Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Børn med dysleksi oplever ofte nederlag, når de møder den skriftsprogskultur skolen bygger på. Børnene oplever, at de ikke kan følge med deres kammerater fagligt, og den oplevelse kan have store psykiske konsekvenser for børnene, ligesom det kan få afgørende betydning for deres fremtidige uddannelsesvalg. Det er vigtigt, at både forældre og lærere kan motivere børnene, og det er vigtigt, at de voksne omkring børnene arbejder sammen om at styrke børnenes robusthed, så de kan overkomme de udfordringer de møder.Trine Trentemøller formidler viden om dysleksi, motivation og robusthed og giver bud på strategier til, hvordan man kan arbejde med børnene både i skolen og i hjemmet. Det er barnets perspektiv, der er i fokus, og børnenes stemmer kommer til udtryk gennem tegninger, der illustrere, hvordan det opleves at have dysleksi: Hvad bør der være mere af i skolen og hvad bør der være mindre af, hvis det skal være nemmere at gå i skole, når man har dysleksi. Bogen opfordrer til, at børnenes stemmer inddrages, og den peger på, hvor vigtigt et godt samarbejde mellem skole og hjem er, når et barn er udfordret i skolen.
Håndbog om matematik i grundskolen er tænkt som et redskab i det nødvendige arbejde med at udvikle og styrke undervisningen i faget matematik. Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med og er interesseret i læring og undervisning i matematik i grundskolen, dvs. studerende, pædagoger, matematiklærere, diplomstuderende og matematikvejledere. Et af bogens fokusområder er matematikvanskeligheder, og den vil derfor også være relevant for PPR-medarbejdere, psykologer og andre, der arbejder med elever i vanskeligheder i matematik.Håndbogen omfatter syv temaer, som hver især behandles fra flere forskellige vinkler i to eller flere kapitler.1. Matematik som fag - kapitel 1-42. Læring i matematik - kapitel 5-73. Undervisning i matematik - kapitel 8-154. Vejledning og rådgivning - kapitel 16-195. Elever med særlige behov - kapitel 20-246. Læremidler - kapitel 25-267. It og matematik - kapitel 27-29Kapitlerne er skrevet af en lang række forfattere med særlig interesse i og viden om netop deres område. Den nyeste forskning inddrages, og også relevant ny viden fra Sverige og Norge præsenteres, idet flere kapitler er skrevet af førende svenske og norske forskere.
Dyslektiske indlæringsvanskeligheder bliver ofte fejlagtigt tilskrevet problemer med begavelsen, fordi noget, der for de fleste er forholdsvist nemt at lære, bliver til næsten uoverstigelige problemer for dyslektikeren.Ronald D. Davis, der selv er dyslektiker, beskriver i sin bog den særlige begavelse og den specielle læringsstil, der kaldes dysleksi: en kombination af en kreativ, intuitiv opfattelsesmåde og en deraf følgende desorientering.
Hvad er DLD? Hvordan viser sprogforstyrrelsen sig? Hvor mange har DLD, og hvordan opdager man det? Og hvordan kan man afhjælpe de vanskeligheder, den bringer med sig?Man kan ikke se, at en person har sprogforstyrrelsen DLD. Det står for Developmental Language Disorder, på dansk udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. DLD er et skjult handikap, som ses i forskellige sværhedsgrader. Man kan forvente, at der sidder en-to elever i hver klasse med DLD.KORT & GODT OM SPROGFORSTYRRELSEN DLD giver grundlæggende viden og konkrete råd om DLD, herunder om udredning og støtte til børn med DLD. Bogen er den første om DLD på dansk. Bogen er til mennesker med DLD, forældre og andre pårørende. Den henvender sig også til lærere, pædagoger, audiologopæder, logopæder, psykologer og psykiatere, der møder børn med DLD i deres daglige arbejde.
Håndbogen til at arbejde med den følelsesmæssige side af det at være ordblind og hjælpe ordblinde elever med at forstå og acceptere deres ordblindhed – at få et stærkt mindset.Ordblindes vej til mestring henvender sig til læsevejledere, ordblindelærere og alle, der arbejder med ordblinde børn i grundskolen.Bogen indeholder værktøjet Mestringsmodellen til at arbejde med den følelsesmæssige side af det at være ordblind; forståelse, accept og mindset. Modellen kommer hele vejen rundt om den ordblinde elev og de aktører – læsevejledere, lærerteam, forældre, klassekammerater, ordblindenetværk og skolens ledelse – som har betydning for elevens muligheder for at lykkes i sin hverdag.Når alle aktører omkring den ordblinde elev arbejder i samme retning for og med den ordblinde, styrker det indsatsen omkring den ordblinde elev, så eleven kan få en forståelse for og accept af sin ordblindhed; et stærkt mindset.Med bogen får du:- En introduktion til Mestringsmodellen; et værktøj til et komplet forløb, som styrker ordblinde elevers mindset.- Praktiske redskaber som et årshjul; trin for trin-guides til konkrete øvelser med ordblinde elever; et oplæg til orientering om ordblindhed i klassen samt handleplaner, dagsordener, huskelister, en informationsfolder til forældre til ordblinde børn og meget andet.- En værktøjskasse med kopiark og materialer klar til at udskrive og tage i brug enten direkte fra bogen eller fra bogens digitale site.I arbejdet med Mestringsmodellen og et gennemgående arbejde med den ordblinde elevs motivation, positive forventninger og hyppige mestrings- og succesoplevelser er du som læsevejleder eller ordblindelærer koordinator og facilitator. Gennem bogen anvendes samtale og grafisk facilitering i et væld af øvelser og kopisider med illustrationer og skabeloner. Bogen rummer alt, du skal bruge i praksis til at arbejde med den følelsesmæssige side af det at være ordblind og ordblindes vej til mestring.
Bogen er et redskab til matematiklærere i arbejdet med at støtte elever i matematikvanskeligheder på mellemtrinnet.Når en elev er gået i stå i matematikundervisningen, kan læreren med dette redskab gennemføre en samtale med eleven og kortlægge elevens problemer. Kortlægningen kan inspirere læreren til handlinger, der styrker og udviklereleven positivt i matematikundervisningen. Målet er ogsåat modvirke elevens negative oplevelser og vanskelighederi faget. Materialet har fokus på de ændringer i forventninger, krav og mål, som eleverne møder i skiftet fra indskoling til mellemtrin. Samtidig er der fokus på, hvordan man som lærer opdager, kortlægger og afhjælper regnehuller i forhold til elevens færdigheder og viden.Svage præstationer i matematik kan få alvorlige personlige og sociale konsekvenser. Alle elever har derfor krav på at blive mødt med lærings- og undervisningsbetingelser, der forebygger og afhjælper matematikvanskeligheder. Materialets tilgang bygger på forfatternes begreb ’regnehuller’,der bl.a. indebærer, at matematikvanskeligheder kan imødegås med mange forskellige strategier, og at den bedste strategi ikke altid er at starte med ’at fylde hullet op’.Bogen er en del af serien Matematikvanskeligheder, der dækker grundlæggende matematik på alle alders- og klassetrin. De tre bøger har samme tilgang til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. I denne bog er der særligt fokus på samtale i matematikundervisningen og på den direkte dialog mellem lærer og elev, når læreren skal undersøge, hvordan en elev er kommet i vanskeligheder med matematik. Erfaringer viser, at der er en stor spredning af elevers begrebsudvikling i matematik. Mange elever følger ikke den lineære progression, der er indbygget i klassetrin eller alder i den officielle beskrivelse af fagformål. Derfor kan bogen med fordel bruges i arbejdet med elever på andre klassetrin, selvom det fagfaglige udgangspunkt er mellemtrinnet.Bogen henvender sig til matematiklærere og matematikvejledere i grundskolen. Alle, der arbejder med elever i matematikvanskeligheder på ungdomsuddannelser, efterskoler, i støttecentre eller på specialskoler, vil også kunne finde inspiration i bogen.
STAV & LÆS tilbyder et 12 ugers undervisningsforløb, der er særligt udviklet til de elever i 3.-4. klasse, der i Ordblindetesten falder i gul eller rød kategori.Målet med forløbet er, at de fonologisk udfordrede elever systematisk tilegner sig grundlæggende ordlæse- og stavestrategier med det formål at fremme sikker afkodning og stavning.STAV & LÆS er et konkret bud på, hvordan du som læsevejleder, ordblindelærer og/eller dansklærer kan tilrettelægge undervisning i ordlæse- og stavestrategier, der dels udnytter skriftens lydprincip (lyd og rim) og dels skriftens betydningsprincip (morfologisk baserede strategier).De 12 uger i STAV & LÆS er tilrettelagt med fire ugentlige lektioner, hvor to lektioner foregår på små hold med højst seks elever. De små hold er særligt for eleverne i den røde og den gule kategori i Ordblindetesten og bør være fra samme årgang, dvs. 3. eller 4. klasse. Undervisningen på de små hold kan organiseres som holddeling af dansklektionerne og bør varetages af læsevejlederen eller ordblindelæreren. To lektioner om ugen foregår i klassen og placeres mellem holdundervisningen. Undervisningen i klassen varetages af dansklæreren.Det er et princip bag STAV & LÆS, at de fonologisk udfordrede elever arbejder med strategierne for afkodning og stavning dobbelt så meget som de andre elever i klassen. Dette foregår ved, at der bliver anvendt de samme strategier på de små hold og i klassen. På den måde sikres der transfer mellem undervisningen på hold og undervisningen i klassen, ligesom det giver de fonologisk udfordrede elever en fordel i forhold til at deltage aktivt i klasseundervisningen, men også mere tid til at øve sig på at anvende strategierne. På samme måde er materialet designet, så de 12 uger i forløbet har hver sin farve. På den måde er det tydeligt at slå op på den uge, man er nået til.Hver strategi har sit eget strategikort med sin egen farve, så eleverne nemt kan se forskel på de forskellige strategier, de bruger i løbet af de 12 uger. På de små hold lærer eleverne både lyd- og morfemstrategier, og lektionerne på hold er derfor opdelt i to spor: Lydsporet og morfemsporet.
Are you struggling to find the support your child with special needs deserves? Look no further; this book will show you how to tap into obscure benefits that can make a profound difference in your child's life.Uncover a brighter future for your family and empower yourself with knowledge and tools to access the assistance your child needs: Financial assistance: Discover little-known grants and subsidies that can alleviate the financial burden of caring for a child with special needs.When caring for a child with special needs, families often encounter challenges, including financial burdens and emotional stress. Yet, amidst these trials, a wealth of untapped support is waiting to be discovered and accessed. This book is more than just a guide; it's a beacon of hope, crafted with care and offering invaluable insights and signposts that empower families and caregivers to provide optimum care for their children. You will find information on:Therapies - Learn about specialized or alternative therapies that can improve your child's well-being.Inclusive recreational opportunities - Find out about inclusive leisure activities that promote inclusion for your child.Respite care - Access much-needed breaks for yourself by learning about respite care options.Community amenities - Uncover community resources that can enhance your child's development and support your family.167 obscure sources of support are listed, providing for you a succinct roadmap to uncovering additional assistance in the United States, United Kingdom, or Canada. Although the book focuses on these geographical regions, families living in other regions should know that some of the organizations mentioned operate in multiple countries.By accessing the support and resources in this book, you can greatly enhance your child's well-being and quality of life. The text highlights resources that promote inclusion and help your child feel more supported and included in society.If your child has additional needs, empower yourself by becoming knowledgeable and equipped to advocate for their needs and access the support they deserve. Order your copy today!
Quizás no sea un camino fácil, pero definitivamente merece la pena la lucha. Aquí te muestro cómo ayudar a tu hijo con autismo a sobrevivir y prosperar en la vida, al mismo tiempo que cuidas de tu salud mental. ¿Estás estresado y abrumado por las dificultades que conlleva criar a un hijo con autismo? ¿Te preocupa su futuro y te preguntas si llegará a tener éxito? ¿Se te ha pasado alguna vez por la cabeza la idea de tener un hijo neurotípico porque estás harto de lidiar con su comportamiento? No te sientas culpable: tus sentimientos son válidos. Miles de padres de niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) y Asperger tienen los mismos sentimientos. De hecho, criar a un niño neurotípico también es duro y una lucha diaria. Pero cuidar a un niño con autismo es un reto mayor, que puede empeorar si no se recibe el apoyo adecuado y no somos capaces de cubrir todas sus necesidades. Sin embargo, también hay un lado positivo: puedes criar a las personas más honestas del mundo. Y como cualquier otro niño, los niños con autismo también tienen un gran potencial: sólo tienes que ayudarles a descubrir y cultivar sus talentos para que puedan fijarse metas y alcanzarlas. Pero antes de empezar, hay que entender por qué se comportan así. Afortunadamente, esta guía ofrece un marco sencillo con ideas y estrategias para que puedas seguirlas y ayudar a tus hijos a prosperar en la vida. Esto es sólo una parte de lo que descubrirás en su interior: ¿ El enfoque de los 5 pilares para la crianza de un niño con necesidades especiales. ¿ La razón, en gran parte desconocida, detrás del comportamiento agresivo en el autismo y lo que puedes hacer para prevenirlo.¿ Cómo contarle a la gente el diagnóstico de tu hijo: descubre cómo establecer límites para protegerlo.¿ 5 formas prácticas de identificar el talento en un niño con autismo - y qué puedes hacer para ayudarle a cultivarlo.¿ Estrategias verbales, no verbales y visuales para superar las barreras de comunicación al interactuar con un niño con TEA.¿ Cómo lidiar con su comportamiento obsesivo y repetitivo sin ser duro con ellos.¿ Lo que debes hacer si te golpean: descubre cómo disciplinar a tu hijo sin hacerle daño.¿ 5 estrategias para fortalecer la relación con tu pareja mientras cuidas de un niño con autismo. Si haces uso de las estrategias que te proporciona este libro, podrás ayudar a tus hijos a transitar por los duros caminos de la vida y a encontrar el éxito en todo lo que se propongan. Y si alguna vez te sientes desesperanzado, puedes recurrir a las historias reales de personajes famosos incluidas en este libro, que fueron capaces de alcanzar sus metas a pesar de tener autismo. ¿Estás preparado para superar las dificultades de criar a un hijo con TEA sin perder la calma? Desplázate hacia arriba y haz clic en el botón "Añadir a la cesta" ahora mismo.
"Dr. Temple Grandin draws on her hard-won experience to deliver an essential guidebook for guiding and nurturing autistic youth. She gets to the real issues of autistic adolescents--the ones parents, teachers, and individuals on the spectrum face every day."--
What Really Works for Children with Autism aims to be a guide for anyone who has a child with autism, as well as for educators and caregivers. Many difficulties for these children arise due to a lack of knowledge about exactly what autism is and what its consequences are. This book provides detailed information about: What autism is and what the 10 most important needs of these children are.How you can support them in their sometimes strange or difficult behavior.How to deal with this as a (grand)parent, teacher, therapist, or supervisor.When you get to know the specific characteristics, abilities, challenges and needs of a child with autism better, you will see their behavior in a different light. Knowing how their brain works and what their real needs are will give you a deeper understanding of why things can be difficult for them and you. What Really Works for Children with Autism also helps you to develop strategies that will create positive moments at home or in the classroom, so that autistic children can develop meaningful relationships with with the important people in their lives.As mentioned, the authors note that autistic children have ten major needs: 1. Being understood2. Clarity3. Predictability4. Getting direction5. Connection6. Good agreements and rules7. A positive self-esteem8. A feeling of general well-being9. Meaning10. Encouragement
Transform Your ADHD into a Superpower!Have you ever felt like your ADHD was holding you back, especially when it came to procrastination in your mid-twenties? Hyper Focus is not just another self-help book-it's a game-changer, offering a fresh perspective on ADHD and its often misunderstood power.Attention: Your ADHD is Not a Flaw!Step into a world where ADHD is not a limitation but a unique strength. Discover the intricate relationship between ADHD and procrastination, and why the mid-twenties are a critical period for understanding and harnessing this connection. Dive deep into the heart of ADHD, shedding light on misconceptions and embracing its true essence.But that's just the beginning. Ever heard of Hyper-focus? It's the golden key to transforming your ADHD from a hurdle into a tool for unparalleled focus and productivity. Hyper Focus takes you on a journey, unveiling the mysteries of this incredible state of mind, and teaching you how to access it at will.Real Strategies for Real Results!Move beyond mere understanding and step into action. This book doesn't stop at theory-it's packed with practical techniques and strategies to master hyper-focus. Learn to enter the zone swiftly, maintain your focus, and use it to obliterate procrastination. Read awe-inspiring real-life success stories of individuals who turned their ADHD into their greatest ally, propelling themselves from procrastinators to doers.Furthermore, explore holistic approaches to boost your mental well-being. Dive into the significance of nutrition and exercise in nurturing your mind, setting goals that resonate, and implementing strategies to take control of your life.Conclusion: A New Dawn Awaits!Whether you're personally affected by ADHD or know someone who is, Hyper Focus is more than a book-it's a movement. It challenges the traditional narrative, celebrates the ADHD mind, and provides a roadmap to harness its hidden powers. It's time to stop seeing ADHD as a barrier and start embracing it as a source of strength, creativity, and hyper-focus. Join the revolution, and redefine your mid-twenties!
A handbook for parents of children with additional educational needs answering all of your most pertinent questions about supporting your child at home and at school, how to access additional support, and have your child's needs met effectively.
Denne bog hjælper børn i matematikvanskeligheder til at udvikle deres talfærdigheder, opbygge selvtillid og få en dybere forståelse for matematik – på en sjov, legende og ubesværet måde.Får du sved på panden over matematik? Kan du blive forvirret, bange eller måske helt fortabt? Så er der hjælp på vej!Denne bog er fuld af sjove matematiske lege, som du kan overraske din familie og venner med. Du behøver ikke at læse kapitlerne i en bestemt rækkefølge. Du kan bruge bogen, som du har lyst til – uanset om du vil være kreativ, lege eller imponere dine venner med smarte tricks.SJOVE LEGE OG AKTIVITETER hjælper børn i matematikvanskeligheder til at udvikle deres talfærdigheder, opbygge selvtillid og få en dybere forståelse for matematik – på en sjov, legende og ubesværet måde.
Hvordan opstår matematikvanskeligheder? Hvordan oplever eleven det? Og hvad kan man konkret gøre som matematiklærer?Matematikvanskeligheder, dysleksi og dyskalkuli henvender sig til matematiklærere, der ønsker at få overblik over og viden om de mange faktorer, der er i spil, når elever har matematikvanskeligheder – og måske også dysleksi eller dyskalkuli. Bogen er fuld af gode redskaber til at afhjælpe problemerne. Bogen beskriver detaljeret vanskelighederne med matematiklæring og giver eksempler på typiske problemer med at lære tal – og peger på løsninger og konkrete interventioner.Til hvert matematikområde præsenteres forhold, som har betydning for læring:• Terminologi og sprog• Billeder, symboler og begreber• Betydning for at udvikle og videreudvikle matematikfærdigheder• Metakognition• Forslag til øvelser.
People with FASDs Can Be Successful-with Support!The question is, how do we support them? Despite being one of the most common developmental disabilities in the world, there is little understanding (and even fewer services) for people with Fetal Alcohol Spectrum Disorders (FASDs) and their families. Family members spend years looking for help and resources, only to find that most professionals do not know enough about FASD or how to support those with it. Parents and supporters of children, teens, and adults with FASDs are often perplexed by their behaviors and daily struggles. Traditional responses and approaches often make things worse. We might know that they need different types of support, but struggle with knowing how to do so. That's where Essential FASD Supports comes in! This book offers a reinterpretation of "challenging behaviors" and other common struggles that people with FASDs experience while living in a world that does not understand them. It helps parents and professionals think about practical supports for everyday life and long-term progress. Additionally, readers will learn what we should avoid if we want to effectively support people with FASDs. Essential FASD Supports addresses: ¿ Daily learning and thinking ¿ Emotional dysregulation and "challenging behaviors" ¿ Opposition ¿ Safe and healthy interactions This book provides a proactive framework to support people with FASDs so they can use their strengths to make progress and thrive. It will benefit parents, caregivers, foster providers, therapists, teachers, and anyone else who supports someone with an FASD.
Inclusive, comprehensive and compassionate, The Australian Autism Handbook offers support and guidance to families on their journey, from early signs and symptoms of ASD to diagnosis, intervention programs, schooling, issues such as eating, sleeping and toilet training, and navigating the medical maze. In addition, it's integrated the many changes arising since its last publication, including changes in the language of autism, diagnoses, society, culture and agency. Benison O'Reilly and Seana Smith are professional writers who both have children with autism, and their first-hand experience and research provides an indispensable one-stop manual for all Australian and New Zealand parents on raising a child on the autism spectrum.
"Jan Stewart never thought she would live with fear in her own house. Hold on Tight: A Parent' s Journey Raising Children with Mental Illness describes her raw and emotional journey raising two children with multiple mental health disorders. Jan details the roller coaster lives and challenges that both children have faced in detail, from the time they were born to the present as young adults in their 30s. Pulling no punches, Jan describes moments of terrifying fear, pain, and hopelessness, as well as of awe, pride, and hope" --
"The Complete IEP Guide provides parents with the tools to create and maintain a useful IEP plan for a child with special needs. The timely legal information, practical advice, and step-by-step instructions make this an invaluable resource for parents of children with disabilities"--
A children's picture book about the remarkable lessons to be learned from a little girl named Tessa, who was born with Down syndrome. 47 Strings is a beautifully illustrated book for children of all ages.
The three texts brought together in Listening with All Our Senses offer a new perspective for those supporting people with ASD and/or profound and multiple learning disabilities. Phoebe Caldwell emphasises the importance of shifting the focus away from the label of 'challenging behaviour' and instead offers practical advice for ways that we can help to alleviate the distress that may be at the root of such behaviours, by communicating with people on their own terms and in their own 'language'. She uses multiple case studies from her years of experience in the field to illustrate Intensive Interaction and the innovative techniques that she has developed for entering the person's world, as they experience it, and approaching two-way communication from this perspective. The compendium includes a new introduction written by Phoebe Caldwell, and You Don't Know What It's Like also features an updated 'GP's viewpoint' provided by Dr Matt Hoghton.
Stigma is one of the meanest and most difficult aspects of having a child with learning disabilities and related disorders. We may not be able to change the way society feels overnight, but we can help lessen the pain caused by stigma. The answer is Acceptance and Resilience. In their new book, The Stigmatized Child: "Mommy, am I stupid?" Helping Parents Overcome the Stigma Attached to Learning Disabilities, ADHD, and Lack of Social Skills, Anne Ford and John-Richard Thompson explore the different forms of stigma, such as the stigma faced by children from classmates and friends and from society. Parents, too can suffer the effects of stigma and often react by denying or trying to hide their child's disabilities. In The Stigmatized Child they share stories from other parents and their children, and offer advice from professionals on how to deal with the often painful and long-lasting effects of stigma.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.