Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Transportindustri

Her finder du spændende bøger om Transportindustri. Nedenfor er et flot udvalg af over 45 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Alle transporterhverv; vejtransport, spedition, shipping, jernbanetransport, luftfart osv.
Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (45)
  • (2)
Format
  • (20)
  • (16)
  • (3)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
Sprog
  • (44)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
Serie
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (6)
  • (6)
  • (6)
  • (6)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Asger Christiansen
    273,95 kr.

    Gennem 45 år var Gjerrildbanenen livline gennem det nordøstligeDjursland. Toget erstattede de langsommehestevogne, og indbyggernefik nye muligheder for at rejselokalt eller videre ud i landet. Manrejste til familiebesøg, på ferietur,til dyrskuer, til Grenaa for at gå ibiografen og meget mere. Tusindvisaf Grenaa-borgere kørte på udflugttil Gjerrild, hvor der var kro og afholdshotelsamt store skove. Fleregenerationer af unge rejste dagligttil Ryomgård for at få undervisningpå byens private realskole. Banensgodstrafik gav nye muligheder, ogflere byer skylder Gjerrildbanen sineksistens. Gravning af tørv ved Stenvadskabte industri og en by vedstationen. Tømmer fra de storeskove ved Meilgaard Gods ogSostrup blev sendt med banen,og et savværk blev etableret iTranehuse. Kystfiskerne ved Fjellerupog Bønnerup sendte fiskhelt til Nordtyskland. Landmændmodtog foderstoffer og gødning,mens dyr blev sendt til slagteriet.Fra Gjerrild Nordstrand blev derunder Besættelsen sendt enormemængder ral og grus til støbningaf tyske forsvarsværker i Vestjylland.og flyvepladser ved Karupog TirstrupEfter Besættelsen voksede konkurrencenfra landevejstrafikken,og banens økonomi gjorde detumuligt at fortsætte. Gjerrildbanenssidste tog kørte i juni 1956.Bogen er en grundig beskrivelseaf banens historie, hvor samspilletmellem bane og egn dokumenteres.I særskilt afsnit beskrives lokomotiver,motorvogne og vognmaterielmed fotos og tegninger.

  • af Poul Erik Hadberg
    217,95 kr.

    Som vener i et legeme strækker uendelige landeveje sig gennem det europæiske landskab, fyldt med rastløs energi og lastbiler i lange kolonner i evig bevægelse dag ud og dag ind fra øst til vest og fra nord til syd. Disse kolonner er Europas pulsslag der holder liv i dette store samfundslegeme. Denne bog er en beretning om de mænd og kvinder der var en del af dette store system. Vi var vidner til et Europa som ikke længere eksisterer. Vi var disse stolte mænd og kvinder der med vores flid, bragte rigdom og velstand til vort land. En fantastisk tid med utrolige oplevelser på godt og ondt som man siger. Det var et privilegium at have haft et sådant arbejde, for kedeligt var det aldrig på noget tidspunkt. Et spændende arbejde, sommetider dog lige rigeligt spændende. Hvad denne beretning ikke siger noget om, er det savn efter hjemmet og familien. Smerten ved at skulle tage afsked den ene gang efter den anden, og den ensomhed man kunne føle når man stod stille i længere tid. Denne følelse er ikke beskrevet fordi den bør være privat, men enhver har nok en fornemmelse af det alligevel. Beretningen er holdt i en lettere morsom og optimistisk stil, for det var egentlig det eneste der kunne holde os i gang det ene år efter det andet. Men fortrød man et sådant arbejde? Aldrig, for de fleste af os var født til det.

  • - en eksportchaufførs erindringer
    af Erik Nielsen
    255,95 kr.

    Erik Nielsen fik sin ilddåb som eksportchauffør, da han skulle køre oksekød til Libyen og måtte vente to dage på at komme ind i Tripoli, fordi det var Gadaffis fødselsdag. Lastbilens kølemaskine var gået i stykker, og kødet var blevet grønt, da det kom frem, men det så man stort på dernede. Da kødet skulle losses, blev de halve kalvekroppe blot smidt på gulvet i kølehuset, og da man ikke kunne nå højere op, brugte man de allerede aflæssede kroppe som trapper! Erik Nielsen alias ”Præsten fra Libyen” sov stille ind den 8. juni 2015 æret være hans minde. Erik Nielsen var en af de første som skrev og fik udgivet sine beretninger, via denne bog. Denne udgave af Erik Nielsens bog, indeholder mange af hans originale billeder, som ikke kom med i den første udgave.

  • af Helge Christensen
    255,95 kr.

    Lad dine tanker tage dig med på en rejse, igennem landskaber vi kun forbinder med ældre film på landet. Mød de vidt forskellige mennesker på rejserne til østen - nogle selvfølgelig mere end andre, kalder det indvendige smil frem og andre får læseren til at tænke på korruption og mafia. Over 5.000.000 kilometer er det blevet til. Fra polarcirklen i nord til Bagdad i syd, fra Lissabon i vest til Kurdistan i øst. Fra minus 35 grader til plus 45 - fra sne og is til flimrende varme. Denne beretning beskriver i detaljer, hvordan det var inden danske eksportchauffører efterhånden blev en uddøende race. Presset ud, dels af østeuropæere der kører for ekstremt lav løn, og dels af vore egne politikere, der har strammet chaufførernes vilkår så hårdt, at det er blevet trist og tabubelagt at køre lastbil. ”Udgave 2 er en lettere revideret udgave af EKSPORT MED LASTBIL - et liv bag rattet. Der er tilføjet ca. 10 sider ny tekst i forhold til 1. udgave, samt et par nye fotos, ligesom nogle af billederne i original-udgaven er udskiftet med fotos af bedre kvalitet." – god læselyst.

  • af Bent Nielsen
    217,95 kr.

    Bent Nielsen er lidt af en legende blandt nordjyske og norske vognmænd og chauffører. Han startede som mekaniker hos Scania-forhandler Im. Stiholt A/S i Sæby i 1969, avancerede ret hurtigt til værkfører, og senere til værkstedschef. 29 år blev det til i alt, hvor de tre navne Im. Stiholt, Scania og Bent Nielsen var nært knyttede til hinanden. Der findes ikke mange mennesker, der ved lige så meget som Bent om, hvordan en Scania er skruet sammen, og ingen der ved mere. Bent har den opfattelse, som han naturligvis delte med kunderne, at en lastvogn er til for at køre på vejene, og ikke for at stå stille. Så når en chauffør eller en vognmand ringede til Bent og fortalte, at hans bil var kørt i stykker, og at det lokale Scania-værksted ikke ville rykke ud omgående, gik der ikke lang tid, inden Bent og en eventuel makker var undervejs. Denne bog handler især om alle de reparationer, Bent har udført under primitive forhold, på rastepladser, eller i vejkanten, et eller andet sted i Danmark, og det øvrige Europa. Det kunne være udskiftning af et bagtøj i Ungarn, eller en større motorreparation i Østrig. Eller den lokale vognmand, der hang fast i en snestorm med en ødelagt brændstofpumpe. Bilerne kom altid ud at køre igen, for Bent har et motto, som han har overtaget fra hans læremester: ”Hvis man ikke har det, man skal bruge, må man bruge det man har”.

  • - København-Hillerød-Helsingør
    af John Poulsen
    307,95 kr.

    Nordbanen er en af Danmarks ældste jernbaner, åbnet i 1864. Banen skabte erhvervsudvikling i Nordsjælland, f.eks. kunne der nu hurtigt og nemt sendes mælk til den voksende hovedstads husholdninger og mursten til dens omfattende byggerier. I sin tid rejste Europas kronede hoveder med Nordbanen for at besøge „Europas Svigerfader“, Christian IX, på Fredensborg Slot. Banen flyttede folk – storbyens befolkning kunne komme ud til skov og strand – og efterhånden kunne man bosætte sig nordpå og arbejde i København. Da S-toget i 1936 nåede til Holte intensiverede det udflytningen nordpå. Det gentog sig da S-banen i 1968 nåede til Hillerød, og strækningen er i dag en af de mest benyttede på S-banen. Nord for Hillerød blev trafikken efterhånden adskilt fra den sydlige dels tættere trafik og banen fik tilnavnet „Lille Nord“. Den betjenes i dag – som de andre nordsjællandske lokalbaner – af Lokaltog.

  • - og andre reportager fra stats- og privatbanerne 1887-1966
    af Morten Flindt Larsen
    230,95 kr.

    I det sidste bind i rækken præsenterer bane bøger en stribe af de populære kulturhistoriske skildringer af jernbanens arbejdspladser og -miljøer – denne gang fra både stats- og privatbaner. Vi følger posttoget og arbejdet ombord på dets vej fra hovedstaden til Korsør, vi kommer tæt på konduktørens hårde og farefulde tjeneste, og oplever det hektiske liv på knudepunktet Fredericia banegård. Velskrevne reportager tager os med på to nyåbnede privatbaner på Bornholm og i Nordsjælland, mens en anonym ansat klager sin nød over arbejdsforholdene ved Sydfynske Jernbaner. I begyndelsen af 1920’erne er vi på prøvetur med Triangels første motorvogn, og i 1930’erne farer vi over Sjælland med ”Lyntogets forløber”. I 1937 er vi med et af de sidste persontog på Amagerbanen, og under 2. Verdenskrig kommer vi både på tur med Nærumbanen og ud at køre med skinnerutebil og tørvetog i Nordjylland. I et tilbageblik opleves omlægningen af privatbanerne ved Hjørring i 1942, hvor de fik plads på statsbanestationen. Kort efter krigen får vi et kig ind i det lukkede land – den sovjetiske besættelseszone i Tyskland, det senere DDR. I 1950’erne blev der reporteret om ”kvinder der gør mænds arbejde” ved jernbanerne, og vi besøger bl.a. landets yngste ”stationsforstander”, den 19-årige Edith Hansen på Langeland. Vi får også en hyggelig skildring af en tur med tipvognstog ved et nordsjællandsk teglværk, og i 1960’erne tager vi afsked med et par af de mange jyske privatbaner som forsvandt. Bogen er illustreret med stemningsfulde miljøfotos, mange gengivet i stort format. Med sine "virksomhedsbesøg", der er hentet fra tidens fag-, uge- og dagspresse, giver "Nyttige mennesker” et interessant og underholdende indblik i dagligdagen ved banerne.

  • af Ole Chr. Munk Plum & Lars Viinholt Nielsen
    434,95 kr.

  • - Det internationale sovevognsselskab i Danmark - og DSBs nattog
    af John Poulsen
    385,95 kr.

    Den store, gennemillustrerede bog fortæller hele historien om sovevognstrafikken såvel i som til og fra Danmark, med hovedvægt på Det internationale Sovevognsselskab, Wagon-Lits. Også DSBs egne nattog behandles grundigt, herunder de forskellige liggevogne. Bogen beskriver alle Wagon-Lits og DSB vogntyper, som har været brugt i nattogene, samt de spisevogne som Wagon-Lits drev i Danmark. Inkl. mange HO-tegninger samt lister over vognene.

  • - livet på landevejen
    af Hans E. Kratholm Rasmussen
    255,95 kr.

    Hans E. Rasmussen, er kendt for mere end 10 år som skribent på lastbilmagasinet, og gjorde sin entre på bladet, ved at kritisere en artikel til bladet. Siden den dag, har han hver måned, skrevet om alt fra egne spændende ture, politik, over østeuropæernes indtog, til meninger og holdninger.Læser man hans klummer i Lastbilmagasinet, vil enhver vide, at han elsker den danske transportbranche højt. På godt og ondt, beskrives de mange problemstillinger der altid har været i denne hårdt ramte og udsatte branche.Der er ingen tvivl om at livet som lastbilchauffører, rummer historier der er værd at fortælle. Kombineres disse historier med en forfatter der forstår at skrive, og udnytte ytringsfriheden, har vi fat i en samling historier der sætter debatterne i gang, langt op i hierarkiet.Ingen kan føle sig sikker, når Hans sætter sig bag computeren, for at skrive sin elskede klummer. Speditører, politikere, vognmænd, og selv sine kollegaer på vejene står tit for skud, når han ytrer sine meninger om sit elskede erhverv.Nu har Hans 10 år’s jubilæum på Lastbilmagasinet, og fejrer dagen ved at udgive de bedste artikler, fra de første fem år som klummerskribent. De fleste historier i denne bog er krydret med kommenterer, der give en god forståelse for det efterspil der har været ved hans skriverier.

  • af Anders Riis
    377,95 kr.

  • - The Danish Shipping Magnate
    af Finn Mortensen & Thomas Larsen
    270,95 kr.

    In charge of A.P. Møller - Mærsk, the world’s largest container shipping company, for more than fifty years, Mærsk Mc-Kinney Møller is one of a kind within the global business community. Celebrated, criticized, shy and shrouded in myth. A man of incredible power, influence and charisma. Up until now, very few people have known the man behind the myth. They are the close confidants and advisers who have dared to challenge his strong will and firm opinions, dared to disagree and offered alternative points of view and new solutions. For the first time ever, they speak out openly and frankly about their relationship with the 98-yearold shipowner, who also himself vividly recounts his childhood, upbringing and incredible career. Denne engelske udgave af bogen Mærsk Mc-Kinney Møller er oversat af Clem Luxford. ---Bogens 12 samtaler og kapitler giver læseren et levende og nuanceret indtryk af det dedikerede, magtfulde og ansvarsfulde, men også indlevende og humoristiske menneske. ”Han er ikke kun det pligtopfyldende, strenge, ordentlige ansvarsfulde menneske,” siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla om faderen.Læseren får ny viden om virksomheden A.P. Møller – Mærsk. Gennem hele sit liv har Mærsk Mc-Kinney Møller været sig yderst bevidst om forvalte den mægtige arv fra sin far, A.P. Møller, bedst muligt, og han har i årevis kæmpet med at få generationsskiftet på plads. Læseren får indblik i de overvejelser, der har ligget bag udpegelsen af de personer, der i dag tegner A.P. Møller – Mærsk samt et indblik i rederens håb om, at en ny generation i familien Møller vil nå til tops i det danske verdensforetagende. I bogen opridser nøglepersoner som Poul Svanholm, Jan Leschly og Michael Pram Rasmussen de centrale udfordringer for virksomheden fremover. ”Måske kan han engang imellem have en vis lyst til at bande over mig, men når dagen er omme, respekterer han, at vi i den nye ledelse må gøre det på vores måde. Han ved godt, at jeg ikke bare siger javel! Men det kræver meget – efter et langt liv – at se andre gøre tingene anderledes. Det forstår jeg inderligt godt. Han har tilført denne virksomhed så meget, og nu skal han tro på, at vi andre også kan,” siger Michael Pram Rasmussen.Endelig giver bogen et indblik i de dramatiske omvæltninger, som også har præget Esplanaden. I bogen bryder tidligere topchef Jess Søderberg tavsheden om sit brud med hr. Møller, som han har denne karakteristik af: ”En af de ting, hr. Møller har lært mig, er, at noget altid kan gøres bedre. Det er fuldstændig rigtigt. Men i modsætning til ham, tillader jeg mig en gang imellem at være tilfreds, selv om noget kunne være gjort bedre. Det skulle hr. Møller også. Han er for hård ved sig selv.”Tilbage står billedet af en ener med usædvanlige evner og benhårde krav til sig selv og sine medarbejdere om altid at levere det ypperste. Som det udtrykkes af en af Mærsks nære rådgivere, tidligere IBM-topchef Kaspar Cassani: ”Det er næsten for banalt at sige, at Mærsk er en helt enestående og usædvanlig person. Han har klasse, og han er ædel. Men han er også en ekstremt krævende person.”Pressen skrev bl.a. om den danske udgave:"Thomas Larsen og Finn Mortensen har begået et gribende, helstøbt portræt som skiller sig positivt ud fra mængden af tidligere A.P. Møller Mærsk bøger. Bogen er en ægte page turner. Primært fordi der bag deltagernes agtelse og hengivenhed anes kritiske og dermed menneskelige, nuancer." - Berlingske TidendeJyllands-Posten skrev: "Mærsk Mc-Kinney Møller er blandt de bedste bøger om Danmarks største erhvervsmand."

  • - fra Ellehammer til Airbus
    af Ole Steen Hansen
    314,95 kr.

    Flyvningen er det 20. århundredes store eventyr, den sidste store opdagelsesrejse på vores planet, og Danmark har spillet en rolle i den. Nu kommer værket, der fortæller historien. I stort format, rigt illustreret. Levende fortalt, så både almindeligt interesserede, flyveentusiaster, historiefans og folk, der arbejder i luftfarten på jorden eller i flyene, kan være med. Forfatter Ole Steen Hansen lægger lige stor vægt på at oplyse og underholde i let tilgængelig fortælling og billeder.Værket kommer i tre bind med planlagt udgivelse i 2021, 2022 og 2023.Første bind (2021) handler om pionertiden og trafikflyvningen. Vi begynder med dansk flyvnings vugge, Kløvermarken på Amager. Herefter fokuseres på den første trafikflyvning og sidenhen etableringen af SAS og de banebrydende nordpolsruter. Charterturismen, udfordringen af SAS-monopolet, etableringen af nye selskaber og lavprisruter udgør det næste hovedafsnit, og bindet slutter med de store udfordringer, trafikflyvningen står over for – coronaen og den grønne omstilling.Andet bind (2022) kommer til at handle om de små fly, der bruges til fritidsflyvning, taxaflyvning, ambulanceflyvning og fotoflyvning, og emnet for tredje bind (2023) bliver den militære flyvning fra 1912 til i dag.

  • af John Poulsen
    307,95 kr.

    I løbet af 1960‘erne gennemgik det danske jernbanenet store forandringer. Privatbanernes samlede længde blev reduceret med hele 70 %, og af 38 privatbaner overlevede kun 14 årtiet. Ved DSB forsvandt en del sidebaner, og dertil kom nedlæg­gelsen af en række standsningssteder på DSB‘s primære banenet. Kun Fugleflugtslinien og udbygningen af hovedstadens S-bane trak den anden vej. Togene skiftede udseende; privatbanerne fik nye Y-tog og DSB fik nye tysk-byggede lyntog, mens nye diesellokomotiver afløste de sidste damplokomotiver. I godstrafikken dukkede containere op, og mekaniseringen af læsse- og losse-arbejdet skred hurtigt frem. Bogen skildrer centrale temaer i denne udvikling, med korte, informative tekster, statistiske oplysninger og masser af farvebilleder.

  • - En rejse gennem transportens historie
    af Tom Jackson
    188,95 kr.

    Spænd sikkerhedsselen, og forbered dig på en hvirvelvind af en tur gennem transportens historie.Sno dig vej gennem forbløffende oplysninger, og far vild i tidslinjernes vidunderlige snirkler.Sæt sejl på et vikingeskib, sus hen over storbyens menneskevrimmel i en monorail, drøn ud i rummet i en af NASA's rumfærger, og lad vinden bære dig bort i brødrene Montgolfiers fantastiske varmlufballoner.

  • - Odense-Middelfart-Bogense 1911-1966
    af Lars Viinholt-Nielsen
    227,95 kr.

    Tilfældigheder gjorde, at statsbanen Odense-Middelfart i 1865 fik et sydligt forløb og Odense-Bogense banen kom til at gå i en bue mod nord. Derved opstod et stort jernbanetomt rum i denvelhavende og frugtbare egn mellem Odense, Bogense og Middelfart. Kampen for en bane i dette område var forholdsvis kort – fra 1897 til 1911, men fyldt med sprængstof på grund af interessemodsætninger. Baneanlægget måtte derfor finansieres lokalt uden den sædvanligestøtte fra staten på halvdelen af anlægsomkostningerne.Dette var naturligvis et handicap i forhold til andre baner, men banen var i mange år en driftsøkonomisk succes med en betydelig trafik, og dens anlæg gav anledning til en stor aktivitet på egnen. Indtil udbruddet af 2. Verdenskrig var banen forbilledligt drevet med hyppig toggang og billige takster, og den gav store fordele for egnens erhvervsliv og befolkning. Den 2. Verdenskrig og Besættelsen gik hårdt ud over banen. Ved et terrorangreb mod et tog – udført af amerikanske flyvere i januar 1945 – mistede 4 personer livet og mange blev såret. Banens finansiering ved banklån, stor letsindighed ved opbygning af en pensionskasse, en særdeles stedmoderlig behandling fra statens side samt en modernisering der løb af sporet medførte tilsammen, at driftsøkonomien efter 2. Verdenskrig efterhånden blev stærkt forværret. Da der forestod store investeringer i nyt spor og materiel gav kommunerne op. Banens sidste år var således præget af afvikling også set i lyset af den hastigt ekspanderende vejtrafik. Banens historie fra de første konkrete planer i 1897 til og med likvidationens afslutning i 1971 beskrives detaljeret, ligesom der er større selvstændige afsnit omhandlende strækningsbeskrivelse, personale, driftsmateriel og postforhold. Med denne bog foreligger 6. bog i forfatterens serie om de fynske jernbaner.

  • - jernbanebilleder 1943-1966
    af W. E. Dancker-Jensen
    230,95 kr.

    W.E. Dancker-Jensen har længe været regnet blandt de bedste af efterkrigstidens danske jernbanefotografer. Her vises 250 af hans fotos fra perioden 1945-1965, levende kommenteret af Dancker selv. Fra Gedser til Vendsyssel, fra Sønderjylland til Bornholm, og altid med Danckers stedse skarpere blik for den gode billedkomposition. En nostalgisk hyldest til svunde tiders jernbaneliv.

  • af Neils Erik Jensen
    230,95 kr.

    I bogens første store afsnit skildres hvordan den nye medarbejder i 1970 indføres i arbejdet og oplever dagligdagen. Han troede han skulle sælge billetter til omegnen af København, men fik i forbindelse med reservationer af pladsbilletter til tog og færger berøring med hele Danmark – og tilmed det store udland. Omstillingen fra papir til elektronisk reservering blev også fulgt fra første dag. Den nye uddannelse til Assistent S (Sikkerhed) er beskrevet, efterfulgt af en mellemlanding i kommandoposten i Vanløse. Skildringen af livet på denne station og afløserture rundt om København viser hvad man bød medarbejdere med denne uddannelse. Tilbage på Københavns Hovedbanegård, i fjernstyringscentralen for S-tog, fortælles om alle de mange opgaver man kunne komme ud for i årene omkring 1980. Gennem hele bogen ses oplevelserne med de øjne som medarbejderen nede på gulvet havde, og vi møder de forskellige kolleger og deres særheder. Bogen indeholder mere end 200 billeder, som afspejler dels dagligdagen og dels mange af de særlige ting der beskrives, krydret med forfatterens generelle interesse for jernbaner over hele landet. Herigennem viser bogen bl.a. også materiel og miljøer ved DSB i perioden 1970-86.

  •  
    305,95 kr.

  •  
    294,95 kr.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.