Bag om Flow og fordybelse
I de senere år har en ny bevægelse inden for psykologien kaldet ”positiv psykologi” sat fokus på menneskets positive, kreative og kommunikative egenskaber og potentialer, fx evnen til fordybelse, optimisme, innovation og evnen til at opnå eller komme i flow.
Flow er betegnelsen for den særlige tilstand, hvor man koncentrerer sig dybt, mister fornemmelsen for tid og sted og oplever virkelyst, fordybelse og engagement i det, man er i gang med. Vi kommer alle i flow af og til, mens nogle, ikke mindst legende børn, oplever det hver dag. Begrebet flow skyldes den ungarske teoretiker M. Csikszentmihalyi, der udviklede sin flow-teori ved University of Chicago. Begrebet er ikke mindst interessant for de professioner, der beskæftiger sig med pædagogik og læring. Hvad er det, der bevirker denne intense koncentration og glæde – og kan flow ligefrem læres?
I []Flow og fordybelse[] fortælles om teoriens opståen, og flow-begrebet sættes i relation til hjernens funktion samt til beslægtede teorier inden for psykologien. Desuden rummer den kapitler om æstetiske læreprocesser, kreativitet og optimale læringsmiljøer. Bogen henvender sig til studerende på pædagog- og lærerseminarierne (CVU’erne) samt til psykologi- og pædagogikstuderende på universiteterne og de pædagogiske diplomuddannelser.
Frans Ørsted Andersen er cand.pæd.psyk. og er ansat som lektor på CVU-Fyn og ph.d.-studerende/forskningsassistent på DPU. Han har flere gange været på studieophold hos Csikszentmihalyi og hans forskerteam i USA og har været tilknyttet det internationale forskningsprojekt ”Good Work Project” sammen med bl.a. Csikszentmihalyi og Howard Gardner.
Vis mere