjælp til at håndtere den skyldfølelse, der ofte lurer under overfladen.For fagprofessionelle kan bogen tilføre nye perspektiver og nuancer i forhold til egen praksis.
Værktøjsbæltet i pædagogik – om at bygge stærke mennesker er skrevet af Pia Hass, konsulent i praktisk pædagogik og familiearbejde. Det er en grundbog i alt det grundlæggende i at bygge stærke mennesker. Bogen er både velegnet til fagfolk og forældre.Denne bog er en personlig og faglig skildring af, hvordan man omsætter pædagogisk teori til praksis. Men det er også en bog, der kommer med et bud på, hvorfor så mange børn og unge mistrives, og hvad du kan gøre med pædagogikken og opdragelsen for at vende den udvikling.Selvom bogen i høj grad er en fagbog, så vil forældre let kunne finde glæde i mange af kapitlerne som retningsgivende i den store opgave, det er at bygge børn stærke. Bogen er moderne og ligetil i sin fortælleform. Og forfatteren er bevidst gået efter, at du som læser kan genkende dig selv i eksemplerne. Den er skrevet, så du får en personlig oplevelse, samtidig med at du bliver klædt teoretisk og fagligt på til at løfte eksemplerne ind i din egen hverdag, hvor det hele hviler på baggrund af den nyeste viden inden for bl.a. pædagogik, psykologi, hjerneforskning, funktionsdiagnoser, følelsesforstyrrelser og meget andet. Om du er pædagog, lærer, sagsbehandler eller anden relationsarbejder, så vil du finde relevans, merværdi, styrke og glæde i Værktøjsbæltet i pædagogik.Bogen er på en gang underholdende og udviklende. Men det er også en arbejdsbog og et opslagsværk, som du kan vende tilbage til og hente inspiration i.
Denne arbejdsbog kan benyttes af dig, som lever i autismerelaterede parforhold.Læs i hvert kapitel om, hvordan det er anderledes at leve med en mand på spektret. Lav derefter øvelserne. Gå pragmatisk frem og undersøg om strategierne virker for dig. Hvis de ikke gør, så brug din erfaring og juster strategierne ind, så de virker hos dig.Bogen indeholder 5 essentielle emner, som er vigtige at få taget hånd om i parforholdet:KonflikthåndteringFortællingerIntimitet og sexOversættelseLivsstrategierVed at arbejde med disse 5 emner, får du muligheden for at benytte konkrete strategier og udvide dine perspektiver, hvilket vil styrke din trivsel med det samme.Marianne Merling, cand. mag. i forandringsprocesser, familie- og parterapeut, metakognitiv terapeut og autismespecialist, har specialiseret sig i autismerelaterede parforhold.
Der findes mange bøger om autisme. De er skrevet af neurotypikere, som vil hjælpe autister med at tilpasse sig – det vil sige opføre sig mindre autistisk. Det her er ikke sådan en bog. Det er en autistisk guide skrevet af en autistisk forfatter. Nu er det vores tur til at beskrive dem.Neurotypikere kalder man mennesker, som ikke har autisme, adhd eller add. Ved hjælp af tips, ordlister og beretninger fra autister lærer vi neurotypikernes ofte tvetydige verden at kende. Vi lærer også om autistens verden, og bogen er på den måde med til at bygge bro mellem de to verdener.I denne bog vil du møde forskellige autister, som fortæller om deres erfaringer med “normale” mennesker. Du finder også råd, som måske kan hjælpe dig, der er ung og autistisk. Bogen er skrevet af Clara Törnvall.
En arbejdsbog med redskaber og øvelser til at trives godt i sit arbejdsliv og blive klædt på til at søge eller skifte job, når man har autisme.AUTISME PÅ ARBEJDE kortlægger de mest kendte udfordringer, autister kan opleve på jobbet. Bogen er fyldt med viden, eksempler og praktiske øvelser til, hvordan man helt konkret håndterer svære situationer, fx hvordan man indgår i forskellige sociale sammenhænge på jobbet.Gennem bogens forløb på syv trin præsenteres redskaber til at håndtere stress, følelsesmæssige og sociale udfordringer og andre vanskeligheder med fx sansebearbejdning:Trin 1: Redskaber til stresshåndteringTrin 2: Redskaber til håndtering af sansefølsomhedTrin 3: Redskaber til sociale færdighederTrin 4: Redskaber til opmærksomhedTrin 5: Redskaber til tænkningTrin 6: Redskaber til planlægningTrin 7: Udform din personlige jobplan.Bogen er til dig, der enten er i arbejde, gerne vil søge nyt eller står over for at skifte job. Bogen kan også læses af mentorer, kollegaer, ledere eller familiemedlemmer til mennesker med autisme.Oversat fra engelsk af Jacob Giese.Bogens forfattere gengiver mundtligt (på engelsk) de faglige tekster til de enkelte trin i en række tilhørende videoer. Forfatterne har desuden indlæst lydoptagelser til meditations- og muskelafspændingsøvelserne i forløbet: Redeem (jkp.com) (brug adgangskoden MMWZXGG).
'Too honest. Too real. Too helpful.'- #autismmom'Inspirational in a way that makes you grateful to be normal.'- Ableism Magazine"Not bad for an Autistic person."- Passive Discrimination WeeklyIf autism has touched your life and you're feeling overwhelmed from confusion and questions, enter the visceral world of Orion Kelly to gain a better understanding and appreciation for how Autism Feels... from the perspective of an everyday Autistic guy, husband and father to an Autistic child.With his razor-sharp perception and laugh-or-you'll-cry humour, Orion sorts the damaging myths from deep Autistic truths as he explores the signs and reasons behind Autistic meltdown, shutdown and burnout, and how to aid recovery from sensory overload. Using real examples and vastly practical tips, Autism Feels... casts welcome light on a new approach to Autistic/neurotypical communication, interactions and relationship as well as insightful methods to support your Autistic child to achieve success.Orion's life mission to improve the opportunities and life experiences of Autistic and neurodivergent people everywhere is making huge waves as he refuses to passively accept the status quo of discrimination and misconceptions Autistic people experience in every aspect of a neurotypical, foreign world."Read it and learn Earthlings."- Orion KellyOrionkelly.com.au
Are you in a neurodivergent (ND) relationship? One thing ND couples have in common is a tendency to get their signals mixed up. You want to communicate clearly, but miss the mark time and time again. How can you turn mixed signals into fixed signals? You'll find answers in Relating while Autistic: Fixed Signals for Neurodivergent Couples, the third book of the series, Adulting While Autistic.Nowhere is communication more important than in a marriage or committed relationship. You may be in a ND relationship, wondering why it seems so hard to communicate with the one you love. Maybe you're not in a relationship yet, and you know you need some solid communication skills in place before you find the right one so you can make it work. This book is for you.Relating while Autistic offers practical tips, evidence-based strategies, and the keys couples need to unlock their best relationship. It's built on the science of human behavior, relationship research, and what the author has learned from her own twenty seven years in love in a brilliant and enduring ND marriage.Through "Red Lights/Green Lights" you'll learn effective communication strategies as well as what to avoid. The "What Shall We Talk About?" section has conversation starters for Family Meetings that open the gates to discussions about what's important to the two of you. "Date Night Themes" offer creative ideas to refresh and revive your relationship. Another way you'll learn to turn mixed signals into fixed signals is through the stories of four fictional couples. Each chapter also includes "They Say," stories shared by actual ND couples about what has worked in their relationships.This much needed resource is a delightful "how-to" relationship guide for autistic individuals and those who love them.
Alle kan blive bedre til at forstå andre og se verden fra deres synsvinkel – også børn og unge med autisme.Empati hjælper os til at forstå andres følelser, tanker og handlinger. Det har mange børn og unge med autisme svært ved, men det betyder ikke, at de er ligeglade med andre og helt mangler empati og medfølelse.Empati kan trænes, og bogen giver gode strategier og værktøjer til at udvikle empati. Det er en svær opgave, men det er sjældent umuligt. Udviklingen af empati sker gradvis og hænger bl.a. sammen med barnets selvopfattelse og denkognitive udvikling.Når man træner empati med børn, styrker man også sin egen empati og ser verden fra barnets perspektiv. Man taler om det dobbelte empatiproblem, fordi voksne også har problemer med at forstå barnet med autisme.Empati hos børn og unge med autisme giver et nuanceret blik på empati og undersøger begrebet i forhold til hukommelse, tænkning, fleksibilitet, generalisering og abstraktion.Vanskeligheder med empati ses også ved mange andre udviklingsforstyrrelser. Bogens temaer og principper kan derfor bruges i mange sammenhænge, uanset barnets eller den unges diagnose, forstyrrelse eller kognitive modenhed.Bogen er til voksne, der er tæt på børn og unge med autisme i dagligdagen. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også psykologer og andet sundhedspersonale.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.