Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Multimodalitet 1.-6. klasse - Simon Skov Fougt - E-bog

- Analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv

Bag om Multimodalitet 1.-6. klasse

Denne bog er rettet mod danskundervisning på læreruddannelsens undervisningsfag dansk 1.-6. klasse. Bogen præsenterer og udfolder en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen. Der lægges særlig vægt på, hvorfor og hvordan man underviser i dette i indskolingen. Det er gennemgående i bogen, at det multimodale arbejde i skolen for det første skal være kontekstafhængigt og indgå i sociale kommunikationssituationer, for det andet at det skal ske i en vekselvirkning mellem analyse og produktion. Multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv handler således om at sætte eleverne i sociale situationer, hvor det giver mening at arbejde analytisk eller produktivt med multimodale tekster. Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder billedbøger, mockumentary, reklamefilm, lydfortællinger, teaterforestillinger, fagbøger og animationsfilm. Derudover sættes der fokus på at arbejde med kildekritik på eksempelvis hjemmesider og hos influencers. I forlængelse af modelanalyserne lægger bogen løbende op til produktive opgaver. Følgende begreber er i centrum: Socialsemiotik Multimodalitet Modalitet Redundans Funktionel specialisering Affordans Transformation Transduktion Bogen henvender sig til primært til studerende og undervisere ved læreruddannelsen, men også praktiserende lærere kan med fordel læse med for at få et vigtigt perspektiv på danskundervisningen. Læs et uddrag af bogen her Bogen er skrevet af lektor i literacy research og scenariedidaktiker Simon Skov Fougt, lektor i dansk Mikkeline Blatt Hoffmeyer og den norske professor Anne Løvland, som regnes for en af Nordens førende forskere i multimodalitet i skolen. Læs også Multimodalitet i skolen - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv - 4.-10. klasse af Simon Skov Fougt og Anne Løvland. I vores podcast Viden på vejen bliver du inviteret inden for til en snak med Simon Skov Fougt og Anne Løvland. De gør dig blandt andet klogere på, hvorfor arbejdet med multimodalitet er vigtigt. Hør afsnittet her Omtale af bogen 'Jeg har brugt Multimodalitet 1.-6. klasse - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv i dette semester. Det er en fremragende bog. Nem at forstå, nem at gå til, gode eksempler og fine modelanalyser. De studerende forstod det hele. Det er virkelig, virkelig en god bog, som nu er fast på mit pensum. Tak for den.' - Mette Sofie Kirkedal, UCN, læreruddannelsen, Aalborg 'Det er en fagligt meget velfunderet udgivelse, som virkelig klæder sin læser på både teoretisk og praktisk til at kunne undervise kvalificeret i multimodale værker. En oplagt grundbog til læreruddannelsen.' - Dansk bibliotekscenter

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772340647
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 22. september 2020
  • Straks på e-mail.

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Multimodalitet 1.-6. klasse

Denne bog er rettet mod danskundervisning på læreruddannelsens undervisningsfag dansk 1.-6. klasse. Bogen præsenterer og udfolder en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen. Der lægges særlig vægt på, hvorfor og hvordan man underviser i dette i indskolingen.
Det er gennemgående i bogen, at det multimodale arbejde i skolen for det første skal være kontekstafhængigt og indgå i sociale kommunikationssituationer, for det andet at det skal ske i en vekselvirkning mellem analyse og produktion. Multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv handler således om at sætte eleverne i sociale situationer, hvor det giver mening at arbejde analytisk eller produktivt med multimodale tekster.
Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder billedbøger, mockumentary, reklamefilm, lydfortællinger, teaterforestillinger, fagbøger og animationsfilm. Derudover sættes der fokus på at arbejde med kildekritik på eksempelvis hjemmesider og hos influencers. I forlængelse af modelanalyserne lægger bogen løbende op til produktive opgaver. Følgende begreber er i centrum:
Socialsemiotik
Multimodalitet
Modalitet
Redundans
Funktionel specialisering
Affordans
Transformation
Transduktion
Bogen henvender sig til primært til studerende og undervisere ved læreruddannelsen, men også praktiserende lærere kan med fordel læse med for at få et vigtigt perspektiv på danskundervisningen.
Læs et uddrag af bogen her Bogen er skrevet af lektor i literacy research og scenariedidaktiker Simon Skov Fougt, lektor i dansk Mikkeline Blatt Hoffmeyer og den norske professor Anne Løvland, som regnes for en af Nordens førende forskere i multimodalitet i skolen.
Læs også Multimodalitet i skolen - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv - 4.-10. klasse af Simon Skov Fougt og Anne Løvland.
I vores podcast Viden på vejen bliver du inviteret inden for til en snak med Simon Skov Fougt og Anne Løvland. De gør dig blandt andet klogere på, hvorfor arbejdet med multimodalitet er vigtigt. Hør afsnittet her

Omtale af bogen

'Jeg har brugt Multimodalitet 1.-6. klasse - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv i dette semester. Det er en fremragende bog. Nem at forstå, nem at gå til, gode eksempler og fine modelanalyser. De studerende forstod det hele. Det er virkelig, virkelig en god bog, som nu er fast på mit pensum. Tak for den.' - Mette Sofie Kirkedal, UCN, læreruddannelsen, Aalborg

'Det er en fagligt meget velfunderet udgivelse, som virkelig klæder sin læser på både teoretisk og praktisk til at kunne undervise kvalificeret i multimodale værker. En oplagt grundbog til læreruddannelsen.' - Dansk bibliotekscenter

Brugerbedømmelser af Multimodalitet 1.-6. klasse



Find lignende bøger
Bogen Multimodalitet 1.-6. klasse findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.