Bag om Praktikkens didaktik
Praktikkens didaktik er skrevet til alle, der er involveret i praktik på de danske vekseluddannelser, og især til dig der arbejder med praktikvejledning på SOSU og PAU.
Bogen viser, hvordan vejledning i praktikken kan foregå på mange forskellige måder og giver en række anbefalinger til, hvordan du som praktikvejleder kan være med til at styrke elevernes læring og engagement i praktikken.
Bogen tager afsæt i Jan Bisgaards ph.d.-projekt, der er et nybrud i forståelsen af praktikken, fordi det viser et helhedsbillede af samspillet mellem vejlederne, eleverne og de autentiske arbejdsopgaver samt af elevernes læring via deres praktikforløb.
Bogen formidler forskning, og teorien præsenteres med afsæt i Inge Lerbech og Dorthe Thannings mange eksempler, der bygger på deres erfaringer fra den almindelige hverdag på mange praktiksteder og fra arbejdet med efteruddannelse af praktikvejledere.
Et centralt element i bogen er modellen af praktikkens didaktik, der bliver gennemgået grundigt. I centrum af modellen står arbejdsopgaven, fordi grundlaget for al læring i praktik er arbejdet med autentiske arbejdsopgaver på en arbejdsplads.
Vis mere