Bag om Pædagogiske rutiner i dagtilbud
Hvad enten det er påklædning i den trange garderobe, rugbrødsmadder på små stole eller sanglege i rundkreds, rummer rutiner i dagtilbud et overset pædagogisk potentiale. En stor del af tiden i en daginstitutionshverdag bruges på rutiner, og det pædagogiske arbejde med dem er derfor væsentligt for at skabe dagtilbud af høj kvalitet.
I en praksisrettet og konkret tone henvender denne bog sig til pædagogisk personale, ledere i dagtilbud, pædagogiske konsulenter og studerende på pædagoguddannelsen. Bogen giver bud på, hvordan man kan arbejde pædagogisk med og i rutiner og gøre dem til engagerende læringsrum, der kan understøtte børns udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Bogen kommer blandt andet ind på, hvordan man kan sætte mål for rutinepædagogikken, hvordan den kan organiseres, og hvordan man kan inddrage forældrene i arbejdet med de pædagogiske rutiner.
Herudover præsenteres de fem rutinepædagogikker:
- Måltidspædagogik
- Garderobepædagogik
- Modtagelsespædagogik
- Legepladspædagogik
- Samlingspædagogik.
Bag bogen står forfatterduoen Søren Smidt og Suzanne Krogh, der blandt meget andet har skrevet den populære bog Aktionslæring i pædagogisk praksis (2014).
Vis mere