Bag om Lær for livet
Lær for livet Grundtvigs idéer om livsoplysning er stadig aktuelle som en kritisk modsigelse af en skole- og uddannelsestænkning, der har de såkaldt nyttige kundskaber og erhvervslivets behov som sit omdrejningspunkt. Regner Birkelund indkredser livsoplysningsbegrebets idégrundlag, som det kommer til udtryk hos særligt Grundtvig, Platon og K.E. Løgstrup, og fire fortællinger viser aspekter af livsoplysning i højskolens praksis.
Regner Birkelund
Født 1952. Cand.cur., ph.d. & dr.phil. Professor i patientcentreret kræftbehandling ved Sygehus Lillebælt og Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet. Har tidligere været lektor ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet. Han har i mange år beskæftiget sig med Grundtvigs tænkning og er bl.a. forfatter til bøgerne Livs-Oplysning (1998) og Frihed til fælles bedste (2008). Artiklen "Var Grundtvig personalist" blev udgivet i bogen Det relationelle menneske i 2015.
Højskolens 10 bud
Højskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf dette er bind 3. Hvert bind undersøger et kendetegn ved højskolen, dets relevans i fortiden og for fremtiden, for Danmark og den omgivende verden, og hvordan det bringes i spil i højskolens praksis i dag.
Vis mere