Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Retro Revyen 2020: Ny lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.
I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.
Dette er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om produktion, handel, markedsføring og foretagsomhed. Udkommer medio NOVEMBER Erich Karsholt: Dansk bilproduktionBil- og samlefabrikker i det 20. århundrede. BILHISTORIE - INDUSTRIHISTORIE - KULTURHISTORIE - SAMFUNDSHISTORIE Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Nu kommer bogen der belyser denne side af dansk industrihistorie og bilkultur. Årets julegave til især mænd der interesserer sig for teknik og historie! I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt. De første var Ford Motor Company (1919) og General Motors (1924). Gennem årene er mere end 40 forskellige bilmærker samlet i Danmark. Samlefabrikkerne havde betydning for industriens udvikling gennem inspiration af amerikansk organisering, men de udenlandske fabrikker måtte også tilpasse sig de danske vilkår, herunder vores arbejdsmarkedsforhold. I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet herhjemme. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten. I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små og urentable. Samle-fabrikkerne lukkede én efter én op gennem 1960’erne. Den sidste og største dog først i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. Der er tale om et stykke industrihistorie, der endnu ikke er blevet analyser og beskrevet. Bogen baserer på et stort antal kilder. Bogen indeholder desuden mere end 750 foto og illustrationer.Erich Karsholt: Dansk bilproduktion. Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede.456 sider, vejl. udsalgspris 499 kr. Niels Nørgaard Telefon 4052 0021 niels@strandbergsforlag.dk www.strandbergsforlag.dk
I 2011 er det 125 år siden at bilen blev opfundet. Både Daimler og Benz lancerede i 1886 deres første automobil. Langt senere blev de to mærket slået sammen til Daimler-Benz og kaldte deres biler for Mercedes. Bogen her handler mere om mennesker og historier end om specifikke tal om mål, vægt og HK. Med op i mod 500 illustrationer, hvoraf mange aldrig har været offentliggjort før, har forfatteren Erich Karsholt ydet en monumental indsats i sine bestræbelser på at afdække og beskrive historien om Mercedes i Danmark. Bogen tiltaler både bil-entusiasten og den historieinteresserede, idet man faktisk gennemgår Danmarks-historien med en rød trød i form af Mercedes. Bogen er lavet i opslagsafsnit, så den kan læses i vilkårlige afsnit når man har tid og lyst.Den har modtaget fine anmeldelser og er på vej i andet oplag.
DTC-serien satte ikke blot sit præg på dansk motorsport.Klassen forandrede også sporten. For evigt. DTC-serien befandt sig konstant ioverhalingsbanen. Der blev sat helt nye standarder for, hvordan racerløb kunneafvikles i Danmark. Og DTC var den første danske løbsserie, der blev vist livepå TV. Den historie fortælles i DTC – Fra start til målflag.Ideen til DTC-serien startede med et møde mellem PeterElgaard og Morten Alstrup. Det er dette makkerpar, som står bag denne bog. De fortæller historien,men de er ikke alene. Mange af de 171 kørere, som har været med i DTC-serien i enten Super 2000-eller V8-tiden, bidrager til historien med deres egne oplevelser og anekdoterfra dansk motorsports superliga.I DTC – Fra start til målflag kan man læse hele historien. Fra daJesper Sylvest i 1999 i sin Peugeot 306 tog den første titel til Kasper H.Jensen i 2019 skrev sig ind i historien som den sidste mester. Bogen sætterfokus på en lang række temaer og tendenser gennem de 20 sæsoner og fortællernogle af de historier, som først nu kommer frem i lyset. 20 år ioverhalingsbanen.
Denne bog beskriver på engelsk historien om Volvo 1800, som primært blev skabt for generelt at øge kendskabet til Volvo og salget af Volvo-biler uden for Sverige. Bogen beskriver Volvos historie fra starten i 1927 til den sidste Volvo 1800 kørte af samlebåndet i 1973. Fokus er dog på designfasen af Volvo 1800, problemerne med at finde et sted, hvor bilen kunne produceres, og de problemer, som produktionen i starten var ramt af. Bogen beskriver i detaljer de 12 modelår, hvor Volvo 1800 blev fremstillet mellem 1961 og 1973, samt Volvo 1800-modellens indflydelse på senere Volvo-biler, som Volvo 480, og nyere modeller som Volvo C30. Læseren kan også lære om flere eksempler på brugen af Volvo 1800 i film og reklamer, samt læse om kendte personer, der har ejet en Volvo 1800 gennem årene. Bogen indeholder mere end 1.000 fotos og illustrationer, hvoraf en væsentlig del ikke tidligere er udgivet. Selvom Volvo 1800 kun blev produceret i mindre end 50.000 biler, er der ingen tvivl om, at bilmodellen har haft en meget positiv indflydelse på Volvos salg af biler på især det amerikanske marked, og samtidig er den blevet en af Volvos mest vigtige ikoner. ----------------------This book, written in English, describes the story of the Volvo 1800, which was primarily created to generally increase awareness of Volvo and sales of Volvo cars outside Sweden. The book describes Volvo's history from the start in 1927 until the last Volvo 1800 drove off the assembly line in 1973. However, the focus is on the design phase of the Volvo 1800, the problems of finding a place where the car could be produced, and the problems that production at the start was affected by. The book describes in detail the 12 model years where the car was produced between 1961 and 1973, and the influence of the Volvo 1800 model on later Volvo cars, such as the Volvo 480, and newer models such as the Volvo C30. The reader can also learn about several examples of the use of the Volvo 1800 in films and commercials, as well as be informed about famous people who have owned a Volvo 1800 over the years. The book contains more than 1,000 photos and illustrations, a significant part of which has not previously been published. Although the Volvo 1800 was only produced in less than 50,000 cars, there is no doubt that the car model has had a very positive impact on Volvo's sales of cars in the US market in particular, and at the same time has become one of Volvo's most important icons
Retro Revyen: Lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.
Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renault-vognen gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark. Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og foretagsomhed.
Luksusvarer bringer værdi i vores liv på mange planer. Det kan være glæden ved lyden af en gammel sportsvogn, følelsen af at sidde i en særlig stol eller synet af en funklende diamant på fingeren. Men luksusvarer kan i tilgift også, med den rette baggrundsviden, forvandles til en potentiel profitabel forretning.Denne bog klæder dig på til at investere i ure, møbler, diamanter, vin, biler og kunst. En række eksperter beretter om baggrunden for luksusvarernes opståen, og om hvordan de blev til samle- og investeringsobjekter. Om hvad det er, der gør nogle ting særligt værdifulde, og om alt det, du i øvrigt skal være opmærksom på, når du skal vælge dit investeringsobjekt.Mød eksperterne:Kristian Haagen, DailyWatchPeter Kjelgaard Jensen, Bruun RasmussenUlrik Hartmann, Hartmann’sMagnus Buchhave, JeroAlexander Wisler og Jens Christian Randrup, MY GARAGEKasper Nielsen, Bruun RasmussenPå hver deres felt videregiver de masser af brugbar og omsættelig viden og gør dig i stand til at træffe de gode beslutninger i en helt ny og spændende investeringsverden. Du møder desuden en række private investorer, der fortæller om deres passion og erfaring med investering i luksusvarer.Om forfatterenSarah Ophelia Møss er kommunikatør, sociolog og bestsellerforfatter. Hendes passion er via inkluderende kommunikation, at udbrede kendskabet til nye områder på en måde som alle kan forstå. Hun er forfatter til en række bøger, og uanset om det er i rollen som skribent, ekspert eller facilitator er fokus altid på at skabe et kærligt og nærværende rum for læring. I 2019 blev Sarah valgt af Berlingske som en af landets 100 mest indflydelsesrige kvinder og bliver ofte anvendt som ekspert i kommunikation om finansiel inklusion af de store danske medier
A beautifully illustrated book about Saab cars and why people love them, featuring classic models in 50 evocative photographs.
Ny dansk bog om Lamborghini af forfatter og bilentusiast Christian Frost.Tag med, når Lamborghinis legendariske testkører, Valentino Balboni, kører samtlige udgaver af Countach - og når Christian Frost tester Aventador, Diablo, Miura og Gallardo. Du får historien, en komplet oversigt over alle modeller, et blik ind i fremtiden og meget, meget mere. Lamborghini af Christian Frost udgives af forlaget Duckshoot Media, der også står bag bøgerne om Porsche, Peugeot og En Bilidiots Bekendelser... samt månedsmagasinet ´Bil Ekspressen´.
DAB - hele Danmarks bus- og lastbilfabrik Audi NAG Büssing Leyland Scania af Jens Jessen.Bogen beskriver fabrikkens historie fra den bliver grundlagt i 1912 og op gennem tiden. Vi hører om branden i 1932, sabotagen under krigen, hvor fabrikken bliver sprængt i luften og retsopgøret efter krigen, som fik store konsekvenser. Efterkrigstiden med ny ledelse, og den sidste tid, hvor fabrikken skiftede ejere flere gange for til sidst at måtte lukke i 2003.Også historien om lastbilmærkerne, man byggede på, beskrives. De mange fotografier fører læseren tilbage i tiden og vil bestemt begejstre mange.
Subaru Legacy (10-16), Subaru Forester (09-16), PLEASE NOTE that this manual is intended for vehicles built to US specifications and does not cover diesel models unless specifically stated. Although it is useful when the products or systems are similar to those in other markets, there may still be significant differences, especially in areas concerned with safety and emission control. Does not include information specific to six-cylinder and diesel engine models Complete coverage for your Subaru Legacy (10-16) & Forester (09-16):, Routine maintenance, Tune-up procedures, Engine repair, Cooling and heating, Air conditioning, Fuel and exhaust, Emissions control, Ignition, Brakes, Suspension and steering, Electrical systems, Wiring diagrams
Kør med politiet gennem 100 års historie og læs fortællingerne om deres patruljevogne og politibiler.Dette er den store bog om dansk politis biler gennem tiden. Fra den første i 1918 – en lejet Hopmobil bygget i USA med plads til seks betjente – til i dag, hvor patruljevognene oftest er Passat eller Touran.Politiet skal følge med – det gælder også på fire hjul. Fortællingen om politiets biler er i sig selv et stykke danmarkshistorie, der på fascinerende vis afspejler den utrolige tekniske udvikling gennem 100 år. Læs om:Danmarks første ’patrouille-Vogn’, der kostede den formidable sum af 5.749,40 kr.De mest udbredte bilmærker, der er anvendt af politiet i årtierne siden 1920’erne.De mange krav, som moderne politibiler skal indfri. Patruljevognene er i dag mobile kommunikationscentre, der samtidig skal have plads til betjentenes sikkerhedsudstyr.Opsigtsvækkende begivenheder, hvor politiets biler har været med i forreste række. Det gælder eksempelvis det tragiske drab på fire unge betjente i 1965, Volvorøveren i 1968 og urolighederne i forlængelse af rydningen af Ungdomshuset på Jagtvej i København.Politiets biler er rigt illustreret i farver. Alle, der finder politiets arbejde fascinerende, og alle ægte bilentusiaster vil elske denne bog.Jakob Andresen er journalist ved DR Nyheder. Erik Kristoffersen er tidligere vicepolitikommissær og har haft særligt fokus på politiets biler gennem en lang årrække.
Bogen beskriver en spændende del af Djurslands trafikhistorie - med overraskende perspektiver langt fra Mols Bjerge og med tråde helt til Polen og Gorbatjovs Sovjetunionen. Historien om Sechers Rutebiler fra Rostved på Djursland begynder med at buschaufføren Søren Secher Sørensen i 1932 åbnede en ny busrute fra Korup over Thorsager til Aarhus, som i de følgende årtier blev levebrødet for en ung familie.Sønnen Erling Secher overtog 35 år senere ledelsen, og så blev den ene rute til mange, og forretningen blev udvidet med turistkørsel, postbefordring og olietransport. Erling Secher var desuden landsformand for rutebilejernes brancheforening i otte år i 1980’erne. Erling Sechers stjernestund var busruten mellem Moskva og Warszawa i 1989 - et aldrig før prøvet koncept. Samarbejdet med danske, polske og sovjetiske partnere i Østeuropas og Sovjetunionens tøbrudstid så i begyndelsen lovende ud. Skæbnen ville, at ruten åbnede 9. november 1989, den historiske dag for Berlinmurens fald. Tøbruddet i Østeuropa blev til en tsunami, som også rev den nye busrute med sig i faldet. Erling Secher solgte i 1995 sit livsværk til den svenske buskoncern Swebuss og fik siden en karriere i danske og internationale busselskaber - men altid med Rostved og Djursland som omdrejningspunkt.
Kuffert & Kørehandskers Automobilårbog Volume 4 er en bog om biler brygget på ufortyndet autentisk passion, humor og begejstring – ligesom du møder den på Kuffert & Kørehandskers YouTube-kanal, der årligt har over 4,5 millioner visninger i Danmark.Bogen er opbygget med en række dybdegående featureartikler og dækker alt fra gadgets i superbiler til lange seriøse tests af de nyeste elbiler. Det er fjerde år, at Kuffert & Kørehandsker udgiver Automobilårbogen, og det med 300 sider om drømmebiler, dumme biler, grønne biler og hadebiler. ALT det bedste fra bilåret og fyldt med fede billeder og kloge ord fra nogle af kongerigets allerbedste bilskribenter.Bogens sidste 60 sider udgør det store automobilleksikon, der er bogens bærende element. Leksikonet dækker alle mærker og alle modeller på det danske bilmarked, og der er købsanbefalinger, QR-links til YouTube-test af bilerne og kåring af de bedste biler og dermed bedste køb på markedet i alle klasser. Fra mikrobiler til ministerbiler.Bogen er den perfekte gave til manden, kvinden, faren, onklen eller svigerfaderen der har alt – inklusiv et godt øje til biler. Samtidigt er bogen skrevet i et let sprog, så også den helt uerfarne bilkøber, der bare ønsker råd og vejledning til om den næste bil skal være elbil eller ej, også kan være med.Herligheden er samlet i 1,5 kg coffee table automobilårbog i lækkert udstyr og perfekt til nørden, entusiasten og æsteten.
Om danske jernbaners rutebiler er der efterhånden skrevet en del. Men banernes øvrige landevejskøretøjer har ikke været genstand for nogen særlig opmærksomhed.De danske jernbaner begyndte i 1920'erne for alvor at blive truet af konkurrencen fra bilerne. Mange jernbaner tog konkurrencen op ved selv at gå ind i bildrift. Enten ved selv at drive fragtruter eller ved at etablere udkørsel af gods fra stationerne. I nogle tilfælde anskaffede banerne selv biler til opgaverne, mens de i andre tilfælde indgik aftaler med vognmænd om opgaven. DSB begyndte for alvor at transportere gods med lastbil i slutningen af 1940'erne.Helt naturligt fulgte banernes bilpark med udviklingen i takt med, at der kom nye biler på markedet.Senere kom andre typer af biler til, f.eks. biler til vedligeholdelse af jernbanernes anlæg, bygninger mv.Bogen er ud over det jernbanehistoriske element, også en beskrivelse af udviklingen af de mindre lastbiler i Danmark. Hovedvægten er lagt på at vise billeder, men lidt tekst har også sneget sig ind. Biltyperne er "ganske almindelige biler", som vi husker dem fra gadebilledet.Baneejede lastbiler til godstransport forsvandt op mod årtusindeskiftet. Først ophørte privatbanernes kørsel med lastbiler i 1990’erne, og i år 2000 ophørte DSB med transport af stykgods. "Banernes Biler" består nu af tjenestekøretøjer til serviceopgaver, vedligeholdelse og lignende.
Sprache: Deutsch Format: 22,3 x 28,7 cm , 160 Seiten Für die Ewigkeit: Der erste Band der IconiCars-Reihe beleuchtet mit Fachkenntnis und spannenden Texten die vielen Facetten eines Evergreens auf vier Rädern Für die Fanbase: dieses Buch ist für all jene, die sich in 911-Clubs zusammenschließen und auf 911-Foren treffen, für Sammler und Liebhaber Fürs Auge: spannende Archivaufnahmen und beeindruckende Fotos von René Staud (sein Bestseller The Porsche 911 Book verkaufte sich über 30.000-mal) sorgen für die äußeren Werte Ihn eine Legende zu nennen, ist fast schon eine Untertreibung. Nach über 50 Jahren Modellgeschichte lief im Mai 2017 der einmillionste Porsche 911 vom Band. Die Zahl seiner Fans ist um ein Vielfaches höher - denn der "Elfer" aus Zuffenhausen ist der Inbegriff des Sportwagens. Und prädestiniert, die Startflagge für die aufregende teNeues Buchreihe IconiCars zu schwenken. Nicht nur mit seiner innovativen Technik, dem markanten Design und Erfolgen bei den großen internationalen Rennsportevents - von den 24 Stunden von Daytona bis zur Rallye Monte Carlo - hinterließ und hinterlässt der Porsche 911 einen mächtigen Reifenabdruck. Auch der popkulturelle Impact ist immens. Berühmtheiten wie Arnold Schwarzenegger oder Bill Gates outen sich als Liebhaber. Steve McQueen fährt ihn im Klassiker Le Mans. Der 911 taucht in Songtexten von Rick Springfield oder Drake auf. Und auch im Video von Billy Oceans Get Outta My Dreams, Get Into My Car hat er seinen Auftritt. Um einer solchen PS-Ikone gerecht zu werden, nähert sich dieser Band ganzheitlich dem Phänomen 911. Er liefert reichlich Fakten und Anekdoten. Es geht um Design- und Modellgeschichte, inklusive der wichtigsten technischen Daten. Um die Auftritte auf der Filmleinwand und auf der Rennstrecke. Eben um alles, was den Porsche 911 zu einem echten Mythos macht. Mit Texten von Elmar Brümmer (The Porsche Book).
Retro Revyen: Lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.
MGB/MGC vil bringe læserne tilbage til den britiske bilindustris gyldne æra og vise dem den charmerende kombination af stil og køreglæde. Chevrolet 1929 vil tage dem med på en rejse tilbage i tiden og fordybe sig i den amerikanske bilhistorie, hvor de vil opdage den tidløse skønhed og elegance i denne klassiske model. Ford Taunus-serien vil præsentere læserne for den tyske bilproduktions ekspertise og fortælle historien om en bilfamilie, der har været en fast bestanddel af vejene i årtier.Biler med sjæl, bind 5 udforsker dybdegående de tekniske specifikationer, designelementer og de historiske øjeblikke, der har formet hver af disse biler. Læserne vil opdage, hvordan Volvo PV444/445 revolutionerede den svenske bilindustri med sin robuste konstruktion og effektive motor. Austin Healey 3000 vil tage dem med på en tur gennem nostalgien med sin klassiske britiske stil og imponerende præstationer. Alfa Romeo Spider vil vække romantikken og bilkulturen i 1960’erne og 1970’erne til live med sin elegante karrosseri og sporty køredynamik.Taunus-serien er blot nogle få eksempler på de bilmodeller, der fylder siderne i bogen. Denne fascinerende udgivelse dykker ned i historien bag disse ikoniske køretøjer, der hver især har en unik karakter og en særlig betydning for bilentusiaster verden over.‘Biler med sjæl, bind 5’ er ikke kun en bog om biler, men også en kærlighedserklæring til bilkulturen og historien bag disse fantastiske køretøjer. Med omhyggeligt udvalgte billeder, informativ tekst og lidenskabelig forskning bringer bogen disse biler til live på siderne og inviterer læserne til at opleve den unikke sjæl, som hver af disse ikoniske modeller besidder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.