Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Litteratursamtaler efter gehør - Louise Rosendal Bang - Bog

- i grundskolens danskundervisning

Bag om Litteratursamtaler efter gehør

"Litteratursamtaler efter gehør" udfordrer undervisningens såkaldte IRE-samtalemønster, hvor læreren altid er den, der stiller spørgsmålene, eleverne svarer, og læreren evaluerer svarene. Det problematiske ved dette mønster er, at eleverne ikke positioneres til at bestemme indholdet af samtalen, ligesom de ikke får den fornødne tid til at udfolde deres tanker om teksten. Der er kort sagt behov for mindre strukturerede samtaleformer, der lægger op til en mere undersøgende tilgang i litteraturundervisningen. Hvad sker der med dynamikken i samtalen, når IRE-mønsteret fraviges?Og hvordan kan eleverne lære at læse litterært, uden at læreren stiller tekstspecifikke spørgsmål? Det giver denne bog et både forskningsbaseret og praksisnært svar på med den jazzede samtalemodel og en tekstæstetiske læsemåde. Litteratursamtaler efter gehør forudsætter sans for både turtagningen i samtalen og tekstens æstetiske udtryk. Det er samtaler, hvor eleverne selvstændigt tager ordet, lytter opmærksomt, tænker efter og bryder ind, og det er samtaler, som gradvist udvikler elevernes sensitivitet for de tekstlige detaljer. Bogen henvender sig primært til dansklærere i grundskolen og til lærerstuderende med dansk som linjefag.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788750065258
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 124
  • Udgivet:
  • 2. december 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 156x228x12 mm.
  • Vægt:
  • 243 g.
  • 1-2 hverdage efter udgivelsesdato.
  • 4. december 2024
  • 2. december 2024
På lager

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Litteratursamtaler efter gehør

"Litteratursamtaler efter gehør" udfordrer undervisningens såkaldte IRE-samtalemønster, hvor læreren altid er den, der stiller spørgsmålene, eleverne svarer, og læreren evaluerer svarene.
Det problematiske ved dette mønster er, at eleverne ikke positioneres til at bestemme indholdet af samtalen, ligesom de ikke får den fornødne tid til at udfolde deres tanker om teksten. Der er kort sagt behov for mindre strukturerede samtaleformer, der lægger op til en mere undersøgende tilgang i litteraturundervisningen.
Hvad sker der med dynamikken i samtalen, når IRE-mønsteret fraviges?Og hvordan kan eleverne lære at læse litterært, uden at læreren stiller tekstspecifikke spørgsmål? Det giver denne bog et både forskningsbaseret og praksisnært svar på med den jazzede samtalemodel og en tekstæstetiske læsemåde.
Litteratursamtaler efter gehør forudsætter sans for både turtagningen i samtalen og tekstens æstetiske udtryk. Det er samtaler, hvor eleverne selvstændigt tager ordet, lytter opmærksomt, tænker efter og bryder ind, og det er samtaler, som gradvist udvikler elevernes sensitivitet for de tekstlige detaljer.
Bogen henvender sig primært til dansklærere i grundskolen og til lærerstuderende med dansk som linjefag.

Brugerbedømmelser af Litteratursamtaler efter gehør



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.