Bag om Kærlighedens væsen
Richard Wagner gjorde sig i mange roller og indeholdt mange modsætninger. Han var komponist, digter, dramatiker, filosof, dirigent, iscenesætter og teaterentreprenør med festspilhuset i Bayreuth som kronen på værket. Som kunstner spændte han over hele det 19. århundrede og er blevet kaldt "den samlede kunsthistories største talent".
Wagner ville dog ikke bare levere underholdning for et teaterlystent publikum, men havde tværtimod enorme ambitioner på kunstens vegne. Hans "totalkunstværk" i form af de syv sceneværker - fra Den flyvende hollænder til Parsifal - skulle ikke bare være syntesen af de forskellige kunstneriske medier i én stor teaterforestilling, men skabe en forening af politik, filosofi og religion under kunstens overherredømme.
Det er disse syv mesterværker, som Kærlighedens væsen beskæftiger sig med. Forfatteren opsøger kilderne til operaerne og besvarer en række afgørende spørgsmål for deres tilblivelse: Hvor var Wagner på det givne tidspunkt, hvad beskæftigede han sig med, hvem omgikkes han, hvad optog ham, hvad læste han? Svarene herpå munder til sidst ud i et crescendo, hvor forfatteren gennem de syv operaer undersøger svaret på det spørgsmål, som Wagner mere end noget andet tumlede med igennem hele livet: Hvad er kærlighedens væsen?
Vis mere