Bag om Mindfulness og leg på institutionen
Mindfulness og leg på institutionen er:
1. Børn og voksnes ro, nærvær og opmærksomhed i hverdagen
2. Konkrete nærværsøvelser til børn og voksne
3. Styrkede børnefællesskaber og inklusion
4. Legegrupper med mindfulness og neuroaffektiv udviklingspsykologi til støtte af udsatte børn
Mindfulness kan lege børn mere robuste, i de udfordringer de nu kan have hver især. Mindfulness og leg hjælper til naturligt gearskifte, de får hjælp til indre ro og kontakt til sig selv i en hektisk hverdag samt til at indgå i sociale relationer. Børnene får redskaber, som de senere i skolen og i livet kan bruge til at berolige sig selv, og finde tillid til at de kan håndtere modgang.
I bogen får du en pixiudgave af neuroaffektiv udviklingspsykologi (den følelsesmæssige hjernes udvikling). Her finder du en kort beskrivelse af udviklingsområderne i hver hjernedel og forslag til kategorier af lege og øvelser, så det bliver til en form for legepædagogik, du kan inddrage i legegrupper. Du får konkrete forslag og vejledning.
Bogen indeholder en introduktion til mindfulness for voksne med øvelser til dig selv personligt og til dit pædagogiske nærvær. Dit nærvær er grundlaget for børns nærvær, ro og opmærksomhed. Du får en legeliste med forslag til mindfulness og leg, der understøtter nærvær i hverdagen, støtter inklusion og udsatte børn.
Vis mere