Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Transportindustri

Her finder du spændende bøger om Transportindustri. Nedenfor er et flot udvalg af over 102 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Alle transporterhverv; vejtransport, spedition, shipping, jernbanetransport, luftfart osv.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Asger Christiansen
    269,95 kr.

    Gennem 45 år var Gjerrildbanenen livline gennem det nordøstligeDjursland. Toget erstattede de langsommehestevogne, og indbyggernefik nye muligheder for at rejselokalt eller videre ud i landet. Manrejste til familiebesøg, på ferietur,til dyrskuer, til Grenaa for at gå ibiografen og meget mere. Tusindvisaf Grenaa-borgere kørte på udflugttil Gjerrild, hvor der var kro og afholdshotelsamt store skove. Fleregenerationer af unge rejste dagligttil Ryomgård for at få undervisningpå byens private realskole. Banensgodstrafik gav nye muligheder, ogflere byer skylder Gjerrildbanen sineksistens. Gravning af tørv ved Stenvadskabte industri og en by vedstationen. Tømmer fra de storeskove ved Meilgaard Gods ogSostrup blev sendt med banen,og et savværk blev etableret iTranehuse. Kystfiskerne ved Fjellerupog Bønnerup sendte fiskhelt til Nordtyskland. Landmændmodtog foderstoffer og gødning,mens dyr blev sendt til slagteriet.Fra Gjerrild Nordstrand blev derunder Besættelsen sendt enormemængder ral og grus til støbningaf tyske forsvarsværker i Vestjylland.og flyvepladser ved Karupog TirstrupEfter Besættelsen voksede konkurrencenfra landevejstrafikken,og banens økonomi gjorde detumuligt at fortsætte. Gjerrildbanenssidste tog kørte i juni 1956.Bogen er en grundig beskrivelseaf banens historie, hvor samspilletmellem bane og egn dokumenteres.I særskilt afsnit beskrives lokomotiver,motorvogne og vognmaterielmed fotos og tegninger.

  • af Jens Jessen
    311,95 kr.

    Lastbilerne - vejens arbejdsmænd er beretningen om de lastbiler, der kørte i Danmark fra den spæde start og frem til omkring 1980. Alle de store mærker er med: Volvo, Scania-Vabis, Triangel, Mercedes, Mack, MAN, Büssing, Leyland m.fl., også den danske side af deres historie er med.Man kan læse om dieselmotorens historie og tiden under krigen med gengas.Men ingen lastbiler uden mennesker. Der er flere afsnit om begivenhedsrige ture med eksportchauffører til Tyskland under 2. Verdenskrig, i efterkrigstidens Europa, bag jerntæppet og til Mellemøsten.Med et væld af fotos fra 1910 og frem til moderne tid.

  • af Poul Erik Hadberg
    215,95 kr.

    Som vener i et legeme strækker uendelige landeveje sig gennem det europæiske landskab, fyldt med rastløs energi og lastbiler i lange kolonner i evig bevægelse dag ud og dag ind fra øst til vest og fra nord til syd. Disse kolonner er Europas pulsslag der holder liv i dette store samfundslegeme.Denne bog er en beretning om de mænd og kvinder der var en del af dette store system. Vi var vidner til et Europa som ikke længere eksisterer. Vi var disse stolte mænd og kvinder der med vores flid, bragte rigdom og velstand til vort land.En fantastisk tid med utrolige oplevelser på godt og ondt som man siger. Det var et privilegium at have haft et sådant arbejde, for kedeligt var det aldrig på noget tidspunkt. Et spændende arbejde, sommetider dog lige rigeligt spændende.Hvad denne beretning ikke siger noget om, er det savn efter hjemmet og familien. Smerten ved at skulle tage afsked den ene gang efter den anden, og den ensomhed man kunne føle når man stod stille i længere tid. Denne følelse er ikke beskrevet fordi den bør være privat, men enhver har nok en fornemmelse af det alligevel.Beretningen er holdt i en lettere morsom og optimistisk stil, for det var egentlig det eneste der kunne holde os i gang det ene år efter det andet. Men fortrød man et sådant arbejde? Aldrig, for de fleste af os var født til det.

  • - en eksportchaufførs erindringer
    af Erik Nielsen
    251,95 kr.

    Erik Nielsen fik sin ilddåb som eksportchauffør, da han skulle køre oksekød til Libyen og måtte vente to dage på at komme ind i Tripoli, fordi det var Gadaffis fødselsdag. Lastbilens kølemaskine var gået i stykker, og kødet var blevet grønt, da det kom frem, men det så man stort på dernede. Da kødet skulle losses, blev de halve kalvekroppe blot smidt på gulvet i kølehuset, og da man ikke kunne nå højere op, brugte man de allerede aflæssede kroppe som trapper! Erik Nielsen alias ”Præsten fra Libyen” sov stille ind den 8. juni 2015 æret være hans minde. Erik Nielsen var en af de første som skrev og fik udgivet sine beretninger, via denne bog. Denne udgave af Erik Nielsens bog, indeholder mange af hans originale billeder, som ikke kom med i den første udgave.

  • af Bent Nielsen
    215,95 kr.

    Bent Nielsen er lidt af en legende blandt nordjyske og norske vognmænd og chauffører. Han startede som mekaniker hos Scania-forhandler Im. Stiholt A/S i Sæby i 1969, avancerede ret hurtigt til værkfører, og senere til værkstedschef. 29 år blev det til i alt, hvor de tre navne Im. Stiholt, Scania og Bent Nielsen var nært knyttede til hinanden. Der findes ikke mange mennesker, der ved lige så meget som Bent om, hvordan en Scania er skruet sammen, og ingen der ved mere. Bent har den opfattelse, som han naturligvis delte med kunderne, at en lastvogn er til for at køre på vejene, og ikke for at stå stille. Så når en chauffør eller en vognmand ringede til Bent og fortalte, at hans bil var kørt i stykker, og at det lokale Scania-værksted ikke ville rykke ud omgående, gik der ikke lang tid, inden Bent og en eventuel makker var undervejs. Denne bog handler især om alle de reparationer, Bent har udført under primitive forhold, på rastepladser, eller i vejkanten, et eller andet sted i Danmark, og det øvrige Europa. Det kunne være udskiftning af et bagtøj i Ungarn, eller en større motorreparation i Østrig. Eller den lokale vognmand, der hang fast i en snestorm med en ødelagt brændstofpumpe. Bilerne kom altid ud at køre igen, for Bent har et motto, som han har overtaget fra hans læremester: ”Hvis man ikke har det, man skal bruge, må man bruge det man har”.

  • af Helge Christensen
    251,95 kr.

    Lad dine tanker tage dig med på en rejse, igennem landskaber vi kun forbinder med ældre film på landet. Mød de vidt forskellige mennesker på rejserne til østen - nogle selvfølgelig mere end andre, kalder det indvendige smil frem og andre får læseren til at tænke på korruption og mafia.Over 5.000.000 kilometer er det blevet til. Fra polarcirklen i nord til Bagdad i syd, fra Lissabon i vest til Kurdistan i øst. Fra minus 35 grader til plus 45 - fra sne og is til flimrende varme.Denne beretning beskriver i detaljer, hvordan det var inden danske eksportchauffører efterhånden blev en uddøende race. Presset ud, dels af østeuropæere der kører for ekstremt lav løn, og dels af vore egne politikere, der har strammet chaufførernes vilkår så hårdt, at det er blevet trist og tabubelagt at køre lastbil. ”Udgave 2 er en lettere revideret udgave af EKSPORT MED LASTBIL - et liv bag rattet. Der er tilføjet ca. 10 sider ny tekst i forhold til 1. udgave, samt et par nye fotos, ligesom nogle af billederne i original-udgaven er udskiftet med fotos af bedre kvalitet." – god læselyst.

  • - København-Hillerød-Helsingør
    af John Poulsen
    308,95 kr.

    Nordbanen er en af Danmarks ældste jernbaner, åbnet i 1864. Banen skabte erhvervsudvikling i Nordsjælland, f.eks. kunne der nu hurtigt og nemt sendes mælk til den voksende hovedstads husholdninger og mursten til dens omfattende byggerier. I sin tid rejste Europas kronede hoveder med Nordbanen for at besøge „Europas Svigerfader“, Christian IX, på Fredensborg Slot. Banen flyttede folk – storbyens befolkning kunne komme ud til skov og strand – og efterhånden kunne man bosætte sig nordpå og arbejde i København. Da S-toget i 1936 nåede til Holte intensiverede det udflytningen nordpå. Det gentog sig da S-banen i 1968 nåede til Hillerød, og strækningen er i dag en af de mest benyttede på S-banen. Nord for Hillerød blev trafikken efterhånden adskilt fra den sydlige dels tættere trafik og banen fik tilnavnet „Lille Nord“. Den betjenes i dag – som de andre nordsjællandske lokalbaner – af Lokaltog.

  • - flere historier
    af Frantz Schrum
    215,95 kr.

    Fra asfaltens cowboys fortællinger i ”Vejen til Mellemøsten – den sande historie” fortsætter vi lige ud af landevejen, med lidt svinkeærinder og andre anekdoter om livet i og uden for førerhuset.Chaufførerne var under Den Kolde Krig udsat for Stasis overvågning, luner og misbrugt til at levere informationer, hvis ikke man havde hår på brystet til at sige fra. Det ensomme liv i førerhuset mellem hjemmet i Danmark og modtageren af stykgods og varer i Mellemøsten har kostet ar på sjælen og mange forhold er bukket under fordi en planlagt tur på 14 dage eller tre uger hurtigt kunne blive til flere måneder hvis uheldet var ude. Uheld kunne også ende i tragedier når en chaufør blev involveret i en ulykke med dødelig udgang. Ordentlig og anstændig politiefterforskning som vi kender det i Danmark, er langt fra det samme når vi kommer nogle hundrede kilometer syd for Gedser. Bogen skildrer bl.a. hvor tæt på en dansk chauffør var på en langvarig fængselsdom, hvis ikke de lige var fordi en tolk fandt nogle vigtige vidner få timer før det afgørende retsmøde. Livet på landevejen og ikke mindst i smattede ventepladser i Tyrkiet er også et liv der fortæller om sammenhold og hjælpsomhed. Hjælpsomheden kendte ingen grænser, når man kaldte på Chevrolet Anders. Uanset hvor i verden en chauffør var strandet, så fandt han stumperne, værktøjet og hoppede ombord i sit lille sportsfly og kom til undsætning så hurtigt som mulig. Disse lange transporter var også på en tid, hvor der hurtigt kunne udbryde sygdomme som man var forskånet for herhjemme, men som krævede både en, to og tre vaccinationer før man kunne koble ud og sætte klampen på speederen. Herhjemme var vaccinationer sat i system via Statens Serum Institut, sydpå var det en lidt anden men meget bureaukratisk opgave. Sidst men ikke mindst har jeg i denne udgave også indsamlet historierne om to legender i branchen: Maren og Jens Henry, der startede deres vognmandsforretning i 1951. Ægteparret har fejret krondiamantbryllup og Jens Harry fejrede sin 90 års fødselsdag 15 marts 2015 på Farsø Hotel.

  • - og andre reportager fra stats- og privatbanerne 1887-1966
    af Morten Flindt Larsen
    234,95 kr.

    I det sidste bind i rækken præsenterer bane bøger en stribe af de populære kulturhistoriske skildringer af jernbanens arbejdspladser og -miljøer – denne gang fra både stats- og privatbaner. Vi følger posttoget og arbejdet ombord på dets vej fra hovedstaden til Korsør, vi kommer tæt på konduktørens hårde og farefulde tjeneste, og oplever det hektiske liv på knudepunktet Fredericia banegård. Velskrevne reportager tager os med på to nyåbnede privatbaner på Bornholm og i Nordsjælland, mens en anonym ansat klager sin nød over arbejdsforholdene ved Sydfynske Jernbaner. I begyndelsen af 1920’erne er vi på prøvetur med Triangels første motorvogn, og i 1930’erne farer vi over Sjælland med ”Lyntogets forløber”. I 1937 er vi med et af de sidste persontog på Amagerbanen, og under 2. Verdenskrig kommer vi både på tur med Nærumbanen og ud at køre med skinnerutebil og tørvetog i Nordjylland. I et tilbageblik opleves omlægningen af privatbanerne ved Hjørring i 1942, hvor de fik plads på statsbanestationen. Kort efter krigen får vi et kig ind i det lukkede land – den sovjetiske besættelseszone i Tyskland, det senere DDR. I 1950’erne blev der reporteret om ”kvinder der gør mænds arbejde” ved jernbanerne, og vi besøger bl.a. landets yngste ”stationsforstander”, den 19-årige Edith Hansen på Langeland. Vi får også en hyggelig skildring af en tur med tipvognstog ved et nordsjællandsk teglværk, og i 1960’erne tager vi afsked med et par af de mange jyske privatbaner som forsvandt. Bogen er illustreret med stemningsfulde miljøfotos, mange gengivet i stort format. Med sine "virksomhedsbesøg", der er hentet fra tidens fag-, uge- og dagspresse, giver "Nyttige mennesker” et interessant og underholdende indblik i dagligdagen ved banerne.

  • - den sande historie
    af Frantz Schrum
    215,95 kr.

    Frantz Schrum og hans kolleger har slidt mange tusinde kilometer asfaldt fra Danmark til det gamle Østeuropa og videre ud i Mellemøstens store sandkasse fra Syrien og Jordan til det daværende Persien, Bagdad, Riyadh og Saudi Arabien. Mens den Kolde Krig lurede og russerne holdt Østeuropa i et jerngreb kørte chaufførerne intetanende ind i Tjekkoslovakiet mens russerne buldrede frem i deres store tanks fram og intervenerede landet. I 1968 var de danske chauffører vidner til en førstesekretær for kommunistpartiet ved navn Alexander Dubcêk, fik sat Tjekkoslovakiet på den anden ende i forsøger på at gennemføre en fredelig revolution. Russerne krummede ikke et hår på de danske chaufførers hoved. Men Forsvarets Efterretningstjeneste stod klar med notesblokken når chaufførerne vendte hjem fra deres mission. Man må spørge sig selv, hvilken chaufførhar ikke kysset og kærestet med Rosa og Danuta på "Na Stare Posta". Hvem har ikke fået asfaltkuller og drukket igennem et døgn eller to for at stå strabadserne igennem. Det er et stykke dansk kulturhistorie om de store mænd og kvinder, der satte sig bag rattet og trådte sømmet i bund. Det er deres historier. Deres erindringer med sprogblomster og brændevin serveret råt for usødet.

  • af Ole Chr. Munk Plum & Lars Viinholt Nielsen
    428,95 kr.

  • - The Danish Shipping Magnate
    af Finn Mortensen & Thomas Larsen
    269,94 kr.

    In charge of A.P. Møller - Mærsk, the world’s largest container shipping company, for more than fifty years, Mærsk Mc-Kinney Møller is one of a kind within the global business community. Celebrated, criticized, shy and shrouded in myth. A man of incredible power, influence and charisma. Up until now, very few people have known the man behind the myth. They are the close confidants and advisers who have dared to challenge his strong will and firm opinions, dared to disagree and offered alternative points of view and new solutions. For the first time ever, they speak out openly and frankly about their relationship with the 98-yearold shipowner, who also himself vividly recounts his childhood, upbringing and incredible career. Denne engelske udgave af bogen Mærsk Mc-Kinney Møller er oversat af Clem Luxford. ---Bogens 12 samtaler og kapitler giver læseren et levende og nuanceret indtryk af det dedikerede, magtfulde og ansvarsfulde, men også indlevende og humoristiske menneske. ”Han er ikke kun det pligtopfyldende, strenge, ordentlige ansvarsfulde menneske,” siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla om faderen.Læseren får ny viden om virksomheden A.P. Møller – Mærsk. Gennem hele sit liv har Mærsk Mc-Kinney Møller været sig yderst bevidst om forvalte den mægtige arv fra sin far, A.P. Møller, bedst muligt, og han har i årevis kæmpet med at få generationsskiftet på plads. Læseren får indblik i de overvejelser, der har ligget bag udpegelsen af de personer, der i dag tegner A.P. Møller – Mærsk samt et indblik i rederens håb om, at en ny generation i familien Møller vil nå til tops i det danske verdensforetagende. I bogen opridser nøglepersoner som Poul Svanholm, Jan Leschly og Michael Pram Rasmussen de centrale udfordringer for virksomheden fremover. ”Måske kan han engang imellem have en vis lyst til at bande over mig, men når dagen er omme, respekterer han, at vi i den nye ledelse må gøre det på vores måde. Han ved godt, at jeg ikke bare siger javel! Men det kræver meget – efter et langt liv – at se andre gøre tingene anderledes. Det forstår jeg inderligt godt. Han har tilført denne virksomhed så meget, og nu skal han tro på, at vi andre også kan,” siger Michael Pram Rasmussen.Endelig giver bogen et indblik i de dramatiske omvæltninger, som også har præget Esplanaden. I bogen bryder tidligere topchef Jess Søderberg tavsheden om sit brud med hr. Møller, som han har denne karakteristik af: ”En af de ting, hr. Møller har lært mig, er, at noget altid kan gøres bedre. Det er fuldstændig rigtigt. Men i modsætning til ham, tillader jeg mig en gang imellem at være tilfreds, selv om noget kunne være gjort bedre. Det skulle hr. Møller også. Han er for hård ved sig selv.”Tilbage står billedet af en ener med usædvanlige evner og benhårde krav til sig selv og sine medarbejdere om altid at levere det ypperste. Som det udtrykkes af en af Mærsks nære rådgivere, tidligere IBM-topchef Kaspar Cassani: ”Det er næsten for banalt at sige, at Mærsk er en helt enestående og usædvanlig person. Han har klasse, og han er ædel. Men han er også en ekstremt krævende person.”Pressen skrev bl.a. om den danske udgave:"Thomas Larsen og Finn Mortensen har begået et gribende, helstøbt portræt som skiller sig positivt ud fra mængden af tidligere A.P. Møller Mærsk bøger. Bogen er en ægte page turner. Primært fordi der bag deltagernes agtelse og hengivenhed anes kritiske og dermed menneskelige, nuancer." - Berlingske TidendeJyllands-Posten skrev: "Mærsk Mc-Kinney Møller er blandt de bedste bøger om Danmarks største erhvervsmand."

  • - fra Ellehammer til Airbus
    af Ole Steen Hansen
    310,95 kr.

    Flyvningen er det 20. århundredes store eventyr, den sidste store opdagelsesrejse på vores planet, og Danmark har spillet en rolle i den. Nu kommer værket, der fortæller historien. I stort format, rigt illustreret. Levende fortalt, så både almindeligt interesserede, flyveentusiaster, historiefans og folk, der arbejder i luftfarten på jorden eller i flyene, kan være med. Forfatter Ole Steen Hansen lægger lige stor vægt på at oplyse og underholde i let tilgængelig fortælling og billeder.Værket kommer i tre bind med planlagt udgivelse i 2021, 2022 og 2023.Første bind (2021) handler om pionertiden og trafikflyvningen. Vi begynder med dansk flyvnings vugge, Kløvermarken på Amager. Herefter fokuseres på den første trafikflyvning og sidenhen etableringen af SAS og de banebrydende nordpolsruter. Charterturismen, udfordringen af SAS-monopolet, etableringen af nye selskaber og lavprisruter udgør det næste hovedafsnit, og bindet slutter med de store udfordringer, trafikflyvningen står over for – coronaen og den grønne omstilling.Andet bind (2022) kommer til at handle om de små fly, der bruges til fritidsflyvning, taxaflyvning, ambulanceflyvning og fotoflyvning, og emnet for tredje bind (2023) bliver den militære flyvning fra 1912 til i dag.

  • - livet på landevejen
    af Hans E. Kratholm Rasmussen
    251,95 kr.

    Hans E. Rasmussen, er kendt for mere end 10 år som skribent på lastbilmagasinet, og gjorde sin entre på bladet, ved at kritisere en artikel til bladet. Siden den dag, har han hver måned, skrevet om alt fra egne spændende ture, politik, over østeuropæernes indtog, til meninger og holdninger.Læser man hans klummer i Lastbilmagasinet, vil enhver vide, at han elsker den danske transportbranche højt. På godt og ondt, beskrives de mange problemstillinger der altid har været i denne hårdt ramte og udsatte branche.Der er ingen tvivl om at livet som lastbilchauffører, rummer historier der er værd at fortælle. Kombineres disse historier med en forfatter der forstår at skrive, og udnytte ytringsfriheden, har vi fat i en samling historier der sætter debatterne i gang, langt op i hierarkiet.Ingen kan føle sig sikker, når Hans sætter sig bag computeren, for at skrive sin elskede klummer. Speditører, politikere, vognmænd, og selv sine kollegaer på vejene står tit for skud, når han ytrer sine meninger om sit elskede erhverv.Nu har Hans 10 år’s jubilæum på Lastbilmagasinet, og fejrer dagen ved at udgive de bedste artikler, fra de første fem år som klummerskribent. De fleste historier i denne bog er krydret med kommenterer, der give en god forståelse for det efterspil der har været ved hans skriverier.

  • af John Poulsen
    308,95 kr.

    I løbet af 1960‘erne gennemgik det danske jernbanenet store forandringer. Privatbanernes samlede længde blev reduceret med hele 70 %, og af 38 privatbaner overlevede kun 14 årtiet. Ved DSB forsvandt en del sidebaner, og dertil kom nedlæg­gelsen af en række standsningssteder på DSB‘s primære banenet. Kun Fugleflugtslinien og udbygningen af hovedstadens S-bane trak den anden vej. Togene skiftede udseende; privatbanerne fik nye Y-tog og DSB fik nye tysk-byggede lyntog, mens nye diesellokomotiver afløste de sidste damplokomotiver. I godstrafikken dukkede containere op, og mekaniseringen af læsse- og losse-arbejdet skred hurtigt frem. Bogen skildrer centrale temaer i denne udvikling, med korte, informative tekster, statistiske oplysninger og masser af farvebilleder.

  • af John Johansen
    251,95 kr.

    Gennem vort medlemskab af EF – som blev til EU – har der været en løbende liberalisering på hele tilladelsområdet, som kulminerede med udvidelsen af EU. Denne gjorde at den dermed forbundne totale liberalisering på transportområdet medførte, at de nye medlemsstater så mulighederne i at skaffe sig indtjening ved udførelse af internationale transporter. En sand tsunami ramte erhvervet, hvilket har udmøntet sig i at vi ser virksomheder i Baltikum råde over flåder på mere end 7.000 lastbiler. Ingen havde forestillet sig dette scenarie.Samtidig må man erkende, at den teknologiske udvikling har gjort, at stort set hvilken som helst chauffør kan finde rundt i Europa, og ved hjælp af avancerede systemer kan den enkelte ordregiver i dag kommunikere med en chauffør trods sproglige udfordringer. Det medførte blandt andet, at den ekspertise, en dansk chauffør besad, ikke længere var et aktiv.Denne bog handler om nogle af de danske vognmænd, som af flere årsager gjorde sig bemærket blandt de mange som engang prægede de danske og udenlandske landeveje.

  • - En rejse gennem transportens historie
    af Tom Jackson
    99,94 kr.

    Spænd sikkerhedsselen, og forbered dig på en hvirvelvind af en tur gennem transportens historie.Sno dig vej gennem forbløffende oplysninger, og far vild i tidslinjernes vidunderlige snirkler.Sæt sejl på et vikingeskib, sus hen over storbyens menneskevrimmel i en monorail, drøn ud i rummet i en af NASA's rumfærger, og lad vinden bære dig bort i brødrene Montgolfiers fantastiske varmlufballoner.

  • - det er en livsstil
    af Claus Filipsen
    215,95 kr.

    Convoy Buddy CB Truckers Klub, blev stiftet i Maj 1978, og havde i starten kun til formål at samle danske truckere, med fælles interesse for CB-Radioer. Klubben avancerede ret hurtigt til at blive landets største, og senere startede klubben de store Trucker-Jamboree med Europas største udstillinger. Klubbens størrelse gjorde dem i stand til at sætte politisk dagsorden, og dermed give chaufførerne bedre vilkår. Vi følger klubbens opstart og de første 10 år af dens eksistens.Når de ”gamle” chauffører, stopper med at kører, slutter en epoke i dansk transport, og sammen med dem, forsvinder en mængde gode historier som under ingen omstændighed er blevet ringere efter at være blevet fortalt flere gange. Dem som kun læser historierne vil sige det er løgn - men dem som var med vil grine og få genoplivet gamle minder om en svunden tid.Bogen indeholder originale tekster fra klubbens klubblade, og historier som er skrevet af medlemmerne – man må derfor ikke forvente at læsestilen er ensartet.

  • - Odense-Middelfart-Bogense 1911-1966
    af Lars Viinholt-Nielsen
    232,95 kr.

    Tilfældigheder gjorde, at statsbanen Odense-Middelfart i 1865 fik et sydligt forløb og Odense-Bogense banen kom til at gå i en bue mod nord. Derved opstod et stort jernbanetomt rum i denvelhavende og frugtbare egn mellem Odense, Bogense og Middelfart. Kampen for en bane i dette område var forholdsvis kort – fra 1897 til 1911, men fyldt med sprængstof på grund af interessemodsætninger. Baneanlægget måtte derfor finansieres lokalt uden den sædvanligestøtte fra staten på halvdelen af anlægsomkostningerne.Dette var naturligvis et handicap i forhold til andre baner, men banen var i mange år en driftsøkonomisk succes med en betydelig trafik, og dens anlæg gav anledning til en stor aktivitet på egnen. Indtil udbruddet af 2. Verdenskrig var banen forbilledligt drevet med hyppig toggang og billige takster, og den gav store fordele for egnens erhvervsliv og befolkning. Den 2. Verdenskrig og Besættelsen gik hårdt ud over banen. Ved et terrorangreb mod et tog – udført af amerikanske flyvere i januar 1945 – mistede 4 personer livet og mange blev såret. Banens finansiering ved banklån, stor letsindighed ved opbygning af en pensionskasse, en særdeles stedmoderlig behandling fra statens side samt en modernisering der løb af sporet medførte tilsammen, at driftsøkonomien efter 2. Verdenskrig efterhånden blev stærkt forværret. Da der forestod store investeringer i nyt spor og materiel gav kommunerne op. Banens sidste år var således præget af afvikling også set i lyset af den hastigt ekspanderende vejtrafik. Banens historie fra de første konkrete planer i 1897 til og med likvidationens afslutning i 1971 beskrives detaljeret, ligesom der er større selvstændige afsnit omhandlende strækningsbeskrivelse, personale, driftsmateriel og postforhold. Med denne bog foreligger 6. bog i forfatterens serie om de fynske jernbaner.

  • - jernbanebilleder 1943-1966
    af W. E. Dancker-Jensen
    234,95 kr.

    W.E. Dancker-Jensen har længe været regnet blandt de bedste af efterkrigstidens danske jernbanefotografer. Her vises 250 af hans fotos fra perioden 1945-1965, levende kommenteret af Dancker selv. Fra Gedser til Vendsyssel, fra Sønderjylland til Bornholm, og altid med Danckers stedse skarpere blik for den gode billedkomposition. En nostalgisk hyldest til svunde tiders jernbaneliv.

  • af Neils Erik Jensen
    234,95 kr.

    I bogens første store afsnit skildres hvordan den nye medarbejder i 1970 indføres i arbejdet og oplever dagligdagen. Han troede han skulle sælge billetter til omegnen af København, men fik i forbindelse med reservationer af pladsbilletter til tog og færger berøring med hele Danmark – og tilmed det store udland. Omstillingen fra papir til elektronisk reservering blev også fulgt fra første dag. Den nye uddannelse til Assistent S (Sikkerhed) er beskrevet, efterfulgt af en mellemlanding i kommandoposten i Vanløse. Skildringen af livet på denne station og afløserture rundt om København viser hvad man bød medarbejdere med denne uddannelse. Tilbage på Københavns Hovedbanegård, i fjernstyringscentralen for S-tog, fortælles om alle de mange opgaver man kunne komme ud for i årene omkring 1980. Gennem hele bogen ses oplevelserne med de øjne som medarbejderen nede på gulvet havde, og vi møder de forskellige kolleger og deres særheder. Bogen indeholder mere end 200 billeder, som afspejler dels dagligdagen og dels mange af de særlige ting der beskrives, krydret med forfatterens generelle interesse for jernbaner over hele landet. Herigennem viser bogen bl.a. også materiel og miljøer ved DSB i perioden 1970-86.

  • af Petri Suominen
    235,95 kr.

  • af Khanisa
    990,95 kr.

    This book covers various strategic issues around maritime security in terms of how Indonesia has sought to implement its Global Maritime Fulcrum (GMF) vision, evaluating its regional impact within ASEAN. The Global Maritime Fulcrum' vision was declared by President Joko Widodo to refocus Indonesia's development paradigm to prioritize its maritime aspect in the Indo-Pacific. Divided across five pillars, namely: maritime culture, maritime resource management, maritime infrastructure and connectivity development, maritime diplomacy and maritime defense, the book presents that the implementation of this vision will doubtless have a significant regional impact, particularly in setting regional maritime agendas. In promoting an understanding of the challenges presented in implementing the Global Maritime Fulcrum and unpacking its multifaceted impact in the region, this book delves into Indonesia's maritime vision, the existing maritime arrangements within ASEAN, and Indonesia's interests in terms of its political economy relating to the maritime sector, strategic security issues, maritime diplomacy, and related regional power dynamics. Translated from Bahasa Indonesia into English, the book is relevant to scholars and policymakers in maritime studies, international relations, and regional studies relating to politics and power dynamics in Indonesia, specifically, and ASEAN more broadly.

  • af Shusong Ba
    880,95 kr.

    This book aims to explore the development model of Great Bay Area (GBA) of China as economic engine under the context of open policy. Based on comprehensive research, both theoretically and practically, on the leading free ports in the world and the regional development of well-known bay areas, it analyzes the challenges and opportunities of GBA synergetic free ports. A series of initiatives on the development of GBA synergetic free ports are proposed, including the synergy of space, industry, finance, technological innovation, institution, social governance, and personnel. Also, it ends with a system dynamic model to simulate the regional impact on GBA synergetic free ports, which indicates that economic development, trade, government finance, and population agglomeration would be improved significantly, in the GBA synergetic free ports scenario.

  • af Gereon Meyer
    1.473,95 kr.

    This book is the ninth volume of a sub-series on Road Vehicle Automation, published as part of the Lecture Notes in Mobility. It gathers contributions to the Automated Road Transportation Symposium (ARTS), held on July 12-15, 2021, as a fully virtual event, and as a continuation of TRB's annual summer symposia on automated vehicle systems. Written by researchers, engineers and analysts from around the globe, this book offers a multidisciplinary perspectives on the opportunities and challenges associated with automating road transportation. It highlights innovative strategies, including public policies, infrastructure planning and automated technologies, which are expected to foster sustainable and automated mobility in the near future, thus addressing industry, government and research communities alike. 

  • af Stephan Müller
    1.302,95 kr.

    This book supports companies in the transport sector, political decision-makers, transport engineers, planners and scientists doing fundamental research who are confronted by growing challenges in transport. These challenges arise from a number of powerful socio-technical trends, including: digitalisation, globalisation, urbanisation, and the requirements of individual users and the increased need to reduce environmental impact of transport. Providing the innovations required to cope with these challenges is not a simple matter.Towards Innovative Transport Systems structures and compiles theoretical foundations from evolutionary economics, the sociology of technology and innovation research in a way that provides a broad understanding of innovation processes without demanding prior knowledge. Using the Concept of Transport System Evolution (CTSE), it explains in depth the economics of innovation in the transport sector, thus contextualising processes, drivers and obstacles at work in current practice; among such processes are the changeover to electric mobility, the realization of autonomous cars, the revival of railway by innovations and dealing with disruptive innovations in transport. The CTSE is an approach to making concrete the multi-level perspective for the transport sector introduced by Frank Geels. On the basis of the CTSE, the author proposes principles for a novel innovation policy in transport that can serve the reader as a guide when making strategic decisions. 

  • af Ruwantissa Abeyratne
    990,95 kr.

    From early 2020 for a period of two years at the end of which  this book was written, air transport suffered unprecedented setbacks due to the COVID-19 pandemic.  Although the pandemic may eventually fizzle out into another flu like occurrence, the restraint with which air transport services were offered would remain with us for a while with some practices being sustained, particularly those pertaining to public health.  One of the main areas of air transport that was and will be affected significantly by the changed circumstances  - is facilitation - a subject  that is regulated by the Chicago Convention of 1944 and its Annex 9.  This book looks in depth at  the Annex as it will be applied in a post pandemic world, against its legal, socio-political, and economic impacts, addressing the Standards of the Annex on clearance of aircraft; entry and departure of passengers; and the carriage of cargo. It also discusses some critical aviation events in 2020 and 2021 that occurred as they relate to facilitation of air transport.  Some of the key areas discussed are the role of ICAO; issues of public health as they relate to air transport; security of travel documents; smuggling of persons; digital technology and rights of the passenger; unruly passengers; carriage of disabled passengers; relief flights and repatriation flights; and facilities at airports.

  • af Simon Hakim
    1.761,95 kr.

    Second in a two-volume set, this book discusses the role of public-private partnerships (PPPs) in global transportation infrastructure, specifically focusing on roads, bridges, and parking. To provide vital services in an era of shrinking government budgets, public-private partnerships have become an increasingly important part of travel infrastructure worldwide. This book describes and analyses the structure of various models of PPPs in several countries, evaluating their effectiveness, and drawing policy implications for future use. The chapters were written by leading international researchers and practitioners in the transportation field where each chapter is a case study on the adoption, implementation, and outcome of transportation services. Taken together, these diverse case studies provide an integrated framework for evaluating, using PPPs, and suggesting policy implications to both the public and the private sectors in transportation. Providing rigorous empirical analysis of PPPs in transportation, this volume will be of interest to researchers in public administration, political science, public choice, and economics as well as practitioners and policymakers involved in establishing and monitoring PPPs in transportation.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.