Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"(...) disse to bøger kan ikke anbefales varmt nok (...) De er flot tegnet, fint skrevet, hurtigt læst og så synes forfatteren også at have fundet en niche, nemlig rollespilsbøger for de allermindste i familien. En ting som i den grad tidligere har manglet, men som vi blot ikke vidste vi havde behov for." - Kulturkapellet Kongeriget er i fare! En ond troldmand er ved at fylde himlen med mørke, lyn og torden! Hvordan vil du stoppe ham? Hvilke våben og forklædninger vil du bruge? Bogens flotte tegninger bugner af valgmuligheder! Det er sjovt at vælge, og heldigvis er der ikke noget rigtigt eller forkert valg. Det handler om, hvad du synes er bedst!Hvordan vil du redde kongeriget? er andet bind i Thomas Knappes serie af vælgebøger.
♥♥♥♥♥ "Man bliver så oplyst og glad af at bladre rundt i dette vandfyldte værk om stride strømme og deres bagland. (...) Et forrygende værk fra en forrygende klode."- Politiken"Forfriskende og berigende (...) Peter Goes er en vidunderligt præcis og fabulerende tegner."- Dagbladet Information✶✶✶✶✶ "Floder er intet mindre end en fortryllende fagbog for hele institutionen eller hele familien."- pædagogen.dk"Man får et helt nyt forhold til kloden."- Natur & Miljø, Danmarks Naturfredningsforening"Et særdeles elegant opslagsværk af stor skønhed med et væld af spændende informationer, som indbyder til mange timers fordybelse, hvor man sammen, eller blot med sig selv, kan nyde detaljerigdommen."- Litteratursiden.dk✶✶✶✶✶ "(...) et overflødighedshorn (...) en fagbog af den type som et lille menneske kan fordybe sig i i flere timer.- kshdkboeger.dk Floder er en illustreret fagbog for hele familien, der formidler verdensgeografien på en ny måde: nemlig med udgangspunkt i vandene i stedet for landene. Landegrænser har det med at forandre sig, fordi de er menneskeskabte. Kunstige, abstrakte måder at dele verden op på. Floder, have og søer derimod danner naturlige grænser samtidig med, at de forbinder den verden, vi lever i.I den belgiske forfatter og illustrator Peter Goes’ nye, store fagbog for hele familien: Floder – En verdensomsejling, formidler han i store, detaljemyldrende tegninger derfor verdens geografi med udgangspunkt i vandene i stedet for landene. Landenavne og vigtige byer bliver ikke forbigået, men fokus er på livet i, på og omkring vandet på vores skønne planet. Floder tager os med på en verdensomsejling, hvor vi møder kolossale hvaler, ældgamle havskildpadder, sjældne dybhavsfisk og entreprenante bævere såvel som sørøvere, perledykkere, ubådskaptajner og lystfiskere – foruden sagndyr, vandånder, flodguder og andre mytiske væsner fra alverdens kulturer. Det er altså ikke en verden præget af grænser og konflikter, der formidles, men en verden vi er fælles om, en verden, der hænger sammen – fra pol til pol forbundet af de store vande.Om forfatter og illustrator: Peter Goes (f. 1968) bor i Belgien, hvor han arbejder som illustrator. Han er uddannet på Royal Academy of Fine Arts (KASK) in Ghent. Forlæns har tidligere udgivet søg og find-bogen Find med Finn og Tidslinjen – en rejse gennem historien, der fortæller verdenshistorien, fra Big Bang til i dag, i én lang tegning.Anmelderne skrev om Tidslinjen: “Fremragende (...) elegant (...) Stor grafisk præcision (...) øjet kan fortabe sig i massevis af visuelle detaljer” - Dagbladet Information ✶✶✶✶✶ - Nordjyske ✶✶✶✶✶✶ "Tidslinjen er et glimrende eksempel på, hvad en vellykket bog kan: inspirere, gøre os klogere og samle unge og ældre til en dialog."- pædagogen.dk Hvert enkelt opslag i Tidslinjen er “sit eget komplette kunstværk.” - Fyens Stiftstidende
♥♥♥♥♥ – PolitikenOpdag et helt nyt kontinent: Terra Ultima!I mange år har vi mennesker troet, at der ikke længere fandtes uopdagede steder på vores planet – alt er blevet opmålt, kortlagt og beskrevet. Men det viser sig nu, at vi tog fejl, og at et helt kontinent er undsluppet vores opmærksomhed: Terra Ultima. Tag med på Raoul Deleos første tre ekspeditioner til dette nye kontinent, hvor han udforsker kystlinjen, troperne og et ørkenområde. Mød bl.a. en tukantvillingekrabbe, en koralpanter, en storøjet musekarpe og en seksbenet mariehønebjørn. Alle de fantasifulde dyr kan ses på store, flotte illustrationer, mens teksten indeholder den opdagelsesrejsendes noter: hvordan bevæger dyrene sig, hvad spiser de og er de mon farlige? Terra Ultima blander videnskab og kunst på sin helt egen måde og leger med tanken om, hvad der mon ville ske med dyre- og plantelivet på et helt kontinent, der er er forblevet uforstyrret af mennesker. Terra Ultima er en børnebog i stort format, der henvender sig til hele familien. Der er noget at kigge på og snakke om på hver eneste side, og de lidt større børn kan selv gå på opdagelse i den underfundige tekst. Anmelderne skriver:"Kan læses gennem sanserne og med undring og nysgerrighed. Raoul Deleos genreeksperiment inviterer sin læser ind i et univers, hvor naturen kun findes i den menneskelige fantasi. Konstruktionen er langtfra ligegyldig eller tilfældig: De fragmenterede og sammensatte planter og dyr rummer mulighed for at dvæle og diskutere, hvad natur egentlig er for noget."Weekendavisen"Terra Ultima forener kunst med videnskab og gør læseren rundtosset med nye spændende opdagelser og en overvældende skønhed. (...) Den utydelige skillelinje mellem virkelighed og fantasi gør bogen til noget helt særligt. Læseren tages med på en opdagelsesrejse, hvor man næsten føler sig som en sand opdagelsesrejsende. Og det er en sjælden følelse i vor tid!"Litteratursiden.dk
Vinder af Ping-prisen for Bedste internationale tegneserie på dansk 2019.♥♥♥♥♥ "Børnenes jord er en tankevækkende, smuk og barsk beretning, og klart en af 2019's allerbedste og fineste tegneserieværker."- Serieland.dk✶✶✶✶✶"... i en liga for sig."- Nummer 9 - magasin for tegneserier"... en mageløs fortælling."- Roskilde Avis♥♥♥♥"Et lille chok af en tegneserie (...) Gipis sort-hvide tegninger er triumferende i deres mesterlige blanding af vilter spontanitet og naturtro præcision." - Politiken✶✶✶✶"Børnenes jord er en moderne arketypisk fortælling (...) fortalt med overbevisende inderlighed og nærvær."- Kulturmagasinet Fine Spind“Fantastisk medrivende, velfortalt (…) en usædvanlig tegneserieoplevelse, der ikke minder om ret meget andet”- KulturkapelletPostapokalyptisk fortælling fra Italiens førende serieskaber Den italienske tegneserieskaber Gipi fortæller en historie om familie, maskulin skrøbelighed og hvad det vil sige at være menneske i denne postapokalyptiske graphic novel. Brødrene Lino og Santo er født efter en katastrofe, der udslettede civilisationen. De bor i et sumpområde sammen med deres fjerne, utilnærmelige far, der opdrager dem strengt. Han lærer sine sønner, hvordan man finder mad, der ikke er forurenet, hvordan man skaffer sig af med et lig, og han lærer dem, at de aldrig må bruge ordet ”elske.” Han lærer dem derimod ikke at læse, og han forbyder dem at komme i nærheden af den notesbog, som han selv konstant skriver i. Da faren pludselig dør, står de to brødre alene i en verden, de ikke helt forstår, og de håber, at den hemmelighedsfulde notesbog rummer svarene på deres spørgsmål. Følg brødrene på deres rejse gennem en verden, de ikke ved, at de er blevet beskyttet mod, når de begiver sig ud på en mission for at finde nogen, der kan lære dem at læse, så de kan afsløre notesbogens mysterier.Om tegneren: Gipi, hvis rigtige navn er Gian-Alfonso Pacinotti, blev født i Pisa i 1963. Han indledte sin karriere som illustrator og reklametegner, inden han i 1992 begyndte at skabe kortere tegneserier for en række italienske magasiner. Med fortællingen ”Appunti per una storia di guerra” (”Noter fra en krigshistorie”, ikke udsendt på dansk) brød han i 2005 igennem til et internationalt publikum, og bogen vandt bl.a. hovedprisen ved Europas største tegneseriefestival i den franske by Angoulême. I 2018 modtog han ved samme festival kritikerprisen for ”Børnenes jord”, der nu bliver det første af hans værker, danske læsere får mulighed for at stifte bekendtskab med.
Højlydt, stille, hviskende er en fagbilledbog for børn om høresansen. Alt fra vores sanseorganer til tekniske begreber såsom frekvens og decibel formidles visuelt elegant, intuitivt og med et minimum af tekst. Herigennem forklares sansernes vidtrækkende betydning for, hvordan vi som mennesker oplever verden omkring os. Bogen er skrevet og tegnet med det sigte, at alle vil kunne have fornøjelse af at læse den og gå på opdagelse i illustrationerne, men henvender sig især til større børn. Denne billedbog modtog i 2018 en af de fineste europæiske priser for børnelitteratur, en Bologna Ragazzi Award, i kategorien Non Fiction. Om værket sagde juryen bl.a.: „The overall compositional excellence is exceptional, each page offering new shapes and unexpected details. A whole new way of providing scientific facts, this book will be a constant source of surprise to its readers.”
Vinder af Ping-prisen for Bedste danske tegneserie Vinder af Claus Deleuran Prisen for Bedste danske tegneserie "Den bedste danske tegneserie jeg har læst i meget lang tid."- Jacob Stegelmann, Troldspejlet✶✶✶✶✶ - Nordjyske♥♥♥♥ "en velkomponeret og farvestrålende fortælling" - Politiken“Tegningernes energi og fortælleglæde slynger dig gennem Death Save, den nærmest læser sig selv.”- Weekendavisen“En lige dele sprælsk og nostalgisk hyldest til halvfemser-teenageliv og flippermaskiner.”- Kristeligt Dagblad“Death Save er kort sagt megafedt tegnet! (…) Rune Ryberg har skabt en fint fortalt og vedkommende historie, der er aldeles overlegent tegnet.”- Roskilde Avis ✶✶✶✶✶✶"Persongalleriet er lige så farvestrålende og kontrastfyldt som farvelægningen. Der er så meget knald på farverne at det svier i næsen, når man rykker ansigtet nærmere de friskprintede sider for at nærstudere de detaljerede flipperspil. Man sidder med en splittet fornemmelse af at ville suse igennem den tempofyldte handling og at ville dvæle ved de smukke tegninger."- Nummer 9 - magasinet for tegneserier✶✶✶✶✶✶"... en udviklingsroman i sin fineste form..."- kshdkboeger"Det er en virkelig interessant og meget lækker udgivelse, som alle fans af tegneserier burde give en chance."- Kulturkapellet Ballademageren Rick og den nørdede Bass hænger ud i den lokale arkade omgivet af flipperspil, colaer og baconchips. De to teenagere er hinandens modsætninger: Rick er en småkriminel tornado af sjov og ballade, mens Bass er en tænksom dagdrømmer, der interesserer sig for flippermaskineteknik og ønsker sig et liv, der indeholder andet end rastløse eftermiddage i hælene på Rick. De vante rammer krakelerer, da Bass aner muligheden for en ny fremtid – men hvad med Rick og alle de gamle venner fra arkaden?
"Et imponerende værk ... en labyrintisk opdagelsesrejse ... der er ikke det, man ikke kan finde svar på under lystlæsningen af denne videnskabs- og teknikhistorie."- Bogbotten.dkGoes' bog er en stilistisk perle, og hans blik for detaljer er imponerende (...) børn fra 10 år vil elske den."- Litteratursiden.dkVidenskabs- og teknikhistorien fortalt i én lang tegning!Hvilket metal var det første, der blev forarbejdet? Hvordan så romernes centralvarmesystem ud? Hvor langt fløj det første motoriserede fly? Hvilket år blev den første video lagt op på YouTube? Og kan man klone mammutten og vække den til live igen?Alle disse spørgsmål og mange flere kan du få svar på i Det opfindsomme menneske – en gennemillustreret fagbog i stort format, der kan vække begejstring hos hele familien. Læseren tages med på en visuel rejse gennem videnskabshistorien, fra stenalderen til i dag, når vi følger det opfindsomme menneskes gradvise mestring af naturen gennem opdagelser og opfindelser. Bogen er fortalt som én lang tegning, der strækker sig fra stenalderen og til i dag.Den flamske forfatter og illustrator Peter Goes (f. 1968) står bag flere anmelderroste fagbøger til børn. De to første, Tidslinjen (verdenshistorien som én lang tegning) og Floder (en verdensgeografi, der tager sit udgangspunkt i vandene i stedet for landene), er tidligere udkommet på Forlæns.
"Begynder-rollespil for de mindste (...) Det er en fremragende tilføjelse til billedbogshylderne - især hvis man har børn, der gerne vil være med i læsningen og stiller spørgsmål og snakker med (som den snart 5-årige altid gør). Her er det meningen, at barnet bidrager og er med. Vi er vilde med den!" – Kathrine Pachniuk (@bibliotekat og @1000boger) "Den enkle historie og de nuttede, farvemættede illustrationer i 'Hvordan vil du jage et monster?' gør den oplagt til børnehavebørn, og måske de alleryngste skolebørn.” – @Kulturmor ”Den er virkelig fed, far! Selvom Nor og jeg har læst flere tusind bøger de seneste 10 år, så bliver han stadig RIGTIG begejstret indimellem. Og det er skønt at opleve. Så ovenstående udsagn røg lige ud af ham, da han havde læst “Hvordan vil du jage et monster?”. Og så læste han bogen igen – og en gang til."– @Norogfarlaeser "... en rigtig læsegodbid (...) et forment gavekøb til en generation, der måske i mindre grad end tidligere bladrer gennem historier."- Kulturen.nuHvordan vil du jage et monster? er en helt ny type billedbog for børn fra ca. 3 år. Den bygger på den leg, som mange børn leger med fx julekataloget fra legetøjsbutikken. En leg der går ud på, at man må vælge én ting på hvert opslag, og kun én. Det sjove ligger i at vælge, og de overvejelser og den samtale, der er omkring valget. Det rigtige eller forkerte svar er ikke givet på forhånd. Det handler om for barnet at finde ud af, hvad det selv synes bedst om. Igennem bogen følges vi med den lille monsterjæger, som guider læseren i at vælge forskelligt udstyr, der skal bruges til jagten; bl.a. våben, rustninger, trylledrikke, magiske skriftruller og madpakker. Efterfølgende skal der på hvert opslag vælges, hvordan man skal besejre en lang række monstre. Fortællingen er udformet, så valgene ikke har en direkte konsekvens for handlingen, så den ikke påvirker barnets frie valg – der må ikke være noget rigtigt eller forkert svar! Bogen er skabt af Thomas Knappe (f. 1987), der er uddannet tegneserieskaber fra Seriehögskolan i Malmø. Han debuterede i 2014 med den grafiske roman Troldmændene fra Vestmannaeyjar, der vandt Pingprisen for bedste debut. Thomas har siden bl.a. tegnet den grafiske roman Drømme i tynd luft samt illustreret flere børnebøger. Hvordan vil du jage et monster? er hans debut som børnebogsforfatter.
★★★★★ - Kristeligt Dagblad"PÅ VEJ gør verden større og helt vildt spændende gennem viden og poesi"- Information”Romanishin og Lesiv markerer sig som verdensborgere, og bogen er et eksempel på international al-alderslitteratur, der kan betage ung som gammel.”- WeekendavisenUniverset er altid i bevægelse, intet i det er i varig ro. Bevægelse er en naturlig del af verden: Jordkloden, vandet på den, dens atmosfære, dens kontinenter og alle levende organismer befinder sig i en tilstand af konstant bevægelse. Vi går, løber, hopper, svømmer og flyver. Vi rejser.Denne bog handler om bevægelser og rejser – ikke kun dem foretaget af os mennesker, men også af dyrene, planterne, vinden, vandet og planeten. Den beskriver rejser med handel for øje, ferierejser såvel som videnskabelige ekspeditioner, pilgrimsrejser og rejser, der er nødvendige, fordi livet står på spil. Den handler også om migrationer, landkort og navigation – og ikke mindst om at finde sin egen vej. Der er ét ord, som den rejsende altid hører på sin vej, nemlig ordet ”hvor”. ”Hvor kommer du fra?” ”Hvor er du på vej hen?” Måske får du svar på de to spørgsmål, når du læser denne bog, som er en visuel og tankevækkende ekspedition gennem tusindvis af års bevægelse.I 2021 modtog Romanishin og Lesiv en sølvmedalje ved European Design Awards for På vej, som samme år også blev optaget i The White Ravens 2021.På dansk findes også Jeg ser det og Højlydt, stille, hviskende, som i 2018 modtog en Bologna Ragazzi Award for bedste fagbøger til børn.
I Lille Kvast - Krøller eller ej rejser Lille Kvast ud i rummet og lander på en fremmed planet, som er befolket af en gruppe væsener med helt glat hår og en gruppe med meget krøllet hår. De to grupper kan ikke lide hinanden, men måske kan Lille Kvast lære dem, at de alle sagtens kan være gode venner – krøller eller ej.Serien om Lille Kvast er en charmerende billedbogstegneserie for de mindste. Den er uden ord, og skabt til de helt små læsere, der allerede i treårs-alderen kan “læse” historierne selv. Alle historierne er både fulde af elementer, som børnene kender fra deres egen hverdag og af fabulerende eventyr. Tegningerne er sjove, letaflæselige, farvestrålende og i en meget børnevenlig streg. ♥♥♥♥“De alleryngste har længe udelukkende haft pege- og andre billedbøger at ty til, men ikke egnet læsestof i serieform … Nu lysner det imidlertid: “Lille Kvast” er en fransk serie for de 3-6-årige, der endnu ikke kan læse – og alligevel kan de læse den selv!”- Politiken "Disse serier er fortalt fra hjertet og kan efter denne (højt)læsers vurdering ikke andet end besnære store som små." - Information ★★★★★ "Herhjemme var bøgerne et øjeblikkeligt hit. Både for den 4-årige og den 6-årige. Og første reaktion hos dem begge var simpelthen at fortælle historierne højt for sig selv og for mig. Det er vist lige præcis det, der var forfatternes intention." - bornenesboger.dk "Her i huset er de to første bind læst og læst – og nydt. For når min treårige datter selv går hen på bogreolen og piller bøgerne ud, er det vel et tegn på, at formålet med dem er nået." - Kulturkapellet.dk "Det emmer simpelthen af tværgenerationel hygge! (...) Til alle jer, der har unger eller børnebørn parate til at tage springet fra “Jeppes sut” og videre ud i verdenslitteraturen: Få for alt i verden fat på albummene med Lille Kvast!"- Nummer9.dk - Magasin for tegneserier "Tegneserierne med Kvast indeholder overraskende meget og kan være en vej til at børn forbinder læsning med leg. " - Bogblogger.dk "Fine, små tegneserier for de mindste. Og det er ikke en sætning, man får lov til at skrive tit." - Lektørudtalelsen“Lille Kvast vil være motiverende for læselysten, men så afgjort også et nyttigt værktøj, når børn skal opøve og styrke deres sproglige færdigheder. Her er fortælleglæden essentielt – og dét sætter tegneserien om noget fokus på.“- Sjovforborn.dk "Hvis du kender nogen, der gerne vil starte tidligt, kan du stikke dem Pierre Bailly og Céline Fraiponts Lille Kvast serie. Det er tegneserier uden ord, men spændingen og det gode humør er i top." - Litteratursiden.dk
I Lille Kvast - Den triste yeti møder Lille Kvast tre musikalske murmeldyr og deres ven, den kæmpe yeti Bob, der er meget sød, men opfører sig så uforsigtigt og voldsomt, at de andre synes, han er svær at lege med. Og derfor er han trist. Men så lærer Lille Kvast ham, hvor forsigtigt man skal holde om en blomst, for at den ikke går i stykker … Serien om Lille Kvast er en charmerende billedbogstegneserie for de mindste. Den er uden ord, og skabt til de helt små læsere, der allerede i treårs-alderen kan “læse” historierne selv. Alle historierne er både fulde af elementer, som børnene kender fra deres egen hverdag og af fabulerende eventyr. Tegningerne er sjove, letaflæselige, farvestrålende og i en meget børnevenlig streg. ♥♥♥♥“De alleryngste har længe udelukkende haft pege- og andre billedbøger at ty til, men ikke egnet læsestof i serieform … Nu lysner det imidlertid: “Lille Kvast” er en fransk serie for de 3-6-årige, der endnu ikke kan læse – og alligevel kan de læse den selv!”- Politiken "Disse serier er fortalt fra hjertet og kan efter denne (højt)læsers vurdering ikke andet end besnære store som små." - Information ★★★★★ "Herhjemme var bøgerne et øjeblikkeligt hit. Både for den 4-årige og den 6-årige. Og første reaktion hos dem begge var simpelthen at fortælle historierne højt for sig selv og for mig. Det er vist lige præcis det, der var forfatternes intention." - bornenesboger.dk "Her i huset er de to første bind læst og læst – og nydt. For når min treårige datter selv går hen på bogreolen og piller bøgerne ud, er det vel et tegn på, at formålet med dem er nået." - Kulturkapellet.dk "Det emmer simpelthen af tværgenerationel hygge! (...) Til alle jer, der har unger eller børnebørn parate til at tage springet fra “Jeppes sut” og videre ud i verdenslitteraturen: Få for alt i verden fat på albummene med Lille Kvast!"- Nummer9.dk - Magasin for tegneserier "Tegneserierne med Kvast indeholder overraskende meget og kan være en vej til at børn forbinder læsning med leg. " - Bogblogger.dk "Fine, små tegneserier for de mindste. Og det er ikke en sætning, man får lov til at skrive tit." - Lektørudtalelsen“Lille Kvast vil være motiverende for læselysten, men så afgjort også et nyttigt værktøj, når børn skal opøve og styrke deres sproglige færdigheder. Her er fortælleglæden essentielt – og dét sætter tegneserien om noget fokus på.“- Sjovforborn.dk "Hvis du kender nogen, der gerne vil starte tidligt, kan du stikke dem Pierre Bailly og Céline Fraiponts Lille Kvast serie. Det er tegneserier uden ord, men spændingen og det gode humør er i top." - Litteratursiden.dk
Jeg ser det er en billedfagbog for børn om synssansen. Alt fra vores sanseorganer til tekniske begreber såsom optik og spektralfarver formidles visuelt elegant, intuitivt og med et minimum af tekst. Herigennem forklares sansernes vidtrækkende betydning for, hvordan vi som mennesker oplever verden omkring os. Bogen er skrevet og tegnet med det sigte, at alle vil kunne have fornøjelse af at læse dem og gå på opdagelse i illustrationerne, men henvender sig især til større børn. Denne ukrainske billedbog modtog i 2018 en af de fineste europæiske priser for børnelitteratur, en Bologna Ragazzi Award, i kategorien Non Fiction. Om værket sagde juryen bl.a.: „The overall compositional excellence is exceptional, each page offering new shapes and unexpected details. A whole new way of providing scientific facts, this book will be a constant source of surprise to its readers.”
"Visuelt fremragende!"- Serieland.dk✶✶✶✶✶"Anbefales til hele familien"- kshdkboeger♥♥♥♥"Find med Finn henvender sig til stort set alle aldersgrupper. Der er en herlig detaljerigdom, der både kan bruges til indlæring af nye ord og mere konkrete færdigheder hos de større læsere."- Bognørden.dk Har du fundet Holger? Så find med Finn! I Find med Finns eventyrlige labyrintunivers, der er befolket af søuhyrer, hekse, drager, magiske frøer og talende sten, skal læseren hjælpe drengen Finn med at finde – finde ting og væsner, finde rundt og til sidst finde hjem.Finn bliver vækket midt om natten af et kæmpe spektakel, da de lumske drillepinde slipper løs, og han må nu, sammen med sin hund Sep, afsted på jagt efter dem. Hvert opslag byder på nye labyrinter og nye ting at lede efter for at hjælpe Finn og Sep videre på deres rejse. Bogen emmer af Peter Goes‘ tegneglæde, og på alle opslag er der nye ting at finde og masser af detaljer at fordybe sig i. Alle aldersgrupper kan hjælpe Finn med at finde.Om forfatter og illustrator:Peter Goes (f. 1968) bor i Belgien, hvor han arbejder som illustrator. Han er uddannet på Royal Academy of Fine Arts (KASK) in Ghent. På dansk er han tidligere udkommet med Tidslinjen – verdenshistorien i én lang tegning.Anmelderne skrev om Tidslinjen: “Fremragende (...) elegant (...) Stor grafisk præcision (...) øjet kan fortabe sig i massevis af visuelle detaljer” - Information ✶✶✶✶✶ - Nordjyske ✶✶✶✶✶✶ "Tidslinjen er et glimrende eksempel på, hvad en vellykket bog kan: inspirere, gøre os klogere og samle unge og ældre til en dialog." - pædagogen.dk "Hvert enkelt opslag i Tidslinjen er “sit eget komplette kunstværk.” - Fyens Stiftstidende
Krigen der ændrede Rondo, der er skrevet og illustreret af det ukrainske kunstnerpar Romana Romanyshyn og Andriy Lesiv, har vundet international anerkendelse og status som en moderne børnebogsklassiker om krig, siden den første gang udkom i 2015. Den er nu oversat til 22 sprog. I bogen lever de tre venner Danko, Zirka og Fabian et fredeligt liv i den idylliske by Rondo, indtil krigen pludselig bryder ud. De tre venner må nu stå sammen for at redde deres elskede by og dens berømte syngende blomster fra krigens mørke og ødelæggelse.Bogen har modtaget anmelderroser fra hele verden og har desuden modtaget flere prestigefyldte priser, herunder en Special Mention ved Bologna Ragazzi Awards i 2015. Samme år blev den også udvalgt af White Ravens, og siden er den den bl.a. kåret som Kirkus Best Book of 2021: A Best Picture Book for Starting Conversations samt USBBY Outstanding International Book of 2022 og har høstet anmelderroser over hele verden. Krigen der ændrede Rondo er ikke kun en fortælling om krig, men også en hyldest til fred, modstand og håb. Alderstrin: 7+
"Et pletskud af en billedbog, der med humor, enkelthed og en vild farvepalet på fineste vis og helt i højde med børnene formidler budskabet om, at vi alle er forskellige."- Bibliotekernes materialevurderingI dag er første dag på den nye skole. Tyggegummidrengen Bob er bange for ikke at passe ind og at være det eneste tyggegummi i sin klasse, men opdager, at det ikke er nødvendigt at være som de andre. Det er kedeligt at være ens ... forskellig er bedre!
ABC-plakat med 29 forskellige monstre fra Thomas Knappes børnevenlige fantasy-univers i vælgebogen “Hvordan vil du jage et monster?”. Plakaten måler 50*70 cm.Læserne skrev bl.a. om bogen: "Begynder-rollespil for de mindste (...) Det er en fremragende tilføjelse til billedbogshylderne - især hvis man har børn, der gerne vil være med i læsningen og stiller spørgsmål og snakker med (som den snart 5-årige altid gør). Her er det meningen, at barnet bidrager og er med. Vi er vilde med den!" – Kathrine Pachniuk (@bibliotekat og @1000boger) "Den enkle historie og de nuttede, farvemættede illustrationer i 'Hvordan vil du jage et monster?' gør den oplagt til børnehavebørn, og måske de alleryngste skolebørn.” – @Kulturmor ”Den er virkelig fed, far! Selvom Nor og jeg har læst flere tusind bøger de seneste 10 år, så bliver han stadig RIGTIG begejstret indimellem. Og det er skønt at opleve. Så ovenstående udsagn røg lige ud af ham, da han havde læst “Hvordan vil du jage et monster?”. Og så læste han bogen igen – og en gang til."– @Norogfarlaeser "... en rigtig læsegodbid (...) et forment gavekøb til en generation, der måske i mindre grad end tidligere bladrer gennem historier."- Kulturen.nu
"Peter Goes er eminent til at levere smuk og informativ formidling. (...) Det er en virkelig fascinerende bog. (...) Hans bøger er alle små kunstværker fyldt med finurlige detaljer, som man kan gå på eventyr i adskillige gange." - Litteratursiden.dkOver hele vores klode og til alle tider har mennesket haft et forhold til Solen. Uden den, intet liv på Jorden. Solen får planterne til at gro og vandet til at strømme. Den gør himlen blå og huden brun. Vi har tilbedt den, og vi har udnyttet dens energi. Det kan du alt sammen blive klogere på i denne bog, hvis myldrende tegninger er fyldt med hundredvis af sol-facts om alt fra historie til astrologi og kernefysik. Få fx svar på spørgsmål som: Hvem lavede verdens første solbriller? Hvorfor er 13 et uheldigt tal? Hvad er en solstorm? Og hvorfor stiller kinesere æg på højkantved forårsjævndøgn? Solen er den fjerde bog i Peter Goes' anmelderroste serie af store fagbøger til børn. Tidslinjen, Floder og Det opfindsomme menneske er tidligere udkommet på dansk.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ "Seks hjerter til nyt rystende værk om coronakrisen fra vor tids store tegner (...) Suveræn absurd skildring af tiden lige nu (...) Krisezone er i sandhed en bog om vores nutid og samtid, og Simon Hanselmann er et seriøst bud på den, der skildrer tiden bedst (...) en tegneserie der er lige så rystende, som den er hysterisk sjov, lige så vildt fremmed, som genkendelig. Krisezone føles på én gang som et mesterværk og et sammenbrud."- Politiken9 9 9 9 9 9- Nummer9.dkKrisezone er en grafisk samtidsroman, der tager udgangspunkt i Covid19-året 2020. Værket er skabt i real-time; det tegnet og skrevet mellem 13. marts og 23. December 2020, og undervejs har skaberen Simon Hanselman offentliggjort de enkelte sider som en daglig føljeton på Instagram. Intet var for stort og intet var for småt til at blive inddraget i værket. Toiletpapirshamstring, hungersnødslignede tilstande i supermarkederne, pludselige fyringer, rengøringsvanvid, sygdoms- og smitteangst, boomet af konspirationsteoretikere og folk, der begyndte at sælge sex over nettet. Derudover har Hanselmann også fundet plads til alt det, der ikke handlede om Corona; fx J.K. Rowlings transfobiske udtalelser, Netflix-serien Tiger King, mordet på George Floyd og de efterfølgende optøjer og store modstand mod politiet samt selvfølgelig det amerikanske præsidentvalg. Kort sagt alt det, der i 2020 var en del af det normale samfundsbillede. En del af det, de fleste mennesker i den vestlige verden på en eller anden måde skulle forholde sig til. Krisezone slår desuden sine folder på den identitetspolitiske kampplads: flere transkarakterer er blandt hovedpersonerne, cancel culture bliver taget under kærlig behandling og Trump-vælgere skændes med hvide antifascister. Der er noget for alle, og noget for alle at være uenige i. Hvis den store Coronaroman er en grafisk roman, så det Krisezone. Simon Hanselmann modtog i 2021 en Eisner Award for den engelske udgave af Krisezone og The New York Times skrev bl.a.: "Born of generosity and desperation, Crisis Zone is the first great work of pandemic fiction.
★★★★★ - Kulturen.nu "(...) fejende flotte sekvenser af pertentligt opstregede tegninger, som i deres retlinede præcision signalerer den golde kontrol og stille desperation, fortællingen kalder på."- Information ★ ★ ★ ★"Sikke et værk. Dystert. Smukt. Det hele på en gang."- bogrummet.dk "Særdeles velfungerende visuel fortælling (...) Tegnekunst på højt fagligt plan."- Lektørudtalelsen, DBC"En kuglepenskraftanstrengelse"- Fyens StiftstidendeILD foregår i Europas diskrete hjerte Bruxelles. En by af stål og glas og beslutninger. Men også med politiske uroligheder, hjemløse og immigranter uden papirer. I 10’erne havde et par hundrede af dem besat en forladt kirke, Gesú-kirken, hvor de boede i de tomme munkeceller. Men der var planer om at bygge kirken om til luksushotel, så ordensmagten satte gratisterne på gaden. Uro og protest. Ingen penge – ingen rettigheder. Efter den voldsomme rømning stod kirken tom i mange år – byggearbejdet startede først i 2020. ILD er udelukkende tegnet med kuglepen. Et usædvanligt tegneinstrument til andet end telefontegninger, men det har fulgt Mikkel Ørsted Sauzet siden debuten, den Pingprisvindende ASKE. Her kommer fortsættelsen.Anmelderne skrev følgende om ASKE:★ ★ ★ ★ ★ “Ved første øjekast ligner serien en telefonkrusedulle, der har vokset over sine bredder, men snart bliver man grebet af de tyste billeder, der rummer så meget grusomhed – og så meget blodrød farve, der synes at sile ned over siderne!”– Berlingske♥♥♥♥♥ "Et fuldgyldigt dramatisk forløb om slavebarnets kamp for livet uden et ord, men i stedet med synsvinkler og detaljer sikkert placeret i et forløb af flotte, på én gang dybdedunkle og knivskarpt blodige billedkompositioner.”– Politiken★ ★ ★ ★ ★ “Sikke en debut: Et blodigt hævnepos på 112 sider, tegnet udelukkende med rød kuglepen og sort tusch til opstregning. Det har en højst foruroligende virkning, næsten som om siderne reelt er tegnet med det blod, der også strømmer gennem den højdramatiske historie om det første slaveoprør på Haiti, som siden skulle brede sig og ende med tropeøens selvstændighed som stat, ledet og befolket af tidligere slaver. Hele den voldsomme fortælling er fuldkommen ordløs, billedet fortæller alt – filmisk flytter synsvinklen sig suverænt rundt og bruger alle tænkelige positioner og indstillinger med en stærk, dynamisk effekt.…Det er flot og foruroligende intenst fortalt, rødt i rødt, tætte, mættede albumsider, hvor skikkelser, landskaber, bygninger, kroppe og ansigter modelleres frem med lange, tålmodige, omhyggelige skraveringer med den røde kuglepen.Et imponerende arbejde – og en stærk og sælsom effekt, helt i tråd med den afrikanske voodoo-magi, der gennemstrømmer billedværkets baggrund som en truende, tiltagende understrøm. Det er flot.”– Nordjyske
★★★★★- Kulturen.nu★★★★★ “en herlig og finurlig bog (…) formidlet med varme, humor og genkendelighed.”-bogvægten.dk"lægger på en fin og humoristisk måde op til en samtale mellem børn og forældre om, hvad det vil sige at gøre noget godt for andre, men at det også er vigtigt at kunne se indad og være god ved sig selv."- tenta.dk"et anderledes, interessant og temmeligt underholdende bekendtskab."- kulturmor.dkJensus hedder Jensus, fordi hans far hedder Jens, og hans mor hedder Susanne, og de kunne begge to rigtig godt lide deres egne navne. Jensus prøver ihærdigt at være et godt menneske. Hver dag. Det er bestemt ikke let.Vi følger Jensus en tilfældig dag, hvor han, i sine bestræbelser på at hjælpe alt og alle, både går på kærnemælk, deler speltboller og fiskefrikadeller ud til fremmede og genopliver en død due, så godt han nu kan ...Egner sig til børn fra 5 år.Om bogens tegner og forfatter: Mikkel Sommer har siden 2009 arbejdet som illustrator og tegneserieskaber. Han har tegnet for bl.a. The New York Times og The New Yorker samt illustreret en lang række børnebøger og skabt anmelderroste tegneserier for både danske og udenlandske forlag. I 2017 modtog Mikkel Sommer Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, der gav ham mulighed for at koncentrere sig om sine hjerteprojekter. Et af disse er Jensus hjælper til, der markerer hans debut som børnebogsforfatter.
När man är en liten kille utan särskilt mycket av vare sig självförtroende eller handlingskraft är det enklast att bara sticka när man stöter på motgångar. Men ibland är det helt enkelt inte ett alternativ. Åtminstone inte när ens tjej precis slukats av nån jävel med tusen ögon, ens motorcykel förvandlats till ett svärd, och ovanpå det kastas man in i en främmande dimension där faror lurar och en jättelik uppgörelse väntar. Skrevet om den danske udgave af Jätte (“Gigant”): ♥♥♥♥♥“Surrealistisk mareridt for fuld farveudblæsning med unge Rune Ryberg, der er uddannet fra Animationsskolen i Viborg og her debuterer med en vild, men helstøbt serie.” - Søren Vinterberg, Politiken★★★★★“Den smukke historie om ung kærlighed og jagten på den indre sandhed folder sig smukt ud i et syret univers, der lover godt for fremtiden.” - Gert Poder, Dagbladet Arbejderen“Selvom Gigant er Rune Rybergs debut-tegneserie, er der intet famlende over den. Han er hamrende dygtig til at tegne, og man falder ikke over nogen fejl. Alt er forvredet og fordrejet på den helt rigtige måde. Historien er sprængfyldt med action, sjov og glimt af alvor, der giver det hele lidt tyngde.” - Emil Blichfeldt, Weekendavisen“Grotesk, overdrevet og meget underholdende!” - Troldspejlet, DR “Rybergs tegninger er som hans fantasi – vildtvoksende, farverige, fjollede og fornøjelige.”- Hans Bjerregaard, Ekstra Bladet “umanerligt veloplagt og forrygende realiseret” - Matthias Wivel, Information “Alt er som dyppet i et syrebad, både virkeligheden og den surrealistiske verden, den lille gigant skal kæmpe sig gennem. Men det virker hverken påtaget eller selvhøjtideligt. Den aparte streg og de flotte farver er kun glasuren på en sjov, underholdende historie, som man nyder – helt frem til den forunderligt overraskende slutning. Og selv om humoren er i højsædet, er det hele samtidig ganske rørende og midt i al uhyggen – ganske hyggeligt.” - Jakob Stegelmann, Jyllandsposten “(Over) De næste 60 sider udfolder en hektisk, morsom og actionmættet fortælling sig, virtuost tegnet og farvelagt. Det er med andre ord en af disse sjældne debuter, som virkelig sidder lige i skabet, og som er fyldt med løfter om store fremtidige bedrifter.” - Thomas Thorhauge, nummer9.dk “Der er noget virkeligt lækkert ved at få Gigant i hænderne, for foruden den stoflighed man fornemmer idet man rører ved et papomslag så tykt, at det nærmest virker som var det vævet, så skinner forsidens røde helt, der kommer springende og den koboltblå titel også en i møde, at man ikke kan undgå at give Jante en springskalle. Vender man den om, er vores helts sværd (samt en beskrivende tekst) gengivet med lige så skinnende blå. (…) Gigant et helt klassisk eventyr om den klassiske, undertippede helt, der skal rede sin udkårne fra fæle bæster og gå gennem mange utrolige farer på sin vej, men i Rybergs streg bliver dette eventyr alt andet end formularisk, forudsigeligt og kedeligt. Til trods for udgivelsens forholdsvis beskedne format, er denne tegneserie på sæt og vis også lige som dens hovedperson, meget større indeni, end man umiddelbart skulle tro. Gigant er en bragende flot debut”- Torben Rølmer Bille, kulturkapellet.dk
Tegnet poesi om bl.a. en giraf, der ved alt om national securityI Noget andet kan du få historien om kanariefuglen Stig, der blev rig. Du kan møde manden, der hader sin bedste ven Carsten. Du kan lære, hvordan du får en elefant til at stå helt stille, og du kan finde ud af hvorfor, Marianne ligger på gulvet og sover. Du kan også møde en giraf, der ved alt om national security, og du kan læse lidt om fars, der kan duftes på Mars.Om tegneren: Emma Perrin er uddannet fra Kunstakademiets Designskole, Institut for Visuelt Design. Hun debuterede med den anmelderroste Noget i 2013. Noget andet er altså en form for toer, kan man sige. Der kommer sikkert en treer om seks år. Lige nu er Emma dog stukket af. Hun arbejder med delfiner et sted. Der kan man bare se."Emma Perrin har en vild hjerne, som digter de dejligste syrede historier."- Nummer9.dk"Jeg har aldrig læst noget som dette før."- Bogrummet.dkPressen skrev om Emma Perrins debut:”Kunst kan også tegnes med lille k.”✶✶✶✶✶– Kristian Lindberg, Berlingske”… spektakulært kunstskøjtende…”– Lars Bukdahl, Weekendavisen
Harvested – En antologi kurateret af microworkersHARVESTED er baseret på fundet indhold; et arbitrært udvalg af pornofilm. Den er produceret udelukkende ved hjælp af en mængde nøje tilrettelagte procedurer, programmering samt opgavebaseret sværmintelligens. Materialet til denne bog blev indsamlet digitalt af et decentralt netværk af fildelere og filtreret af anonyme arbejdere, der udfører digitale mikrojobs. I naturlig forlængelse af denne tilgang udgives bogen i en samproduktion mellem en række forlag, nemlig:MMMNNNRRRG – PortugalForlæns – DanmarkHÁlice HÁlas – SchweitzLa Cinqui.me Couche – BelgienTopovoros – GrækenlandFortepressa – ItalienEdiciones Valientes – SpanienPachiclon – MexicoBitterkomix – SydafrikaFlere end to tusinde pornofilm blev høstet fra fildelingswebsites og gemt direkte på en server. Ved hjælp af to separate scripts blev hver film automatisk klippet ned til kun de første ti minutter, hvorefter disse videoklip blev brudt op i tusindvis af JPG-filer i lav billedkvalitet. Alle disse billeder blev efterfølgende lagt ud på crowdsourcing-tjenester på nettet, der gør det muligt at koordinere distribueret menneskelig intelligens i udførelsen af opgaver, som computere på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at klare. Udvalgte microworkers fik til opgave at filtrere disse tusindvis af billeder ud fra et overlagt vagt kriterium: Om de viste samtidskunst.HARVESTED fremviser femhundrede fundne værker fra private hjem, fotoatelier, filmset og andre heterotopier fra pornoindustrien. Mens denne antologi understreger vigtigheden af en kunsthistorie med denne branche som specifik kontekst, så postulerer den samtidigt behovet for at aktivere det perifere syn, hvad angår voyeuristisk praksis. Selvom IKEA-malerier dominerer på væggene, kan man finde værker af moderne mestre såsom en kopi af et Fernand Leger-maleri, et ukendt Joan Miro og Castle and Sun af Paul Klee men også samtidsværker såsom Quote, 1964, et print af Robert Rauschenberg, en række malerier af Mark Rothko, School of Fontainebleau af Cy Twombly og endda nogle reproduktioner af Frank Stella og Lucio Fontana.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.