Bag om Den grænseløse hjerne
Den grænseløse hjerne
Drømmer du om at være god til matematik? At lære et nyt sprog? At spille guitar? Skrive en bog? Den enkle sandhed er, at alle på et hvilket som helst tidspunkt i deres liv er i stand til at lære alt, og at det er er vores tilgang til læring, der definerer, hvor langt vi kan nå.
Fra det øjeblik vi starter i skole som børn, fodres vi med en tanke om, at vores hjernekapacitet allerede er fastlagt og given i kraft af vores gener. Det er en udbredt antagelse, at vi er forhåndsdisponeret til at kunne lære bestemte ting, men må gå glip af andre.
Denne programmering følger os langt ind i voksenalderen, hvor vi uden protest accepterer overbevisninger som “min hjerne dur ikke til matematik” eller ”jeg er ikke kreativ” og lignende misforståelser. Men de overbevisninger er ikke korrekte, og den destruktive tankegang kan desværre påvirke os i en sådan grad, at vi ikke tør begive os ud på nye, ukendte rejser og dermed for evigt begrænser vores eget potentiale og vores livsbane.
Professor ved Stanford University, forfatter og velanset underviser i matematik, Jo Boaler, har igennem mange år forsket i, hvordan opdragelse og fordomme påvirker vores indlæring. I bogen Den grænseløse hjerne kigger hun nærmere på disse myter og fortæller om de seks nøgler, der kan låse op for vores grænseløse læringspotentiale. Hendes forskning viser, at man ikke nødvendigvis opnår stor personlig succes på grund af genetiske fordele, men derimod i kraft af sit kendskab til disse nøgler. Med udgangspunkt i den nyeste hjerneforskning dokumenterer Boaler, at vores hjerner ikke er statiske, men tværtimod i høj grad er i stand til at ændre sig, vokse, tilpasse sig og starte forfra.
Vis mere