Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret - Caroline Heide-Jørgensen - E-bog

Bag om Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret

Konkurrencen mellem de erhvervsdrivende er et centralt element i vor erhvervsstruktur og dermed noget helt afgørende såvel for den enkelte som for hele samfundet. Den konkurrenceprægede erhvervsstruktur er et af grundelementerne i markedsøkonomien. Går man ind for markedsøkonomi, har man truffet et fundamentalt politisk valg mellem flere mulige samfundsformer. Et samfund baseret på markedsøkonomi og fri konkurrence mellem de erhvervsdrivende er opstået i den vestlige kulturkreds og bygger på den grundtanke, at markedet og en konkurrencepræget erhvervsstruktur med fri konkurrence mellem de erhvervsdrivende er den bedste måde at indrette et samfund på og bedst egnet til at skabe velstand og vækst. Det markedsøkonomiske samfund kan synes primært at været baseret på rent økonomiske overvejelser, nemlig den grundlæggende tanke, at fri konkurrence skaber et rigt og varieret udbud af varer og tjenester til priser, der bestemmes af markedsmekanismer. Man bør imidlertid være opmærksom på, at valget af markedsøkonomi traditionelt også har betydet en anerkendelse af de andre, politiske værdier, der er fundamentet for de moderne vestlige samfund, nemlig i form af de frihedstanker, som kan spores tilbage til oplysningstiden i 1700-tallet i form af politiske frihedsrettigheder (ytrings-, forsamlings- og foreningsfrihed), men også tanken om erhvervsfrihed, der hos os i Danmark er proklameret i grundlovens § 74, der danner grundlaget for den moderne konkurrenceprægede erhvervsstruktur i de vestlige lande.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771987959
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 31. august 2022
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret

Konkurrencen mellem de erhvervsdrivende er et centralt element i vor erhvervsstruktur
og dermed noget helt afgørende såvel for den enkelte som for
hele samfundet. Den konkurrenceprægede erhvervsstruktur er et af grundelementerne
i markedsøkonomien. Går man ind for markedsøkonomi, har man
truffet et fundamentalt politisk valg mellem flere mulige samfundsformer. Et
samfund baseret på markedsøkonomi og fri konkurrence mellem de erhvervsdrivende
er opstået i den vestlige kulturkreds og bygger på den grundtanke, at
markedet og en konkurrencepræget erhvervsstruktur med fri konkurrence mellem
de erhvervsdrivende er den bedste måde at indrette et samfund på og bedst
egnet til at skabe velstand og vækst. Det markedsøkonomiske samfund kan
synes primært at været baseret på rent økonomiske overvejelser, nemlig den
grundlæggende tanke, at fri konkurrence skaber et rigt og varieret udbud af
varer og tjenester til priser, der bestemmes af markedsmekanismer. Man bør
imidlertid være opmærksom på, at valget af markedsøkonomi traditionelt også
har betydet en anerkendelse af de andre, politiske værdier, der er fundamentet
for de moderne vestlige samfund, nemlig i form af de frihedstanker, som kan
spores tilbage til oplysningstiden i 1700-tallet i form af politiske frihedsrettigheder
(ytrings-, forsamlings- og foreningsfrihed), men også tanken om erhvervsfrihed,
der hos os i Danmark er proklameret i grundlovens § 74, der danner
grundlaget for den moderne konkurrenceprægede erhvervsstruktur i de
vestlige lande.

Brugerbedømmelser af Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret



Find lignende bøger

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.