Bag om Negativ social arv
Hvad er daginstitutionernes rolle i arbejdet med at bryde den negative sociale arv? Kan børn med dÃ¥rlige opvækstvilkÃ¥r i hjemmet profitere af at komme i dagÂinstitution? Eller er det modsat sÃ¥dan, at den pædaÂgogisÂke praksis i institutionerne i værste fald kan bidrage til at fastholde socialt truede børn i deres negative sociale arv. 'Negativ social arv' forsøger at vise, hvad der i den pædagogiske praksis kan gøre forskellen. Der tages udgangspunkt i to forskellige mÃ¥der at rumme børneÂne pÃ¥ i institutionerne: AssimilationsÂperspektivet, der groft sagt siger, at barnet skal tilpasse sig – og nÃ¥r der opstÃ¥r problemer, fokuseres der pÃ¥ det enkelte barns evne til at tilpasse sig, eller inklusionsÂperspektivet, der indebærer, at institutionen skal tilpasse sig barnet, og nÃ¥r der opstÃ¥r problemer, fokuseres der pÃ¥ det pædagogiske miljøs evne til at rumme forskellighed. Med udgangspunkt i en række pædagogiske teoreÂtikeres synspunkter, i en model, der skitserer tre steder at møde børnene; ude pÃ¥ hjørnet, nede langs linjen og inde i cirklen, samt den sÃ¥kaldte stjerneÂmodel, diskuteres institutionernes muligheder for at praktisere inklusionsperspektivet. Marianna Estelle Nysom Egebrønd er uddannet pædagog og daginstitutionsleder siden 1985.
Vis mere