Bag om Drengene efter pigerne
'Lysten driver værket', siger man, men for mange drenge findes lysten til skolen kun de første år, hvorefter interessen daler - og med denne daler også muligheden for at realisere drengenes læringspotentiale i folkeskolen. Statistikken taler sit eget tydelige sprog: Drengene udgør næsten 70 procent af det samlede antal elever med vanskeligheder i skolen er drenge. Drenge scorer samlet set klart dårligere end piger i alle hovedfagene i de afsluttende prøver. De opnår en klart lavere social kompetence i lærervurderinger, og de viser lavere motivation og arbejdsindsats. Der er en række drenge, der klarer sig godt i skolen, men der er alt for mange drenge, der får et meget dårligt læringsudbytte. Noget skal gøres, for at drengene bliver bedre inkluderet i fremtidens skole.
Hvordan skaber vi en folkeskole, hvor også drengene bevarer glæden ved at gå i skole? Det er en af skolens største udfordringer. På baggrund af egne undervisningserfaringer og den nyeste forskning på området, kommer Ulla Sjørup med konkrete bud på, hvordan drengene kan nås i den daglige undervisning.
Vis mere