Bag om Markedsføringsloven
I ”gamle dage” var markedsføringsloven overskuelig, men i dag er loven noget mere kompleks med fx de elastiske bestemmelser om ”god markedsføringsskik” og ”vildledning”.
Denne bog giver en grundig gennemgang og analyse af alle lovens områder med udgangspunkt i retspraksis, lovforarbejder og EU-retsakter.
Bogens formål er at være en håndbog for praktikere.
Bogen gennemgår bl.a. lovens bestemmelser vedr.:
Produktefterligninger, renommésnyltning, loyalitetspligt, miskreditering, sammenlignende reklame og erhvervshemmeligheder
Særregler om skjult reklame, markedsføring over for børn og unge, salgsfremmende foranstaltninger, slagtilbud, kreditmarkedsføring og gebyrer mv.
Regler om spam og andre direct marketingaktiviteter
Regler, der beskytter forbrugerne mod urimelige vilkår.
Sanktionsvalget, inkl. Forbrugerombudsmandens beføjelser og reglerne, om erstatning, vederlag og straf.
Nyt i 3. udgave
Markedsføringsloven dækker såvel traditionelle som nutidige problemstillinger, men bl.a. den teknologiske udvikling gør, at en lang række markedsføringstiltag reelt er ubehandlet i loven. Bogen forsøger i et vist omfang at tage højde herfor, og 3.-udgaven er på alle centrale områder omskrevet i forhold til 2.-udgaven. Retspraksis vedr. produktefterligninger har desuden udviklet sig markant i de senere år. Bogen behandler også EU-direktiverne om urimelig handelspraksis og vildledning og EU-Domstolens afgørelser i tilknytning hertil samt EU’s ganske betydelige påvirkning af den danske lov.
Målgruppe
Bogen henvender sig til advokater, domstolene, rådgivere i organisationer, virksomhedsjurister og andre praktikere, der skal forholde sig til markedsføringsretlige problemstillinger.
Om forfatterne
Forfatterne er Erling Borcher og Frank Bøggild er begge tilknyttet advokatvirksomheden Kromann Reumert. Forfatterne har gennem et langt samarbejde har udviklet stor praktisk erfaring inden for markedsføringsretten og beslægtede retsområder.
Vis mere