Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
At være iværksætter er at skabe noget nyt, det er at gå ind i det ukendte og starte projekter, hvor man på forhånd ikke kan overskue udfaldet eller finansieringen. Serieiværksætterne Mads Faurholt og Lars Tvede har skabt en række nye virksomheder ud af gode ideer, og de viser her, hvordan man gør.Denne guide giver svar på, hvordan man klarer det enorme arbejdspres i en startup-virksomhed, laver effektiv marketing for få midler, vinder vigtige ordrer, bygger stærke team samt rejser penge, udvikler produkter og sælger dem. Hvordan du får overskuddet eller stopper, mens legen er god, har de også input til.
Bogen udkommer ultimo november. Det er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel. Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark (på engelsk). Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.
De første 100 dage er altafgørende for den nye leder, uanset om det er første eller sjette gang, man tiltræder et lederjob. Og samtidig er de fuldstændig umulige at gøre perfekte, da man som nyudnævnt befinder sig i en midlertidig tilstand af inkompetence.Hvordan man kan navigere i dette minefelt, giver Lars Bo Hansen en lang række bud på i denne nye og opdaterede udgave af hans bog, som henvender sig til den nyudnævnte leder på alle niveauer af en organisation.Bogen præsenterer de udfordringer, den nye leder står over for. Den giver specifikke anbefalinger baseret på interview med fremtrædende skandinaviske ledere, blandt andre Mats Jansson, Jacob Axel Nielsen, Harald Børsting, Fritz Schur og Jan Stig Andersen.Nogle af de indledende råd lyder: Sæt holdet, læg strategien, skab tidligere sejre og afstem forventninger. Hvert råd gennemgåes og forklares, og der trækkes på en eller to cases undervejs – og der henvises løbende til andre lederes erfaringer. Desuden finder man gode råd til, hvad man ikke må bruge de første 100 dage på: endeløse to-do lister, skynde sig at beslutte for meget, se stresset og presset ud eller tale om den virksomhed, man kommer fra.Professor Steen Hildebrandt anmeldte bogen for Børsen, da den udkom første gang: "Det er en fin, overskuelig og kompetent bog, der indeholder masser af praktiske råd, som jeg i høj grad vil anbefale den nye leder at tage med sig ind i det nye job."
At verden er i forandring er ikke blot en kliché, men et faktum. Og for at kunne navigere i denne foranderlige verden, har vi som mennesker, ledere, virksomheder og samfund behov for pejlemærker. En ny bog af professor Steen Hildebrandt og Michael Stubberup sætter ord på, hvad der er allervigtigst at forholde sig til i dette paradigmeskifte. Deres budskab i Bæredygtig ledelse – Ledelse med hjertet er: Vi ved ikke, hvordan verden former sig i fremtiden, så derfor bliver vi nødt til at tage udgangspunkt i en bæredygtig adfærd – helt inde fra den enkeltes mavefornemmelse og helt ud i samfundet. Det er det eneste holdbare! Den leder og den ledelse, som holder i fremtiden, er funderet inden i det enkelte menneske – som har sans for den ubrydelige sammenhæng mellem menneske, omverden og naturen. Hildebrandt og Stubberup leverer ikke "bare" en opsang om bæredygtighed, men giver læseren en tour de force i de væsentligste tankesæt, som peger ind i fremtiden, hvor bæredygtighed kan forstås på mange planer. De kommer hele vejen rundt: teorier (Scharmer, Goleman, Senge m.fl.), hjerte, hjerne, krop, tid, forpligtelser, formål med livet … Med den viden får læseren en god baggrund for refleksioner over egen (leder)praksis i verden. Og den viden forpligter, minder forfatterne om. Helt konkret har virksomheder tre slags ansvar: et ansvar for helheden (virksomheden) et ansvar for virksomhedens dele (primært mennesker i virksomheden) og et ansvar for virksomhedens omgivelser (socialt og miljømæssigt ansvar). Og er de sig ikke den sammenhæng bevidst, er deres tid kort. Bæredygtig ledelse beder læseren kigge ind i sig selv og derefter udad – og handle. Det er en krævende, men nødvendig bog!
Mærkelig nok gør mange virksomheder en meget større indsats for at nå deres regnskabsmæssige mål end for at udvælge de rigtige folk til de rigtige poster. Leadership pipeline-modellen hjælper virksomheder med at udvælge, udvikle og evaluere deres ledere på alle niveauer, så ledelseskraften ikke pludselig slipper op, fordi man ikke har forberedt sig i tide. Pipeline-modellen sørger desuden for, at alle ledere forstår, hvad der forventes af dem på de enkelte ledelsesniveauer. Leadership pipeline-modellen har ændret den måde, virksomheder over hele verden angriber personaleområdet på. Det gælder i det private erhvervsliv og i stigende grad også i det offentlige, hvor modellen i disse år spiller en vigtig rolle. Bogen viser systematisk og anvendelsesorienteret, hvordan alle organisationens enheder skal arbejde med på, at der til stadighed findes de nødvendige kompetencer i virksomheden.
Alle er kreative! I denne bog viser Lene Tanggaard (professor i kreativitet) og Christian N. Stadil (ejer af bl.a. Hummel), at alle kan blive endnu mere kreative. De har interviewet en række af Danmarks mest kreative mennesker, for at finde ud af, hvordan de gør. Picasso gik i bad, når han skulle få nye ideer. I bogen hører du om Ingolf Gabolds blå elefanter, Kenneth Bagers bad, Bjarke Ingels visioner, René Redzepis lørdagssessioner, Jørgen Leth gåture og Søren Rasteds tvivl. Du får inspiration til at udfordre dig selv og arbejde med din egen kreativitet. Bogen blev flot modtaget: Hør Christian Stadil som ugens gæst i Rejsen på P4 . 30 minutter inde i programmet kan du høre om bl.a. I bad med Picasso. Interview med Christian Stadil i Weekend Weekend på TV2. Interview med Lene Tanggaard i Sig mig lige på P4. Interview med Lene Tanggaardom i Smutvejen på P4. Det starter 20 minutter inde i programmet. Anmeldelse i Holstebro/Struer Dagblad: "Bogens store force er den glæde og den letløbende pen, den er skrevet med. Så man får tankerne om sin egen kreativitet i gang."
"Hvad vil du have, jeg skal gøre?“ De fleste ledere mener, at problemet med at eksekvere strategi består i at få folk til at gøre, som der står i planerne. Medarbejdere bliver handlekraftige og motiverede, hvis lederen skaber tydelig retning og fokus og samtidig giver medarbejderne udstrakt frihed til at nå i mål. Hvordan kan ledere lykkes med at lukke videnkløften (hvad vi ideelt set burde vide vs. hvad vi faktisk ved), retningskløften (hvad lederne ønsker medarbejderne skal gøre vs. det medarbejderne gør) og resultatkløften (hvad vi forventer at vores handlinger afstedkommer vs. resultatet)? Når vi ikke opnår de ønskede resultater, er vi tilbøjelige til at reagere ved at gå endnu mere i detaljer og udøve strammere kontrol. Det gør bare tingene værre. Det, vi har brug for, er ikke flere detaljer, men større klarhed, ikke strammere kontrol, men en klarere retning. For at kunne eksekvere effektivt er vi nødt til at gå væk fra vores praksis med mange målsætninger og beslutte os for, hvad vi virkelig vil have; formidle budskabet ved at fortælle folk, hvad de skal opnå og hvorfor, og spørge dem, hvad de har tænkt sig at gøre som følge af det; samt give dem handlefrihed inden for nærmere definerede grænser.
Forandring er et nøgleord i det 21. århundrede, og langt de fleste virksomheder og organisationer gennemgår jævnligt store transformationer. Alligevel er det et fåtal, der reelt har succes med deres forandringstiltag. Nøglen til ledelse af forandring handler om, hvordan man mestrer forandringer, og beskriver den dybere sammenhæng mellem ledelse, personlig udvikling og organisatorisk transformation. For at kunne forandre sin virksomhed succesfuldt må man nemlig ændre sig selv og den måde, man tænker på – sit mindset. Ligeledes må man ændre organisationens kultur, hvilket kun kan ske, hvis man selv går foran som rollemodel. Bogen byder på en revolutionerende tilgang til organisatorisk forandring, kaldet bevidst forandringslederskab, og henvender sig til såvel ledere som konsulenter samt alle andre, der arbejder med transformation. Den indeholder både teoretisk indsigt og praktiske værktøjer, eksistentielle overvejelser og konkrete cases, så læseren klædes solidt på til at lede og arbejde med forandring i nutidens omskiftelige forretningsverden.
Niels B. Christiansen blev udnævnt til leder af Danfoss med 23.000 medarbejdere blot to uger før, finanskrisen brød ud i 2008. Krisen ramte virksomheden hårdt og gjorde det nødvendigt at fyre flere tusinde medarbejdere. Trods krisen lykkedes det at lægge en ny og langsigtet strategi, der har vakt international opmærksomhed, og Danfoss har siden præsteret en større værdiskabelse end konkurrenter som mastodonterne tyske Siemens, amerikanske Emerson Electric og svensk-schweiziske ABB. Erhvervsjournalist og forfatter Niels Lunde fortæller om, hvordan Danfoss fra 2008 arbejdede intensivt med deres strategi for at komme på fode igen. For første gang har en af landets største virksomheder givet en forfatter fri adgang til interne dokumenter fra sin strategiproces. Læseren får et enestående indblik i, hvordan en moderne topchef leder sin virksomhed. Læs om Niels B. Christiansens strategiske overvejelser, om hans fremgangsmåder og værktøjer og om, hvad andre ledere og virksomheder kan lære af Danfoss.
How companies navigate the technology world to achieve competitive advantage is the defining business challenge of our time. It's not a simple journey. As one CEO said, "We can find digital everywhere in our company but the bottom line." For digital and AI to deliver on its potential, executives need to be ready and willing to undertake the organizational "surgery" required to become a digitally capable enterprise. The answer is in rewiring your business so hundreds, if not thousands, of teams can harness technology to continuously create great customer experiences, lower unit costs, and generate value. Rewiring a business is a journey--one that executives will be on for the rest of their careers. This book is your how-to guide through the most important changes: how to align your team on transforming your core business, reskill your talent bench, implement a new operating model, build a distributed technology and data environment to power teams, and scale the value. Written by the digital and AI leaders at McKinsey & Company, Rewired takes the lessons learned working with more than 200 large-scale B2C and B2B companies and translates them into step-by-step actions that have been proven to work. Tested, iterated, reworked, and tested again over the years, Rewired is the detailed playbook McKinsey's own consultants use. It contains diagnostic assessments, operating model designs, technology and data architecture diagrams, how-to checklists, best practices, and detailed implementation methods, all exemplified with case studies and illustrated with 100 exhibits. Rewired is a practitioner's guide for leaders who are ready to do the hard work needed to outcompete in the age of digital and AI.
I Blue ocean-skift undersøger Kim og Mauborgne en lang række virksomheder og organisationers arbejde med blue ocean-strategi. De ser på virksomhedernes succeser og fejltagelser og viser, hvordan man oparbejder nye markeder, skaber vækst og gør medarbejderne i stand til at handle.Virksomheders ledere og chefer får hjælp til at skabe succes i brancher, der er præget af høj konkurrence. De skal skille sig ud fra mængden og fra markedets ofte identiske produktog serviceudbud. Virksomhederne skal være unikke på et marked, der kun belønner et prisfald eller en stigning i kvalitet, og virksomhedernes fokus skal flyttes væk fra konkurrenterne.Gennem indsigt i den menneskelige psykologi udvikler forfatterne en model til at skifte fra et rødt konkurrencefyldt ocean til et blåt ocean uden konkurrenter. For det første skal man sætte det rigtige hold. Herefter skal man ved hjælp af bogens værktøjer dentificere virksomhedens nuværende marked og dens vækstpotentiale. Dernæst gentænke markedets afgrænsning og til sidst gennemføre et blue ocean-skift.
Forfatterne og psykologerne Robert Kegan og Lisa Laskow Lahey har bogstaveligt talt brugt hele deres arbejdsliv på at arbejde med det problem som de måske har løst med deres denne bog: Hvordan man lukker hullet for det folk i virkeligheden har til hensigt at gøre, og det, de faktisk er i stand til at afstedkomme. At mindske denne afstand er ifølge forfatterne et af det 21. århundredes centrale læringsproblemer. Forandring, Ja tak! er til alle som har forsøgt – og fejlet – med at foretage forandringer i deres liv, eller som har forsøgt at hjælpe andre med at foretage forandringer i deres. Og den er især skrevet til dem der leder, styrer, fører tilsyn, konsulterer, rådgiver, oplærer, coacher eller underviser. De beskrivelser og historier du finder i Forandring, Ja tak! viser en vej til virkelig udvikling, til de kvalitative bevidsthedsudvidelser, der øger det menneskelige potentiale på ar-bejdspladsen betydeligt - ikke ved at nyansætte, men ved at forny den eksisterende talentmasse. Robert Kegan og Lisa Laskow Lahey tilskrives æren for den banebrydende opdagelse af en skjult dynamik, der hæmmer personlig og organisatorisk transformation. Dette arbejder (med det, de kalder forandringsimmuniteten) har fundet vej til ledere og teams i erhvervslivet og det offentlige samt udannelsesinstitutioner i USA, Europa og Asien.
Funding er en jungle! Sådan lyder det fra den unge entreprenør og iværksætter Rasmus Madsen, der med bogen “Pitch Deck” vil forsøge at hjælpe andre på vej med økonomiske overvejelser. Forinden Rasmus selv startede ud som selvstændig, kunne de i hans virksomhed eManager ikke finde hoved og hale i, hvordan de skulle søge deres første investering og kunne dengang godt have brugt den viden han nu besidder. Derfor har Rasmus nu skrevet den komplette manuel til dig, som netop skal ud og søge funding. Bogen indeholder alt det materiale fra deres eget pitch deck og en optagelse fra et event og yderligere en detaljeret beskrivelse af hele processen - og endda med overvejelser om, hvad de havde gjort anderledes den dag i dag.Bogen bygger altså 1:1 på eManagers erfaring, hvor de både har rejst 1 mio DKK, men også misset en kapitalrunde på hele 4,5 mio DKK. Med forord af Lars Tvede samt en udtalelse af Martin Thorborg er “Pitch Deck” den helt perfekte bog til iværksættere, der skal ud og søge funding for første gang. Ifølge Rasmus Madsen har man allermest gavn af bogen, hvis man er på bar bund vedrørende alt fra, hvordan man skal udarbejde et pitch deck, til hvordan man griber hele funding situationen an. Og hvis det er tilfældet lover Rasmus, at han kan hjælpe dig godt på vej!
2. udgave – med en lang række nye eksempler og to nye kapitler om lederskabet og bestyrelsens rolle.Det er tid til drømme og detaljer. Det er tid til et sæsonskifte i lederskabet.Hvad har en vindersæson i Formel 1, tv-serien Forbrydelsen og Restaurant Noma med virksomhedsledelse at gøre? Ganske meget, viser det sig i Dreams & Details, som giver svar på erhvervslivets mest akutte spørgsmål: “Hvordan genopfinder man sin virksomhed, mens det stadig går godt?”Forfatterne undersøger hvordan nye teknologier samt kravet til bæredygtighed kontinuerligt fordrer nye forretningslogikker og ændrer forudsætningerne for succes. Hvis man vil opnå exceptionelle præstationer og skabe nye muligheder for forretningsvækst og -overlevelse, er det nødvendigt at genopfinde sin virksomhed – og ikke mindst sit lederskab.Forfatterne trækker på deres egne vægtige ledelseserfaringer og henter endvidere inspiration fra sportsverdenen, kunsten og videnskaben når de udfolder Dreams & Details-ledelsesmodellen, der er baseret på drømme, der inspirerer mennesker til at være en del af noget spændende og meningsfyldt, og detaljer, der udvikler nye kompetencer og accelerer ændringen af organisationer.I denne nye udgave finder du:To helt nye kapitler: Et om det lederskab der kræves for at få succes med modellen, og et om den helt centrale rolle bestyrelsen skal spille.Helt nye anbefalinger til arbejdet med Dreams and Details Ledelsesmodellen, med udgangspunkt i alle de virksomheder der har anvendt modellen siden dens tilblivelse i 2018.En ny syntese af fremtidens lederskab i krydsfeltet mellem business, sport og kunstens verden.Opdaterede cases fra både A.P. Møller Mærsk og Siemens baseret på Jim Hagemann Snabes transformationsrejse med begge virksomheder.Dreams & Details er ikke bare en bog. Det er en ledelsesmodel for fremtidens virksomheder.Bogen henvender sig til virksomhedsledere på alle niveauer og deres bestyrelsesmedlemmer.
”DU SKAL IKKE BLIVE IVÆRKSÆTTER FOR PENGENES SKYLD ...”I en ny bog fortæller en lang række danske iværksættere om succes og fiasko, og om at kaste sig ud i at gøre den gode idé til virkelighed.Der er et enormt fokus på iværksættere i disse år, og udsendelser som “Løvens Hule” nyder stor succes blandt de danske seere. I IVÆRKSÆTTERNE fortæller en række danske iværksættere om både succes og fiasko, og giver et unikt indblik i, hvordan det er starte for sig selv, hvad der har drevet dem, og hvilke udfordringer, der har været undervejs. Ikke mindst de økonomiske. “Jeg ved ikke, om man kan kalde det Løvens Hule-effekten, men der er mange som tror, at det bare drejer sig om at få en god idé og komme på TV, hvorefter millionerne vælter ind. Dem, der medvirker i denne bog fortæller en anden historie. Du skal ikke blive iværksætter for pengenes skyld, for så har du tabt på forhånd, men hvis du drømmer om at skabe noget, så har du jo vundet næsten uanset, hvordan det går”, siger forfatteren Christian Frost. Bogen skal også vise, at der er mange forskellige måder at være iværksætter på. De medvirkende strækker sig fra Mads Nielsen, der laver rom af sukkerroer på Samsø, selv om alle sagde, at det ikke kunne lade sig gøre. Danske Tattoodo, som startede med en søgning efter en tatovering og i dag har 300 millioner brugere. Biotrino, der dyrker alger og er i gang med at revolutionere den måde, vi fremstiller fødevarer på, samt mange mange flere. “Det er også en hyldest til fejltagelseskulturen, for som iværksætter er du meget bevidst om, at det kan ende med en fiasko. Derfor er IVÆRKSÆTTERNE ikke kun succeshistorier, men også dem, hvor konen stod i døren med børnene, og banken var i telefonen, fordi de ville have huset. Det var vigtigt at få med”, siger Christian Frost.
Beskrivelse: ’Det lille skridt’ er bogen til dig, som enten gerne vil i gang med iværksætteri - eller have succes som iværksætter med dit nuværende projekt. Bogen anbefales af dygtige iværksættere (herunder Martin Thorborg) samt mange andre af de 2.300+ læsere.Forfatteren, Rasmus Madsen, udtaler følgende om bogen:"jeg var træt af at læse bøger fra iværksættere, som solgte deres virksomheder for 10 år siden. Ingen af dem kan huske tankerne og problemstillingerne, som opstod helt i starten. Derfor valgte jeg at skrive en bog, mens jeg endnu var ved at starte mit iværksættereventyr op. Sagt med andre ord har jeg ganske enkelt skrevet den bog, som jeg selv ønskede mig, da jeg var yngre!"Bogen er bygget op som en rigtig lærebog, der tager dig igennem alle de vigtige faser, når du skal starte din egen virksomhed. Hele vejen igennem bogen er der konkrete eksempler fra Rasmus’ egne projekter, projekter fra hans netværk samt eksempler på, hvad udenlandske virksomheder har gjort. Sagt med andre ord er ’Det lille skridt’ den første rigtige praktiske iværksætterbogMens du læser bogen, er der opgaver, du kan løse i slutningen af hvert kapitel, der gør forståelsen bedre. Enten for din egen virksomhed eller for en case-virksomhed. Hvis du gerne vil lave en forretningsplan til din egen virksomhed, indeholder det afsluttende kapitel hjælp til udarbejdelsen af denne. Bogen indeholder desuden flere af forfatterens egne forretningsplaner som inspiration.’Det lille skridt’ er skrevet på et ung og meget forståeligt sprog og er et must have for nye iværksættere samt en perfekt opslagsbog til iværksættere, som har været i gang nogle år.Rasmus har desuden startet flere projekter, som både har indebåret succes og fiasko. Fælles for dem alle er, at de har givet værdifuld læring. Senest har han været med til at sælge den danske succes, Dinero, for over 148 mio NOK.
Denne bog er en opskriftsbog, som visionære supply chain- og topledere kan anvende til at vende værdi-kæden fra at være en reaktiv operationel funktion til at blive en proaktiv strategisk funktion, der skaber succes for bundlinjen, toplinjen, lederne selv og virksomhedens netværk.”Den stærke værdikæde” sætter fokus på et vigtigt område i virksomheders bestræbelser på at fastholde og udbygge konkurrencekraft. Vigtige ord er: fokus på kerneforretningen, systematiske forbedringer og god ledelse".Niels Bjørn Christiansen, adm. direktør Danfoss A/S.”Bogen giver med sit fokus på værdikæden opskriften på, hvordan man som leder kan løfte virksomhedens konkurrence- kraft. Opskriften er prioritering og eksekvering. Værd at læse når man tror på, at succes skabes indefra”. Michael Svane, direktør, DI Transport. ”Den stærke værdikæde tilbyder et væld af praktiske og pragmatiske greb til at styrke det vigtige samarbejde på tværs af værdikæden”.Niels Duedahl, adm. direktør, SE.”Denne bog er fyldt med praktiske eksempler, som enhver leder, der vil tage ansvar for digitalisering af sin værdikæde, har brug for”.Leif Vestergaard, adm. direktør, EG A/S.”Der er enorme potentialer i mange virksomheders værdikæder. Tre eksperter har sat sig sammen og skabt en metodebog. Et sæt værktøjer. Det handler om intelligent ledelse af værdikæden. Bogen er original, konkret og anvendelig. God læselyst!”Steen Hildebrandt, ph.d., professor, Aarhus Universitet.
På baggrund af sin historiske indsats for kvinders rettigheder har Danmark ry som foregangsland, når det kommer til ligestilling. Nye internationale undersøgelser viser dog, at Danmark er faldet drastisk ned af ligestillingsranglisten. Denne bog analyserer, hvorfor det er gået sådan og kommer med forslag til, hvad vi kan gøre for at ændre tendensen. Baseret på 150 dybdegående interviews med mellem- og topledere viser bogen, hvordan kønsstereotyper bremser kvinders vej til ledelsesgangen og samtidigt gør det svært for mænd at vælge karrieren fra.
"Eksponentionelle organisationer" er en bog om, hvorfor den eksponentielle organisation er både hurtigere, bedre og billigere end andre organisationer. Det er en helt ny type virksomhed, som er opstået i løbet af de sidste fem år. Dens fokus er på, hvordan virksomheder via teknologi kan accelerere deres vækst.I "Eksponentielle organisationer" har tre stærke karakterer fra forretningsverdenen analyseret det nye virksomhedsfænomen. I analyserne dokumenteres 10 afgørende karakteristika for eksponentielle organisationer. Bogen er en introduktion til denne nye virksomhedstype, og den viser læseren, hvordan en almindelig virksomhed kan blive til en eksponentiel organisation.
Markeder opstår og forandrer sig hurtigere end nogensinde. Og mens traditionelle organisationer forsøger at tilpasse sig de nye vilkår, indhenter hurtigere opkomlinge deres forspring og snupper kunderne. Baseret på sin prisvindende artikel i Harvard Business Review viser John P. Kotter, hvordan virksomheder skifter silotænkning ud med strategisk smidighed. Løsningen er et dobbelt styresystem, hvor et klassisk hierarki sørger for stabilitet og drift, mens et tværgående agilt netværk står for at udvikle fremdrift. Kombinationen giver en dynamisk organisation, der løser sine opgaver effektivt, men også kan skifte gear, når kravene ændrer sig. Acceleration giver brændstof til enhver, der vil tune sin virksomhed og forblive i front.
'Brilliant and timely' - Oliver Burkeman, author of Four Thousand WeeksFrom the New York Times bestselling author of Digital Minimalism and one of the world's top productivity experts, a groundbreaking philosophy for creating great work at a sustainable pace. Hustle culture. Burnout. Quiet quitting. Today we're either sacrificing ourselves on the altar of success or we're rejecting the idea of ambition entirely. But it doesn't have to be all or nothing. There is a way to create meaningful work as part of a balanced life, and it's called 'slow productivity'. Coined by Cal Newport, the bestselling author of Deep Work and Digital Minimalism, slow productivity is a revolutionary philosophy based on three simple principles:1. Do fewer things. 2. Work at a natural pace. 3. Obsess over quality. Examining the stories and habits of ancient and modern scientists, philosophers, artists and scholars who worked in this way, Newport reveals just how transformative the slow productivity approach can be to producing a meaningful body of work. From managing your energy according to the season, to identifying which projects to pursue and which to set aside, to building a schedule that yields maximum output with minimum stress, this timely and essential book will revolutionise how you work, helping you to accomplish great things at a more humane pace.
What do winning the next season in Formula 1, creating the successful Netflix TV-series The Killing, coaching the Chicago Cubs to win the World Series and leading a business through digital disruption have in common?A lot according to Dreams and Details. They all require leadership to solve the most challenging dilemma in business: How do you reinvent an organization from a position of strength? Dreams and Details explores the shifting business logic of the 4th industrial revolution and looks at how exponential developments require a new type of leadership.The book unfolds a new leadership model based on dreams and details: the power of dreams to inspire people to be part of something meaningful and exciting, and the attention to details that develop new capabilities and accelerate the transformation of the organization. In a world of digital disruption, Dreams and Details helps leaders at all levels develop and unleash human potential to achieve exceptional performance.It is time for Dreams and Details. It is time for the next season in business and society.
SOLO er en survival guide til dig, der er kreativ og går med drømmen om at starte dit eget, men måske ikke tør at sige dit faste job op og tage springet. Dig, der netop er sprunget ud i det og bokser med en masse spørgsmål om, hvordan du bedst muligt omsætter dine kreative evner til en levevej. Dig, der har været i gang i nogle år, men har brug for nye perspektiver på, hvordan du driver din virksomhed videre og skaber en mere solid økonomi, så der bliver mere plads til det, du brænder for – at være kreativ. Palle Schmidt har skrevet en personligt vinklet karrierebog, der indeholder en masse konkret viden om alt fra kreativitet, disciplin, produktivitet, skat og regnskab til strategi, netværk og kundepleje. Med SOLO vil han inspirere dig, klæde dig godt på og give dig modet til at stikke til søs som selvstændig. Han giver dig en masse praktiske redskaber, der skal hjælpe dig med at holde kursen i din lille båd på det store bølgende hav af muligheder, der byder sig i livet som kreativ freelancer. SOLO indeholder desuden interviews med kreative mennesker, der lever af det, de er gode til – herunder Anders Matthesen, Kim Fupz Aakeson, Nikolaj Peyk, Renée Toft Simonsen og Maren Uthaug.
Vores virksomheder og organisationer skal digitaliseres, lyder mantraen alle steder fra, men for mange kan transformationen til en digital og databaseret forretning virke uoverskuelig. For digitalisering stikker dybere end at vælge de rette it-systemer. Det et spørgsmål om, hvordan vi griber verden an.FREMTIDEN TILHØRER DE FRYGTLØSE henvender sig til dig, der står på perronen til det digitale tog og tripper. Her er din billet, som tager dig med på en tur henover det digitale landskab. Bogen tilbyder dels en samlet ramme for, hvordan man kan omsætte digitalisering til sin virksomhed, samt stiller en lang række spørgsmål, som kun I selv kender svaret på. Hvilken verden lever I i – den frygtsomme eller den frygtløse? Hvor skal I hen? Og hvad kræver det for jer at foretage denne rejse?Bogen gennemgår en række kendte fænomener som disruption, kunstig intelligens og sprint. Den bidrager samtidig med nye modeller og eksempler, som kan gøre det nemmere for dig at navigere i en verden, der bliver mere og mere digitaliseret. Envidere opfordres virksomhederne til at tage et samfundsmæssigt ansvar, så vi får alle med og ikke blot lader teknologien tage styringen.Bogen tilbyder en optimistisk og inspirerende flyvetur ud over de mange fænomener, som præger debatten om digitalisering. Men lad det ikke blive ved snakken. Det er en introduktionsbog for praktikere, der giver lyst og mod til at kaste sig ud i alt det nye digitale.OmtaleFremtiden tilhører de frygtløse er udvalgt som en af årets 10 bedste erhvervsbøger 2017 i Jyllands-Posten den 9. december 2017.”Herligt og ganske let læst. Jeg kan næsten høre hvert eneste afsnit som et kort inspirationsforedrag med masser af liv, interaktion og spørgsmål, og det gør jo altid læsningen nemmere. (…) Personligt synes jeg, det er herligt, at forfatteren tør give et bud på ’10 quick fixes’. Det er befriende, og jeg mener, at alle med den mindste smule interesse i at bevæge sig fremad, skal forholde sig til disse 10 spørgsmål. Måske i særdeleshed dem, der som jeg ikke er digital indfødt.”4/6 stjerner- anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, Inside Business, 4. januar 2018"Læs Astrid Haugs bog, og find ud af, hvordan jeres virksomhed kan gøre sig fortjent til digitale kunder. Bogen er en nem, lille sag at gå til, og bagefter har man som læser bl.a. styr på, hvad Internet of Things, virtual reality og platformsøkonomi er for noget, og hvorfor man som virksomhed skal forholde sig til de begreber."5/6 stjerner- Ulla Bechsgaard, anmelselse, Jyllands-Posten og Finans.dk, 5. august 2017IndholdIndledningKapitel 1. Hvordan er vi havnet her, og hvor skal vi hen?Kapitel 2. Bogstavleg: Berig din virksomhed medAI, IoT og VRKapitel 3. Sådan bliver I en del af den digitale økonomiKapitel 4Kapitel 5AfslutningTak tilLitteratur
Om Strategi med mening Strategi med mening giver værdifuld inspiration og dokumenteret viden, der gør virksomheder i stand til at lykkes bedre med deres strategier. Ny forskning dokumenterer, at når strategier giver mening, skaber virksomheder bedre resultater. Strategien skal af øverste ledelse, mellemledere og medarbejdere opleves som rigtig, fornuftig og nødvendig i forhold til virksomhedens særlige situation og udviklingsbehov. Derudover gælder det om at tænde lyset i øjnene på de ansatte og udvikle den strategiske handlekraft i hele organisationen. Strategi med mening tager hånd om den problemstilling, at virksomheder investerer masser af tid, energi og ressourcer på at udvikle og implementere nye strategier - uden nødvendigvis at nå den fulde effekt. Ja, faktisk oplever danske virksomheder kun at udnytte 60 % af deres potentiale. Bogen er spækket med dokumenteret viden, gode eksempler og praktiske ledererfaringer, der giver en præcis forståelse for danske virksomheders udfordringer med at udvikle og implementere strategier. Bogen gør det tydeligt, hvordan virksomheden udvikler det strategiske lederskab gennem fokuseret involvering af organisationen i de aktiviteter, som gør den største forskel. Det indebærer, at man på samme tid realiserer de fastlagte målsætninger og bruger færrest mulige ressourcer på det. Strategi med mening henvender sig til ledere og andre, som ønsker at bidrage på den mest effektive måde til at realisere virksomhedens målsætninger.
Going Global on a Shoestring behandler udfordringerne for den lille og mellemstore virksomhed i forbindelse med global ekspansion i softwareindustrien. Den giver tips og tricks til, hvordan det gode produkt kan finde internationale kunder, når man kun råder over et lille budget. Bogen er på Engelsk.
The reader gets unique insight into how a modern chief executive manages his enterprise. Read about Niels B. Christiansen’s strategy considerations, about his procedures and tools and what other leaders and enterprises can learn from Danfoss.A mere two weeks before the financial crisis broke out in 2008, Niels B. Christiansen was appointed top executive of Danfoss with a staff of 23,000 employees. The crisis hit the enterprise hard, requiring the layoff of several thousands of employees. In spite of the crisis, Danfoss has succeeded in establishing a new, long-term strategy, which has attracted international attention, and Danfoss has since achieved more value creation than its competitors, such as the juggernauts German Siemens, American Emerson Electric and Swedish-Swizz ABB.Here is the book that tells the story.
Alle forholder sig hele tiden på kryds og tværs til virksomheders gøren og laden. Så hvordan kan ledelsen bruge kommunikation til at skabe bedre forretning? Og hvordan kan ledelsen skære igennem de utallige forslag om synliggørelse, politisk indflydelse, forandringsprojekter, sociale medier og kampagner? At balancere i alt dette er den nye strategiske udfordring for topledelsen. Når forretningens kommunikerer giver ledelsen i det private og det offentlige håndfaste anvisninger til, hvordan den skaber strategier på områder, som traditionelt opfattes som "bløde". Bogens mange instruktive modeller og eksempler viser skarpe scenarier og giver råd til, hvordan kommunikationsprocesser kan løfte hele organisationen ved at: - skærpe brandretning og innovation - få sine politiske interesser og relationer udviklet - få succes med forandringer Jesper Højberg Christensen punkterer en række myter og udfordrer blandt andet de paradigmer, hvor man i virksomheden tænker medier i stedet for forretning, discipliner i stedet for integration og central styring i stedet for netværk og empowerment. Jesper Højberg Christensen blev udnævnt til adjungeret professor på CBS den 12. maj 2010. Læs et gratis kapitel fra Når forretningen kommunikerer .
”Strategiarbejdet skal demokratiseres og gentænkes, hvis det skal blive til andet end et årligt teater.” Så kontante er ordene fra Lars Bo Hansen, der har skrevet Strategi der virker, en bog om, hvordan man får strategier til at virke.Der er mange eksempler på virksomheder, der per rutine og pligt årligt opfører strategiteateret, hvor der tales vision, mission og mål, uden at de involverede reelt tror på, at det fører til forandring og bedre forretningsresultater. På grund af mange nyttesløse og demotiverende strategiprocesser med for meget snak og for meget isvand er strategiprocessen blevet noget, der skal overstås.Men sådan behøver det ikke være. Lars Bo Hansen beskriver som alternativ et strategiarbejde som en organisk proces – hvor man på én gang har fokus på både korte og langt sigt. Drift og strategi skal flyde sammen og blive til ”det, vi går og gør”. Medarbejdere og ledelse drøfter åbent de forskellige strategiske muligheder. Beslutningen er stadig ledelsens, men medarbejderinvolveringen er høj og sikrer, at strategien også bliver til noget.Helt konkret er der fem arbejdsområder i strategiarbejdet, og Lars Bo Hansen tager med Strategi der virker læseren i hånden hele vejen. Han antager, at læseren er den, der ved mest om sin egen virksomhed, men stiller spørgsmålene og oplister, hvilke analyser der skal til hvornår, viser, hvilke tal der er nødvendige til hvad osv.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.