Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Skolens formål - Thomas Aastrup Rømer - Bog

- Dannelse, splittelse og uniformativering

Bag om Skolens formål

Bogen er et originalt og værdifuldt bidrag til debatten om folkeskolen og til skoleforskningen. Den er en vigtig analyse af de store forandringer, som er sket med fundamentet under vores demokrati: vores fælles folkeskole. Thomas Aastrup Rømer blotlægger det tætte samspil mellem folkeskolens formålsparagraf og skolepolitikken, historisk og i dag. Han viser, at der har udviklet sig en splittelse mellem den pædagogiske tradition, som formålsparagraffen udspringer af, og den skolepolitiske anvendelse af selvsamme paragraf. Denne splittelse skal vi være på vagt over for, hvis vi vil bevare det helt unikke, der kendetegner den danske folkeskole og dens rolle i vores samfund.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772047744
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 564
  • Udgivet:
  • 13. April 2022
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 160x230x35 mm.
  • Vægt:
  • 854 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 12. Oktober 2024
På lager

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Skolens formål

Bogen er et originalt og værdifuldt bidrag til debatten om folkeskolen og til skoleforskningen. Den er en vigtig analyse af de store forandringer, som er sket med fundamentet under vores demokrati: vores fælles folkeskole.

Thomas Aastrup Rømer blotlægger det tætte samspil mellem folkeskolens formålsparagraf og skolepolitikken, historisk og i dag. Han viser, at der har udviklet sig en splittelse mellem den pædagogiske tradition, som formålsparagraffen udspringer af, og den skolepolitiske anvendelse af selvsamme paragraf. Denne splittelse skal vi være på vagt over for, hvis vi vil bevare det helt unikke, der kendetegner den danske folkeskole og dens rolle i vores samfund.

Brugerbedømmelser af Skolens formål



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.